Ga naar inhoud

Vervelende situatie


Konijn Milo

Aanbevolen berichten

Hey iedereen,

 

Onze voedster (1j) is samen gekoppeld met een gecastreerde ram (2j), nu al een goed jaar samen zonder grote problemen, ze zijn zeer zindelijk en zijn zeer hecht naar elkaar toe.  

Maar ik zit een beetje met een vervelende situatie - sinds een kleine week is onze gecastreerde voedster massaal gedragsveranderingen aan het vertonen, maar ik hoop uit de grond van mijn hart dat dit tijdelijk is door de hormoontjes.

 

Sinds kort vond ik overal keutels over heel het terrein (binnen) waar de konijnen kunnen vrij rondlopen, van het hok tot het extra hok ernaast, tot de living, keuken ... overal dus! Na een aantal uur de konijnen goed in het oog te houden blijkt dit alleen de voedster zijn die dit doet. Ram blijft mooi in zijn hok op de correcte plaats zijn behoeftes doen.

 

Voedster rijdt ook voortdurend op de ram, dit tot grote ergernis van mijn de ram zelf die steeds weg loopt en de situatie probeert te ontlopen. We merken hierbij ook op dat de ram wat schuwer begint te worden. Mijn eigen vriendin en het rammetje zijn heel "close" - waar zij rondloopt vind je hem automatisch meteen terug maar sinds deze veranderingen volgt hij haar niet meer, loopt zelfs weg van haar bij het geven van iets lekkers. We merken dus dat het rammetje "bang" is.

 

Daarnaast hebben we ook gemerkt en denken we dat het voedstertje momenteel sproeit, we vinden vaak nattigheid met een gele kleur die een zeer sterke geur draagt.

 

Nu, hoe kunnen we dit eventueel wat laten intomen of in goede banen leiden? Heeft er iemand tips om dit sneller af te leren? Of de hormonen te kunnen laten zakken bij het voedstertje?

 

Alvast bedankt!  

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt als flinke voorjaarshormonen. Castratie neemt niet alles weg, er worden op meer plaatsen in het lichaam hormonen aangemaakt (schildklier, bijnieren enz).

 

Het is wel wat uitzonderlijk hoor, zo extreem voor een gecastreerde dame. Is er iets in de leefomgeving veranderd? Nieuw schoonmaakmiddel? Dingen verplaatst of nieuw in huis? Bezoek gehad op de plekken waar ze sproeit? Kan het reactie zijn op dat jullie meer thuis zijn nu, ivm corona? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Evee:

Het klinkt als flinke voorjaarshormonen. Castratie neemt niet alles weg, er worden op meer plaatsen in het lichaam hormonen aangemaakt (schildklier, bijnieren enz).

 

Het is wel wat uitzonderlijk hoor, zo extreem voor een gecastreerde dame. Is er iets in de leefomgeving veranderd? Nieuw schoonmaakmiddel? Dingen verplaatst of nieuw in huis? Bezoek gehad op de plekken waar ze sproeit? Kan het reactie zijn op dat jullie meer thuis zijn nu, ivm corona? 

 

Door al het gehamster was het schoonmaakmiddel die we normaal nemen niet meer op stock, daarom een nieuw geur genomen maar moet eerlijk zeggen dat deze praktisch "reukloos" is. Bezoek ontvangen we op dit moment niet - ik hoop gewoon dat dit uit blijdschap is en het over een weekje(s) over gaat.

 

Is het een goed plan om misschien even de voedster van de ram te scheiden? Gedurende een uurtje of twee? Dat de ram even op adem kan komen en wat rust kan zoeken? Op dit moment heeft hij dit niet echt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, als het niet hoeft, zou ik ze niet scheiden. Zorg wel dat de ram ook plekjes heeft waar hij rustig kan zitten, zich even kan terugtrekken (bijv. één konijns-schuilhuisjes, dat kan al een simpele kartonnen doos zijn bijv.). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .