Ga naar inhoud

Sore Hocks???


rosaliedv

Aanbevolen berichten

Hey hoi!

Ik heb twee lieve konijntjes Boltje dat is een kleine rex ( gecastreerd mannetje ) en Blauwtje dat is een dwergje ( vrouwtje ). Laatst was ik is aan het kijken of ik mijn konijn Boltje kon laten knippen of scheren. Hij komt heel moeilijk de winter door maar dat is niet waarom ik deze discussie aanmaak. Ik kwam dus tegen dat konijnen ‘zere hakken’ kunnen krijgen/hebben en vooral dat rex konijnen daar gevoelig voor zijn. Ik snel de volgende dag kijken en ja Boltje had zijn hakjes kaal een zere wondjes er op. Nu hebben we zalf en baby sokjes ( tip van Agradi ) maar nu doet hij er alles aan om het er af te krijgen. De baby sokjes haalt hij er af en de zalf likt hij weg.. Toen vroeg ik mij dus af heeft mijn dwergje het ook? Dus ik snel kijken en ja hoor Blauwtje had het ook maar wel een beginnende versie er van. Ze hebben zeg maar de onderkant van zo’n twee verdiepings hok. En daar hebben we een soort binnen hok tegen aan gemaakt zodat ze meer ruimte hebben. Ze staan op zeil ( want dat is makkelijk schoon te maken ) met daarop dikke laag stro voor de winter en in de zomer op zaagsel. Ze mogen meestal elke dag naar buiten maar we zijn nu begonnen met gras in zaaien dus wordt dat lastig maar gaan ze sowieso drie keer in de week toch nog wel naar buiten maar dan op een andere plek. Ze zijn ook beide zindelijk en de voeten zijn niet nat. Ik weet niet meer zo goed wat te doen.. Weten jullie nog wat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er een dierenarts naar laten kijken. Zomaar zelf met zalf en sokjes beginnen kan het juist veel erger maken. En de sokjes geven zo te lezen stress, dus zou ik die zeker weglaten.

 

In dit artikel staan veel tips, waaronder over bodembedekking die helpt het niet erger te maken enz.

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Pododermatitis-zerehakjes-konijn

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Evee:

Ik zou er een dierenarts naar laten kijken. Zomaar zelf met zalf en sokjes beginnen kan het juist veel erger maken. En de sokjes geven zo te lezen stress, dus zou ik die zeker weglaten.

 

In dit artikel staan veel tips, waaronder over bodembedekking die helpt het niet erger te maken enz.

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Pododermatitis-zerehakjes-konijn

 

Ga ik doen het punt is alleen dat de dierenarts pas dinsdag weer open is.. En ik wil gewoon echt niet dat het te laat is. Dus wil ik alles doen wat ik kan doen in de komende dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Evee:

Is de huid nog wel dicht? Dus geen open wonden?

 

Woon je in België dat de dierenartsen dicht zijn? Want in NL zijn ze gewoon open.

Bij de rex is de huid open maar en ziet het er redelijk geïrriteerd uit. En bij mijn dwergje is alles nog dicht.

Nee woon in NL maar bij ons heeft de dierenarts andere dagen waarop ze open zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het open wonden zijn zou ik niet het weekend afwachten, maar een dierenarts bellen die vandaag open is. En zeker dan is het gevaarlijk om zelf met smeersels en sokjes aan de gang te gaan. Het is belangrijk dat de wonden verzorgd worden en dat er medicijnen gegeven worden zodat er geen ontstekingen ontstaan, anders ben je verder van huis straks. Dan zou ik niet afwachten tot na het weekend want dan is het 4 & 5 mei en zijn dierenartsen vaak ook weer korter open, dan zit je straks tot 6 mei met deze situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Evee:

Als het open wonden zijn zou ik niet het weekend afwachten, maar een dierenarts bellen die vandaag open is. En zeker dan is het gevaarlijk om zelf met smeersels en sokjes aan de gang te gaan. Het is belangrijk dat de wonden verzorgd worden en dat er medicijnen gegeven worden zodat er geen ontstekingen ontstaan, anders ben je verder van huis straks. Dan zou ik niet afwachten tot na het weekend want dan is het 4 & 5 mei en zijn dierenartsen vaak ook weer korter open, dan zit je straks tot 6 mei met deze situatie.

Oke ga ik doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .