Ga naar inhoud

Bang konijn?


Dominique Marques

Aanbevolen berichten

D9A9B78A-F2C5-46F7-BEDD-7D728CE8C0A3.thumb.jpeg.4fac3109ff53056170912aa450f695b4.jpegHeyy, ik heb nu 3-4 maanden een konijntje. Alleen is hij denk ik bang voor mij. Hij wil niet uit me hand eten en oppakken geeft hem veel stress. Hij zit in een ruim hok in de tuin met een overdekte ren aan het hok. Ik laat hem elke dag 3-4 uur in de tuin spelen en graven maar hij wil geen aandacht van mij of zoekt geen interactie met mij. Hoe moet ik dit aanpakken? Ik heb geen idee hoe en wat. 

 

7B5B54C4-9FF8-4326-B1EA-2B9F1F147E70.jpeg

AB98671B-2AC8-4853-8665-7D15A92A10C1.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen hebben er een hekel aan om opgepakt te worden. Konijnen zijn prooidieren, en als je ze oppakt denken ze "help ze gaat me opeten". Weet hij veel dat het geen roofvogel is die hem optilt?

Dus mijn advies is: alleen optillen als het absoluut noodzakelijk is, bijvoorbeeld voor een bezoek aan de dierenarts. En verder heel veel geduld, geef hem de tijd om vertrouwen in je te krijgen. Ga bij hem in de ren zitten en laat hem naar jou toe komen.

 

Waar je hem ook enorm blij mee zal maken is een maatje. Dan kunnen ze samen de grote boze buitenwereld in de gaten houden en hebben ze steun en  gezelschap aan elkaar. De beste combinatie is een gecastreerde ram en een voedster. Als je met je konijn naar een opvang gaat kunnen ze samen met jou een partner voor hem zoeken die hij zelf ook leuk vindt (Konijnen vinden net als wij niet iedereen geschikt als partner). En twee konijnen zijn minstens twee keer zo leuk voor jou.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat een uitgebreide uitleg over het winnen van het vertrouwen van jouw konijn in dit artikel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-maak-je-een-konijn-tam

 

Geduld hebben, niet optillen, volhouden en rust bewaren, zorgen dat je konijn zich veilig voelt, dat zijn eigenlijk de belangrijkste dingen. Het zijn prooidieren, pas als ze zich prettig en veilig voelen, kun je een vertrouwensband opbouwen. En dat kost tijd 🙂

 

Een maatje voor hem zoeken via een konijnenopvang, en dan vragen of ze misschien een mensgericht konijntje willen proberen als partner. Vaak maken konijnen in opvangen kennis via een speed-date om te zien of er een klik is qua karakters. Konijnen zijn groepsdieren, alleen zijn maakt angstig. Een "partner in crime" kan veel verschil maken 🙂 Zeker als je bij de opvang aangeeft dat je graag een konijntje zou willen dat wat meer op mensen gericht is, niet alle konijnen zijn dat namelijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in deze tijd wel zorgen dat je vooraf een afspraak maakt met een opvang.  Dit is een link met de lijst met opvangen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

 

Het zit in het karakter van een konijn, hoeveel ze met mensen hebben. Een omslag van 100% zal het niet worden, maar het kan zeker wel beter worden dan dit. Ik heb vier konijnen, waarvan er één echt een blijf-van-mijn-lijf konijn is. Zolang ik hem met vier pootjes op de grond laat staan is het prima hoor, hij eet uit mijn hand, ik mag zijn ruggegraat voelen en onder z'n kontje voor een korte gezondheidscheck op vier pootjes. Maar zodra ik hem wil optillen of meer aan zijn lijf moet doen, dan is het echt weer een aantal dagen klaar, dan houd hij echt afstand en heeft hij echt tijd nodig om weer vertrouwen terug te krijgen. Natuurlijk is hij ook precies het konijn dat de meeste zorg nodig heeft. Maar zijn vriendin is een echte durfal, een beweeglijk ding, wat zeker wel van een krabbeltje houd. Dat maakt dat hij toch sneller weer vertrouwen in mij krijgt. Een maatje geeft dus zeker steun en vertrouwen.

 

Overigens moet je ram wel gecastreerd zijn om met een maatje samen te kunnen leven, ik weet niet of dat het geval is? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Dominique Marques:

Hij zit in Spijk bij de Duitse grens. Konijnen en knaagdieren opvang en pension Spijk heet het. 

Leuk, ben ik niet bekend mee! Laat je weten hoe het gaat? En natuurlijk met welk konijntje je thuis komt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei Evee:

Leuk, ben ik niet bekend mee! Laat je weten hoe het gaat? En natuurlijk met welk konijntje je thuis komt!

Ze zit nu samen met een 6maand oude ram genaamd Teun. De opvang stuurde dit berichtje mee:

 

“Hoi, inmiddels zitten ze al een paar uur samen in de ren. Tot nu toe gaat dat erg goed. Punky vind het nog wel een beetje spannend maar ze durven al samen te eten en Punky heeft Teun al even zitten wassen. Vanacht laat ik ze samen in de ren. Hier hebben ze wat meer ruimte om elkaar eventueel te ontlopen. Mocht het morgen nog zo goed gaan dan kunnen ze samen in een hok. “

06DDF162-D74D-4F2E-BDE4-537F91F61EC7.jpeg

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé, wat een leuk topic! Super dat ze nu al bij een opvang gekoppeld wordt! 

 

En het ziet er goed uit samen. Je zal zien dat ze, zodra ze helemaal aan Teun gewend is, straks veel gelukkiger is. En het is fantastisch om te zien hoe ze met elkaar omgaan. Lekker dicht tegen elkaar aan liggen, samen hooi eten, elkaar wassen, samen de boel verkennen, enz. 

 

Deze opmerking van de opvang snap ik niet zo:

Vanacht laat ik ze samen in de ren. Hier hebben ze wat meer ruimte om elkaar eventueel te ontlopen. Mocht het morgen nog zo goed gaan dan kunnen ze samen in een hok. “

 

Konijnen hebben altijd een ruime ren nodig, 24/7. Een koppel heeft permanent echt minimaal 2 m2 nodig, gerekend op 1 oppervlak. Alleen een hok is dus te klein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-4-2020 at 14:08 zei Lienappelsien:

Hé, wat een leuk topic! Super dat ze nu al bij een opvang gekoppeld wordt! 

 

En het ziet er goed uit samen. Je zal zien dat ze, zodra ze helemaal aan Teun gewend is, straks veel gelukkiger is. En het is fantastisch om te zien hoe ze met elkaar omgaan. Lekker dicht tegen elkaar aan liggen, samen hooi eten, elkaar wassen, samen de boel verkennen, enz. 

 

Deze opmerking van de opvang snap ik niet zo:

Vanacht laat ik ze samen in de ren. Hier hebben ze wat meer ruimte om elkaar eventueel te ontlopen. Mocht het morgen nog zo goed gaan dan kunnen ze samen in een hok. “

 

Konijnen hebben altijd een ruime ren nodig, 24/7. Een koppel heeft permanent echt minimaal 2 m2 nodig, gerekend op 1 oppervlak. Alleen een hok is dus te klein.

Dat is bij de opvang. Die ren is heel groot en mochten de konijnen elkaar willen ontlopen kan dat in die ren makkelijker dan in een hok wat natuurlijk kleiner is dan die ren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Dominique Marques:

Vandaag Teun opgehaald bij de opvang met punky. We zijn net een paar uur thuis en ze liggen al samen in de zon. 🤗

Geweldig! Klinkt alsof het een goede match is! Geniet van je koppel!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 14-4-2020 at 14:10 zei Lienappelsien:

Super! Ik vind het echt top hoe je het allemaal aanpakt. 

 

Ik zou voor de bovenkant van de ren nog een paneel/klep van gaas maken, zodat er geen roofdieren (katten, roofvogels, enz) in kunnen. 

 

De konijnen zijn vast blij met de ruimte. Geniet van je koppeltje.

 

 

Slim. Ben er meteen mee Aan de slag gegaan en er zit nu een dak op van gaas 🙂

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .