Ga naar inhoud

Automatische voederautomaat voor konijn


Enomis

Aanbevolen berichten

Hoi!

Graag wil ik een automatische voederautomaat met timer aanschaffen voor mijn konijn, voor de biks. Gewoon puur als aanvulling, omdat ik wel eens onregelmatige werkdiensten heb, en het fijn vind om het eetritme van mijn konijn niet teveel te verstoren. Ik ben altijd in de buurt als blijkt dat het apparaat het niet heeft gedaan, dat is het probleem niet. 


Ik heb verschillende topics hierover gelezen, maar niet echt antwoord gevonden op mijn vraag. Konijnen zouden ze makkelijk kapot kunnen maken. 

Heeft iemand hier actuele ervaringen mee? Welke kan ik het beste kiezen? Waar moet ik op letten? 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je met konijnen al snel tegen veel problemen aan loopt, er zijn er namelijk geen die ontworpen zijn voor konijnen. Ze zijn allemaal te makkelijk om te gooien, te licht en te makkelijk kapot te krijgen, konijnen slopen de klepjes er vanaf, knagen er aan (en ze zijn eigenlijk nooit knaag-bestendig). En bij konijnen is het voermoment toch wel echt een goed controlemoment voor de gezondheid, als baasje wil je dat moment eigenlijk gewoon simpelweg niet missen, om te kunnen zien of alles ok is.

 

Ik heb er toevallig pas nog wel naar zitten kijken, naar voederautomaten, niet voor de konijnen, maar voor de katten, en dan de chip variant, maar die zijn best prijzig, nog geen keuze gemaakt dus. Maar voor katten let je weer op heel andere dingen dan voor konijnen, en heel wat automaten zijn specifiek voor katten ontworpen. Voor konijnen is die markt er gewoon niet.

 

Overigens denk ik dat onregelmatig werken niet een heel groot probleem is voor konijnen, als ze altijd hooi hebben, is het geen probleem dat het voer-tijdsip soms wat wisselt.

En er is vast wel 1 vast moment dat je eigenlijk altijd thuis bent:  bijv in de ochtend: het moment voor je vroege dienst, na je nachtdienst en ook bij middagdienst ben je in de ochtend thuis, het kan dan wel eens een uurtje verschillen, maar niet enorm veel, toch?  Als je dat moment kiest voor de brokjes, heb je toch een bepaald ritme. En dat is prima voor konijnen, mits er natuurlijk ook altijd hooi is.   Eventueel kun je dan een groenvoer/kruidenmomentje wisselend per de dag kiezen.

 

Het is je eigen keuze natuurlijk, en mocht je er één kopen zijn we natuurlijk allemaal wel benieuwd naar je ervaringen.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks @Evee!
Je hebt gelijk hoor dat het eten een controlemoment is! Een hele tijd terug had mijn konijn eetproblemen en toen heb ik een goede camera geïnstalleerd, zodat ik het altijd goed in de gaten kan houden (of terug kan kijken) als ik even weg ben van huis haha. Best een aanrader! De voederautomaat is ook niet bedoeld als vervanging van het zelf voeren, maar meer voor de nood / aanvulling.  

Wel jammer hoor dat er geen markt voor konijnen hierin is. 
Ik zit nu te kijken naar twee soorten: 
https://www.zooplus.nl/shop/honden/voerbak/automaten/voerautomaat/633845
Ik zou deze zo kunnen installeren in zijn verblijf, dat alleen het voederbakje onder zijn ren doorschuift. Dan kan hij niet bij de rest van het apparaat komen. 

Of zou zoiets meer geschikt zijn?:
https://www.zooplus.nl/shop/honden/voerbak/automaten/voerautomaat/601499

Die met de chipvariant lijkt me inderdaad heel handig voor als je meerdere katten hebt! Helaas hebben konijnen meestal geen chip 😛 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou kunnen proberen om een voederapparaatje buiten bereik van de konijnen te hangen en de brokjes eruit te laten vallen als het klepje open gaat. Ik heb dat eens gedaan voor een hondje dat om de 3 uur wat moest eten en ik dat met mijn werk net niet redde. Ik had toen 2 honden dus ik had aan beide zijden van een grote vitrinekast een voederautomaatje tegen de muur geschroefd, de timer ingesteld op 1 apparaatje, touwtje naar het andere apparaatje, zodat beide tegelijk open gingen (gek genoeg werkte dat met 2 timers op hetzelfde tijdstip ingesteld niet nauwkeurig genoeg). Dat zorgde dat beide honden tegelijk  op een afgeschermd plekje iets te eten kregen. Dat werkte goed. 

 

Als je maar 1 konijn hebt, hoeft het maar 1 automaatje te zijn natuurlijk. Voor noodgevallen natuurlijk, zoals je zelf al zei. 😉

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden zei Enomis:

Thanks @Evee!
Je hebt gelijk hoor dat het eten een controlemoment is! Een hele tijd terug had mijn konijn eetproblemen en toen heb ik een goede camera geïnstalleerd, zodat ik het altijd goed in de gaten kan houden (of terug kan kijken) als ik even weg ben van huis haha. Best een aanrader! De voederautomaat is ook niet bedoeld als vervanging van het zelf voeren, maar meer voor de nood / aanvulling.  

Wel jammer hoor dat er geen markt voor konijnen hierin is. 
Ik zit nu te kijken naar twee soorten: 
https://www.zooplus.nl/shop/honden/voerbak/automaten/voerautomaat/633845
Ik zou deze zo kunnen installeren in zijn verblijf, dat alleen het voederbakje onder zijn ren doorschuift. Dan kan hij niet bij de rest van het apparaat komen. 

Of zou zoiets meer geschikt zijn?:
https://www.zooplus.nl/shop/honden/voerbak/automaten/voerautomaat/601499

Die met de chipvariant lijkt me inderdaad heel handig voor als je meerdere katten hebt! Helaas hebben konijnen meestal geen chip 😛 
 

 

Je kunt ze natuurlijk wel gewoon laten chippen 😄 onze konijnen zijn allemaal gechipt 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de catmate die je in je eerste link hebt staan. Mijn ervaring is tot zo ver prima. Maar ik hem hem nog maar twee keer gebruikt. De reden waarom ik er eentje heb, is als ik een weekendje weg ben. De buren komen elke dag wel even kijken hoe het gaat met de konijnen, maar zo krijgen de konijnen wel 's ochtends hun brokjes. Tot zover heeft het apparaat het netjes gedaan. De konijnen hebben hem ook heel gelaten 😉 

 

Mijn konijnen hebben hem dus nog niet omgegooid, maar dat is wel iets wat redelijk makkelijk gaat. Aan de onderkant zitten wel gaatjes zodat je hem eventueel aan de grond kan vastmaken. En de batterijen zitten aan de onderkant, dus is extra gewicht. Het voer wordt wel aan de bovenkant gevuld, dus ik heb er altijd maar een laagje brokjes ingedaan. Hoe voller de bak, hoe makkelijker hij omvalt (denk ik). En als de konijnen hem echt om willen hebben, dan gaat ze dat zeker lukken.

 

Wat het knagen betreft: de deksel is van vrij zacht plastic. Ik denk dat als je konijnen echt graag bij het voer willen komen, ze de deksel kapot kunnen knagen. Bij mij is dit nog niet gebeurd.

 

Het instellen van het apparaat is niet heel lastig. Het nadeel vind ik wel dat het apparaat met porties werkt. Je moet dus een aantal porties instellen per voertijd. Hoeveel is een portie dan? Volgens de beschrijving is dat 10 gram. Dus 5 porties zou ongeveer 50 gram moeten zijn. Het apparaat weegt niet zelf de porties af. 1 portie is eigenlijk gewoon een bepaald aantal seconde dat het apparaat voer blijft geven. Er zit een soort van spiraal mechanisme aan de binnenkant dat dan een aantal seconde ronddraait en brokjes uitwerpt.

Mijn ervaring hiermee is dat apparaat met geen enkele portie hetzelfde aantal grammen brokjes geeft. Je weet dus nooit zeker hoeveel je konijnen nou daadwerkelijk hebben gekregen. 

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Dollie:

 

Je kunt ze natuurlijk wel gewoon laten chippen 😄 onze konijnen zijn allemaal gechipt 

Oh! Ik had er geen idee van dat dat bij konijnen ook gebeurde haha 😄 

@eefjelien Ja super bedankt! Dit is wat ik wilde weten 😄 Dit klinkt inderdaad prima voor de sporadische noodgevallen, een paar meer of minder brokjes is geen ramp. En aan de stevigheid valt vast nog wel wat te knutselen. 
Wat je zegt over de porties begrijp ik niet helemaal... Het apparaat geeft dus standaard 10 gram per portie? Dit kun je zelf niet instellen? En kun je dan het apparaat eventueel ook meerdere keren op een dag, of meerdere dagen brokjes laten geven?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt 3 voermomenten op een dag instellen op een tijdstip dat jij wil. Bij elk voermoment moet je je aantal porties kiezen. Door het aantal porties te kiezen, kies je hoeveel gram je konijn krijgt per voermoment. 1 portie = ± 10 gram. Je stelt dan bijvoorbeeld voor het voermoment  in de ochtend het apparaat op 3 porties in. Het apparaat geeft dan in 1 keer ±30 gram brokjes. Het is dus niet mogelijk om bijvoorbeeld per 5 gram te voeren. En zoals gezegd is het apparaat niet heel nauwkeurig.

 

Hoop dat dit wat duidelijker is 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een aanvulling: Als je hebt ingesteld dat de konijnen om 8 uur 's ochtends en 6 uur 's avonds eten moeten krijgen, dan geeft hij gewoon elke dag om die tijdstippen eten en dat onthoud hij. Je hoeft hem dus niet elke keer opnieuw in te stellen. Behalve als je de batterijen er uit haalt 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-4-2020 at 18:17 zei eefjelien:

Nog even een aanvulling: Als je hebt ingesteld dat de konijnen om 8 uur 's ochtends en 6 uur 's avonds eten moeten krijgen, dan geeft hij gewoon elke dag om die tijdstippen eten en dat onthoud hij. Je hoeft hem dus niet elke keer opnieuw in te stellen. Behalve als je de batterijen er uit haalt 😉 

Dank dank voor alle uitleg! 😄 Fijn om te weten. Ik denk dat dit hem dan voor mij gaat worden. 
Bij de voederautomaat in de tweede link die ik postte ben ik ook een beetje bang dat hij wat sneller vast loopt als ik zo de reviews lees.

Bedankt voor de hulp!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier even een update! Ik heb de Cat Mate C3000 besteld en zojuist een paar keer getest. Hij is inderdaad niet heel nauwkeurig, als ik 30 gram aangeef, dan komt er 21 of 23 gram uit. Zou het misschien komen doordat de brokken groter zijn dan kattenbrokken? Ik gebruik de Science Selective brokjes. Gebruik jij die ook @eefjelien

Ik zou dan denk ik wel 10 gram meer instellen dan gebruikelijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .