Ga naar inhoud

Het beste er van maken voor mijn konijn

KonijnStar

Aanbevolen berichten

Hoi,

Misschien zijn jullie mij al wel tegengekomen in andere topics, maar zo niet dan zal ik je even updaten. Ik heb al 5 jaar een dwergkonijn, een ram. Bij de welkoop gekocht. Eigenlijk begon ik me pas echt in te lezen over konijnen toen ik hem al had, niet zo slim dus. Ik kwam er achter dat konijnen een maatje nodig hebben, maar telkens als ik het aan mijn ouders vroeg was het zo van "Dan moet jij hem maar extra aandacht geven". Hij kwam toen nog heel geregeld buiten en ik gaf hem ook veel aandacht. Maar toen, kregen we honden. Hierdoor kon hij niet zo makkelijk meer naar buiten (voor als je het je afvraagt, ja hij heeft alleen een hok, geen ren er aan vast😔) En eigenlijk heb ik de afgelopen 3 jaar nauwelijks aandacht aan hem besteed. Hij kwam eigenlijk alleen nog maar uit zijn hok als we het gingen verschonen☹️ De laatste tijd ben ik me weer wat meer in konijnen aan het verdiepen en besef ik me pas hoe eenzaam en ongelukkig hij wel niet moet zijn. Ik heb dus eigenlijk al besloten dat ik dit niet langer zo wil, dus dat ik hem naar een opvang wil doen. (Hij kan niet lang in de ren buiten, dan flippen onze honden die dan binnen moeten blijven. Ze gaan dan janken, blaffen, heen en weer rennen etc. En het is ook lastig om ze binnen te houden, gister schoot er eentje al perongeluk naar buiten rende regelrecht op het konijn af maar we konden hem nog net optijd pakken. Dit is ook de reden dat we er geen konijn bij kunnen geven en ze een grote ren aan het hok kunnen geven.)  Hiermee wil ik wel even tot na corona wachten.

En dus wil ik zijn leven zo goed mogelijk maken voor hoever dat nu kan.  Hij komt nu ongeveer een uurtje in de ren per dag. Gaat lastig langer ivm wat ik net heb uitgelegd. De ren staat midden op het gras maar heb er een tafeltje ingezet zodat hij wat beschutting heeft en zich kan verstoppen. Ook wil ik beter op zijn voeding letten, hij kreeg eigenlijk altijd wat te veel brokken maar wel onbeperkt hooi en eigenlijk geen groente (eens in de paar weken wat wortelloof). Ik weet nu hoeveel brokken hij echt moet hebben, maar ik weet niet zo goed wat voor groente ik hem kan geven wat we in huis hebben. Tot nu toe heb ik hem kleine stukjes fruit gegeven (waarvan ik opgezocht heb of konijnen het mogen hebben) maar alleen dat is denk ik niet goed genoeg omdat er veel suikers in zitten toch? En is er ook fruit waar ze wel veel van mogen hebben? Fruit hebben we namelijk altijd in huis, en ik denk niet dat we elke dag groenten hebben die hij mag hebben. En hoeveel groente zou hij dan moeten krijgen? Hij weegt ongeveer 1100 gram dus ik geef hem ong 15 gram brokken. 

En hebben jullie nog ideeën voor simpele speeltjes die ik kan maken met spullen die veel mensen wel in huis hebben, zodat hij zich een beetje kan vermaken? Ik heb al een wcrolletje gepakt met daar in hooi met heel kleine stukjes fruit vermengd, maar hij heeft het rolletje gesloopt en in zijn waterbak gegooit😂

Ons hok is helemaal gevult met stro, en hij poept ook door het hele hok. We hebben wel eens zon poepbakje gebruikt maar hier ging hij niet in poepen. Dus halen we elke week het hok helemaal leeg en doen er schoon stro in. Ik las ook ergens dat mensen niks in het hok deden en alleen in een hoekje stro zodat hij daar gaat poepen, maar ik weet niet of dat voor hem fijn is want de bodem is een plaat van ijzer?

Ik merk nu ook dat ik best wel aan hem gehecht ben, maar zijn geluk gaat natuurlijk voor. Ik hoop dat hij in de opvang het fijn krijgt en met een lieve voedster wordt gekoppeld❤️ Hebben er hier mensen ervaring met knaagdierenopvang Ruurlo? Ik heb ze ong een week geleden gemaild maar nog geen antwoord. En wat zijn gemiddeld de afstandskosten voor een opvang? (hij is niet gecastreerd).

En mijn laatste vraag, hebben jullie nog tips voor hoe ik het aan mijn ouders kan vertellen dat ik hem weg wil doen? Zij vinden het een beetje overdreven dat ik me zoveel zorgen maak om een konijn. En ze denken dat het prima is als hij een uurtje per dag buiten komt.  

Dat waren mijn vragen wel zo'n beetje😂

Ik heb dit topic in dit forum geplaatst, omdat ik eigenlijk allemaal verschillende vragen heb dus dit leek me handiger dan 10 andere topics te openen. Dus ik hoop dat het hier goed zit.

Groetjes!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor vermaak kan je misschien wat knaag en sloopspeelgoed kopen, blijkbaar doet hij dat graag. Ook niet erg dat hij een wcrol sloopt toch? 

Op een plaat lopen van ijzer lijkt mij persoonlijk niet fijn, dus ik zou er wel bodembedekking op blijven gebruiken. Hier heeft het van de week nog gevroren 's nachts dus denk dat het ook vrij koud is.

Ik heb geen ervaring met die opvang, maar ik merk dat opvangen vaak niet snel reageren op mail. Anders even bellen? Bij de opvang hier betaal je een tientje afstandskosten, maar dat is denk ik wel aan de lage kant. Mocht die opvang geen optie zijn, het asiel in Enschede vangt ook konijnen op, die afstand is denk ik ook wel te doen voor jou? Waarom wil je trouwens wachten tot na corona? Normaal gezien doen opvangen vaak op afspraak dus je zou daar niet veel mensen tegen moeten komen.

Over je ouders, misschien kan je ze wat artikelen van deze site laten lezen over hoe konijnen eigenlijk horen te leven.

Is het nog een optie om je konijn naar een kamer binnen te verhuizen die je kan afsluiten van de honden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn dol op dozen met een paar gaten erin waar ze door kunnen lopen. Daarin doe ik dan kranten die ik uit elkaar gehaald heb. 

Een oude handdoek/badlaken is hier ook favoriet. Ze graven erin, trekken eraan en gaan er onder zitten. 

Als jullie niet vaak verse groenten hebben kun je ook denken aan geplukt gras, niet gemaaid. Wel voorzichtig opbouwen en op het moment is het gras erg eiwitrijk. Als je nog even wacht kun je dat geven. Paardenbloem is ook erg gezond. Wel plukken waar geen honden uitgelaten worden en veel auto's rijden.

Misschien kun je vragen aan je ouders of ze met boodschappen doen 1 witlof mee kunnen nemen of een winterpeen en een komkommer. Deze groenten zijn helemaal niet duur. 

Mijn konijn was in het begin echt niet zindelijk in haar kooi. Wel daarbuiten. Sinds ze een groter verblijf heeft doet ze het netjes op de bak. 

Mijn ouders vonden het in het begin ook maar raar en overdreven dat Liz een groot verblijf kreeg, een vriendje uit de opvang en een zandbakje  (Mijn konijnen zitten binnen). 

Nu vinden ze het heel normaal en zien ze hoe gelukkig Liz en Olaf zijn. 

Goed dat je ervan bewust bent wat je konijn nodig heeft en dat je er naar handelt!! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Mira11:

Mijn konijnen zijn dol op dozen met een paar gaten erin waar ze door kunnen lopen. Daarin doe ik dan kranten die ik uit elkaar gehaald heb. 

Een oude handdoek/badlaken is hier ook favoriet. Ze graven erin, trekken eraan en gaan er onder zitten. 

Als jullie niet vaak verse groenten hebben kun je ook denken aan geplukt gras, niet gemaaid. Wel voorzichtig opbouwen en op het moment is het gras erg eiwitrijk. Als je nog even wacht kun je dat geven. Paardenbloem is ook erg gezond. Wel plukken waar geen honden uitgelaten worden en veel auto's rijden.

Misschien kun je vragen aan je ouders of ze met boodschappen doen 1 witlof mee kunnen nemen of een winterpeen en een komkommer. Deze groenten zijn helemaal niet duur. 

Mijn konijn was in het begin echt niet zindelijk in haar kooi. Wel daarbuiten. Sinds ze een groter verblijf heeft doet ze het netjes op de bak. 

Mijn ouders vonden het in het begin ook maar raar en overdreven dat Liz een groot verblijf kreeg, een vriendje uit de opvang en een zandbakje  (Mijn konijnen zitten binnen). 

Nu vinden ze het heel normaal en zien ze hoe gelukkig Liz en Olaf zijn. 

Goed dat je ervan bewust bent wat je konijn nodig heeft en dat je er naar handelt!! 

Gras geef ik idd ook al soms, heb het langzaam opgebouwd. Is gras voldoende naast brokken, hooi en een stukje fruit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf nogal een beginner, dus ik ben vrij voorzichtig met voer. Ik weet dat ze andijvie, witlof, peterselie en bleekselderij goed verdragen. Fruit geef ik eigenlijk nooit, omdat er zoveel suiker in zit. Een stukje wortel heel af en toe, want daar zit ook best veel suiker in. Niet omdat ik bang ben dat ze te dik worden, maar ik heb begrepen dat ze van te veel suiker een gasbuik kunnen krijgen.

Je zit nu in een lastige situatie, want je woont bij je ouders en kunt nu eenmaal niet de beslissingen nemen die je als volwassene wel kan nemen. Veel volwassenen denken dat als ze een dier naar een opvang of het asiel brengen dit iets negatiefs over hun zegt. Het lijkt een soort falen om aan te geven dat ze een beestje niet kunnen bieden wat het nodig heeft. Zouden je ouders het zien zitten om ook eens hier op het forum te komen? Misschien kun je ze foto’s laten zien hier op het forum van verliefde konijnenpaartjes in ruime rennen. Mensen zijn vaak zo gewend aan konijntjes alleen in kleine hokjes dat ze helemaal niet kunnen bedenken dat dit eigenlijk heel erg naar is voor een konijn.

Heel veel succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @KonijnStar, welkom op Bunnybunch!

Qua groente kun je denken aan witlof en andijvie, die zijn niet heel duur en net een krop andijvie doe je lang met 1 konijn. Bouw het wel langzaam op, want als hij het niet gewend is kan hij er buikpijn van krijgen. Begin met een klein stukje (2 cm2 ong) en kijk goed naar de keutels. Blijven die er hetzelfde uitzien als normaal (geen diarree), dan kun je steeds een groter stukje proberen.  Begin met 1 groente, gaat dit goed, dan kun je de volgende proberen.

Hier op de site bij konijneninformatie staan heel veel behulpzame artikelen, bijvoorveeld welke groente gezond zijn en hoe je dit het beste opbouwt. 

Ik denk dat dit artikel goed is om aan je ouders te laten lezen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-veelgemaake-fouten-bij-het-houden-van-koni

Hierin staat precies uitgelegd dat het niet klopt wat veel mensen denken, bijvoorbeeld waarom konijnen niet alleen kunnen blijven en hoeveel ruimte ze eigenlijk nodig hebben.

Nog een belangrijk punt wat ook ergens op de site staat, maar dat ik nu even niet terug kan vinden: een mens of ander dier kan geen vervanging zijn voor een konijnenmaatje, want we spreken hun taal niet. Konijnen communiceren met elkaar door hun lichaamstaal, bijvoorbeeld met hun oren of het opzetten van hun vacht. Dit kunnen wij mensen niet. En ze kunnen ook niet tegen ons aankruipen als ze het koud hebben in de winter, en wij kunnen ze niet likken om te laten zien dat we ze lief vinden. We doen ons best met aaien, en je kunt het natuurlijk proberen 😉 maar ze zullen ons nooit goed begrijpen.

Verder nog een dingetje: ik neem aan de je je konijntje nu steeds oppakt om hem in de ren te zetten? Dit vind je konijn ook echt niet prettig. Het instinct van een konijn denkt namelijk dat hij dan door een roofvogel wordt opgepakt, en dat zijn laatste uur geslagen heeft! Grote kans dat hij verstijfd van angst en bang wacht tot het voorbij is, als hij niet wild gaat spartelen. Kijk dus of je een opstelling kunt maken dat je konijn zelf uit het hok in de ren kan komen, bijvoorbeeld met een opstapje. 

En tot slot,  wat voor ren gebruik je? Is dat zo'n standaard panelenren uit de dierenwinkel? Want hoewel het fijn is voor je konijn om even uit zijn hok te kunnen, voegt het natuurlijk niet veel toe qua ruimte om te rennen. Dus als je dit allemaal aan je ouders hebt laten lezen, en ze vinden het nog steeds niet goed dat je je konijntje naar een opvang brengt, dan moet je echt vragen om een betere ren, die ruim is en waar hij 24/7 toegang toe krijgt. Het is dan handig als je een stevige overdekte ren koopt, dan is hij ook veilig voor de honden. Maar ja, dit kost allemaal wel wat. Laat de keuze aan je ouders, als ze niet bereid zijn om hem na al deze informatie een goed leven te geven, dat ze dan hopelijk inzien dat het beter is om hem af te staan.

Sorry voor het lange bericht, ik hoop dat je er iets aan hebt 😅

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1806679004_WhatsAppImage2020-04-15at13_04_07.thumb.jpeg.28ec781c6388f5fc28b1459aa4964320.jpeg

Dit is zijn ren op dit moment. Heb er ook een net overheen gehangen zodat hij er niet uit kan springen en tegen roofvogels etc.

Ik pak hem inderdaad iedere keer op om hem in de ren te zetten, hij spartelt niet maar hij vind dit inderdaad waarschijnlijk wel eng.

De ren aan het hok bevestigen gaat niet, dan zouden de honden er constant voor zitten blaffen. Ook als we er een extra hek omheen maken, en ik denk niet dat hij blij wordt van de hele dag geblaf en gepiep. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .