Spring naar bijdragen
Shiny

Voorstellen en een vraag

Recommended Posts

Hoi, 

Ik ben de trotse eigenaar van 2 super lieve konijntjes, gecastreerd rammetje en gesteriliseerd voedstertje. Beide zijn een ruim een half jaar oud en zitten nu ruim een week bij elkaar. Sinds gisteren laat de voedster zich absoluut niet meer oppakken en spartelt hard. Daarvoor was het absoluut nooit een probleem,  ze zit vaak te kroelen op schoot (gaat languit ontspannen liggen en gaat knarssen).

Ze laat zich nu ook aanhalen,  maar weigert om opgepakt te worden. 

Iemand enig idee of tips? 

Alvast bedankt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom.

Konijnen hebben er van nature een hekel aan om opgepakt te worden. Konijnen zijn prooidieren en als ze opgetild worden, denken ze instinctief "help hij gaat me opeten". Dit is dus heel normaal gedrag. 

Hoe reageerde ze daarvoor? Is ze ook pas een week bij jou?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Optillen staat voor konijnen bijna gelijk aan sterven, en dat instinct zit er nog steeds flink in bij onze huisdierkonijnen. In de natuur betekent opgepakt worden dat ze prooi zijn van een roofdier, en dat de overlevingskans heel erg klein is. Bij huisdierkonijnen zie je dus eigenlijk twee reacties als je ze optilt: verstijven van stress of spartelen voor je leven.

De beste oplossing is om de konijnen zo min mogelijk op te tillen en ze lekker op vier pootjes te laten staan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voorheen liet ze zich prima oppakken (ik heb haar nu 3 maanden) en het waa tot voor kort geen probleem (wel vond ze het niet prettig als ik veel rondloop) maar op schoot genoot ze zichtbaar.. maar nu kan ik haar helemaal niet oppakken, dus ook als ik haar nagels moet doen. Bedankt voor jullie reacties. 

Ik ben  benieuwd of het met het koppelen te maken kan hebben..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oja, misschien ook van belang om te zeggen  dat dit geen gestresst konijn is van nature. Ze gaat graag op onderzoek uit (in tegenstelling tot haar vriend die vooral het vertrouwde opzoekt), ze lijkt totaal geen angst te hebben  (en lijkt zich niet bewust te zijn dat ze een prooidier is😄) zo vindt ze alles en iedereen interessant en komt bijvoorbeeld graag bij de stofzuiger kijken, ze is zelfs zo nieuwsgierig dat haar oor een keer bijna werd opgezogen, maar daarvan is ze niet onder de indruk. Ook nu is ze verder niet bang en nog steeds  nieuwsgierig en laat zich gewoon graag aaien, maar laat zich absoluut niet meer oppakken... ik.ben benieuwd of iemand anders deze plotselinge omslag herkent of kan uitleggen 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze is ongeveer 6 maanden oud begrijp ik uit je beginpost? Dan zit ze volop in haar puberteit.

Best kans dat ze het tot nu toe toe liet omdat ze nog te jong was om echt weerstand te durven geven, en dat ze dat nu ze volwassener word, karakter ontwikkelt, wel durft.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Evee:

Ze is ongeveer 6 maanden oud begrijp ik uit je beginpost? Dan zit ze volop in haar puberteit.

Best kans dat ze het tot nu toe toe liet omdat ze nog te jong was om echt weerstand te durven geven, en dat ze dat nu ze volwassener word, karakter ontwikkelt, wel durft.

Klopt ze is idd 6 maanden oud. Ik had het verschil niet zo extreem (van de een  op de andere dag) verwacht nu ze gesteriliseerd is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van de een op andere dag is inderdaad wel wat bijzonder. Hoe lang geleden is ze gesteriliseerd? Kan het zijn dat ze pijn heeft?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Evee:

Van de een op andere dag is inderdaad wel wat bijzonder. Hoe lang geleden is ze gesteriliseerd? Kan het zijn dat ze pijn heeft?

Het is 3,5 week terug gedaan en was zo ver ik kon zien na een week, goed genezen  en toen kon ik haar ook gewoon optillen,  zonder reactie (Was ontspannen en nieuwsgierig als ik haar optilde)

Maar omdat ze wel meteen gaat knarsen/spinnen als ik aai, maakt ze een erg tevreden indruk. Misschien wil ze niet dat ik haar bij haar vriendje weghaal?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat herken ik! Mijn ex-ram lijkt juist opgetilt te willen worden, maar hij klimt ook overal zo hoog mogelijk op! Binnen 10 seconden begint hij zachtjes te knarsen. Hij is heel erg aanhankelijk en wil het liefst bij ons in bed liggen. 

Zijn vriendinnetje Ruby, die uit het asiel komt, word letterlijk gillend gek als je haar oppakt, en aaien vind ze heel af en toe wel fijn maar zij is ook mishandeld in haar vorige thuis voordat ze in het asiel kwam, en dat bij 6 verschillende plekken. Wij tillen haar ook alleen maar op als we dingen moeten controleren zoals nageltjes, tandjes en gewicht. Sommigen hebben een nare achtergrond sommigen niet. Maar misschien heeft het ook wel te maken met lente. Mijn rammetje word ook behoorlijk spartelend rond lente tijd, ieder jaar weer! Misschien kan het daar aan liggen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Amber Lauren:

Dat herken ik! Mijn ex-ram lijkt juist opgetilt te willen worden, maar hij klimt ook overal zo hoog mogelijk op! Binnen 10 seconden begint hij zachtjes te knarsen. Hij is heel erg aanhankelijk en wil het liefst bij ons in bed liggen. 

Zijn vriendinnetje Ruby, die uit het asiel komt, word letterlijk gillend gek als je haar oppakt, en aaien vind ze heel af en toe wel fijn maar zij is ook mishandeld in haar vorige thuis voordat ze in het asiel kwam, en dat bij 6 verschillende plekken. Wij tillen haar ook alleen maar op als we dingen moeten controleren zoals nageltjes, tandjes en gewicht. Sommigen hebben een nare achtergrond sommigen niet. Maar misschien heeft het ook wel te maken met lente. Mijn rammetje word ook behoorlijk spartelend rond lente tijd, ieder jaar weer! Misschien kan het daar aan liggen? 

Ah, helemaal niet aangedacht dat het door de lente kan komen! Ik hoop dat het wegtrekt, ook omdat de nagelverzorging nu niet veilig lukt.. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites