Ga naar inhoud

Help! Diarree?


lisadejong

Aanbevolen berichten

Hoi! Ik heb een Nederlandse hangoordwerg van 1,5 kilo, ze krijgt dagelijks 55 gram gemengd voer en een pluk hooi, krijgt elke dag een stuk groente of fruit, bijvoorbeeld andijvie, wortel of appel. Maar. ze heeft voortdurend diarree dat aan haar achterwerk plakt, ze oogt totaal niet ziek en gevraagd zich verder goed, wat kan ik het beste aanpassen aan haar rantsoen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie wel wat ruimte voor verbetering.

 

Je zou kunnen beginnen met meer hooi geven. Hooi is het hoofdvoedsel, een konijn eet een berg hooi van zijn eigen grootte per dag.

Verder tijdelijk stoppen met groente. Andijvie en witlof zijn prima groentes om als het over is weer voorzichtig mee te starten. In fruit en wortel zit veel suiker, dus geef dat liever niet.

 

Gemengd voer is heel ongezond, dit kun je beter vervangen door een goede biks. Ik geef zelf Science Selective, maar alles wat je hier in de webwinkel kunt vinden is goed. Overstappen doe je niet in een keer, maar in stapjes. Vervang eerst een kwart van het voer door het nieuwe voer, als dat een paar dagen goed gaat. Verder is de hoeveelheid ook aan de ruime kant. Van een goede biks heb je maar 20-30 gram nodig. Het is niet de bedoeling dat ze de hele dag voer eet, ze moet juist hooi eten.

 

Je kunt niet alles tegelijk aanpassen.

Wat je misschien nog het beste kunt doen is een paar dagen alleen maar hooi geven. Als ze geen diarree meer heeft kun je voorzichtig gaan opbouwen met biks. Gaat dat goed dan weer beginnen met groente. Maar ook dat moet je langzaam opbouwen, met een soort tegelijk en starten met een stukje van postzegelgrootte.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .