Ga naar inhoud

NOODGEVAL!! 2 voortanden konijn afgebroken na val!


Sophiebink2003

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik zit nog helemaal te shaken. Mijn konijn is toenet uit haar hok gevallen op haar gezichtje en nu zijn vab 1 kant de boven en onder tand afgebroken, het bloed heel erg en ik zie echt geen stukje tand meer zitten. Haar voortsnfen groeide sowieso al niet helemaal recht meer op elkaar dus we moesten eens in de zoveel tijd al naar de dierenarts om die te laten bij slijten. Ik heb gezocht maar ik kan de tanden echt niet meer vinden. Misschien heeft ze ze doorgeslikt? Ze viel omdat ik het hok aan het schoonmaken was en het trapje onder het hok even weg stond. Het is nog geen halve meter en normaal springt ze gewoon maar ze gleed uit of zag het niet. Het bloed ook. Ik kan proberen of ik nog naar de dierenarts kan gaan voor 18:00. Ik ben zo geschrokken en voel mij zo schuldig.... ik zal proberen een foto te maken en ik ga nog de tanden zoeken. Ze eet trouwens nog wel gewoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie snelle reacties! Zoals verwacht zaten ze al helemaal vol... maar omdat ze nog wel gewoon eet heb ik maandag ochtend een afspraak. Als het slechter met haar gaat moet ik naar een andere dierenarts. Ik ga nog 1x Naar die tanden zoeken want dan ik namelijk zien of de wortels wel of niet eraan zitten, denken jullie dat ze die ingeslikt kan hebben of is dat onwaarschijnlijk? Ik ga zometeen ook proberen een foto te maken. Als ze stopt met eten ga ij haar dwangvoeren en dat heb ik al weleens vaker gedaan... als nog maar aan een kant de tanden eraan zitten gaan ze ze denk ik allemaal verwijderen ben ik bang want die kunnen dan niet meer afslijten neem ik aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze wou toenet wel wat dwangvoeding zo eten en ik heb haar nog wat via een spuitje gegeven. Het bloed niet meer maar dat kwam waarschijnlijk omdat het een stukje in haar lip zat. Ik hou haar goed in de gaten, ik had ook gehoopt dat ik nog voor 18:00 terecht kon, het is toch een soort spoedgeval denk ik dan. Ik kan wel een foto sturen maar dat is misschien  beetje naar om te zien. Maargoed hier is de foto:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dat allemaal zo hoor zou ik echt vandaag nog langs een dierenarts gaan. 

Als je bij je eigen dierenarts niet langs kan dan maar bij een andere. 

Voor spoedgevallen moeten ze gewoon tijd vrij maken. 

Konijnen geven omdat ze prooidieren zijn vaak niet goed aan als ze zich niet goed voelen of dat ze pijn hebben. Het kan in 1x veel slechter gaan. 

Zelf zou ik het risico niet nemen. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Mira11:

Hoe gaat het nu met haar dan? Heeft ze geen pijn? Ik vraag me af (maar dat vind ik moeilijk vanaf hier te beoordelen) of het wel verstandig is om te wachten tot maandag. Dat duurt nog best lang.

 

Ze zal vast wel pijn hebben dat weet ik zeker maar ze heeft toenet nog brokjes gegeten en veel gedroogde groentes ook rent ze haar hok in en uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aww arm beestje. Let maar goed op dat ze wel zelf blijft eten. Heb je eventueel pijnstillers in huis?

 

Ik zou het maandag wel even goed na laten kijken, maar ik betwijfel of de dierenarts op dat punt nog veel zal kunnen doen. Ik denk dat het dan een kwestie zal zijn van of en hoe ze gaan terug groeien. Of ze moeten foto's willen maken, dat is natuurlijk wel een optie. Maar ik weet niet of je dat zelf wil, of het eerst wil afwachten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

Aww arm beestje. Let maar goed op dat ze wel zelf blijft eten. Heb je eventueel pijnstillers in huis?

 

Ik zou het maandag wel even goed na laten kijken, maar ik betwijfel of de dierenarts op dat punt nog veel zal kunnen doen. Ik denk dat het dan een kwestie zal zijn van of en hoe ze gaan terug groeien. Of ze moeten foto's willen maken, dat is natuurlijk wel een optie. Maar ik weet niet of je dat zelf wil, of het eerst wil afwachten?

Hoi, nee ik heb geen pijnstillers thuis. Ze eet voor nu nog erg goed en ze viel mij toenet weer aan met het geven van de brokjes(goed teken). Ik hou haar goed in de gaten maar vind het zo verschrikkelijk naar voor haar en kan echt niet voorstellen hoeveel dit pijn zou doen. Ik denk dat ze als ze kunnen zien wat er met deze tanden is gebeurd misschien wel andere tanden verwijderen omdat ze sowieso al niet 100% recht groeien en ik ze moet laten slijten. Ze had gewoon hooi met die 2 tandjes maar dat kan toch ook nog gewoon zonder voortanden ofniet? Het liefste wil ik dat wij zo snel mogelijk duidelijkheid hebben en dat er het nodige gedaan kan worden maar ik heb geen idee hoe duur die foto's maken zijn. Ik ben zelf 17 jaar ik heb ook geen vast maandsalaris, ik werk in de supermarkt maar datbl verdiend niet super natuurlijk. Ik ben zo geschrokken......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals evee zegt kunnen ze nu toch niet zoveel don. Je zult moeten afwachtn of en hoe de tanden terug groeien. Ik snap dat je wilt weten waar je aan toe bent, maar het is even niet anders. Goed in de gaten houden dat ze blijft eten en wat er met de andere tanden gebeurt. Als die nu echt krom gaan groeien zul je alles moeten laten verwijderen inderdaad, maar dat is sowieso fijner voor het dier dan telkens laten slijpen. En ze kunnen zonder voortanden inderdaad gewoon hooi eten. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een beetje een gekke vraag maar zouden dingen zoals hooi thee haar iets van een verlichting kunnen geven ofniet? Ze vindt dat altijd heel erg lekker en ik dacht misschien helpen die kruiden een beetje? Of afgekoelde kamille thee. Ik had natuurlijk liever dat dit niet was gebeurd maar ik heb het liever bij dit konijntje waarbij haar gebit toch niet helemaal top was dan die bij mijn andere konijn wiens gebit helemaal goed is. Ik denk idd ook dat ik moet afwachten en dan kijken wat ze gaan doen. Ze is trouwens 4,5 jaar oud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor de late update, bedankt voor jullie reacties! Ik denk niet dat veel mensen het eens zullen zijn met mijn beslissing maar ik heb maandagochtend de dierenarts afspraak afgebeld. Na een paar uurtjes is mijn konijntje zich weer helemaal gaan gedragen als eerst. Ze at heel goed: hooi, groente en brokjes en rende met hetzelfde enthiousasme als voorheen naar mij toe. Ze is vrolijk en alert en gedraagt zich normaal. Nu weet ik dat ze prooidieren zijn en zelden laten merken hoeveel pijn ze hebben of hoe ziek ze zijn maar het ging zo goed met haar dat ik haar de stress van de autorit en het dierenarts bezoek wou besparen. Ik heb toen aan de telefoon besloten dat ik een afspraak maak als het ineens slecht gaat(waar ik niet vanuit ga), als na een aantal weken ik 1 of 2 tanden door die komen of juist helemaal niks zie doorkomen. Dan kan ik langs gaan en kunnen we beslissen of we de andere 2 operatief verwijderen of 1 x in de 1,5 maand laten afsltijten zoals we nu ookal deden. De dierenarts-assistente was het hier ook mee eens. Ik snap dat jullie dit misschien een rare beslissing vinden maar voor mij leek dit het beste. Ik hou het goed in de gaten maar zoals ik zei gaat het goed met haar zover ik kan zien en ze eet ook heel goed!

Liefs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: boventand heel ver terug gegroeid, onder tand nog helemaal niks. Volgende week afspraak dierenarts om sowieso te laten slijpen en ik denk ook meteen een afspraak maken voor algehele verwijdering van de snijtanden. Ik denk echt dat dat beter voor haar is. Ze eet trouwens erg goed en is goed levendig dus dat gaat perfect! Zijn jullie voorstander van snijtanden helemaal laten verwijderen ofniet? Haar tanden zijn niet erg afwijkend maar wel een beetje en het kan erger worden omdat ze 1 tand helemaal mist.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .