Ga naar inhoud

Keutels


thatbunnyshadow

Aanbevolen berichten

Vandaag heeft mijn konijntje precies last van natte keuteltjes. Het zijn nog altijd ronde keutels en sommige van hen zijn aan elkaar geplakt en sommige zijn losse natte, malse keutels. Afgewisseld met droge keutels. Ze heeft dit niet heel de dag door. Af en toe heeft ze dat merk ik. Zo eens een dag en dan een week niet, of een paar dagen, weken niet. En vandaag weer wel. En dat verschilt. Als het kouder was had ze hier geen last van. Ik merk ook op dat ze al 2 dagen minder eetlust lijkt te hebben? Als ik in de ochtend ga kijken heeft ze nog voor de helft pellets over. Ik moet wel zeggen dat ze nooit alles volledig op eet. Nooit gedaan. Alleen tijdens de koude winterdagen at ze vaak en veel alles leeg. Ik weet nu niet of dat met de recente weersverandering te maken heeft? Of haar maagje en zijzelf zich moet aanpassen hieraan? Ze eet wel voldoende hooi. En drinkt ook hoe dat het moet. Moet ik me zorgen maken of denken jullie dat dit normaal gedrag is? Ze is 9 maanden oud. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Marjoleink:

Meestal heeft het met voeding te maken. Kun je een overzicht geven van wat ze eet op een gemiddelde dag, en de hoeveelheid? En hoeveel weegt ze?

In de ochtend:

- verse hooi

- pellets

 

in de middag:

- een klein stukje appel of een plakje banaan of een klein stukje wortel. 

- ze speelt ook buiten in de middag en dan eet ze gras

 

in de avond:

- pellets 


hooi eet ze heel de dag door

haar exacte gewicht weet ik niet dat is recent nog niet vastgesteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Evee:

Zijn het blindedarmkeutels? Zoals nr. 3 op onderstaande foto?

 

konijnenkeutels.jpg

Het zijn echt wel gewone keutels zoals je ze kent, normaal formaat, rond, maar dan nat. En ik heb 3 keutels aan elkaar gezien. Voor de rest losse natte keuteltjes. Nu weet ik niet of dat dat is op bovenstaande foto, maar dan met wat minder keutels? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blinde darmkeutels zijn keutels die konijnen 1-3 keer per dag hebben, maar direct op horen te eten. Je ziet ze bij gezonde konijnen dus niet. Het zijn ronde keutels in een glimmend, plakkerig jasje. Vaak plakken ze aan elkaar in een trosje. 

 

Citaat

 

De keutels zijn rijk aan mineralen vitaminen, eiwitten, water en gezonde bacteriën. Omdat een konijn deze kostbare

voedingsstoffen niet kwijt wil, zal hij ze dus direct op eten. Zonder te kauwen smikkelt hij ze naar binnen. Normaalgezien doet een konijn dat gelijk als hij ze uitpoept. Je ziet ze dus niet in het hok liggen.  Omdat de keutels weer opgegeten worden kan het fermentatieproces doorgaan en door het slijmlaagje van de keutels overleven de bacteriën tijdens het passeren van de vijandige, zure omgeving van de maag. Dit houd het spijsverteringsstelsel van jouw konijn gezond.

 

Redenen dat een konijn de blinde darm keutels laat liggen:

  • - Tandproblemen
  • - Gewrichtsproblemen (artritis, blessures)
  • - Evenwichtsproblemen
  • - Ziekte
  • - Te dik (kan er niet bij)
  • - Krijgt te veel brokken / snacks
  • - Medicatie die het konijn krijgt

 


Als je een keertje een trosje blindedarmkeutels tegenkomt is dat nog niet zo een probleem. Maar als je ze vaak ziet liggen of als de blindedarmkeutels in de vacht van jouw konijn blijven plakken, is het wel van belang dat je gaat uitzoeken wat de oorzaak is.  Ontlasting in de vacht trekt namelijk vliegen aan en dat kan een maden besmetting (myiasis) veroorzaken.

 

 

In dit artikel staat veel uitleg over keutels, helaas zijn de foto's op dit moment niet goed door de webwinkelverhuizing:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenkeutels

 

Ik zou trouwens dat wormbesmettingen niet in het rijtje staat, maar ook dat kan een reden zijn dat ze keutels laten liggen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden zei Marjoleink:

Welk merk voer geef je en hoeveel? 

Het merk: Versele-Laga Complete Cuni Adult.

Ik geef haar iedere avond een klein kommetje vol. Indien dat kommetje in de ochtend leeg is geef ik nieuwe bij. Als er nog over is laat ik het zo tot ze het volledig opeet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot is het kommetje? Is dat een standaard voerbak? Dat zal dan waarschijnlijk veel te veel zijn, tenzij het een Vlaamse reus is. 

 

De richtlijn is 20 gram brok per kg lichaamsgewicht, dat is ongeveer een eierdopje brokken per kilo konijn, per dag. 

 

Ze eet waarschijnlijk ook niet veel hooi nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden zei Evee:

Hoe groot is het kommetje? Is dat een standaard voerbak? Dat zal dan waarschijnlijk veel te veel zijn, tenzij het een Vlaamse reus is. 

 

De richtlijn is 20 gram brok per kg lichaamsgewicht, dat is ongeveer een eierdopje brokken per kilo konijn, per dag. 

 

Ze eet waarschijnlijk ook niet veel hooi nu?

Het is best een klein kommetje. Geen standaard voerbak. Ik heb eigenlijk een kommetje gekocht voor vogels haha. Het is een klein rond stenen bakje. En als ze buiten is eet ze geen hooi nee. Af en toe gaat ze vanzelf in de hok. Dan gaat ze naar de nachthok waar haar toiletje staat en dan gaat ze dus naar toilet. Maakt ze zich schoon. Eet ze wat hooi en komt ze terug naar buiten. Maar grotendeels van de dag eet ze gras omdat ze buiten is nu. En ze heel de tuin ter beschikking heeft. Ook drinken doet ze niet echt als ze buiten is dan is ze echt vol op aan het graven, en gras aan het eten. Als je tips hebt hoe ik dat anders kan doen of aan kan pakken is dat altijd welkom? Ik wil haar vrijheid ook niet afnemen. Maar als ze dingen te kort komt door lang buiten te zitten wil ik dat natuurlijk veranderen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gras is nu in het voorjaar ontzettend eiwitrijk, als ze daar nu veel kan eten vermoed ik dat dat de boosdoener is.  

 

Ik raad je aan om de tijd op het gras toch te beperken, rustug aan op te bouwen, zeker nu in het voorjaar. Echt geen uren op eiwitrijk gras laten lopen.  Zorg dat ze goed hooi eet en voldoende drinkt is ook erg belangrijk.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Evee:

Gras is nu in het voorjaar ontzettend eiwitrijk, als ze daar nu veel kan eten vermoed ik dat dat de boosdoener is.  

 

Ik raad je aan om de tijd op het gras toch te beperken, rustug aan op te bouwen, zeker nu in het voorjaar. Echt geen uren op eiwitrijk gras laten lopen.  Zorg dat ze goed hooi eet en voldoende drinkt is ook erg belangrijk.  

Dan ga ik haar vooral in de hok moeten houden vrees ik. Goed dat ik dit weet. Kan idd de boosdoener zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Marjoleink:

Heeft ze alleen een hok of zit er ook een ren aan waar ze dag en nacht in kan?

Er zit een ren aan. Het is een hok met 2 verdiepingen. Maar zeker niet voldoende beweegruimte. Daarom laat ik haar rond 12 u in de middag buiten tot 19 uur ongeveer. Ze heeft
dan de tijd van haar leven. Ze graaft, huppelt vrolijk rond en ze maakt voortdurend bunny flops. Ik zit dan altijd wel bij haar en dan komt ze naast me liggen. Wel jammer als ik dat niet meer kan toelaten?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .