Ga naar inhoud

Wat doe jij voor het milieu?

Aanbevolen berichten

Klopt, vliegen heeft een grote impact. Dat is alleen niet iets wat ik ga laten, al ben ik bereid binnen Europa andere opties te kiezen. Ook ben ik bereid veel meer te betalen voor een vliegticket, als ze bossen planten van dat extra geld. In de gedachte van David Attenborough hoeven we aan onze mobiliteit niets te doen, als we maar voldoende bomen hebben om de impact op te vangen. 

Ik denk dat iedereen zijn dingen heeft die hij/zij als essentieel beschouwt in het leven. Voor mij is dat mobiliteit, zowel mijn auto in mijn dagelijks leven als reizen binnen en buiten Europa. Voor de ander zijn het kinderen, voor weer een ander het gebruik van dierlijke producten. Het één is niet beter te rechtvaardigen dan het ander. Ik denk dat er al winst is als je bewust bent en geïnformeerd keuzes maakt, de meeste mensen doen maar, zonder enig besef.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 102
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Populaire berichten

Voor het beeld, ik ben een hele slechte zwemmer, zeker met flippers. Ik drijf dus wat rond, mijn kont en masker houden me aan de oppervlakte, mijn benen bungelen ergens naar beneden en als ik ergens h

Kamperen, fietsen en geen zon klinken voor mij nogal ver van een fijne vakantie 😉

Ik vind die ook het leukst, maar ik kan er niet zoveel informatie over vinden. Ik vind het lastig, ik had me echt voorgenomen om betere keuzes te maken en enerzijds denk ik dat zo ongeveer alles wat h

Ik ben bezig om intern auditor te worden bij het bedrijf waar ik werk, maar op ISO9001:2015 (kwaliteit). Ze zoeken in het team ook iemand voor ISO14001:2015 (milieu). Daar heb ik me ook voor opgegeven, omdat ik dat toch wel erg belangrijk vind. Hopelijk kan ik daar ook binnen het bedrijf wat meer bewustzijn voor creëren, want het laat nog flink te wensen over daar!

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
57 minuten geleden zei Anul:

Al die wilgen speeltjes voor konijnen waar komen die eigenlijk vandaan? Als ik op Ali kijk staan er wel een hoop die wel heel veel gelijkenis hebben met  die hier bij de gemiddelde dierenwinkel te krijgen zijn.

Het antwoord op je vraag weet ik niet (Scandinavië misschien?), maar ik weet wel dat website zoals Ali Express en Wish heel vaak productfoto's gebruiken die ze op internet vinden, die bij de advertentie plaatsen, en het dan namaken. Daarom zie je ook zo vaak dezelfde foto bij verschillende verkopers. 

Ik zag laatst een youtube video van iemand die historische kostuums maakt als hobby, waarvan wish dus een foto had gebruikt voor hun namaak product. In haar jurk zat uren werk en tientallen euro's aan stof, die van wish kostte 20 dollar. Ze heeft hem besteld om het te kunnen vergelijken. Die van wish was hartstikke synthetisch (niet echt historically accurate natuurlijk, die van haar was puur katoen), de naden waren slecht genaaid en waar haar outfit op de foto bestond uit vijf losse onderdelen, had de jurk van wish maar twee lagen de maar half aan elkaar zaten. 

Daarom kloppen de productfoto's vaak niet, het is geen foto van het product dat ze sturen. Ze doen het juist andersom, ze hebben eerst de foto, en maken het dan zo goedkoop mogelijk na.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heeft iemand hier tips voor wasmiddel? Ik neem me al tijden voor om me daar in te verdiepen en heb aldoor geen zin. Vind het nu niet praktisch/verstandig om er speciaal ergens anders voor heen te gaan of te bestellen dus ik kom nu uit op Ecover of Jumbo Ecologisch wasmiddel. Eventueel is Seepje ook nog een optie.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei Dollie:

Heeft iemand hier tips voor wasmiddel? Ik neem me al tijden voor om me daar in te verdiepen en heb aldoor geen zin. Vind het nu niet praktisch/verstandig om er speciaal ergens anders voor heen te gaan of te bestellen dus ik kom nu uit op Ecover of Jumbo Ecologisch wasmiddel. Eventueel is Seepje ook nog een optie.

Ik vind ecover niet zo heel fijn. Seepje heb ik nu. Is prima, maat als je echt vlekken hebt weet ik niet of je het er goed uit krijgt, ik gebruik het alleen voor handdoeken en beddengoed. Voor de rest van mijn was gebruik ik klok en dan het poeder, daar ben ik heel tevreden over. Moet je wel van poeder houden...

Link naar bericht
Delen op andere sites
Zojuist zei Jamesthebunnybutler:

Ik vind ecover niet zo heel fijn. Seepje heb ik nu. Is prima, maat als je echt vlekken hebt weet ik niet of je het er goed uit krijgt, ik gebruik het alleen voor handdoeken en beddengoed. Voor de rest van mijn was gebruik ik klok en dan het poeder, daar ben ik heel tevreden over. Moet je wel van poeder houden...

@Dollie Froggy schijnt ook fijn te zijn maar die heb ik nooit gebruikt. Is volgens mij prima te verkrijgen bij Jumbo. Klok ook en bij sommige AH's. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hm ja ben niet zo'n fan van poeder, eigenlijk heb ik het liefste pods (en voor de fijne was gebruik ik wel vloeibaar) maar dan moet ik dat weer online bestellen, bestel het liever met de boodschappen bij de jumbo mee en ik kom nu af en toe nog wel bij AH. Ik denk dat ik eerst Seepje probeer, maar wacht wel even af tot het opnieuw in de aanbieding is aangezien ik er dit weekend geen tijd voor heb om achteraan te gaan. Heb nog een halve fles en een halve doos pods staan, misschien probeer ik anders intussen dat eigen merk van Jumbo. Vraag me daarbij wel af hoeveel milieuvriendelijker het daadwerkelijk is maar het zal altijd wel wat helpen? 🤷‍♀️  Mijn eigen was is over het algemeen niet bijzonder vies maar zit natuurlijk wel met de was van de konijnen, of het daar dan tegenop kan... En heb ook weer geen zin om vijf verschillende pakken te hebben staan. Daarom stel ik dit dus al een poos uit 😂 

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uur geleden zei Dollie:

Hm ja ben niet zo'n fan van poeder, eigenlijk heb ik het liefste pods (en voor de fijne was gebruik ik wel vloeibaar) maar dan moet ik dat weer online bestellen, bestel het liever met de boodschappen bij de jumbo mee en ik kom nu af en toe nog wel bij AH. Ik denk dat ik eerst Seepje probeer, maar wacht wel even af tot het opnieuw in de aanbieding is aangezien ik er dit weekend geen tijd voor heb om achteraan te gaan. Heb nog een halve fles en een halve doos pods staan, misschien probeer ik anders intussen dat eigen merk van Jumbo. Vraag me daarbij wel af hoeveel milieuvriendelijker het daadwerkelijk is maar het zal altijd wel wat helpen? 🤷‍♀️  Mijn eigen was is over het algemeen niet bijzonder vies maar zit natuurlijk wel met de was van de konijnen, of het daar dan tegenop kan... En heb ook weer geen zin om vijf verschillende pakken te hebben staan. Daarom stel ik dit dus al een poos uit 😂 

Haha ja dat hebben veel mensen met poeder idd. Ik vraag me ook weleens af hoeveel beter zo'n Jumbo eigen merk ding is. Soms is het nog wel aan zo'n keurmerk te zien, hoewel ik niet weet wat de eisen daarvan zijn en of het dus daadwerkelijk milieuvriendelijker is. Het zal vast en zeker iets beter zijn dan regulier spul. Bij ons in de opvang wordt wel seepje gebruikt voor de konijnenwas. Dat is opzich prima, maar ik denk dat je niet alle vieze vlekken er goed uit krijgt. Ligt er ook weer aan hoe warm je wast natuurlijk, bij ons wassen ze op 95 graden. Nee ik snap ook dat je niet 5 verschillende pakken wil hebben staan haha... Kan je dat Froggy/Frosch niet bij Jumbo mee bestellen?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee, daarvan zie ik alleen afwasmiddel, allesreiniger, vaatwastabletten etc. Nu was dat mijn volgende punt dus die hou ik in gedachten voor als dat op is.

Ik was niet alles op 95 graden, dat kan ook niet met bijv. de fleeceproducten (waarvan ik dan weer niet genoeg heb om die allemaal apart te wassen). In principe gaan de meeste wassen op 60 graden en dan bij ziekte of gewoon af en toe op 90 graden. Het zijn ook aardig wat wassen, drie of vier per week gemiddeld denk ik, da's meer dan ik voor mezelf was 😛 dus misschien toch maar overwegen om daar apart wasmiddel voor te halen. Die van Jumbo heeft wel een Eco label, zo te zien hetzelfde als bij die Frosch producten stond. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Zojuist zei Mira11:

Ik ben van plan om een bamboe tandenborstel aan te schaffen. Nu vraag Ik me af welke ik het beste kan nemen. 

Ik zie reviews voorbij komen met tandenborstel waar de haren loslaten. Wie heeft er ervaring mee en welk merk is goed?

Ik heb nu een humble brush, die is prima, ik poets er nu een week of 3 mee dus nog geen lange termijn ervaring. Ik heb er ook al van nextbrush gehad, die zijn ook goed.

Ik vind ze soms wel wat aan de zachte kant, de bamboe tandenborstels, meestal heb je alleen keuze uit soft en medium. Maar van loslatende haren heb ik nog geen last gehad. 

• Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weken later...

De laatste 15 jaar droeg ik dezelfde laarzen in de winter. Daar deed ik 8 & 7 jaar mee. Best duurzaam dus. Ik weet nog dat ik 7 jaar geleden heel erg twijfelde of ik nieuwe zou kopen of niet. Maar omdat ik er echt lang mee doe, terwijl ik er in de herfst & winter dagelijks op loop, en ook echt afstanden mee loop, vond ik het toen toch waard.  Ze zitten heerlijk, ik draag ze met het uitlaten van de honden & in de loods, ze zijn prima voor bos & strandwandelingen, waterdicht, echt niets mis mee. Ik zorg er goed voor, maar ze zijn nu toch echt weer versleten. En ook nog op een manier dat ik betwijfel of een schoenmaker er iets mee kan zonder dat ze voor mij niet meer goed zitten, de achterkant aan de binnenkant is namelijk ook helemaal kapot en mijn ervaring is dat dat vaak wel gemaakt kan worden, je flink betaald, en ze dan echt voor geen meter meer zitten.  

Het probleem is alleen.... ze zijn voor het grootste deel van leer. Als iemand die toch wel duurzaam en zo veel mogelijk vegan probeert te leven, is dat toch wel een punt. 

Weet iemand goede outdoor laarzen die vegan zijn? Of moet ik gewoon toch een nieuw paar van dezelfde laarzen kopen? Wat zouden jullie doen? 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben niet tegen het gebruik van leer in het kader van duurzaamheid, dan is het vaak toch de beste keuze. Ik heb leren jassen die al 13 jaar meegaan en nog steeds mooi zijn, zelfde met tassen, leer wordt juist mooier als het afgedragen wordt vind ik, kom daar maar om met ander materiaal.. 

In het kader van diervriendelijkheid is het natuurlijk minder fraai, het is wat voor jou het zwaarst weegt. Qua milieu impact denk ik dat je beter leer kunt kopen dat zo lang meegaat dan meerdere paren ander materiaal die je vaak moet vervangen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 10-11-2020 at 14:23 zei Eefje:

Voor het beeld, ik ben een hele slechte zwemmer, zeker met flippers. Ik drijf dus wat rond, mijn kont en masker houden me aan de oppervlakte, mijn benen bungelen ergens naar beneden en als ik ergens heen wil trappel ik als een hondje met flippers de juiste richting in. 1 rondje snorkelen om een klein eiland en ik ben helemaal kapot. Ik vind het ook hartstikke niet leuk, maar ik word wel heel blij als ik zulke dingen mag zien

IMG_20201110_142050.thumb.jpg.9cabacf26d12d96b759f4c70b2e23dea.jpgIMG_20201110_142137.thumb.jpg.f259612818d1f805a0e6f6586a8d520f.jpgIMG_20201110_142155.thumb.jpg.bbe62e983fcdc1967a4e0a9377b8df21.jpg

Heb je die foto’s zelf gemaakt? En de momenten zelf beleefd?!

Link naar bericht
Delen op andere sites

@EveeZelf heb ik vrijwel alleen leren schoenen. Ik doe er meestal 3-4 jaar mee mits ik regelmatig schoenpoets gebruik en de hakken laat bijmaken. Schoenen van ander materiaal zorgen bij mij voor enorme zweetvoeten en uitslag op m'n voeten (vooral in de zomer). Echt een no-go :S

Als je zo'n lange tijd met je laarzen doet en ze zo intensief gebruikt, dan zou ik toch voor een leren paar gaan. Door mijn eigen ervaring lijkt me dat beter voor je voeten. Al begrijp ik wel heel goed je morele overwegingen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weken later...
  • 1 maand later...

Ik ben wat goede doelen aan het onderzoeken. Ik vind het het allerbelangrijkste dat er bomen worden geplant en de bestaande natuur wordt beschermd. Ik ben erg gecharmeerd van treesforall. Kent iemand dit? Of heeft iemand nog een andere suggesties behalve de grote voor de hand liggende organisaties?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .