Ga naar inhoud

Budget konijnenbrok die voldoet aan de normen?


Evee

Aanbevolen berichten

Is er iemand die een budget konijnenbrok gevonden heeft, die voldoet aan de normen? 

 

Ik zoek echt al een tijd. Voorheen was Hope Farms goed te doen, maar die zijn met de nieuwe verpakkingen en restyle naar Hobby first een stuk duurder & worden ook niet zo lekker meer gegeten hoor ik van veel klanten. 

 

Ik zoek dus echt al lang naar een goede budget brok om op te nemen in de webwinkel. Maar het is gewoon echt niet te vinden. Ik kom echt de meest gekke dingen tegen in budget brokken, dierlijke producten die er in zitten (ja, echt, vlees in konijnenvoer!!!) Hele vreemde calcium-fosfor verhoudingen. Ontzettend lage vezelgehaltes.... Dat ze dat soort dingen als konijnenvoer mogen verkopen is eigenlijk gewoon om te janken. 

 

Heeft iemand wel ergens een goede budget brok weten te vinden? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Evee:

Is er iemand die een budget konijnenbrok gevonden heeft, die voldoet aan de normen? 

 

Ik zoek echt al een tijd. Voorheen was Hope Farms goed te doen, maar die zijn met de nieuwe verpakkingen en restyle naar Hobby first een stuk duurder & worden ook niet zo lekker meer gegeten hoor ik van veel klanten. 

 

Ik zoek dus echt al lang naar een goede budget brok om op te nemen in de webwinkel. Maar het is gewoon echt niet te vinden. Ik kom echt de meest gekke dingen tegen in budget brokken, dierlijke producten die er in zitten (ja, echt, vlees in konijnenvoer!!!) Hele vreemde calcium-fosfor verhoudingen. Ontzettend lage vezelgehaltes.... Dat ze dat soort dingen als konijnenvoer mogen verkopen is eigenlijk gewoon om te janken. 

 

Heeft iemand wel ergens een goede budget brok weten te vinden? 

Ik kan de mijne online niet vinden, maar het is van de jumper en heet boer'n goedkoop.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden zei Nijn & de Mifster:

Goeie vraag.. zou je misschien een voorbeeld kunnen geven van wat de goede verhoudingen ongeveer moeten zijn of naar welke verhoudingen je opzoek bent? Dat maakt het makkelijker te vergelijken.. Persoonlijk weet ik dat niet zo 1-2-3 uit mijn hoofd 😅

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voedingsbehoefte-van-een-konijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden zei Nijn & de Mifster:

Dank je! Veel om uit te zoeken zo te zien.. bestaat er ook ergens een handig tabelletje of zoiets? 😆 Of kan iemand een foto plaatsen van de inhoud van een oude Hope Farms zak ter vergelijking?

Ik moet van de week weer nieuwe brokken halen van de jumper, ik kan dan wel ff een foto maken van wat er allemaal in zit?

Kunnen jullie gelijk keuren of het goed is 🙂

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei BunnieHop:

Ik moet van de week weer nieuwe brokken halen van de jumper, ik kan dan wel ff een foto maken van wat er allemaal in zit?

Kunnen jullie gelijk keuren of het goed is 🙂

 

Graag! De samenstelling & analyse op de foto zetten als dat kan 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Nijn & de Mifster:

Dank je! Veel om uit te zoeken zo te zien.. bestaat er ook ergens een handig tabelletje of zoiets? 😆 Of kan iemand een foto plaatsen van de inhoud van een oude Hope Farms zak ter vergelijking?

 

In grote lijnen komt het hier op neer: 

 

De  brok moet geen ingrediënten die schadelijk zijn voor konijnen. Geen dierlijke producten, geen anti-coccidiose middel. Geen toegevoegde vitaminen die eigenlijk voor cavia's zijn (veel vit. C).  Geen toegevoegde suiker.

 

Ook let ik altijd op wat er het eerst vermeld is, dat zit namelijk het meest in de brok. Soms splitsen ze producten op, zodat ze niet vooraan staan, maar is het wel het hoofdbestanddeel. Met granen en soja zie je dat bijvoorbeeld vaak. Dan zie je het zelfde product 3 of 4x vermeld staan in de ingredientenlijst, elke keer net in een andere vorm, bijv. meel of pulp. 


Vezels minimaal 14%, dat is wel echt heel erg minimaal, het is de absolute ondergrens. Hope Farms had 18% volgens mij. En ergens vind ik dat ook wel het minimale. De betere voeders zitten tussen de 20-30% vezels. Of zelfs nog meer, meer is beter, wat vezels betreft. Burgess excel heeft bijv. 39% vezels. Dat is meer vezels dan in gras zitten 😅

 

Eiwitten 12-15% voor volwassen konijnen. Voor junior en senior brokken mag het iets hoger zijn (tot ongeveer 17%)

 

Een goede calcium-fosfor verhouding. Wat betreft calcium is ongeveer 0.4% het best. Maar dat is voor veel mengvoeders bijna niet te halen. 0.8% of lager is nog prima. Hoger dan dat is niet aan te raden. De verhouding met fosfor zou bij 0.4% tussen de 0.22-0.37% moeten liggen. Bij een calciumgehalte van 0.8% zou er dus tussen de 0.44 en 0.74% fosfor in de brok mogen zitten. Het moet dus niet zo zijn dat er meer fosfor dan calcium in een brok zit of dat soort vreemde dingen die je soms tegen komt. 

 

Een hele rits aan kunstmatige kleur, geur en smaakstoffen is meestal ook niet zo aan te raden. 

  • Bedankt 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden zei BunnieHop:

@Evee, had al zo'n licht vermoeden.

Het was te mooi om waar te zijn

 

Helaas is dat bij de budget brokken heel vaak. Ik zou bijna een huismerk brok moeten laten mengen zelf, wil ik nog aan een budget brok kunnen komen die betaalbaar is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij K’nijn en Ko hebben ze iemand een brok laten samenstellen die ze de meeste opvangkonijnen geven. Die brok wordt dus voor hun gemaakt. Ze waren er (begin dit jaar) bij de opvang vol van. Geen idee wat de kosten ervan zijn en wat de samenstelling is, maar je zou eens kunnen informeren of het iets is om in de webwinkel te verkopen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei Etje:

De Welkoop heeft een brok waarbij je voor 20 kilo 10 euro betaald ze zijn er ook in een kleiner formaat

 

In die brokken zit dierlijk vet. Die zijn dus eigenlijk helemaal niet geschikt voor konijnen, helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel tevreden over Harringtons, maar dat is in Nederland moeilijk te krijgen. Het vezelgehalte is wel aan de lage kant, maar voor een konijn dat goed hooi eet is dat niet zo'n punt. De brok wordt door eigenlijk bijna alle konijnen goed gegeten. Ik vind vooral het calciumgehalte vaak behoorlijk hoog bij budget korrels en dat is hier wel netjes, dus dat is een pre. 

 

Binnen wat er op de Nederlandse markt goed verkrijgbaar is kan ik echt niks vinden wat me op alle fronten (samenstelling, prijs, acceptatie) aan staat. 

 

Nutritional Information:
Protein 13.5%, Fat Content 4.5%, Crude Fibre 17%. Curde Ash 7%. Calcium 0.7%, Phosphorous 0.5%

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .