Ga naar inhoud

Kunnen konijnen je horen?

KonijnStar

Aanbevolen berichten

Volgens mij wel hoor, ze reageren echt op mijn stem. Afgelopen nacht is Jazz ergens van geschrokken. Hij rende eerst heel hard door de ren en ging vervolgens stampen. Ik ben toen even naar hem toe gegaan en zodra hij mijn stem hoorde werd hij rustig en stopte met stampen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, konijnen kunnen best goed horen, alle kanten op zelfs. Ze kunnen dus zeker je stem wel leren herkennen of hun naam leren. 

Of ze boos / streng ook echt opvatten als zijnde boos of streng denk ik niet 😉 Ik denk dat je ze dan vermenselijkt, dat konijnen niet op die manier doordenken. En over het algemeen worden ze van hardere geluiden (vaak gaat je volume wel omhoog als je boos bent) wel alert / angstig. Dat zou je als een reactie op boos of streng zijn kunnen zien, maar ik denk dat het eerder het verschil in volume is wat ze opmerken. 

Maar ze horen je stem zeker wel, en verschillende tonen ook. Het kan ze zeker geruststellen als je tegen ze praat. Ik heb zelf één konijn dat niet zo goed ziet en zeker voor haar zeg ik altijd wel iets als ik aan kom lopen, zodat ze niet schrikt. Maar de rest reageert daar ook gewoon o.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker horen ze je! Ze reageren op bepaalde geluiden, sommige geluiden zijn rustgevend voor ze, andere vinden ze spannend. Op zo'n manier kun je je stem ook inzetten. Zachtjes praten tegen ze stelt ze op hun gemak, van een plotseling NEE kunnen ze schrikken.

Mijn konijnen zijn in tegenstelling tot honden en paarden niet erg onder de indruk van stemverheffing. Als ik mijn stem verhief tegen mijn hond kon ze reageren of ze een trap kreeg, het paard waar ik op rijd heeft dat ook, terwijl als je zo super blij tegen ze praat ze als een dolle op je af komen sjezen. Ik vind konijnen wel echt heel anders op dat gebied, het is meer instinctief dat ze schrikken of ergens rustig van worden, honden en paarden trekken het zich echt aan als je niet vrolijk tegen ze doet. Maar dat is mijn ervaring met mijn konijnen, misschien hebben andere mensen daar andere ideeën bij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn moppies kennen bepaalde woorden goed dus ze horen niet alleen goed, maar reageren ook op de inhoud. 😁Hun naam, tunnel, op, af, nee, spelletje, brokjes, wacht, hopla, zigzag , terug...allemaal dingen die handig in het dagelijks leven zijn en nog wat 'commando's' voor spelletjes. Ik moet zeggen dat ik het leuk vind om te kijken wat leuk is voor de konijnen om te leren. Ze herkennen ook het gedrag van de andere huisdieren waar zij hun voordeel uit kunnen halen: als ik tegen de honden zeg dat ze een pensstaafje of gedroogde long of zoiets 🤢 krijgen dan huppelen de honden naar hun opbergtonnen en de konijnen als ze dat zien naar hun kast met kruiden en dergelijke. 

Zodra er 's morgens beweging in de slaapkamers komt dan hoor ik de konijnen heen en weer rennen in de woonkamer dus die oortjes doen het prima, denk ik! Soms zitten ze op hun achterpootjes te luisteren naar iets wat wij (nog) niet horen, maar ze hebben altijd gelijk....heb ik besloten. 

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Olaf luisterde aardig goed als ik nee zeg. Liz doet net alsof ze me niet hoort en als ik opsta om naar haar toe te lopen rent ze snel weg. Als ik haar riep kwam ze altijd. Nu ze niet altijd wat lekkers meer krijgt komt ze alleen als ik naar hun kastje met gezonde snacks ben gelopen. Ze luistert alleen als het haar uitkomt. 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei JokeC:

Liz luistert of ze iets hoort en daarna of het haar voordeel oplevert eraan gehoor te geven of niet. Ik vind haar een slimmerdje eerste klas. 🥰

Hahaha. Dat is ze idd! Ik moet dan ook regelmatig om haar lachen. Ze heeft altijd alles heel goed door. En Olaf volgt altijd wat later. 😆

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .