Ga naar inhoud

Wat doe jij voor het milieu?

Evee

Aanbevolen berichten

Ik ben wel eens benieuwd wat jullie doen voor het milieu? En zijn jullie er bewust mee bezig, of totaal niet?

Het kunnen soms kleine dingen zijn, bijv. een herbruikbaar / wasbaar product kopen van iets, wat je anders weg zou gooien. Of juist een priduct kopen van gerecyclede materialen. Of iets na oorspronkelijk gebruik een tweede bestemming geven, in plaats van het weg te gooien. Wat bij-vriendelijke plantjes in de tuin.

Ik probeer er zelf wel altijd op te letten en bij na te denken, zeker als ik nieuwe dingen koop.  Maar ik merk dat sommige dingen wel lastig zijn, als je echt alles goed wil doen, maakt dat het moderne leven wel lastig. Wij zoeken er dus meestal wel een middenweg in. Auto's zijn bijvoorbeeld totaal niet goed voor het milieu en dan heb ik het niet alleen over brandstof, maar toch hebben wij er 2. Die we nog gebruiken ook, omdat we niet in een grote stad wonen is OV hier gewoon niet eens een optie.  Onze vliegreis en cruise van afgelopen winter zijn ook niet echt milieuvriendelijk te noemen.  Maar toch proberen we waar we kunnen wel na te denken over onze keuzes:

Zo ben ik overgestapt op katoenen poetsdoekjes, nadat ik er achter kwam dat microvezel kleine deeltjes plastic achterlaat in het water.  Ook voor washandjes en wattenschijfjes ben ik over op wasbare katoenen varianten.  Ook qua kleding probeer ik zo min mogelijk te kopen, en wat ik koop zo te kiezen dat het iets is zonder "nare bijsmaak", zowel voor mens, dier als millieu. En dan ook nog op te letten dat het langere tijd mee gaat, geen goedkope artikelen die maar één seizoen leuk zijn of dan al versleten zijn omdat de kwaliteit zo slecht is.

Ik heb tegenwoordig een bamboe tandenborstel, omdat ik er achter kwam dat tandenborstels honderden jaren blijven bestaan. Ze vergaan langzaam in steeds kleinere deeltjes plastic, tot microplastic, maar blijven dus wel bestaan ze liggen dus nog allemaal, elke tandenborstel uit jouw leven, ergens op een vuilstort of in een oceaan.  De volgende stap hier word bamboe wattenstaafjes.

Wij eten zo veel mogelijk biologisch, omdat ik geen fan ben van gifstoffen in de natuur en in mijn eigen lijf. Ook vind ik het fijn dat de bio-winkel zo veel mogelijk verpakkingsvrij werkt. Ik eet veganistisch / vegetarisch zonder melk, mijn man meestal ook, hoewel hij af en toe nog wel biologisch vlees eet.
Qua verzorgingsproducten kies ik ook veel biologisch en proefdiervrij, en vaak producten van lush (ook verpakkingsvrij, heel fijn!)
Ook onze tuin proberen we zo diervriendelijk in te richten.  We vangen regenwater op wat we gebruiken voor het schoonmaken van bijv. de kattenbakken en konijnenhokken & voor het wassen van de auto's.
We hebben geïnvesteerd in zonnepanelen via een postcode coöperatie (de panelen liggen niet op ons eigen dak, maar op een bedrijf).

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie

Leuk onderwerp! Aan de ene kant doe ik heel veel goed, aan de andere kant veel fout.

Wat ik wel goed doe:

Ik gebruik een menstruatie cup (dat is ook nog eens zo veel fijner en voelt veel schoner dan tampons), shampoobar, conditionerbar en stuk zeep, alles vrij van palmolie. Ik doe mijn was met wasnoten en natuurazijn, neem zelf tasjes en zakjes mee naar de winkel, scheid afval heel grondig. Ik kook nooit uit pakjes, drink geen frisdrank, sapjes maak ik zelf, eet vrijwel geen vlees, bij vis en eieren let ik voor wat het waard is op keurmerken. Zuivel alles plantaardig behalve kaas, maar dat is meer vanwege lactose intolerantie. 

Ik koop meubeltjes veelal via marktplaats of de kringloop en knap ze zelf op, dat is deels voor het milieu, deels voor mijn portemonnee en ik vind het ook gewoon leuker. Spullen die nog goed zijn die ik niet meer gebruik verkoop ik of geef ik weg aan mensen die er blij van worden.

En ik heb geen kinderen of kinderwens, wat natuurlijk een keuze is die los staat van het milieu, maar wel goed is vanuit dat oogpunt. Een kind zorgt toch voor een extra westerse voetafdruk, hoe je het ook wendt of keert. 

Oh en onze tuin is een bijenparadijsje!

Dingen waarvan ik weet dat ze niet goed zijn, maar die ik nu niet ga veranderen (althans niet nu, of omdat ik het niet wil, of omdat het nu gewoon niet mogelijk is):

Elke werkdag minstens 100km rijden van en naar werk, los van de dienstreizen die ik ook vaak maak. De hele wereld over vliegen. Ik ben gek op leer. Hier zit echter wel een duurzaamheidsaspect in, ik heb 3 leren jassen, eentje tweedehands, twee nieuw, maar die heb ik al 8 en 14 jaar en draag ik nog steeds, zelfde geldt voor tassen. Ik heb wollen sloffen.. Verre van vegan dus. Ik koop kleding van goede kwaliteit, geen Primark hier. Maar ik geloof niet dat mijn Levi's en gstars nou zo duurzaam geproduceerd worden. Ik douche lang en vaak..

Verder koop ik waar ik zin in heb en let ik niet op lokale of seizoensgroenten, ik eet bananen, avocado's en mango's bij het leven en de enige appels die ik lekker vind komen uit nieuw Zeeland. Ik eet nu wel heel veel Hollandse aardbeien, omdat ze lekker zijn 🙂

Ik ben benieuwd of ik in dit topic nog dingen tegen ga komen die ik vrij gemakkelijk kan veranderen, waar ik zelf nog niet aan had gedacht! 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie

Ik ben best bewust bezig op milieu gebied, maar ik ben er nog lang niet!

Ik eet nu ongeveer een jaar vegetarisch en sta open voor vegan opties. Maar ik vind het toch wel lastig van bepaalde gewoontes af te stappen. Ik ben best wel een lastige eter en eet 's ochtends bijv. altijd een cracker met kaas. Super eentonig, maar ik vind het lekker 😛. Dus kaas vind ik ik lastig te laten liggen. En chocola al helemaal. Ik heb mijn man nu wel zo ver dat hij voor een vega optie koos i.p.v. spareribs * ik super trots op hem*.

Qua producten probeer ik altijd verse groentes te nemen i.p.v. voorgesneden en verpakt in plastic. Ik neem ook altijd een eigen boodschappentas mee en van die herbruikbare netjes voor fruit en verse broodjes. Bij het kruidvat zag ik laatst wattenstaafjes met een staafje van hout i.p.v. plastic. Dus die heb ik gelijk meegenomen. Ik gebruik vegan shampoo, maar wel in plastic verpakking. Ik heb een een x een shampoo bar geprobeerd,  maar dat vond ik maar niets. Zo'n blok zeep valt steeds uit mijn handen, veel te glibberig en dan word ik best een beetje geirriteerd. 

Ik zou heel graag zonnepanelen willen, maar dat kost nogal wat en is dus een meerjaren plan. Ik ben in mei jarig en dan krijg ik (waarschijnlijk) een regenton. 🙂 

Ik heb sinds kort een auto omdat ik van werk veranderd ben, maar eigenlijk deed ik alles met ov of fiets. Ik merk wel als het dan niet zo lekker weer is als vandaag dat de auto toch wel fijn is om naar het centrum te gaan. Maar ik probeer er wel op te letten dat als ik iets met de fiets kan doen, dat ik dat ook gewoon doe.

Afgelopen jaar hebben we vrij vaak het vliegtuig gepakt. Daarover voelden we ons best schuldig en hebben we geld gedoneerd aan goede doelen ter compensatie. 

Tot slot ben ik vrijwilliger bij het WWF (wereld natuurfonds). Het WWF strijdt natuurlijk tegen dierenleed, maar het milieu staat ook hoog in het vaandel bij de organisatie.

Alle kleine beetjes helpen, denk ik maar. Ik ben blij dat steeds meer mensen zich bewust worden 🙂 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie

Ik dacht dat ik al wel wat deed, maar ik lees hier toch al veel dingen die ik ook nog zou kunnen doen.

Ik heb zonnepanelen, dus goed zijn voor mijn hele stroomverbruik (en meer).

Ik werk dicht bij huis, een keer per week moet ik 150 km rijden, dat kan helaas niet met de trein. Ik ga wel met de auto naar mijn werk, omdat ik eerst mijn zoon naar het station breng. Die zit vrij ver weg op school en de busverbinding is niet geweldig. Ik doe wel bij mijn werk boodschappen dus dat scheelt een ritje.

Als ik privé reis is dat meestal met de trein.

Ik heb ook herbruikbare netjes voor groente en fruit, en ik neem al jaren mijn eigen tassen mee.

Speelgoed en kinderkleding en meubels koop ik deels tweedehands. Na gebruik verkoop ik het weer door of geef ik het weg. Mijn kleding die ik niet meer draag gaat naar vriendinnen of via via naar noodopvang.

Qua zuivel eet ik alleen maar. Vlees probeer ik te minderen, ik at al regelmatig vleesvervangers en ik verklein nu de porties. En ik koop groente en fruit van het seizoen, bij voorkeur bij de boerderij hier in de buurt.

Link naar reactie

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heel erg milieubewust ben... Niet dat ik een groot vervuiler ben hoor, natuurlijk let ik wel op dingetjes maar de meeste daarvan doe ik niet voor het milieu maar voor eigen belang maar zijn wel mooi meegenomen voor het milieu: we hebben zonnepanelen, ik eet geen vlees, we hebben geen kinderen. Verder scheiden we afval zo veel mogelijk, handdoeken gebruik ik een paar keer zodat ik minder vaak moet wassen. Op vakantie vind ik het ook onzin dat ik m'n handdoeken maar 1 keer gebruik dus die hang ik altijd op, ik schrijf vaak een briefje voor de schoonmaakster dat ze het bed niet moet verschonen (dat vind ik onzin om dat om de dag te doen)

Ik neem m'n eigen tasjes mee. Als we in Amerika zijn krijg ik soms wat van die -tig plastic tasjes die ze in de supermarkten geven. Als je maar een paar boodschapjes hebt ga je soms gerust weg met 3 plastic tasjes. Dus daar hergebruik ik ze ook. (in sommige staten zijn ze nu gelukkig ook begonnen met geld vragen voor tasjes)

Kleding geef ik aan een stichting voor dieren en spullen breng ik naar het dierenasiel voor de jaarlijkse rommelmarkt waarvan de opbrengst naar het asiel gaat (dat doe ik dus niet voor het milieu maar voor de dieren)

Maar aan de andere kant ben ik wel heel erg: 2 keer per jaar op vliegvakantie, in Amerika huren we een grote huurauto die niet bepaald zuinig of milieubewust is, ik pak voor alles de auto (OV is hier geen optie maar ik ga eerlijk zijn als het wel een optie was deed ik het nog niet. Als ik iets afschuwelijk vind is het OV), we hebben dus ook 2 auto's maar dat gaat niet anders. Ik maak heel veel schoon dus gebruik veel allesreiniger, ik gebruik best veel van die wegwerpdoekjes. Ik probeer daar mee te minderen maar ik heb een lichte vorm van smetvrees dus ben snel vies van iets en dan zijn die doekjes wel handig.

Maar ik probeer wel steeds meer overal op te letten en word me er steeds bewuster van.

Link naar reactie

Toevallig zat ik te denken om een topic te maken over vegan eten en leven. Ga ik straks toch nog even doen. 

Ik eet al jaren vegetarisch en dat bevalt me supergoed. 

Verder heb ik veel kleine bakjes om mijn eten te bewaren voor in de koelkast en diepvries. Ik gebruik zo min mogelijk plastic zakjes. Koop graag biologisch eten en drinken, zit bij de Triodos bank en probeer als ik kan te kiezen voor milieuvriendelijk. Tenzij er een heel groot prijsverschil in zit. 

Van die tandenborstel wist ik niet. Ga ik ook even opzoeken op internet. Ik merk dat nog best veel dingen onbewust gaan en ik vind het leuk om steeds meer aanpassingen te doen.

En anderen ook (stiekem) even wat info mee te geven. 

Op de verjaardag van mijn moeder (nog voor de Corona) heb ik mijn ooms en tantes vegetarische balletjes laten eten. Daarna gevraagd of het lekker was en iedereen zei volmondig ja. Toen ik vertelde dat het vegetarisch was waren ze erg verbaasd. 1 oom zei: ik houd helemaal niet van vleesvervangers, die zijn echt niet lekker. Waarop mijn tante meteen zei: je zei net zelf dat je het lekker vond. Toen gaf hij toe dat hij idd dacht dat het vlees was. 😂

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie

Wij proberen ook wel gezond en duurzaam te leven en toch lukt dat niet altijd, we vergeten wel eens een tasje als we naar de supermarkt gaan en dat soort dingen. Qua eten doen we het best oke denk ik, veel fairtrade en biologisch (ook omdat mijn vrouw weigert om uit een potje te eten). Qua benzineverbruik proberen we dit ook te beperken, mijn vrouw moet 30km heen en 30km terug per dag en gebruikt daarvoor wel de auto. Ikzelf heb een brommer en deze is electrisch, geen goedkope grap maar dat heb ik er wel voor over. Een kapotte wereld is duurder zullen we maar denken. Verder zijn er nog echt veel verbeterpunten, maar stapje voor stapje gaat het steeds beter. Sorry voor de dames hier die goede producten gebruiken voor persoonlijke hygiene, ik krijg mijn vrouw niet van de rituals af (haar grote verslaving^^). 

• Haha 1
Link naar reactie

Ik moet zeggen dat duurzaamheid voor mij een beetje een obsessie is geworden, ik ben er de hele dag mee bezig. Ook ik doe het niet perfect, maar ik probeer het zo goed mogelijk te doen. Wat ik lastig vind is dat mijn omgeving mij hierin totaal niet begrijpt en mij allerlei onduurzame dingen geeft of probeert op te leggen. Bv spullen komen waar ik totaal niks aan heb/niet wil hebben. En dan vooral ook de goedkope troep die het dan is. Daar kan ik echt een soort van in paniek raken, hoe stom dat misschien ook klinkt. 

Overigens vind ik het boek 'De verbogen impact' echt een aanrader en eye-opener. Zij beschrijft wat voor dingen nu echt impact maken en welke dingen je zeker wel kan doen, maar niet per se zoden aan de dijk zetten. Super interessant. 

Link naar reactie

Ik ben ook deels goed en niet goed bezig. Zo heb ik zonnepanelen en wek ik meer op dan ik verbruik en lig ik t liefst onder een dekentje op de vak, dus staat de kachel laag. Ook is mijn huis goed geïsoleerd dus verbruik ik bijna niks. Helaas nog niet van t gas af. Ik huur t huis van mn ouders dus daar heb ik heen zeggenschap in. Wel koop ik op inductie dus dat scheelt enorm int gas gebruik

Veder neem ik altijd eigen tassen mee naar de supermarkt en als ik t al een keer vergeet pak ik een doos die ik daarna aan de konijnen doneer. Ook doe ik de boodschappen zo veel mogelijk op de fiets (krat voorop, twee fietstassen aan mn bagage drager en altijd elastiek en snelbinders bij me om te gebruiken)

Fruit neem ik meestal gewoon los mee, geen plastic of herbruikbare netjes. Alleen als t voorverpakt is zoals druiven maar veder niet.

Eten vind ik erg lastig omdat ik geen soja mag en nog weinig goede vervangende producten heb gevonden die betaalbaar en goed verkrijgbaar zijn en dan ook nog eens lekker vind. Ik had laatst pulled oats gegeten en ik wil t heel erg graag lekker vinden maar werd er echt misselijk van. Had veel kruiden gebruikt, maar die weeïge smaak is zo overheersend. Dat heb ik ook bij volkorenwraps.. die hebben dat ook. 

Wel probeer ik op te letten dat we t gebruik ban dierlijke producten wel enigszins beperken en koop ik die alleen van biologische komaf. Liefste bij koopeen koe/kip/varken. Zodat je meer weet hebt over hoe de dieren gehouden en geslacht worden.

Wel let ik goed op de porties, gooi bijna geen eten weg en wat ik weg gooi gaat meestal in de compostton. Veder koop ik vaak voor meerdere keren en vries t in. Ontdooien doe ik in de koelkast zodat die minder hoeft te koelen en haal t vaak even van te voren uit de koelkast zodat t vast op kamer temperatuur kan komen en het ook zo min mogelijk verhit hoeft te worden.

Ik drink bijna alleen maar kraanwater, soms wat limonade maar ook daar 

Kleding vind ik wel lastig, gezien ik toch nog te zwaar ben en dus om die reden beperkt word in mn aanbod. Wel probeer ik zoveel mogelijk katoen te kopen om het probleem van micro plastic verspreiding tijdens t wassen te voorkomen. Al zijn fleece en microvezeldoekjes daar t ergste in. 

Veder is t ook lastig om nu echt te weten of een merk nu mens, milieu en dier vriendelijk is. Veel keurmerken zijn nietszeggend. Oh en bamboe! Waarom ze niet veel meer kleding maken van bamboe? Sterk, zacht en duurzaam. 

En uiteraard probeer ik ook zo veel mogelijk duurzame keuzes te maken dus kleding te kopen als t echt nodig is en items waar ik nog lang mee kan doen. Al vind ik dat ook lastig omdat ik een kleiner budget heb en duurder niet altijd duurzaam is. Ook dat zou meer met keurmerken duidelijk mogen worden. 

Veder douche ik kort, vaak nog geen 2 min en als ik langer douche, ca 1 keer per week was ik mijn haar en maak ik in de tussentijd de douche schoon.(groene zeep en azijn) Mijn shampoo en conditioner zijn vegan, parabenen siliconen en dierproefvrij. Wel in een fles omdat ik ook super onhandig ben en een stuk zeep nog niet echt zie zitten. 

Met schoonmaken gebruik ik zoveel mogelijk herbruikbare katoenen (oude thee/handdoeken) en zoveel mogelijk natuurlijke producten. Op de apparaten gebruik ik zoveel mogelijk de eco stand.

In de tuin heb ok alleen bio planten staan en veel bloemen die bloeien in verschillende jaargetijden. In de voortuin heb ik een moestuin, maar veel komt er nog niet uit... Eerst meer groene vingers kweken.

Afval word zo veel mogelijk gescheiden. Al schijnt het beter/ efficiënter te zijn als dit achteraf gebeurd. 

Veder heb ik bamboe (voor dikke) en metalen (voor dunne) rietjes voor mn verjaardag gevraagd en gekregen voor mn smoothies.

Ik doe mn best, maar t is nog best lastig met een onder modaal inkomen.

Link naar reactie

Wat doen wij voor het milieu...(huidig gezin bestaat uit 3 volwassenen)
Best wel een lastige vraag eigenlijk.
Natuurlijk scheiden we het afval.
We hebben een groene container en een compostvat welke voor 50 tot 60% gevuld is en blijft.
Regelmatig haal ik het onderste compost eruit en verspreidt  dat door de tuin wat nogal eens voor leuke effecten zorgt zoals zomaar ergens tomaten- of paprikaplantjes e.d. die vervolgens ook nog eens vrucht gaan dragen ook.

We hebben een papiercontainer.

Oud papier levert geld op dus dat wordt gratis opgehaald.

We hebben grijze container voor het restafval maar daar maken we in die hoedanigheid geen gebruik meer van.
Ik heb een verhoging in de kliko gemaakt en daar bovenop staat een vuilniszak.

Als die na een week of 6 vol zit knoop ik 'm dicht en breng die naar de milieustraat waar ik 'm voor €2,03 kan dumpen in het desbetreffende bestemde ondergrondse gedeelte.

Plastic, verpakkingen, sap pakken e.d. worden opgeslagen in een vuilniszak in de schuur en dat breng ik elke zaterdagochtend samen met het glas op de fiets naar de milieustraat.

Etensresten hebben we weinig tot niet en als er wat overblijft verdwijnt dat in de groene kliko, net zoals het tuinafval.
We hebben nogal een grote tuin dus in het voorjaar, zomer en najaar staat die wel vaak aan de weg om geleegd te worden.

Vakanties.

Mijn vrouw en ik hebben pas 1 keer gevlogen, zou zomaar kunnen dat het tevens de laatste keer is geweest.
We hechten er niet zoveel waarde aan om héél ver weg te gaan.

Wat we nog wel een keer zouden willen is om een camper te huren en daarmee weer door Scandinavië te reizen, net zoals we in 1990 hebben gedaan.

Verder, de auto met eventueel de E-bikes er achterop naar plekken in Nederland of landen rond om ons heen want wees eerlijk; dichtbij huis is nog zoveel te ontdekken.

Verder letten we wel op met wat we kopen.
Liefst etenswaren zonder plastic verpakkingsmateriaal.

Als er een apparaat stuk is gegaan ga ik eerst op Marktplaats zoeken want er zijn zoveel goede 2e hands spullen te vinden.

Verder ben ik best wel handig dus er wordt hier veel gerepareerd.

Ik heb geen werk meer. (had graag anders gewild)

Mijn vrouw werkt en ze gaat meestal met de E-bike, 9 km heen en 9 km terug, 3 tot 4 dagen per week.

Als het heel slecht weer is neemt ze de auto.

De auto staat dus vaak stil maar we hebben 'm wel nodig omdat we in het  buitengebied wonen en de dichtstbijzijnde supermarkt op 5 km afstand is.

Zonnepanelen hebben we bewust niet genomen vanwege brandgevaar.

Wel hebben we vorig jaar de spouwmuren vol laten spuiten met EnveriFoam. (Google maar ff)

We hebben een waterontharder installatie in huis en deze staat afgesteld op 3 Duitse hardheid.

Hierdoor ontstaat er weinig tot geen kalkaanslag/ketelsteen in machines zodat deze een langer leven beschoren zijn.

Hierdoor gebruiken we veel minder wasmiddelen.

Zelfs afwasblokjes worden gehalveerd en de vaat is stralend schoon.

Al met al, toch nog een heel verhaal geworden 🙂

Link naar reactie

Wat leuk om te lezen dat jullie er toch ook allemaal wel op een eigen manier bewust mee bezig zijn! En dat jullie dus net als ons ook precies nog van die dilemma's hebben tussen wat je graag wil, wat praktisch is, en wat het best voor het milieu is 😅 Herkenbaar!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
1 uur geleden zei Renske34:

Oei wat doen jullie veel, wat goed!

Het enige wat ik doe, maar dat is niet perse uit milieubewustzijn:

- ik eet vegetarisch

- ik koop weinig tot geen kleding, maar meer uit desinteresse

- gebruik weinig de auto

- we scheiden ons afval

- ik gooi haast nooit eten weg, gebruik altijd restjes etc.

Dan doe jij toch ongemerkt ook een heleboel voor het milieu 😄

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie

Ik zou het graag veel beter willen dieb, maar heb voor een aantal zaken nog geen goede alternatieven gevonden die even gebruiksvriendelijk zijn, dus tips zijn zeker welkom. Vaak is het kiezen tussen twee kwaden. Wat voorbeelden:

- plastic boterhamzakjes, het toppunt van single-use plastic en compleet uit den boze. Toch gebruik ik ze dagelijks, want ik moet toch mijn lunch meenemen naar werk. Ik heb ook een broodtrommel, maar als ik brood met eisalade meeneem, dan wordt die erg vies en zit het ook allemaal aan mijn andere snacks (is geen goede combinatie met ontbijtkoek kan ik je vertellen). Daarbij besparen we water en elektriciteit door niet elke dag de vaatwasser te draaien en zo min mogelijk los af te wassen. Dus ben hiervoor nog steeds op zoek naar een betere oplossing.

- voorverpakte groentemixen, nog meer onnodig plastic. Maar wel de ideale manier om voedselverspilling tegen te gaan en toch gevarieerd te eten. Als ik al die groenten los moet kopen, ben ik ten eerste elke dag drie keer zo lang bezig met koken, en eten we de halve week hetzelfde om de groente op te maken. Omdat dit allebei niet erg haalbaar is, zou het er in de praktijk op neerkomen dat ik veel meer eten zou weggooien, iets waar ik echt een hekel aan heb. Kunnen ze die mixen niet duurzamer verpakken, in gerecycled plastic bijvoorbeeld, zodat de consument niet meer voor deze moeilijke keuze staat?

Voor veel dingen wil ik wel duurzamere opties kiezen, maar is er nu gewoon nog een te groot verschil tussen de duurzame en de 'normale' optie (want zo ziet de maatschappij het helaas nog steeds). In kwaliteit, prijs, gebruiksgemak of beschikbaarheid (als ik het uit Amerika moet bestellen, is het dan echt nog zo duurzaam?). Dus ik blijf me erin verdiepen, maar ik vind dat de nadruk (in algemene zin, niet per se hier op bunnybunch 😉) veel meer zou moeten liggen op wat bedrijven doen om het klimaat te redden, ipv wat consumenten doen. 

Link naar reactie

Wat ik wel al doe, want daar ging het topic over: 😅

- koken op gas vervangen door inductie toen we dit huis kochten. Bij de verbouwing ook extra gekeken naar isolatie, duurzame apparaten etc. Nu nog aan het oriënteren op zonnepanelen, want niet alles kan tegelijk

- afval zo veel mogelijk scheiden en sowieso proberen waar mogelijk weinig afval te creëren (bijv. geen krant of reclamebladeb enzo)

- ik drink enorm veel thee, maar ga altijd voor fairtrade en haal meerdere koppen uit 1 zakje

- weinig servies vuil maken, zodat de vaatwasser minder vaak aan hoeft. Handdoeken vaker gebruiken en altijd volle wasmachines draaien, zo veel mogelijk op het een drogen.

- mijn vriend en ik gaan allebei op de fiets naar ons werk

- geen vliegvakanties, tot nu toe 1x met de auto (naar België 😅) en verder met de trein.

De grote dingen gaan dus wel goed, het zijn echt de dagelijkse dingen waar ik nog graag in wil verbeteren.

Link naar reactie
56 minuten geleden zei happy211:

Ik zou het graag veel beter willen dieb, maar heb voor een aantal zaken nog geen goede alternatieven gevonden die even gebruiksvriendelijk zijn, dus tips zijn zeker welkom. Vaak is het kiezen tussen twee kwaden. Wat voorbeelden:

- plastic boterhamzakjes, het toppunt van single-use plastic en compleet uit den boze. Toch gebruik ik ze dagelijks, want ik moet toch mijn lunch meenemen naar werk. Ik heb ook een broodtrommel, maar als ik brood met eisalade meeneem, dan wordt die erg vies en zit het ook allemaal aan mijn andere snacks (is geen goede combinatie met ontbijtkoek kan ik je vertellen). Daarbij besparen we water en elektriciteit door niet elke dag de vaatwasser te draaien en zo min mogelijk los af te wassen. Dus ben hiervoor nog steeds op zoek naar een betere oplossing.

- voorverpakte groentemixen, nog meer onnodig plastic. Maar wel de ideale manier om voedselverspilling tegen te gaan en toch gevarieerd te eten. Als ik al die groenten los moet kopen, ben ik ten eerste elke dag drie keer zo lang bezig met koken, en eten we de halve week hetzelfde om de groente op te maken. Omdat dit allebei niet erg haalbaar is, zou het er in de praktijk op neerkomen dat ik veel meer eten zou weggooien, iets waar ik echt een hekel aan heb. Kunnen ze die mixen niet duurzamer verpakken, in gerecycled plastic bijvoorbeeld, zodat de consument niet meer voor deze moeilijke keuze staat?

Ik neem ontbijtkoek mee in een apart trommeltje, en als ik beleg van huis meeneem dan doe ik dat ook in een apart bakje en smeer ik het op mijn werk. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik boven de jumbo werk, en dat ik meestal op maandag broodbeleg voor de hele werkweek koop en op kantoor in de koelkast bewaar.

Ik koop ook niet altijd de groente los, maar als ik dat wel doe dan doe ik restjes, al dan niet geblancheerd, in de vriezer of ik maak er soep van. Ik gooi nooit groente weg, en ik heb altijd interessante soep,  en vaak is het zelfs ook nog lekker. Wat hier wel weggaat is brood. Mijn zoon eet of een half brood per dag of helemaal niks. Ik heb wel wat in de vriezer, maar ik vind het snel uitdrogen in de vriezer. Heeft iemand daar een goed idee voor?

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Ik ga regelmatig afval rapen, we kopen zo min mogelijk plastic en zo weinig mogelijk voorverpakte koeken enzo. We gebruiken geen plastic zakjes voor ons fruit te pakken uit de winkel maar wasbare zakjes. We eten zo weinig mogelijk vlees. We gebruiken geen wegwerpsponsjes maar wasbare sponsjes. We gaan elke dag met de fiets naar school. Alleen mijn papa gaat met de auto naar zijn werk. Hij is journalist, de redactie ligt redelijk ver weg en moet dus veel rondrijden. Mijn 2 broers hun school is op 10 km van huis. En zij gaan ook met de fiets. Mijn moeder is juf en geeft les in de school waar ik op school zit. Wij rijden dus altijd samen naar school, met de fiets. Door weer en wind. We proberen zo min mogelijk met de auto weg te gaan dus. Al het afval in de juist vuilbak gooien. Onze tuin is heel diervriendelijk, er komen dan ook regelmatig vogeltjes, bijen en  eekhoorntjes langs. Wij hebben een stuk zeep. We kopen vanalles in de kringloopwinkel of tweedehands. Wij zoeken ook bamboe oorstokjes. Die heeft mijn meter. We gaan binnenkort vragen aan haar waar ze die vandaan heeft. Zo, dit is het dan denk ik. Ik kom niet zo meteen op nog iets wat we doen.

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
  • 4 weken later...

Hier heb ik toevallig laatst zelf naar gezocht en heb uiteindelijk slippers van Copacabana gekocht. Onder andere scapino en welkoop heeft ze. Ze zijn wel zwaar voor teenslippers, maar voelen daardoor ook wel stevig. Wel een paar maatjes groter kopen. Ik heb normaal 41, maar maat 41/42 van de slippers was echt te klein. Heb nu maat 43 gekocht.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie

Ja die Waves had ik al gevonden maar vind ik niet heel erg mooi 😳 op zich draag ik ze alleen maar thuis dus het is wel een goede optie, maar mocht er nog iets anders zijn... Ik zag ook flip*flop, die vind ik leuker, maar kan niet echt achterhalen of ze nou echt veel eerlijker geproduceerd zijn.

De andere suggesties ga ik even bekijken!

aangepast door Dollie
Link naar reactie

Haha ja ik heb altijd teenslippers die vooral comfortabel zijn. Draag ze toch alleen thuis of op vakantie, op vakantie wil ik er veel en lang op kunnen lopen. Heb nu hele fijne van reef. Niet erg duurzaam gefabriceerd volgens mij maar gaan wel al jaren mee en lopen geweldig. Mooi zijn ze niet, maar toch nog beter dan Teva sandalen 😅

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .