Spring naar bijdragen
KonijnStar

Mannetje wegdoen en met vrouwtje koppelen?

Recommended Posts

Hoii,

Ik heb een dwergkonijntje van rond de 5 jaar oud.

Hij leeft al sinds we hem hebben (sinds hij jong was) alleen. Ook komt hij weinig buiten in een ren doordat wij honden hebben en dit gaat heel lastig samen. Ik vind dit enorm zielig voor hem en voel me er ook heel erg schuldig over. Nu is er een meisje die ik een beetje ken, die twee konijntjes wou. Dus ik adviseerde haar dat ze het best een mannetje en vrouwtje kon nemen, dat gaat het best samen. Maar ze heeft toch twee vrouwtjes genomen, die heeft ze al ongeveer een jaar. En nu beginnen ze te vechten etc. Nu wil ze er misschien eentje wegdoen. En nu was mijn idee, kan ik niet mijne laten castreren, en dan aan haar geven zodat het een mannetje en vrouwtje samen zijn? En dan zou die andere naar een konijnenopvang moeten ofzo... En als we ze zouden koppelen, moeten ze dan beide gecastreert/sterriliseert worden of maar een van beide?

Groetjess

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat zou een oplossing kunnen zijn. Je moet dan je ram laten castreren,  en dan minimaal 14 dagen wachten.

Vervolgens kun je je ram op neutraal terrein koppelen aan een van de voedsters. Je ziet snel genoeg of dat goed gaat. Als ze echt gaan knokken dan houdt het op. Dan zou je de andere voedster nog kunnen proberen. Maar als ze op elkaar gaan rijden is dat een poging om te bepalen wie de baas is, dat moet je gewoon laten gaan.

Bij een opvang moet je trouwens wel afstandskosten betalen. Maar als dat geen bezwaar is lijkt me dit een prima manier om alledrie de konijnen een beter leven te geven, mits het klikt tussen de ram en een van de voedsters.

Hier vind je uitgebreide informatie over koppelen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Marjoleink:

Dat zou een oplossing kunnen zijn. Je moet dan je ram laten castreren,  en dan minimaal 14 dagen wachten.

Vervolgens kun je je ram op neutraal terrein koppelen aan een van de voedsters. Je ziet snel genoeg of dat goed gaat. Als ze echt gaan knokken dan houdt het op. Dan zou je de andere voedster nog kunnen proberen. Maar als ze op elkaar gaan rijden is dat een poging om te bepalen wie de baas is, dat moet je gewoon laten gaan.

Bij een opvang moet je trouwens wel afstandskosten betalen. Maar als dat geen bezwaar is lijkt me dit een prima manier om alledrie de konijnen een beter leven te geven, mits het klikt tussen de ram en een van de voedsters.

Hier vind je uitgebreide informatie over koppelen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Wat wordt er bedoelt met afstandskosten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een tegemoetkoming voor de kosten die de opvang moet maken. Denk aan vaccinaties, voer. Opvangen krijgen geen subsidie, dus ze kunnen die kosten niet zelf opbrengen. Het bedrag verschilt per opvang, dat kun je meestal wel vinden op de website.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei KonijnStar:

Wat wordt er bedoelt met afstandskosten?

Als je een konijn afstaat aan een asiel moet je daar voor betalen.

Het asiel maakt immers kosten: huisvesting, voeding, dierenartscontrole, evt castratie en vaccinaties. Soms zelfs medische behandelingen voor konijntjes die echt verwaarloosd zijn. Een asiel moet dat toch kunnen blijven betalen, anders kunnen ze niet blijven bestaan. Daarom betaal je dus voor het dier wat je afstaat aan het asiel een bijdrage in die kosten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het meisje geeft net aan dat ze ze weer bij elkaar heeft gedaan en dat het nu goed gaat dus dat ze mijn konijn niet meer wil.

Ze waren trouwens niet aan het vechten, maar achter elkaar aan het rennen en piepen. Wat betekent dat?

En nu zit ik dus met een dilemma. Zal ik mijn konijn naar een opvang doen/op marktplaats zetten zodat hij een beter leven krijgt, of moet ik er een konijn bij nemen. Ik weet niet hoe, want wij hebben twee honden waarvan 1 heel erge jachtinstinct heeft. 24/7 beschikking tot een ren zal dus heel lastig worden. Heeft iemand een idee? Binnen gaat ook niet denk ik, want dan zit je in de woonkamer met hetzelfde probleem en mijn slaapkamer is er te klein voor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou zeggen er een konijn bij nemen, mits je ze allebei een veilige omgeving kunt bieden. En ook vooral een ruime omgeving, dus niet alleen een hok. Heb je niet de mogelijkheid om bijvoorbeeld een overdekte ren aan het hok te zetten, met daaromheen nog een extra hek, zodat je honden ook niet bij de ren kunnen komen.

En anders is afstaan aan een opvang toch het beste voor je konijn. Dat klinkt hard, en het is vast een moeilijke beslissing, maar hij zit nu eenzaam in een hokje, en via een opvang krijgt hij een nieuwe kans met een maatje en een ruime ren. Opvangen stellen namelijk best wel wat voorwaarden aan mensen die een konijn willen hebben. Zet hem alsjeblieft niet op marktplaats. In het beste geval gaat hij er niet op vooruit, in het slechtste geval, nou ja dat wil je niet weten.

Goed van je trouwens, dat je nadenkt over wat het beste is voor je konijn. Dat is niet altijd makkelijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Marjoleink:

Ik zou zeggen er een konijn bij nemen, mits je ze allebei een veilige omgeving kunt bieden. En ook vooral een ruime omgeving, dus niet alleen een hok. Heb je niet de mogelijkheid om bijvoorbeeld een overdekte ren aan het hok te zetten, met daaromheen nog een extra hek, zodat je honden ook niet bij de ren kunnen komen.

En anders is afstaan aan een opvang toch het beste voor je konijn. Dat klinkt hard, en het is vast een moeilijke beslissing, maar hij zit nu eenzaam in een hokje, en via een opvang krijgt hij een nieuwe kans met een maatje en een ruime ren. Opvangen stellen namelijk best wel wat voorwaarden aan mensen die een konijn willen hebben. Zet hem alsjeblieft niet op marktplaats. In het beste geval gaat hij er niet op vooruit, in het slechtste geval, nou ja dat wil je niet weten.

Goed van je trouwens, dat je nadenkt over wat het beste is voor je konijn. Dat is niet altijd makkelijk.

Bedankt.

Wij hebben wel een soort speelhuisje in de tuin van hout, waar je bovenin van een glijbaan af kunt en onderin liggen nu alleen wat oude spullen. 1 kant hiervan is open dus misschien zouden we het hok er in kunnen zetten en dan de ren nog een stuk uit het huisje over het gras laten gaan. Ik denk dat het grootste probleem is dat mijn honden er constant voor gaan staan en blaffen, dit geeft voor beide natuurlijk geen rust. Ook is mijn konijn al 5 jaar oud (ik merk verder niks anders aan hem) dus weet niet of dat nog invloed heeft of het koppelen etc? En of hij nog lang leeft.. Dan lijkt een opvang mij een beter idee denk ik

En oja, dat huisje is aan 3 kanten dicht (van hout) maar staat wel midden in de tuin dus is dat in de winter dan niet te koud? Qua schaduw in de zomer zou het wel goed moeten komen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is het proberen waard. En is het dan misschien wel groot genoeg voor 2 konijnen? Je hebt ook niet per se een groot hok nodig, als er maar ruimte is om te schuilen. Als je dat in de winter volstopt met stro is het warm genoeg.

Het helpt natuurlijl niet als je honden met hun neus tegen de ren aan gaan staan. Daarom zei ik misschien kun je een soort dubbele scheiding maken. Dat er nog een buffer zit tussen waar de honden kunnen komen en waar je konijn zit.

5 jaar is echt niet oud voor een konijn hoor. Voor een Vlaamse reus wel, maar een dwergkonijn kan wel 10-12 jaar worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Marjoleink:

Het is het proberen waard. En is het dan misschien wel groot genoeg voor 2 konijnen? Je hebt ook niet per se een groot hok nodig, als er maar ruimte is om te schuilen. Als je dat in de winter volstopt met stro is het warm genoeg.

Het helpt natuurlijl niet als je honden met hun neus tegen de ren aan gaan staan. Daarom zei ik misschien kun je een soort dubbele scheiding maken. Dat er nog een buffer zit tussen waar de honden kunnen komen en waar je konijn zit.

5 jaar is echt niet oud voor een konijn hoor. Voor een Vlaamse reus wel, maar een dwergkonijn kan wel 10-12 jaar worden.

Aah oké, ja dan zou het qua leeftijd nog wel kunnen.

Maar als we een extra hek er om heen maken, dan is het denk ik elke keer een best wel groot gedoe om ze te voeren enzo, want het zou van boven denk ik ook overdekt moeten zijn tegen roofdieren en mijn honden die er misschien over heen kunnen springen. 

Het hok is idd niet erg groot, 1m² geloof ik. Maar dan kan er dus wel een erg grote ren aan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites