Ga naar inhoud

tips voor abces bij konijn?


Sophiebink2003

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum maar ik heb 2 konijntjes en altijd heel veel konijntjes gehad. Ik ben een meisje van 17 jaar oud en dieren zijn mijn allergrootste liefde bij ons thuis woont er ook een hond en 4 kippen:). Bij een van mijn konijnen is 10 dagen geleden een abces open gemaakt door de dierenarts. Het zat vlakbij de mond dus ik dacht meteen aan een een kies onsteking. Het gaat om een gecasteereerde teddy widder ram van 5,5 jaar. Wij hebben toen antibiotica meegekregen en een spuit om de open wond 2x Daags te spoelen. Er zat ook allemaal zwart op het abces: dode huid omdat de bloedvaatjes daar klem hadden gezeten. De dierenarts gaf ook al aan dat het om een kies of kaak onsteking kon gaan maar omdat hij niet meteen een kanaaltje voelde naar de kies toe kon hij dat niet zeker zeggen. Daarom hebben wij ervoor gekozen om eerst zelf het abces te behandelen en als het weg blijft ging het dus waarschijnlijk om een stukje hooi of een bijtwond van iets. Maar omdat het zich vlakbij de mond bevindt betwijfel ik dat. Hij heeft geen last van eten en is erg levendig. In het begin was het spoelen erg naar best vies ook: er kwam nog allemaal pus uit jakkes. Maargoed ik heb heel erg goed mn best gedaan: hand schoentjes aan en alles ontsmetten, handoeken waar die op zat meteen de was en enzovoort. Terwijl de dierenarts ongeveer 2 volle spuiten met verdunde betadine adviseerde om er in te spoelen deed ik er wel 10 of meer:spoelen, spoelen en spoelen. En het werd ook echt goed schoon. Alles kwam eruit en langzaam werd de wond veel en veel kleiner en viel de dode huid eraf. Na 1 week was de wond helemaal dicht en nu maak ik nog slechts 1x daags de buitenkant schoon voor de zekerheid. Het is allemaal zo snel gegaan maar ik heb zo goed mijn best gedaan en was er ook altijd wel 1.5 uur elke dag mee kwijt. Het is nu bijna helemaal weg en het ziet er weer normaal uit. Als ik die verhalen op internet lees kan ik eigenlijk geen hoop meer hebben dat het niet meer terug komt want overal lees ik dat het zelden niet meer terug keerd. En dan zal die dus geopereerd moeten worden en eventuele ontsoken tanden of kiezen eruit gehaald moeten worden. Maar is die kans wel echt zo klein dat het niet meer terug komt? Zoals ik zei is het een teddy widder met een flinke bos haar en op die plek waar het abces zat zat ook regelmatig een stukje hooi vast. Ook zit hij samen met een ander konijn dus een bijtwond zal het ook geweest kunnen zijn. En als het abces terugkeerd zal dit dan snel zijn? Ik denk zelf namelijk van wel maar ik wil mijzelf geen valse hoop geven. 5,5 is niet super oud voor een konijn maar aan narcose zitten altijd risico's natuurlijk! Nog wat extra info: hij heeft nooit gebitsproblemen gehad en eet altijd goed. Een slecht dieet zal ik mijzelf niet kwalijk nemen want volgendsmij eet hij precies wat ik iedereen zie adviseren: grootste gedeelte hooi, en dan minimale science selective brokjes en iedere dag verse groente(andijvie, boerenkool en een stukje wortel en dat wissel ik heel erg vaak af met andere dingen). En als "snoepje" meestal gewoon een stukje fruit of iets natuurlijks. Heel erg lang verhaal dit maar waar denken jullie aan als je dit zo leest? En zal het abces dan snel terugkeren en is dit echt altijd het geval? Het ziet er juist nu zo mooi en rustig uit :). Mijn konijntje heet trouwens Loulou en is super lief!

liefs, Sophie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sophie,
 

Ten eerste mijn complimenten dat je snel naar de dierenarts bent gegaan en hebt laten doen wat nodig was. Ook van je nazorg kan menig baasje nog wat van leren! 

 

Naar mijn ervaring ligt het echt aan de oorzaak van het eerste abces of het weer snel terugkomt. Zoals je al zei kan het alsnog aan zijn kiezen liggen. Als dat probleem er nog steeds zit, dan is het waarschijnlijk dat het abces terugkeert en dat kan dan best snel zijn.
Als de oorzaak weggenomen is (bijtwond of hooi) en de wond is heel schoon genezen, dus zonder pus en ander viezigheid, dan acht ik de kans zeer klein dat het abces terugkomt. Zo te horen heb je echt goed je best gedaan om het schoon te houden en lijkt me de kans groot dat het netjes hersteld is 🙂 

Het ligt dus helemaal aan de oorzaak en het is een kwestie van afwachten. Kijk en voel elke dag goed of je verandering tegenkomt, en laat het in dat geval zo snel mogelijk controleren door een arts. Misschien kan de vacht op die plek kort proberen te houden? Een abces groeit ontzettend snel. Als het lang blijft zitten, kan het echt nare gevolgen hebben. Dus mijn advies is: als het terugkomt zou ik het zo snel mogelijk laten behandelen en evt een dentale rontgenfoto laten maken en dan, indien nodig, een operatie. Financieel zal het erg prijzig zijn. En het risico met narcose blijft er helaas altijd. Maar er is ook een grote kans dat Loulou er heel erg goed van opknapt en nog  een 5,5 jaar heel gelukkig zal zijn 🙂 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn om te lezen dat je snel naar de dierenarts gegaan bent en dat het abces nu weg is!

 

Je zou kunnen overwegen om een keer goede gebitsfoto's te laten maken. Als het problemen met kieswortels zijn, zou het daar op te zien moeten zijn. Dat kan je in ieder geval een stukje duidelijkheid geven over de oorzaak. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat abses weg is. In een lange vacht blijft er idd veel meer in hangen. Het is zoiezo fijner voor de konijnen zelf als ze kort haar hebben. Ook in de wintertijd. 

Mijn teddydwerg uit de opvang werd actiever en blijer toen hij verlost was van zijn lange haar. 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .