Spring naar bijdragen
Huntingmiew

Geschikt hok?

Recommended Posts

We zijn in gesprek met de opvang of ze voor ons een koppeltje konijnen hebben dat bij ons zou passen.

Ondertussen ben ik m'n hoofd aan het breken over een geschikt hok.

Eigenlijk het meeste wat er online te koop is lijkt me zo klein? Heb ik een hok gevonden met fatsoenlijke loopruimte is het nachthok klein en andersom. 

Heeft iemand tips? We hebben geen mega tuin helaas. Genoeg ruimte maar niet om helemaal vol te zetten met hok/ren. ik denk dat de kinderen in protest gaan als ik dat doe haha.

Het idee tot dusverre was om een redelijke ruim hok neer te zetten als standaard verblijf en zodra we thuis zijn dat ze los mogen de tuin in. Dat komt erop neer dat ze los kunnen zodra school uit is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je ruimer wil en wel "kant en klaar" wil kopen, kom je meestal of uit bij een groot kippenhok, of een combinatie van een standaard dubbel konijnenhok met een losse overdekte ren er aan gekoppeld. Op zich is een klein nachthok niet erg hoor, als de ren maar groot genoeg is 🙂 Dan kun je er altijd nog een los schuilhokje in zetten als extra. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn geen standaard konijnenhokken met voldoende loonruimte. Je komt inderdaad uit op een groot kippenhok  of een hok met een losse ren, of een ren met een hondenhokje als nachthok.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf een tweedehands hok gekocht via marktplaats, met een losse overdekte ren eraan. Ik heb een hok met twee verdiepingen, en het deurtje van de onderste verdieping hebben we eruit gehaald zodat ze altijd naar buiten kunnen. 

Ik heb een metalen ren van Zooplus gekocht, en die met tiewraps aan de zijkant van het hok vastgemaakt.

IMG_20190906_134646_826.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de tips! We zijn tot de conclusie gekomen dat we zelf wat gaan bouwen. 

Ik heb een zwak voor grote konijnen en met wat ik zou willen aan hok kom ik inderdaad gewoon niet uit met kant en klaar/betaalbaar/passend in de tuin. 

Het idee is nu om over de breedte van de schuur (ca 1,80) op poten een nachthok te maken en dan ongeveer 1m breed. Daaraan vast langs de schutting een ren (is 4 a 5m lang) en dan nog een stukje in de breedte. 

Maar stel dat, hoe hoog zou een nachthok voor bijvoorbeeld vlamen moeten zijn? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Huntingmiew:

Bedankt voor de tips! We zijn tot de conclusie gekomen dat we zelf wat gaan bouwen. 

Ik heb een zwak voor grote konijnen en met wat ik zou willen aan hok kom ik inderdaad gewoon niet uit met kant en klaar/betaalbaar/passend in de tuin. 

Het idee is nu om over de breedte van de schuur (ca 1,80) op poten een nachthok te maken en dan ongeveer 1m breed. Daaraan vast langs de schutting een ren (is 4 a 5m lang) en dan nog een stukje in de breedte. 

Maar stel dat, hoe hoog zou een nachthok voor bijvoorbeeld vlamen moeten zijn? 

Ik zou voor vlamen toch wel een hoogte van 80 cm proberen aan te houden, dan kunnen ze daar ook op hun achterpoten in staan, wel zo fijn. Hier lees je meer info over schuilhokken: https://www.bunnybunch.nl/informatie/schuilhokken-nachthokken-voor-konijnen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei trekkies:

hoe gaat u het beschermen tegen weer en wind ?

op het AC zijn we ook aan het denken om en nieuwe  eigen hok te maken voor de konijnen.

Eigenlijk weinig bijzonders. Het hok komt in de luwte te staan, dus waar sowieso al het minste last is van wind. Planken goed dicht op elkaar, goede verf/beits gebruiken om het hout tegen weersinvloeden te beschermen. Dak met bitumen erop uiteindelijk dat wat overloopt. 

Wat is ac? Sorry nieuw in konijnen land 🙃

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

is geen konijnen term , ik heb autisme en normaal ga ik naar en dagcentrum voor mensen met autisme als dag invulling en ik hou me samen met andere bezig met de konijntjes .

en AC staat voor Activiteiten Centrum maar ik ben zo gewoon AC te zeggen dat ik soms vergeet dat mensen die term niet kennen

als je me bezig wil zien zoek dan op YouTube Luc de vijver

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei trekkies:

ik stelde de vraag omdat ik niet echt weet welke soort verf/beits te gebruiken die veilig is voor de konijnen.

Antwoorden op dat soort vragen staan in dit artikel: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-kopen-maken-tips

Het antwoord is verf / beits op waterbasis, en laat de konijnen er niet mee in contact komen als het nog niet droog is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De bouw gaat gestaag verder 😁 en vandaag een bezoekje aan de opvang gebracht om een koppeltje lieve bewoners te vinden. 

Meneer is nog maar net gecastreerd, dus nog even wachten voor ze gekoppeld mogen. En dan nog afwachten of de vonk overspringt tussen meneer en mevrouw, maar als alles goed gaat......

Worden dit onze nieuwe gezinsleden! 

Zo blij! 

Donut.jpg

Linde.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Koppelen is goed gegaan en vandaag hebben de Nijntjes hun intrek bij ons genomen! Blij!!

Maar ze hebben het nog niet aangedurfd om de trap naar het hok te nemen. Water en hooi hebben ze buiten/beneden tot hun beschikking, maar tot in hoeverre kan het kwaad dat ze het trucje trap nog niet doorhebben en dus niet in hun nachthok gaan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk! Niet zo heel veel, het is niet meer zo koud. Geef ze gewoon even de tijd. Gaan ze niet uit zichzelf naar boven dan kun je nog proberen om wat lekkers bovenaan te trap te leggen, of de trap wat minder steil te maken met een steen eronder. Dat lost het meestal wel op.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan laat ik het voor vannacht even voor wat het is. De trap heb ik al wat minder stijl gemaakt met een steen vanaf het begin. Misschien morgen even kijken of het iets kan aanpassen dat hij misschien toch nog iets minder glad is. 

Gelukkig stonden ze bij de opvang ook gewoon ik een koude schuur dus de temperatuur wijkt niet machtig veel af gelukkig. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-5-2020 at 20:37 zei Huntingmiew:

Één van twee gebruikt de trap ondertussen en hupt vrolijk heen en weer van boven naar beneden. Nu hopen dat z'n vriendin het binnenkort afkijkt van hem, haha. 

Leuk! Heb je een foto van het resultaat van het hok? 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites