Ga naar inhoud

Konijn moeite met poepen


eefjelien

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik zit nu al een dikke week te kwakkelen met Sith. Hij poept niet lekker. Ik kwam een keer 's ochtends beneden en hij kwam niet voor zijn brokjes. Normaal is hij ontzettend food driven, dus merkte ik gelijk dat er iets mis was. Ik zag geen nieuwe keutels liggen van hem en hij had ook duidelijke krampen. Ik heb toen met een dierenarts contact gehad en carprofen gegeven. In de loop van de dag begon hij aanzienlijk op te knappen. Ging weer eten en goed keutelen.

 

Hij bleef de dagen er na wel nog af en toe krampjes houden en ik heb hem uiteindelijk 1 week lang 1x daags carprofen gegeven om hem wat fijner te laten voelen ( in overleg met de dierenarts). gelijk daarna  begon hij ook weer veel meer keutels te leggen. Ik ben vorige week met hem naar een arts geweest om zijn buik te laten voelen ( en tandjes e.d. controleren), maar alles leek toen oke. De dierenarts heeft wel een injectie metoclopramide gegeven.  Het leek toen nog wel goed te gaan.

Maandag heb ik metocloral opgehaald om hem zelf te geven. Dit geef ik 3x per dag. Maar de klachten lijken wel erger te worden nu.. Hij kan moeilijk de keutels uitpoepen. Ze stapelen zich op in de rectum en blokkeren dan de weg naar buiten. Als hij heel lang krampjes heeft en op zijn toiletje zit zonder dat er wat uit komt, til ik hem op en druk ik er wat keuteltjes uit. Dat lijkt hem zeker wat op te luchten. Maar optillen vindt hij verschrikkelijk en geeft hem stress. Daarbij wordt hij echt heel bang voor mij.

 

Verder probeer k hem te helpen met extra groente te geven en critical care met veel water.

Ik heb ook nog laxatract thuis staan. Zouden jullie aanraden om dat er ook nog bij te geven? En wat vinden jullie er van om een rontgenfoto te maken? Hebben jullie nog andere tips waarmee ik Sith kan helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is naar een konijnenexpert gaan een optie? Bijv. in Utrecht naar wilhelminapark? Die gaan vaak net een stapje verder en hebben echt goede actuele kennis over konijnen. Vaak denken die daardoor net aan oplossingen waar een "gewone" dierenarts niet snel op komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opzich kan ik er heen rijden, maar ik zit al een paar weken in isolatie vanwege keelpijn en ik probeer wel de regels te volgen die nu gelden 😉. Mijn man is aan het werk (vandaag wel thuis), maar kan niet een paar uur niets doen ivm telefonische afspraken e.d. Hij kan wel even naar een dierenarts in de buurt gaan...

 

Een oude collega ( die dierenarts is en veel konijnen behandeld heeft, maar geen expert is) had wel aangeraden om een foto te maken. Dus ik ben nu even verschillende inzichten aan het inwinnen en anders ga ik toch aandringen op een foto hoe dan ook (enige angst is het roesje😳). 

 

Maar ik ga Wilhelminapark wel gewoon even bellen en kijken wat ze zeggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Best kans dat de foto zonder roesje kan hoor, vaak zijn ze toch wat gestrest bij de dierenarts van de reis er heen en alles wat er aan vreemde dingen gebeurd, dat ze het opvallend rustig toelaten, zo een foto. Dat is mijn ervaring tenminste.

 

Je hebt er altijd tussen zitten waar het echt bij nodig is hoor, maar de twee konijnen waarvan ik tot nu toe de buik op de foto heb laten zetten, waren beiden echt heel rustig en braaf. En het is in een minuutje weer voorbij zonder dat het pijn doet. Dus ja, even stress omdat het gek is, maar daarna ook weer snel lekker het reismandje in. Gebitsfoto's zijn wel lastiger, maar buikfoto is te doen, is mijn ervaring.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat een normale rontgen zo gepiept is inderdaad. Sith is hier thuis alleen zo beweeglijk als ik hem oppak. Hij heeft mijn hele arm opengekrabt toen ik hem wilde helpen en vorige week bij de dierenarts was hij niet veel rustiger 😅 . Maar wie weet door de stress, langere reis en andere omgeving dat hij dan wel rustig is. De arme schat.

 

Maar met alle adviezen tot nu toe is de conclusie: Met medicatie blijven proberen (metoclopramide, metacam, laxatract en eventueel nog cisaral). Want al zou je op de foto wel een verstopping kunnen zien, dan is het de voorkeur om alsnog met medicatie het weg te krijgen. Als laatste redmiddel is een operatie wel mogelijk, maar is erg intensief voor een konijn. 

 

@Evee , toen jij de buikfoto's hebt laten maken, heb je daar toen veel aan gehad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat wel, hoewel het beide keren niet was wat ik verwachtte 🙂 Op de foto's van het tweede konijn was overigens niets te zien op de buikfoto's, maar toen ook gebitsfoto's laten maken en daar zat het probleem wel.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ben vandaag toch nog naar de DA gegaan om foto's van Siths buik te laten maken. Het ging echt heel goed de afgelopen week en had medicatie afgebouwd. Totdat hij vanochtend echt weer ontzettend zat te persen op zijn keutels 😞 Hij eet gelukkig wel gewoon goed en is actief.

 

Op de foto is geen gasbuik te zien, juist het tegenovergestelde. Zijn  hele buik lijkt gevuld te zijn... met eten??? Dat zou wel ook natuurlijk verklaren waarom zijn keutels naast elkaar komen te liggen in de darm omdat die gewoon wijd is. Nu verder met metoclopramide en laxatract.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .