Spring naar bijdragen
KonijnStar

Konijn in hok aan de straat veilig?

Recommended Posts

Hoihoi,

Ik heb ook al een ander topic in de categorie koppelen, maar zal jullie hier ook even bijpraten. Ik heb een ongecastreerd mannelijk dwergkonijntje van 5 jaar oud. Hij komt al erg lang niet buiten en leeft ook alleen. Hier schaam ik me erg voor en ik voel me dan ook een verschrikkelijk baasje. Maar hij kan niet in een ren omdat we honden met jachtinstinct hebben (lang verhaal, ik had me beter in moeten lezen toen ik een konijn nam). Nu zit ik dus te twijfelen of we hem weg moeten doen of er een konijn bijnemen. Als we er een bij nemen (voedster) dan krijgen ze uiteraard een grote ren aan het hok. Maar ik weet niet waar we deze neer kunnen zetten. Binnen is niet echt een optie ivm de honden en mijn kamer is heel erg klein. In de achtertuin is dus ook lastig met de honden.

Nu is er nog een optie, namelijk voor het huis. Hier hebben wij een stukje gras waar we het hok neer zouden kunnen zetten. Ik woon in een redelijk rustige woonwijk. Aan het eind van een soortvan doodlopend straatje, naast een beek. Er komen hier eigenlijk alleen mensen die echt naar hun huis hier moeten, of ze gaan naar de beek. Je hebt zegmaar mijn huis, daarnaast bosjes en daarnaast een paadje langs de beek waar veel mensen met hun honden wandelen. Er zit dus door die bosjes een paadje dus daar kunnen ook mensen vandaan komen.

Vinden jullie het veilig om het voor je huis te zetten? Of zouden jullie bang zijn dat ze gestolen worden of ze iets wordt aangedaan?

En ohja, smiddags staat de zon er wel altijd vol op...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij zou het geen optie zijn. Ik zou er geen veilig gevoel bij hebben. 

Ik zou kijken of je of in je achtertuin een veilig verblijf kan maken, of het konijn anders toch afstaan. 

Zelf hebben wij ook een hond, die zou best een konijn pakken als ze de kans kreeg. Maar onze konijnen wonen in ruime rennen, volieres. Die zijn goed afgesloten. Ook staat er nog een los simpel "bufferhekje" rond de rennen omdat één van de konijnen de hond toch wel heel spannend vind, en op die manier blijft er toch net wat meer ruimte tussen de hond en het konijnenverblijf. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn vorige woning stonden ze ook aan de straat, maar wel met een heg ertussen zodat het toch een beetje verscholen lag. Nu heb ik ze in mijn achtertuin maar omdat ik een hoge voliere heb valt het vanaf de straat wel erg op. Ik heb daarom een slot op de deur voor 's nachts en als ik overdag weg ben. Als mensen dan gekke ideeen hebben kunnen ze er in ieder geval niet heel makkelijk in.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Evee:

Voor mij zou het geen optie zijn. Ik zou er geen veilig gevoel bij hebben. 

Ik zou kijken of je of in je achtertuin een veilig verblijf kan maken, of het konijn anders toch afstaan. 

Zelf hebben wij ook een hond, die zou best een konijn pakken als ze de kans kreeg. Maar onze konijnen wonen in ruime rennen, volieres. Die zijn goed afgesloten. Ook staat er nog een los simpel "bufferhekje" rond de rennen omdat één van de konijnen de hond toch wel heel spannend vind, en op die manier blijft er toch net wat meer ruimte tussen de hond en het konijnenverblijf. 

In de tuin hebben wij denk ik ook geen heel erg geschikte plek, op de meeste plekken zou het vol in de zon/wind staan. 

Het hok veilig tegen de honden maken zou denk ik ook wel lukken, maar het grootste probleem is dat ze waarschijnlijk er constant voor staan te blaffen en dit is voor de konijnen natuurlijk niet erg fijn. Nu staat het hok op een tafel, dus best hoog. Ze reageren er niet meer echt op, maar ik denk als ze ze heletijd heen en weer zien hupsen wel.

Qua plek bedenk ik me nu dat onder ons afdak ook wel zou kunnen als we veel spullen weghalen. dat we tegen de muur aan een ren neer zetten, en in deze ren het hok met een loopplank er aan ofzo. Ik weet alleen niet hoe we de bovenkant dan dicht kunnen maken (ik denk dat dit wel nodig is).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien dat je hier nog wel tips uit kan halen:

De foto's in de artikelen werken alleen op het moment niet echt.

https://www.bunnybunch.nl/informatie/waar-op-letten-kopen-of-maken-konijnenhok

https://www.bunnybunch.nl/informatie/marters-vossen-weren-uit-konijnenhok

In dit topic staan wel veel foto voorbeelden van hoe de konijnen bij andere bunnybunchers wonen:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb al meerdere keren konijnen opgevangen die bij mensen met (open) rennen aan de straat in het verblijf gedumpt waren. In één geval was het een groep met drie ongecastreerde voedsters waar een ongecastreerde ram bij in gezet is. 'Gelukkig' voor de voedsters en baasjes was het dier zo ernstig verwaarloosd en uitgeput dat het niks heeft aan kunnen richten. In zo'n geval kun je makkelijk met een nest of konijnen die elkaar ernstig verwonden eindigen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dollie:

Ik heb al meerdere keren konijnen opgevangen die bij mensen met (open) rennen aan de straat in het verblijf gedumpt waren. In één geval was het een groep met drie ongecastreerde voedsters waar een ongecastreerde ram bij in gezet is. 'Gelukkig' voor de voedsters en baasjes was het dier zo ernstig verwaarloosd en uitgeput dat het niks heeft aan kunnen richten. In zo'n geval kun je makkelijk met een nest of konijnen die elkaar ernstig verwonden eindigen.

Oh wat naar..

Ik heb net de ren weer opgezet en hem daar in gedaan, de honden binnen maar ze werden helemaal gek. Janken blaffen stressen alles.. Toen ik het konijn weer in het hok had gedaan en de ren wegzette ook maar blijven snuffelen daar graven etc.. Dus eentje erbij nemen gaat hem denk ik niet worden :(((

Dan wordt het denk ik naar een opvang brengen, want dit leven wil ik hem echt niet meer laten leiden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, wat lastig. Ik sluit me aan bij de eerdere reacties. Heel fijn dat je goed nadenkt over de toekomst van je konijn. Misschien is het voor het konijn, de honden en uiteindelijk voor jou wel het beste om het beestje naar de opvang te brengen. Dat is vast ontzettend moeilijk, maar bij de (goede) opvang weet je zeker dat hij gekoppeld gaat worden aan een maatje en dat hij de ruimte zal krijgen.

Veel succes en sterkte.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Oh, wat lastig. Ik sluit me aan bij de eerdere reacties. Heel fijn dat je goed nadenkt over de toekomst van je konijn. Misschien is het voor het konijn, de honden en uiteindelijk voor jou wel het beste om het beestje naar de opvang te brengen. Dat is vast ontzettend moeilijk, maar bij de (goede) opvang weet je zeker dat hij gekoppeld gaat worden aan een maatje en dat hij de ruimte zal krijgen.

Veel succes en sterkte.

Ja inderdaad ik denk wel dat dat het beste is.

Maar ik voel me oh zo stom, die opvangen zitten al overvol en ik als 12jarig meisje dacht 5 jaar geleden: leuk, een konijn. Een hok en voer kopen en tada.

En dan moet ik hem wegbrengen omdat ik hem geen fijn leven kan bieden 😞

Ik wou dat ik zijn leven nu even op pauze kon zetten en weer aan zetten als ik over een aantal jaar op mezelf woon 😛 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beter dat je dan nu wel je verantwoordelijkheid neemt, toch? De situatie is nu eenmaal niet anders en in die 5 jaar ben je ouder en wijzer geworden. Ik zou je daar dus niet te schuldig over voelen, ondanks dat het fijn was geweest als hij eerder een maatje zou hebben gekregen natuurlijk. Ik weet niet hoe vol de meeste opvangen nu zitten, maar ik moet zeggen dat de opvang waar ik vrijwilliger ben nu best wel leeg is hoor! Ik weet niet in welke regio je woont?

Haha, dat zou mooi zijn he, als sat zou kunnen? 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jamesthebunnybutler:

Beter dat je dan nu wel je verantwoordelijkheid neemt, toch? De situatie is nu eenmaal niet anders en in die 5 jaar ben je ouder en wijzer geworden. Ik zou je daar dus niet te schuldig over voelen, ondanks dat het fijn was geweest als hij eerder een maatje zou hebben gekregen natuurlijk. Ik weet niet hoe vol de meeste opvangen nu zitten, maar ik moet zeggen dat de opvang waar ik vrijwilliger ben nu best wel leeg is hoor! Ik weet niet in welke regio je woont?

Haha, dat zou mooi zijn he, als sat zou kunnen? 😉

Ik woon in de achterhoek

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei KonijnStar:

Hoihoi,

Ik heb ook al een ander topic in de categorie koppelen, maar zal jullie hier ook even bijpraten. Ik heb een ongecastreerd mannelijk dwergkonijntje van 5 jaar oud. Hij komt al erg lang niet buiten en leeft ook alleen. Hier schaam ik me erg voor en ik voel me dan ook een verschrikkelijk baasje. Maar hij kan niet in een ren omdat we honden met jachtinstinct hebben (lang verhaal, ik had me beter in moeten lezen toen ik een konijn nam). Nu zit ik dus te twijfelen of we hem weg moeten doen of er een konijn bijnemen. Als we er een bij nemen (voedster) dan krijgen ze uiteraard een grote ren aan het hok. Maar ik weet niet waar we deze neer kunnen zetten. Binnen is niet echt een optie ivm de honden en mijn kamer is heel erg klein. In de achtertuin is dus ook lastig met de honden.

Nu is er nog een optie, namelijk voor het huis. Hier hebben wij een stukje gras waar we het hok neer zouden kunnen zetten. Ik woon in een redelijk rustige woonwijk. Aan het eind van een soortvan doodlopend straatje, naast een beek. Er komen hier eigenlijk alleen mensen die echt naar hun huis hier moeten, of ze gaan naar de beek. Je hebt zegmaar mijn huis, daarnaast bosjes en daarnaast een paadje langs de beek waar veel mensen met hun honden wandelen. Er zit dus door die bosjes een paadje dus daar kunnen ook mensen vandaan komen.

Vinden jullie het veilig om het voor je huis te zetten? Of zouden jullie bang zijn dat ze gestolen worden of ze iets wordt aangedaan?

En ohja, smiddags staat de zon er wel altijd vol op...

ik zou het niet voor jou kunnen beslissen maar je moet kiezen wil je je konijn houden of niet want een konijn erbij zetten is wel een goed idee. en waar ga je het dan zetten. kennen jullie de mensen daar in de buurt want als je ze wel goed kent dan kun je ze wel in jullie voortuin zetten. en dat de zon er 's midags opstaat dan kun je een boompje planten voor het hok.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat eerlijk dat je tot de conclusie bent gekomen dat het voor je konijn beter is om hem af te staan voor adoptie. Wel erg vervelend voor je. 

En geloof me een heleboel mensen hebben dezelfde fout gemaakt als jij. 

Mijn 1e konijn was in het begin ook alleen en in een veel te kleine kooi. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites