Spring naar bijdragen
BunnieHop

Schildpadden

Recommended Posts

Hoi,

Ik ben van plan een nieuw buitenverblijf te creëeren voor mijn schildpadden.

Ik heb een volwassen vrouwelijk testudo horsfieldii (Russische vierteen) en krijg begin juni het mannetje van mijn schoonzus erbij.

Verder heb ik nog 2 kolenbranders, maar die zijn nog te klein om überhaupt het buitenverblijf in te mogen.

Ik heb ook 2 konijnen (dwerg en Vlaamse reus).

Mijn vraag die niemand tot nu toe heeft kunnen beantwoorden...

Kan ik die in hetzelfde verblijf zetten (uiteraard wel aparte huisjes, en ze mogen hetzelfde eten qua groenvoer)?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Groenvoer denk ik wel dat ze hetzelfde mogen. Maar ik zou gewoon goed uitzoeken wie wat mag eb dan wat ze allemaal mogen dat zou ik geven. Maar konijnen eten geloof ik wel minder groenvoer dan konijn dus daar moet je ook mee uitkijken denk ik. 

Maar om ze samen in 1 verblijf te zetten... Dat zou ik niet doen. Ik heb het even opgezocht en er staat dat konijnen aan schildpadden gaan kragen en iets met bacteriën. 

Ik hoop dat je er iets aan hebt maar ik weet ook niet alles zeker! 😀

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alle informatie is welkom hoor! 

En idd, alles wat beiden zouden mogen hebben, zou dan aanwezig zijn, niet meer, niet minder.

Mijn vlaam is echt een schat van een reus en heeft nog nooit iets kapot geknaagd in tegenoverstelling tot de dwerg.

Mijn schildpadden zijn ook enorm rustige dieren. 

Komen altijd inspecteren in de hoop op eten of een lekkere douche.

Maar als de konijnen inderdaad aan de schildpadden kunnen knagen is het uiteraard geen optie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En is de ontlasting van beide soorten dieren ongevaarlijk voor elkaar? Sommige dieren dragen parasieten bij zich waar ze zelf geen last van hebben, maar wel gevaarlijk kunnen zijn voor andere dieren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ligt er natuurlijk aan wat voor soort je hebt en onderling het karakter van je diertjes.

De mijne accepteert echt letterlijk alles en vind alles interessant. 

Schildpadden zijn over het algemeen niet echt bijters (behalve in het paarseizoen, dan bijten de mannetjes de vrouwtjes in de voorpoten).

Die van mijn schoonzus zou dan wel wat problematischer zijn dan het vrouwtje wat ik hier al heb zitten.

Het is verder ook niet zo dat ze zo hard kunnen bijten dat ze ernstige wonden veroorzaken of ledematen eraf bijten (degene die ik heb worden niet groter dan 20cm schildlengte, scheelt ook wel wat in bijtkracht).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zover ik weet kunnen schildpadden alleen niet goed tegen synthetisch gemaakte stoffen (bijv. Synthetisch gemaakte tuingrond). Schildpadden poep lijkt een beetje op vogelpoep, en ik durf niet te zeggen of konijnen daar goed tegen kunnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites