Ga naar inhoud

Bult onder kaak/kin


Pablo&Lola

Aanbevolen berichten

Ik moet morgen de dierenarts bellen om een update te geven. Voor zover ik kan zien en voelen lijkt de bult niet groter geworden, maar zeker ook niet kleiner. Als de bult al groter is geworden, dan misschien met enkele millimeters, wat ik zo met het blote oog niet kan zien. De bult lijkt wel minder rood (nu meer huidskleurig/roze). Ik ben benieuwd wat de da als vervolgstap gaat voorstellen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bultsituatie is nog steeds hetzelfde. Antibiotica lijkt geen werking te hebben, maar ik mag de kuur afmaken (nog 4 dagen). Daarna moeten we beslissen wat we verder gaan doen. De dierenarts noemde de volgende opties:

 

1. Bult laten zitten en alleen actie ondernemen als het groter wordt. 

2. Bult open snijden, leeg lepelen en met zalf behandelen. Omdat de bult vrij klein is, zou Lola hiervoor niet onder narcose hoeven (?) en hoeft het ook niet gehecht te worden. 

3. Bult onder narcose verwijderen. Lola zal dan gehecht moeten worden en een tijdje apart moeten zitten. 

 

Hoe kijken jullie tegen deze opties aan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Optie 2, maar dan wel met hechtingen, is bij mijn voedster spontaan bij een consult gedaan. Ik ging naar de dierenarts omdat ze niet at. Toen haar vast moest houden voor het temperaturen voelde ik ineens een bult bij haar voorpoot/schouder. Na onderzoek bleek dat een abces en omdat de dierenarts wel tijd had, stelde voor om het onder plaatselijke verdoving leeg te halen. Ze kwam me compleet verbaasd halen toen bleek dat het hele abces naar buiten was gekomen! Het zat erg los. Bij jouw konijn zit het toch ook los? Wie weet lukt het dan ook wel om het er toch in één keer uit te krijgen, maar wat ik van de dierenarts begreep was het wel uniek bij mijn konijn. Mijn konijn heeft drie hechtingen gehad, maar die had ze er na twee dagen al uit getrokken. De boel is verder goed genezen.

 

Affijn, heel verhaal en ervaring met een uitgelepeld abces en zalf heb ik niet. Maar op zich ging het allemaal prima met plaatselijke verdoving. Mijn konijn was ook snel weer opgeknapt, ik heb haar één nacht binnen gehouden.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties. 🙂

 

@Okki Wat fijn dat het bij jouw konijn zo snel en gemakkelijk te verhelpen was! Bij mijn konijn zit het ook los in de huid, ja, dus ergens hoop ik dat het er ook zo in z'n geheel uit kan komen. Spoelen en zalven zie ik bij mijn bakbeest van 6,5 kg namelijk niet zo zitten.. Dan liever alles in één keer weg. Maar ja, als ze niet per se onder volledige narcose hoeft, dan doe ik dat natuurlijk weer liever niet.

 

Hoe kan je er trouwens voor zorgen dat konijnen hun hechtingen er niet uittrekken? Lijkt me vrijwel onmogelijk, toch? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan zo een medical pet shirt aantrekken tegen het uittrekken van hechtingen, maar ik betwijfel of dat helpt als de hechtingen onder de kin zitten. 

 

Aan de andere kant, een konijn kan er onder de kin ook niet makkelijk bij, net misschien door wat te krabben, maar niet met de tandjes, dat scheelt al wel denk ik. 

 

Een kraagje lijkt mij ook geen oplossing (je hebt tegenwoordig van die opblaasbare zwembandjes voor rond de nek), maar ik denk dat konijnen die toch af krijgen, en dat dat ook precies zit op de plek waar de wond is. 

 

Ik zou overigens ook voor optie 2 kiezen denk ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee Klopt, ze zal er met tanden niet bij kunnen, maar met haar achterpoot wel. Ik weet niet of er voor konijnen ook zoiets bestaat als huidlijm om wonden af te sluiten? Zo'n kraagje lijkt mij echt niet prettig.

 

@IreneM Ik weet niet wat precies het plan is als ze het zonder narcose gaan doen, maar ik kan haar echt niet in m'n eentje houden, daar is ze veel te sterk voor. Een consult doen we vaak al op de grond, omdat er anders kans is dat ze van de behandeltafel af springt, maar erg hygiënisch is dat natuurlijk niet. 😅 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met dat ik niet zo snel voor optie 2 denk te gaan doel ik op het uitlepelen, omdat je aangeeft dat het los zit en waarschijnlijk ook in zijn geheel kan worden verwijderd. Als het in zijn geheel kan worden verwijderd heb je natuurlijk een schone wond. Als dat ook onder plaatselijke verdoving kan is dat helemaal mooi. Dat is dan meer optie 2,5 😉 

 

Maar als ik je laatste post lees zal het onder plaatselijke verdoving niet meevallen. 

 

Heeft ze er last van denk je? 

 

Er is geen punctie van genomen toch? Weten ze zeker wat het is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lienappelsien Dat is ook precies mijn twijfel over optie 2. 😉 Als het toch los zit, zoals de dierenarts aangeeft, waarom dan niet meteen helemaal verwijderen? Dan is de kans dat het ontstoken raakt en weer terugkomt ook kleiner, lijkt me.

 

De dierenarts zei aan de telefoon dat optie 2 niet onder narcose hoefde, omdat het konijn er niet zoveel van zou voelen. Ik heb daar zelf een beetje mijn twijfels bij, dus als lokale verdoving een mogelijkheid is, dan liever dat. Maar ja, dan zal iemand het konijn ook goed in bedwang moeten (kunnen) houden, haha. 

 

De dierenarts heeft er alleen naar gekeken en eraan gevoeld. Er is geen punctie genomen, maar ze zei dat het onder de huid van de bult wel wit van pus zag.

 

Ik vind het zelf ook allemaal een beetje vaag hoor, maar Lola lijkt er gelukkig geen last van te hebben en de bult blijft met een doorsnee van ongeveer 1 cm stabiel, dus dat scheelt een hoop. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, een konijn van 6,5 kilo in bedwang houden is wel iets anders dan mijn konijn van 2 kilo! Ik mocht niet bij de ingreep zijn, een assistente heeft mijn konijn vastgehouden. Volgens mij hebben zij wel speciale handigheidjes enzo om dieren in bedwang te houden. 

 

Is het anders een idee om het de dierenarts het eerst te laten proberen met plaatselijke verdoving, en als dat niet gaat, dan onder narcose? Als de dierenarts plaatselijke verdoving ziet zitten, zou ik er wel voor gaan. Ik denk dat je ivm corona toch al niet zelf je konijn mag vasthouden?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee hoe het nu gaat, maar ik zou zelf voor optie drie gaan. 
Dat apart zitten moest Spook ook na haar castratie maar ik heb haar mooi weer meteen bij Kliko gezet. Geen zin in gedoe en nieuwe koppeling moeten doen en zo... Spook is keurig van de wond afgebleven en er zijn geen complicaties ontstaan doordat ik mezelf niet braaf aan wat de DA zei heb gehouden. 
 

Overigens heb ik met ratten wél veel ervaring met kaak-en keelabcessen en van kaakabcessen helaas nog nooit het gevecht mogen winnen. Keelabcessen wel meerdere malen van gewonnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Okki Yes, ik ga het voorstellen, bedankt! Het lijkt mij sowieso handiger als een assistente het doet, ook vanwege Corona, alhoewel ik de afgelopen tijd een aantal keer bij de dierenarts ben geweest en steeds zelf het konijn moest vasthouden.

 

@JacinthaBrehler Hier ook slechte ervaringen met kaakabcessen, maar deze bult schijnt los in de huid te zitten, dus ik heb nog hoop. 🙂 Ben wel benieuwd wat jouw dierenarts zei waar je je niet braaf aan hebt gehouden waardoor je complicaties hebt vermeden, haha. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Pablo&Lola ik moest Spook na haar castratie een week lang binnen houden, apart van Kliko. Nu zijn het nogal temperamentvolle konijnen allebei dus ik zag al een klein drama ontstaan dat ik dan weer opnieuw moest gaan koppelen en zo.... dus dat heb ik maar even heel stout niet gedaan en meteen bij thuiskomst Spook bij Kliko gezet. Wel een uur erbij gezeten in de ren om te kijken of ze niet elkaar zouden afmaken (Spook rook natuurlijk gek) maar niets van dat alles. Kliko heeft haar extra goed gewassen en daarna zijn ze samen gaan slapen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou absoluut voor geheel verwijderen gaan. Meeste kans dat het dan niet terug komt. Een verder gezond konijn kan die narcose prima aan. Ik denk ook niet dat ze langdurig apart hoeft. 

 

Abces open maken kan overigens inderdaad prima zonder of met lichte narcose. Het is vaak heel even pijnlijk op het moment dat het geopend wordt de rest valt mee. Maar dan moet je ook langdurig spoelen zelf nog thuis. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .