Ga naar inhoud

Hoe moet ik de ander ook tam maken?


Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb 2 konijnen. Ze heten Twinkel en Twister en zijn zusjes van elkaar. Ik heb ze ondertussen al 2 jaar. Ze hebben een mooi groot hok, waar ze alles kunnen doen. 

 

Ik heb ze nooit echt opgepakt of tam gemaakt. Ze waren eerst zelfs bang voor mensen, daar zijn ze nu allebei overheen. Ze vinden aaien allebei super fijn. Ik dacht dat ik ze nu wel rustig kan op pakken. 

Ze vinden het allebei wat minder om opgepakt te worden, meestal lukt het dan ook alleen maar met Twinkel. Als zij eenmaal op mijn schoot ligt en, ik een beetje onderuit zak loopt ze even naar mijn hoofd en gaat dan met haar tongetje heen en weer, op internet had ik gelezen dat dat betekent dat ze zich op haar gemak voelt. Klopt dat ook? . En daarna gaat ze gapen. Dan kriebel ik haar weer op haar hoofd en gaat ze liggen. 

 

Als ik Twister probeer om te pakken wordt ze bang en gaat ze in een hoekje zitten. Als ik haar uiteindelijk heb gepakt bij haar nekvel gaat ze grommen, en probeert ze weg te komen. Als ze eenmaal op schoot zit, vind ze het eerst een beetje eng en trilt ze een beetje. Dan zit ze ook even stil. Maar uiteindelijk wordt ze nieuwsgierig en gaat ze rond snuffelen. ven later gaat ze lekker zitten en vindt ze het heerlijk om gekroeld te worden. Vanmiddag viel ze zelfs in slaap. 🥰

 

Maar ik voel me schuldig dat ik haar bang maak bij het oppakken,  Moet ik haar blijven pakken of haar lekker met rust laten? En haar alleen aaien in het hok?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tam maken en oppakken zijn twee aparte dingen en staan bij konijnen ook echt helemaal los van elkaar. 

 

Optillen gebeurt bij konijnen in de natuur alleen op het moment dat een roofdier ze heeft. Doodsangst staan ze dus echt letterlijk en figuurlijk uit op dat soort momenten. Helaas zit dat er bij onze huisdierkonijnen ook nog flink in.

 

De beste tip is dus echt: alleen oppakken als het echt niet anders kan. Bijvoorbeeld als ze naar de dierenarts moeten. En zelfs dan geef ik nog de voorkeur om ze zelf in het reismandje te laten lopen als het even kan. Een gezondheidscheck kun je ook aanleren terwijl ze op vier pootjes staan, dus ook daar is optillen niet voor nodig. Lekker met rust laten dus. Ik denk dat je al heel blij mag zijn met hoe aanhankelijk naar mensen jouw konijnen verder zijn, want dat zijn ze ook echt niet allemaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn prooidieren, die houden nu eenmaal echt niet van oppakken. Dat kun je beter maar niet willen.

Ga in plaats op de grond bij je konijnen zitten en laat hun zelf naar jou toekomen. Veel konijnen zijn nieuwsgierig genoeg om even te komen snuffelen, sommige vinden een aaitje dan prima en ik heb zelfs een konijn gehad wat dan op schoot sprong! 
 

Overigens als je ze perse moet oppakken is in het nekvel geen fijne manier. Een hand onder de borst (ik schuif m’n vingers altijd om de voorpootjes zeg maar), en de ander onder het kontje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .