Ga naar inhoud

Fokker gezocht.

Chanel Breukers

Aanbevolen berichten

Goedemiddag! 

Ik heb zelf nog geen konijnen maar wil er wel 2 gaan aanschaffen. Ben me goed aan het informeren over de verzorging en dierenarts kosten e.d. Zijn er fokkers in Limburg die zowel kleurdwergjes als hangoor dwergjes hebben en die ook samen verkopen? Of kan dit niet? 

Groetjes Chanel 😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, welkom.

Alles kan, maar realiseer je dat je een risico neemt als je bij een fokker twee jonge konijnen koopt.

Ten eerste moeten ze met 10 weken uit elkaar, om ongewenste nestjes te voorkomen. Ik ga er maar even vanuit dat je een ram en een voedster wilt, aangezien dat de combinatie is met veruit de grootste kans van slagen. Met 12 weken kan de ram gecastreerd worden, en dan kunnen ze in de 3e week daarna weer bij elkaar. Ze zitten dus allebei een maand alleen.

Ten tweede vinden jonge konijntjes elkaar meestal wel lief. Maar rond de 6 maanden beginnen ze volwassen te worden, en dan kan dat zomaar omslaan. En als ze elkaar dan niet meer zien zitten, dan heb je twee konijnen die niet bij elkaar kunnen.

Vandaar dat wij altijd adviseren om bij een opvang twee volwassen konijnen te halen. Dat kan een koppeltje zijn, dat kunnen ook twee konijnen zijn die je daar laat koppelen. Dan weet je zeker dat het een goede combinatie is, en ze kunnen gewoon bij elkaar blijven.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat goed dat je op zoek bent naar informatie voor je de konijnen hebt! 

Ik ga je toch van je plan af proberen te praten.. Met goede bedoelingen hoor!

1. Goede fokkers van konijnen, zijn er helaas bijna niet. Echt niet. Niet zoals je die voor katten honden wel hebt. Er is zo ontzettend veel konijnenfokker leed. Daar zouden echt eens fatsoenlijke regels voor moeten komen, maar die zijn er niet. Houd de fok niet in stand. Ga naar een konijnenopvang. Als je wil kan ik links zetten van vele topics hier op het forum van "miskopen" bij fokkers die in het eerste zicht zo goed leken. Zo zonde. Houd het niet in stand. 

2. Daarnaast geeft konijnen bij een fokker halen meerdere problemen: Als ze zo jong zijn heb je namelijk totaal geen garantie dat ze wel samen kunnen blijven als ze opgroeien. De eerste weken zal het wel gaan. Maar dan komen de problemen:

3. Ze moeten met 10 weken uit elkaar: In verband met de vruchtbaarheid. 2 voedster of 2 rammen is namelijk al helemaal verre van een goede combinatie bij konijnen, je komt dus waarschijnlijk op 1 ram en 1 voedster uit, maar die moet je vanaf 10 weken tot de derde week na castratie van de ram uit elkaar houden, en dan moet je weer herkoppelen. Dan heb je dus al twee aparte konijnenverblijven nodig.   Maar goed, zelfs als dat dus goed gaat, ben je er nog niet. 

4. Dan komt de puberteit. Dat is het moment dat veel konijnen die jong zijn samen gezet, soms zelfs nestgenootjes waren, problemen krijgen. Ruzie in de tent! Rijden, jagen, vechten. Plukken haar, wondjes, en als je niets doet, loopt het alleen maar meer uit de hand. Ze moeten uit elkaar. Het blijkt geen match te zijn, jouw twee konijntjes die zo leuk zijn opgegroeid. En dat gebeurt vaker dan je denkt, helaas. Het belangrijkste punt voor een koppel konijnen is namelijk of de karakters passen bij elkaar, het zijn wat dat betreft net mensen. Jij wil ook niet zomaar uitgehuwelijkt worden, een konijn ook niet. 

5. Die puberteit: dan veranderd je complete konijn. Van een jong angstig dier dat alles ondergaat (want ze vinden aaien en optillen zo leuk - not!, ze ondergaan het vaak alleen uit angst, en daar kom je achter als ze karakter krijgen in hun puberteit hoor! Dan bijten ze letterlijk en figuurlijk van zich af). Het is niet voor niets dat de meeste konijnen op een leeftijd van 7 maanden tot 1 jaar alweer afgestaan worden. Onzindelijkheid, bijten, knorren, vechten met de partner, je hele huis en tuin slopen. Het kunnen monstertjes zijn. En de ergste monster-tijd, dat is de konijnenpuberteit. Ik vind het prachtig om te zien, maar praktisch is het niet. En als beginnende konijnenhouder, kun je er best wel van schrikken. 

Al de bovenstaande punten zijn te omzeilen met één slimme keuze: je konijn adopteren bij een konijnenopvang. Bijvoorbeeld in Bavel zit een hele goede (uurtje rijden vanuit limburg, maar dat is het op een konijnenleven zeker wel waard!). Knijn&ko. Daar heb ik zelf ook een aantal konijntjes van zitten.

Daar zitten zo ontzettend veel leuke konijntjes. Ik voel mij daar als een kind in een snoepwinkel, zoveel leuke konijnen, overal waar je kijkt, het liefst wil je ze allemaal meenemen naar huis! Maar dat kan natuurlijk niet.
Maar keuze genoeg: Jonge konijntjes, als je dat graag wil, uit binnengebrachte of in de opvang geboren nestjes. Waar niets mis mee is. Echt niet. En al gevaccineerd, goed gecontroleerd door de dierenarts en de rammetjes zijn gecastreerd voor plaatsing. Dat zit bij de adoptieprijs in, en geloof mij, dat is echt heel veel goedkoper dan wanneer je dat zelf nog moet laten doen bij de dierenarts! Dat voorkomt dus heeel veel gedoe! En, het geeft echt een super goed gevoel om een "afgedankt" stelletje een mooi huisje te kunnen bieden!

Of kies juist een volwassen koppeltje, wat veel handiger is voor beginners, konijnen zijn namelijk zo makkelijk nog niet, en met wat oudere konijntjes weet je beter wat voor karakter ze hebben. Als jij bijvoorbeeld echt graag een mensgericht konijnenkoppel wil, kun je dat gewoon vragen. Of als je alleen kijk-konijntjes zoekt en het niet erg vind dat ze niet veel met jou hebben, is dat ook prima. Of als uiterlijk belangrijk is, dan zoek je naar de konijnen die aan dat plaatje voldoen in de opvang.

Bij knijn en ko kun je een al gekoppeld koppel uitkiezen, of vragen of ze twee konijntjes willen proberen te koppelen voor jou. Dat moet natuurlijk wel klikken.
Mocht je voor een jong koppel kiezen en gaat het alsnog mis nadat je ze geadopteerd hebt, staat de opvang zelfs weer opnieuw voor je klaar met begeleiding: bijv. een nieuwe partner zoeken voor het konijn dat je wil houden, en het andere konijntje terugnemen om voor dat konijn te zoeken naar een wel goed passende partner en huisje. Hopelijk is dat natuurlijk niet nodig, maar het is heel fijn om op hun assistentie en expertise te kunnen rekenen 🙂 

Zo, einde van mijn adopteer-een-konijn-betoog, hopelijk zet ik je aan het denkenl! 😅

• Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel voor jullie reacties! Ik las op een aantal site's (o.a. dwergkonijnen.com) dat als je zorgt dat het mannetje even oud is of ouder en je de exacte geboortedatum weet dat je ze wel bij mekaar kon houden, dat klopt dus niet zoals ik van jullie begrijp. Ik wilde inderdaad kijken voor een mannetje en een vrouwtje want dat had ik wel begrepen dat dat de beste optie was (heb ook al bij de dierenarts nagevraagd wat de kosten zouden zijn van castratie met pijnstilling e.d. en alle vaccinaties.) Ik wil absoluut geen babykonijntjes, ik heb zelf roborovski hamsters gehad, heel onwetend 2 mannetjes bij de dierenwinkel gekocht waardoor ik ineens een nestje had. Kwam ze nergens kwijt dus heb uiteindelijk 6 caviakooien met allemaal groepjes hamsters gehad omdat ze, zoals jullie zeggen dat konijnen ook hebben, de puberteit in zijn gegaan en elkaar aanvielen.

Het gaat vooral om de soorten konijntjes, wij willen heel graag een kleurdwergje en een dwerghangoortje. De leeftijd maakt niet zoveel uit, zolang ze maar niet te oud zijn. Mijn vriend's voorkeur gaat uit naar jonkies maar mij gaat het er vooral om dat er zo min mogelijk stress tussen beide ontstaat. 

Ik heb even op de site van Knijn&Ko gekeken, en de prijs is inderdaad echt heel aantrekkelijk! Alleen de dierenarts kosten al zouden duurder zijn dan als ik daar een paartje adopteer. Helaas hebben wij geen van beide een rijbewijs en zie ik het niet helemaal zitten voor de konijntjes om zo ver met de trein te gaan. Vriendlief is wel heel erg op het uiterlijk gericht, ik wil gewoon graag beetje speelse knuffelkonijntjes. Zitten er in Limburg ook van dat soort konijnen opvangen?

Nog een losse vraag, ik heb een kleintje van 10 maanden rondkruipen. Hij word super enthousiast van alle konijntjes, krijgt de slappe lach zodra ze bewegen en vind het gewoon heel leuk om ze te bekijken (hij gaat sowieso tot hij voorzichtig genoeg is niet aan de konijnen mogen komen en niet aan de kooi mogen komen, dus dat duurt waarschijnlijk nog wel een tijdje) bezorgt het de konijntjes stress als er een baby enthousiast naar de kooi/achter de ren zit te kraaien? Ik ben van plan te zorgen dat ze eerst even een paar dagen rustig kunnen wennen door onze tweede bank zo te zetten dat de kleine er niet bij kan/ze niet kan zien, of is dat niet nodig? Bezorgt het ze extra stress als ik daarna die bank weghaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk dat jullie erover denken om konijnen te nemen!

Je schrijft dat je graag speelse knuffelkonijntjes wilt. Eigenlijk alle konijnen staan graag met hun 4 pootjes op de grond en het geeft veel stress als je ze oppakt. Aaien vinden ze vaak (als ze niet bang zijn) wel fijn maar ook niet altijd op elk moment. 

Kleine jonge konijnen zijn erg schattig en ik dacht dat ik mijn konijn dan zelf goed op kon voeden. Viel dat even tegen, hahaha. Nee hoor het is een echte schat maar ze kan echt wel pittig zijn en oostindisch doof. 😄 Het karakter is erg bepalend. 

Ik raad ook echt zeker een opvang aan. Daar zitten veel lieve konijntjes te wachten op een goed thuis. Dan weet je wat voor karakters je konijnen hebben en of ze in je gezin passen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Chanel,

Volgens mij heeft die een hele slechte reputatie als je dit allemaal leest.

Als het goed is is er ergens ook een lijst met opvangen, ik ben zelf niet bekend in Limburg.

Konijntjes zijn wel heel gevoelig voor stress, maar ook dat verschilt soms veel tussen konijnen. Bij mijn stel vliegt er een gelijk het schuilhok in als ik ga stofzuigen en de ander blijft rustig hooi zitten eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden zei Chanel Breukers:

Dankjulliewel voor jullie reacties! Ik las op een aantal site's (o.a. dwergkonijnen.com) dat als je zorgt dat het mannetje even oud is of ouder en je de exacte geboortedatum weet dat je ze wel bij mekaar kon houden, dat klopt dus niet zoals ik van jullie begrijp.

Bij die naam gaan bij mij alle alarmbellen al af, koop daar alsjeblieft geen konijn!

Zie dit topic: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel voor de linkjes! Een speels knuffelkonijntje is inderdaad wat vaag, ik zoek konijntjes die vrolijk rondhuppen maar het ook kunnen waarderen om minstens tegen je aan willen liggen als ze relaxed zijn. Mmm die "reviews" om het even bot te zeggen zien inderdaad niet heel erg goed uit, dat word hem dus niet. Ik ga even de linkjes bekijken!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Chanel Breukers:

Dankjulliewel voor jullie reacties! Ik las op een aantal site's (o.a. dwergkonijnen.com) dat als je zorgt dat het mannetje even oud is of ouder en je de exacte geboortedatum weet dat je ze wel bij mekaar kon houden, dat klopt dus niet zoals ik van jullie begrijp.

Wat je ook doet, koop je konijnen niet daar! Dat is het beste recept voor zieke en/of dode konijnen. Zoek maar eens op de oude naam: Topaz rabbits.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .