Ga naar inhoud

Puberend konijn (1,5 jaar)?


Marah & Roan

Aanbevolen berichten

Hoi, ik heb een gecastreerde ram van 1,5 jaar oud. Hij heeft nooit echt gepuberd en was altijd goed opgevoed en redelijk rustig (behalve dat de dierenarts vond dat hij toch wel een lastig konijn was xD, maar dat is iets anders :P). Nu gaat hij ineens puberend gedrag vertonen (hij heeft een vriendinnetje). Heeft iemand tips? Gaat dit weer over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar zie je aan dat hij gaat puberen? 1,5 jaar oud wel laat om te beginnen met puberen, meestal zijn ze tegen die tijd wel klaar. Zou het misschien door het voorjaar komen, dat de hormonen daarom opspelen? Of is er onlangs iets veranderd (in jouw gedrag, of in de omgeving van het konijn) daarom hij daarom wat uit zijn doen is of even zijn positie wil bevestigen?

In ieder geval zal het gedrag in alle gevallen over gaan, maar hou het in de gaten, dat je koppel niet echt gaat vechten als zijn maatje het ineens beu is, dat gedrag van hem.

Ik zou in ieder geval zorgen dat ze genieg manieren hebben om elkaar even uit de weg te gaan als ze dat willen, grote ren en wat extra schuilplekken als je dat nog niet hebt. Zelf strooi ik het voer altijd een beetje uit in de ren, zodat mijn konijnen elkaar niet weg kunnen jagen tijdens het eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook gewoon voorjaarsgedrag zijn. Dat heeft niet veel met de puberteit te maken, want die is hij wel doorgekomen inmiddels hoor 😉

 

Alle konijnen hebben wel wat wisselend gedrag in de seizoenen, bij de één wat meer dan de ander. Ik merk bijvoorbeeld dat mijn konijnen nu veel meer graven dan in de winter. Ook is Brenda (gecastreerde voedster) iets knorriger op het moment. Dat komt gewoon doordat in het voorjaar de hormonen opspelen. Hoewel je met castratie een groot deel van de hormonen weghaalt, worden er ook op andere plekken in het lichaam hormonen aangemaakt. Een beetje hormonaal gedrag zal je dus altijd houden (gelukkig maar, want ik vind dat ook wel onderdeel van het individu, van het karakter van konijnen).

 

Wat voor gedrag zie je precies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel knagen aan alles, als we trainen bijvoorbeeld echt je aankijken en dan wegrennen (meestal met een binkie) zo van: nee, ik ga lekker niet luisteren vandaag hehe. Ook is mijn voedstertje de baas, dus hij moet niet zijn positie weer bevestigen ofzo. Ik heb al 4 schuilplekken in de ren en strooi het voer idd al door de hele ren. Ook was hij altijd zindelijk, maar ineens gaat hij door het hele hok keutelen (alleen in het hok, niet in de ren of als hij eruit mag).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knagen is iets wat konijnen nu eenmaal graag doen. Bied hem daarvoor de dingen aan waarbij dat wel mag en haal weg waarbij hij dat niet mag. Ze hebben ook een heel eigen karakter en ze iets opleggen, gaat je niet lukken. Het ene konijn vindt dingen leren heel leuk, het andere heeft daar niets mee. Het zijn geen honden die hun baasjes willen gehoorzamen en dat is net wat konijnen zo leuk maakt 🙂 Ze doen inderdaad precies wat zij zelf willen. Het overal keutelen kan wel te maken hebben met het voorjaar, of er is iets veranderd in of om hun verblijf. In beide gevallen wil hij het territorium weer opnieuw afbakenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Marah & Roan:

Heel veel knagen aan alles, als we trainen bijvoorbeeld echt je aankijken en dan wegrennen (meestal met een binkie) zo van: nee, ik ga lekker niet luisteren vandaag hehe. Ook is mijn voedstertje de baas, dus hij moet niet zijn positie weer bevestigen ofzo. Ik heb al 4 schuilplekken in de ren en strooi het voer idd al door de hele ren. Ook was hij altijd zindelijk, maar ineens gaat hij door het hele hok keutelen (alleen in het hok, niet in de ren of als hij eruit mag).

Zo zijn mijn konijnen altijd, hahaha. Knagen, lekker hun eigen gang gaan. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Deeskuh88:

Knagen is iets wat konijnen nu eenmaal graag doen. Bied hem daarvoor de dingen aan waarbij dat wel mag en haal weg waarbij hij dat niet mag. Ze hebben ook een heel eigen karakter en ze iets opleggen, gaat je niet lukken. Het ene konijn vindt dingen leren heel leuk, het andere heeft daar niets mee. Het zijn geen honden die hun baasjes willen gehoorzamen en dat is net wat konijnen zo leuk maakt 🙂 Ze doen inderdaad precies wat zij zelf willen. Het overal keutelen kan wel te maken hebben met het voorjaar, of er is iets veranderd in of om hun verblijf. In beide gevallen wil hij het territorium weer opnieuw afbakenen.

op zich had ik het ook niet zo raar gevonden haha, maar hij knaagde nooit heel veel (tot nu dan) en vond bunnydance altijd geweldig. Ik heb ook niet het gevoel dat hij het niet meer leuk vind, meer dat hij gewoon geen zin heeft om te luisteren. En zover ik weet is er niets veranderd 😓 ik maak me wel een beetje zorgen, bij mijn vorige konijn gebeurde dit ook en was hij 2 weken later dood... hij was dan wel een heel stuk ouder (6) maar toch...

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Marah & Roan:

worden ook gecastreerde diertjes daar onrustiger van? Ik hoop dat je gelijk hebt. 

Ja met castratie haal je niet alle hormonen weg, er worden ook op andere plekken in een konijnenlijfje hormonen aangemaakt. Ze hebben dus zeker nog wel voorjaarsgedrag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-5-2020 at 12:07 zei Evee:

Ja met castratie haal je niet alle hormonen weg, er worden ook op andere plekken in een konijnenlijfje hormonen aangemaakt. Ze hebben dus zeker nog wel voorjaarsgedrag. 

oke gelukkig 😅 het wordt al wel een beetje minder, maar nog niet zoveel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .