Spring naar bijdragen
Germa18

kosten van 2 konijnen

Recommended Posts

Hallo!

Ik wil binnenkort voor het eerst 2 konijnen aanschaffen. Ik heb erg mijn best gedaan om onderzoek te doen naar de kosten.

Ik was erg nieuwsgierig hoeveel jullie ongeveer kwijt zijn aan jullie konijnen?

tips zijn ook welkom! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed dat je daar over nadenkt. Iedereen denkt dat konijnen makkelijke dieren zijn die weinig kosten, maar dat is niet zo.

Een indicatie:

- aanschaf 50 - 100 euro

- verblijf 200

- jaarlijkse vaccinatie 100

- hooi 10 per maand

- voer 10 per maand

- groente 10 per maand

- kruiden, knaagmateriaal, zand 20 per maand

- vulling toiletbakken 5 per maand

Ik verzin het ter plekke, dus het zal niet helemaal kloppen, maar dit geeft je een idee. Ik koop trouwens hooi per 20 kilo, omdat ik 4 konijnen heb, dus je zult daar misschien meer geld aan kwijt zijn. En veel dingen kun je zo duur maken als je zelf wilt. 

En je zult wel geld moeten hebben voor de dierenarts. Ik ben er in 3 jaar maar 4x ongepland geweest, maar je bent zo 100 euro kwijt per keer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik kwijt ben:

Eenmalige kosten:

- Aanschaf konijnen: Bij een opvang 65 euro voor 2 konijnen totaal waarvan de ram al gecastreerd is

- Aanschaf spullen: Ik zat zo rond de 200 euro voor alle spullen

Terugkomende kosten:

- Entingen: 25 euro per konijn per jaar, dus 50 euro per jaar

- Hooi: 7,50 euro per week (1 van mijn konijnen lust alleen kruidenhooi, de rest eet hij echt niet)

- Brokjes: 25 euro per 3-6 maanden (ik hou niet precies bij hoe lang een zak van 5 kilo Science Selective mee gaat)

- Groenten: Ongeveer 1 tot 2 euro per week

- Speeltjes, snoepjes, verrijking: zo'n 20-80 euro per zoveel maanden. Maar net hoe gek je het wil maken. Ik koop graag kruiden, lekkers, speeltjes, tunnels, dat soort dingen. Die van mij slopen alles. Soms zijn ze maanden zoet met dezelfde speeltjes/tunnels/huisjes, soms is alles binnen een paar weken alweer stuk of op.

- Dierenpension voor vakantie: Ergens tussen de 30 en 40 euro per vakantie voor beiden konijnen (maar een vriend of familielid zou dit ook kunnen doen eventueel)

- Nagels: 5 euro voor 2 konijnen om de x maanden (ik heb te weinig handen om dit alleen te kunnen haha)

Ik zit gemiddeld op zo'n 50 euro per maand als je alle kosten over het hele jaar neemt geloof ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Piku:

Wat ik kwijt ben:

Eenmalige kosten:

- Aanschaf konijnen: Bij een opvang 65 euro voor 2 konijnen totaal waarvan de ram al gecastreerd is

- Aanschaf spullen: Ik zat zo rond de 200 euro voor alle spullen

Terugkomende kosten:

- Entingen: 25 euro per konijn per jaar, dus 50 euro per jaar

- Hooi: 7,50 euro per week (1 van mijn konijnen lust alleen kruidenhooi, de rest eet hij echt niet)

- Brokjes: 25 euro per 3-6 maanden (ik hou niet precies bij hoe lang een zak van 5 kilo Science Selective mee gaat)

- Groenten: Ongeveer 1 tot 2 euro per week

- Speeltjes, snoepjes, verrijking: zo'n 20-80 euro per zoveel maanden. Maar net hoe gek je het wil maken. Ik koop graag kruiden, lekkers, speeltjes, tunnels, dat soort dingen. Die van mij slopen alles. Soms zijn ze maanden zoet met dezelfde speeltjes/tunnels/huisjes, soms is alles binnen een paar weken alweer stuk of op.

- Dierenpension voor vakantie: Ergens tussen de 30 en 40 euro per vakantie voor beiden konijnen (maar een vriend of familielid zou dit ook kunnen doen eventueel)

- Nagels: 5 euro voor 2 konijnen om de x maanden (ik heb te weinig handen om dit alleen te kunnen haha)

Ik zit gemiddeld op zo'n 50 euro per maand als je alle kosten over het hele jaar neemt geloof ik.

Oh ja toiletbakvulling! Daarvoor betaal ik 15 euro per maand.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben zelf het volgende kwijt:

De aanschaf van de konijnen
Ik heb zelf mijn konijnen overgenomen van mensen die er vanaf wilde en/of er door omstandigheden niet meer voor konden zorgen, dus hier heb ik niets voor betaald. Dit gaat om 2 voedsters en twee gecastreerde rammen. 
Natuurlijk is dit niet bij iedereen het geval, de opvang bij ons in de buurt rekent €40,- per konijn. 

De verblijven
Mijn vader heeft de konijnenhokken voor mij zelf gemaakt, dit heeft ongeveer €100 euro gekost voor het hok zelf en het gaas/de palen voor de ren er aan vast ongeveer €60,-. (het gaas heb ik overgenomen van iemand anders voor weinig)
Dit is ook afhankelijk van hoe groot je de verblijven wilt maken, mijn rennen zijn 25 m2 per ren dus had ik relatief veel gaas nodig. 
Je kunt ook kant en klare konijnenhokken kopen, alleen moet je dan wel opletten dat de permanente leefruimte groot genoeg is. Dit is vaak niet het geval bij standaard konijnenhokken. 

Extra 'eenmalige' kosten
- Reismanden €12,- p.s.

- Drinkflesjes, voerbakjes, hooiruifjes, zandbakken, pvc tunnels, etc. +/- €150,-

- EHBO doosje +/- €40,-

Jaarlijkse kosten

- Dierenarts consult €21,-
- Jaarlijkse vaccinaties €38,90 (per konijn)

Maandelijkse/wekelijkse kosten

- Brokjes €16,99, ik koop altijd een zak van 20kg en ik voer hier 4 konijnen mee. Ik durf niet exact te zeggen hoe lang ik hier mee doe, maar met 2 konijnen gebruik je natuurlijk ook de helft minder, dus zou je hier wel een behoorlijke tijd mee kunnen doen.

- Hooi +/- €10,- per week. (normaal hooi & kruidenhooi)

- Groenten +/- €8,- per week. (afhankelijk van wat er o.a. in de aanbieding is bij de supermarkt) 
- Speeltjes etc. +/- €40,- per 3 maanden. (Ik vind het zelf leuk om af en toe wat nieuwe dingen aan te schaffen omdat het lijkt alsof ze op de oude speeltjes dan alweer uitgekeken zijn.)

- Bodembedekking €15,- per maand (€11,- hennepvezel) & (€4,- stro)

- Zand voor de zandbak €10,- per 3 maanden. 

De maandelijkse/wekelijkse kosten en de kosten voor drinkflesjes etc. zijn wel gebaseerd op 4 konijnen, dus voor 2 konijnen zou dit de helft zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

biks: circa 13 euro per maand, ik weet niet precies hoelang ze met een zak van 1,5 kg doen.

bodembedekking: 15 euro per 3 weken ongeveer. (Papierkorrels van back2nature) Stro gebruik ik zeer weinig en kost toch bijna niks.

verse groenten en kruiden: circa 10 euro per week.

hooi: circa 6 euro per week.

inentingen: 110 per jaar voor 2 konijnen (Voor de 3 bekende inentingen)

dit zijn dus eigenlijk de vaste kosten, aanschaf van konijnen en spullen heb ik niet meegeteld omdat dit eenmalig is. Als je een goede buitenren wil maken ben je zo een paar 100 euro armer.

En vergeet de dierenartskosten niet. Als je een pech konijntje heb kun je honderden euro’s per jaar kwijt zijn of meer. 
zelf vind ik konijnen dure dieren dus vergis je er niet in!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb hier wel eens navraag over gedaan om dit artikel te schrijven:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-en-uitleg-voor-een-nieuw-konijn

Citaat

De kosten van het houden van een konijn

Konijnen zijn geen goedkope huisdieren. Als je het goed doet, kost een konijn net zo veel als een hond of kat. Konijnen kunnen goedkoop zijn in aanschaf, maar de kosten voor goede voeding, bodembedekking, een nieuw konijnenhok en de dierenartskosten moet je niet onderschatten!

Eenmalige kosten bij aanschaf: 250+ euro (sterk afhankelijk van kosten voor het verblijf)
Maandelijkse kosten voor voeding en bodembedekking 25-50 euro per konijn
Jaarlijkse kosten voor inentingen en gezondheidscontrole 50-100 euro per konijn
Incidentele dierenartskosten: reserveer minimaal 500 euro per jaar

Eenmalige kosten bij aanschaf:  250+ euro 
- het konijn zelf; varieert van gratis af te halen op een verkoopwebsite, tot ongeveer 150 euro als adoptiebijdrage voor een ingeent en gecastreerd konijn (soms ook gechipt).
- het verblijf; dit kan goedkoop 2e hands of zelf gemaakt, maar ook oplopen tot honderden euro's, afhankelijk van wat je wil en hoeveel konijnen er in komen. Vergeet niet te voldoen aan de minimale leefruimte, bijvoorbeeld door een ren aan een nachthok te koppelen. Lees meer over het perfecte verblijf voor jouw konijnen. 
- drinkfles, voerbak en hooiruif; 3-30 euro. Net hoe luxe je het wil maken. Een simpel stevig mensenkommetje kan bijv. ook prima als waterbak en/of voerbak. 
- konijnentoilet; 3-20 euro. Informatie over zindelijkheidstraining
- Verzorgingsproducten: Nagelschaartje. Kammen en borstels voor langharige konijnen. Maar denk ook aan eerste hulp artikelen zoals bijvoorbeeld een snugglesafe heatpad(warmteschijf voor zieke konijnen). Hier zul je 25-100 euro aan kwijt zijn afhankelijk van hoe uitgebreid je alles wil. 
- Castratie; Van een ram tussen de 75 en 150 euro, van een voedster tussen de 100 en 300 euro ongeveer.
- Eerste gezondheidscontrole bij de dierenarts. Dit is gelijk een moment om het geslacht te laten controleren, inentingen te laten zetten als die nog niet gedaan zijn en zeker te zijn dat het een gezond, fit konijn is. Kosten: 20-75 euro.

Maandelijks terugkerende kosten 25-80 euro per konijn

Voeding 10-40 euro per konijn per maand:
- Brokvoer; kosten variëren afhankelijk van de keuze van 40ct per kilo tot 8 euro per kilo voer. 
- Hooi; Afhankelijk van de keuze kan het bedrag flink wisselen. Een flinke baal hooi van een boer heb je vaak al voor 5 euro (per 20 kg) maar eten jouw konijnen dat niet of zijn er dieetwensen dan kan het oplopen tot 6 euro voor een 1 kg zak timothy hooi in een dierenwinkel. Hooi mag een konijn elke dag onbeperkt eten, reken er dus op dat je regelmatig nieuw hooi moet kopen. Hooi is het hoofdvoer voor konijnen. 
- Groenvoer; dit kunnen restjes zijn van eigen voedsel, maar als je het goed doet zul je toch nog voor enkele euro's bij moeten kopen elke week. Dit kan ook aardig oplopen, afhankelijk van hoeveel en hoe groot de konijnen zijn die je hebt.
- Gezonde snacks: dit kunnen gedroogde kruiden zijn, speciale konijnensnoepjes (kies wel verantwoord!) maar ook knaaghout valt hier onder.

Bodembedekking 2-20 euro per maand:
- Vulling voor het toilet; dit kan van houtvezel tot kattenbakkorrels en varieert dus ook in prijs afhankelijk van de keuze.
- Stro; kan ook erg goedkoop bij een boer af te halen zijn, maar vaak betaal je toch net een paar euro hiervoor, 2-10 euro afhankelijk van het formaat van de verpakking.

Speelgoed: 2-20 euro per maand
- (sloop)speeltjes voor het konijn; van 0 tot tientallen euro's afhankelijk van wat het is. Konijnen kunnen al heerlijk bezig zijn met een kartonnen doos, eierdozen en wc rollen. Toch kopen de meeste konijnenbaasjes maandelijks wel iets van (sloop)speelgoed, huisjes of tunnels voor hun konijnen. Zie ons artikel over speelgoed.

Overige kosten: 50-500 euro per jaar
- Inentingen; kosten 50 tot 100 euro per konijn per jaar (1x per jaar nodig, tegen myxomatose en VHS en afhankelijk waar je woont 1 of 2x tegen RHD-2). Het kan voordeliger zijn om naar de inentingendag van de konijnenopvang te gaan in plaats van zelf apart de dierenarts te bezoeken. 
- Dierenartskosten bij ziekte. Het is helemaal afhankelijk van hoeveel pech of geluk je hebt met de gezondheid van het konijn. Sommige konijnen worden met gemak 10 jaar oud zonder bij een dierenarts te komen voor iets anders dan inentingen of  castratie, terwijl andere konijnenbaasjes minder geluk hebben en 500+ euro per jaar kwijt zijn aan hun konijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk hoor dat je 2 konijnen wilt aanschaffen!! Ik weet niet eens wat ik precies uitgeef aan mijn 2 konijnen omdat ik ook nog 4 cavia's heb. Ik denk dat wat hierboven al gezegd is een goede indicatie is van wat konijnen kosten. Ik heb de ervaring dat het meer kost dan je denkt. 😉 

Ik heb als je binnenkonijnen wilt best nog wat praktische tips. Met buiten konijnen heb ik geen ervaring. Wil je ze binnen gaan houden of buiten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel erg bedankt voor al jullie reacties! Ik wist inderdaad wel dat het mij veel zou gaan kosten, maar wou toch graag een wat preciesen bedrag hebben. Ik heb hier veel aan gehad.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-4-2020 at 11:07 zei Mira11:

Leuk hoor dat je 2 konijnen wilt aanschaffen!! Ik weet niet eens wat ik precies uitgeef aan mijn 2 konijnen omdat ik ook nog 4 cavia's heb. Ik denk dat wat hierboven al gezegd is een goede indicatie is van wat konijnen kosten. Ik heb de ervaring dat het meer kost dan je denkt. 😉 

Ik heb als je binnenkonijnen wilt best nog wat praktische tips. Met buiten konijnen heb ik geen ervaring. Wil je ze binnen gaan houden of buiten?

Ik wil de konijntjes graag binnen houden

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Konijnen hebben ook binnen voldoende ruimte nodig. 4 m2 voor 2 dwerg of kleine konijnen. 6m2 voor middel grote konijnen.

De standaard konijnen kooien zijn veel te klein. Je kunt een goede en stevige ren gebruiken met daarin o.a. een schuilhuisje. Zelf heb ik mijn konijnenverblijf in de hoek van de kamer met aan 2 kanten houten dunne platen (om mijn plinten en behang te beschermen) en aan de voor en zijkant een hekwerk waar ik met een deurtje makkelijk in kan stappen.

Sommige mensen kopen een buitenhok en maken daar een ren aan vast. 

Koop het liefst meteen goede en stevige producten, zie o.a de Bunnybunch website. 

*Let op dat de ondergrond niet te glad is. Zelf heb ik gewoon vloerbedekking.

*Een toilet is belangrijk. 

*Een kattenbak kan een mooi zandbakje worden zodat ze lekker kunnen graven.

*Konijnen zijn echte knagers en slopers, houd daar rekening mee. 

* Ze hebben voldoende knaagspeelgoed nodig.

*Ze houden van tunnels en huisjes.

Als je ze wilt aanschaffen is het fijn en goed om naar een konijnenopvang te gaan. Zo heb je 2 konijnen die al gekoppeld zijn en waar het karakter al (een beetje) bekend is. Heel veel lieve konijnen wachten op een baasje!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-4-2020 at 20:05 zei Mira11:

Konijnen hebben ook binnen voldoende ruimte nodig. 4 m2 voor 2 dwerg of kleine konijnen. 6m2 voor middel grote konijnen.

De standaard konijnen kooien zijn veel te klein. Je kunt een goede en stevige ren gebruiken met daarin o.a. een schuilhuisje. Zelf heb ik mijn konijnenverblijf in de hoek van de kamer met aan 2 kanten houten dunne platen (om mijn plinten en behang te beschermen) en aan de voor en zijkant een hekwerk waar ik met een deurtje makkelijk in kan stappen.

Sommige mensen kopen een buitenhok en maken daar een ren aan vast. 

Koop het liefst meteen goede en stevige producten, zie o.a de Bunnybunch website. 

*Let op dat de ondergrond niet te glad is. Zelf heb ik gewoon vloerbedekking.

*Een toilet is belangrijk. 

*Een kattenbak kan een mooi zandbakje worden zodat ze lekker kunnen graven.

*Konijnen zijn echte knagers en slopers, houd daar rekening mee. 

* Ze hebben voldoende knaagspeelgoed nodig.

*Ze houden van tunnels en huisjes.

Als je ze wilt aanschaffen is het fijn en goed om naar een konijnenopvang te gaan. Zo heb je 2 konijnen die al gekoppeld zijn en waar het karakter al (een beetje) bekend is. Heel veel lieve konijnen wachten op een baasje!

heel erg bedankt voor de tips! Ik was van plan ze los te laten lopen door mijn kamer en ze wel een soort "thuisbasis" te geven. heb je misschien ook tips hoe ik mijn kamer het best konijnproof kan maken?

Ik heb inderdaad al gekeken naar opvangen bij mij in de buurt en heb al een heleboel leuke konijnenkoppels gezien

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijnen laat ik niet zonder toezicht in mijn hele woonkamer. Dan weet ik zeker dat er weinig van overblijft. Ze zetten hun tandjes graag ergens in en niet alleen in het knaagmateriaal wat er voor hun speciaal ligt (dat helpt wel om het knagen te verminderen aan meubels enz.)

Sommige mensen doen dat wel maar ik vraag me altijd af hoe ze dat doen. Misschien zijn hun konijnen wat minder fanatiek dan die van mij. 

Het is zeer belangrijk om je kabels goed weg te werken. Er zijn ook kabelbeschermers die niet stevig genoeg zijn waar ze zo doorheen knagen. 

Je kunt ook denken aan strips langs plinten, kasten en kozijnen. Je hebt stoel en bank beschermers. Ik heb onder mijn bank een plaat zitten dat ze niet aan de onderkant erin kunnen. Dat deden ze eerst wel, ze hadden een gat geknaagd en gingen zo mijn bank in.😲

Let ook op planten! Die zijn vaak giftig voor konijnen, ook de bladeren en bloemen die eraf vallen. Er is een veilige plantenlijst te vinden op Bunnybunch.

Zet alle rondslingerde spullen buiten bereik zoals boeken, schoenen enz. 

Zorg dat ze zich niet kunnen bezeren als ze ergens opspringen of ergens tussen kunnen vallen. Ook kleine konijnen kunnen hoog springen. 

Heel verhaal weer, ben vast nog wel wat vergeten maar gaandeweg kom je het wel tegen. 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou wel oppassen met wat ze binnen krijgen als ze aan het één en ander kunnen knagen met bv. verf en lak en houtsoorten die niet goed voor ze zijn. Maar ook met kleden kussens enz. 

Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen los in huis. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Mira11:

Ik zou wel oppassen met wat ze binnen krijgen als ze aan het één en ander kunnen knagen met bv. verf en lak en houtsoorten die niet goed voor ze zijn. Maar ook met kleden kussens enz. 

Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen los in huis. 

Zie net dat je niet Germa18 bent. Hahaha.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Ik laat ze wel 24/7 los lopen in de woonkamer. Je moet dan inderdaad niet bang zijn dat je plinten gesloopt wordt.

Kabels heb ik wel gewoon weggewerkt.

Hoe doe je dat met stoelen/banken/kleden enz. Knagen ze daar bij jou niet aan? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Mira11:

Ik ben ooit begonnen met konijnen los in huis, dat ging eigenlijk jaren "goed". Ja, ze knaagden aan plinten, tafelpoten, af en toe een boekenkaft, dat soort dingen. Er sneuvelde wel eens een kabel, met als duurste de kabel van de geluidsset... 94! euro voor 1 kabel!! Maar goed, dat was allemaal nog wel te overzien. Qua zindelijkheid waren er weinig problemen, want we hadden een tegelvloer dus als er een keer een keutel of plasje naast de bak ging, was het ook zo weer opgeruimd. 

Op een dag zag ik 's ochtends zo een geel dotje liggen bij de bank. Opgeruimd, naar het werk gegaan, niet meer aan gedacht. Toen ik 's avonds thuis kwam uit mijn werk en op de leren hoekbank wilde gaan zitten.... zat ik op een plank. 

De konijnen hadden vanaf de onderkant een gat in de bank gemaakt en door heel de zitting en rugleuning van de bank heen een gangenstelsel gegraven. Eigenlijk best knap 😂

Dat is het moment dat mijn konijnen naar buiten zijn verhuisd 😅

• Haha 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tjonge, dat is ook wat! 

Afgelopen week heeft Liz besloten dat de deurstijl in de gang best leuk is om aan te knagen. 😯 Zacht hout dus zag er meteen al niet meer uit. 

Toch maar even een klein hekje ervoor gezet. Ik dacht op een gegeven moment nu kan het wel weer. Stond even later Olaf eraan te knagen. 

Ze verzinnen elke keer wat nieuws, hahaha. 

Ondanks dat ben ik wel blij dat ze binnen zitten. Het is super gezellig. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Mira11:

Stoelen hebben ijzeren poten, dus daar kunnen ze niks meer, behalve in de zomer er tegenaan liggen. Vloerkleed van de Ikea krijgen ze bijna niet kapot, en mijn bank laten ze met rust, springen ze alleen op. Soms ook plassen, maar daar heb ik een bankbeschermer voor.

Bij mij kunnen ze niet onder de bank, daar is de bank te laag voor

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-3-2020 at 13:31 zei Germa18:

Hallo!

Ik wil binnenkort voor het eerst 2 konijnen aanschaffen. Ik heb erg mijn best gedaan om onderzoek te doen naar de kosten.

Ik was erg nieuwsgierig hoeveel jullie ongeveer kwijt zijn aan jullie konijnen?

tips zijn ook welkom! 

Ik heb 2 konijnen en voor echt goede dingen ben je echt wel veel geld kwijt twijfel daar niet over ! 

Het is goed dat je 2 konijnen aanschaft ik neem aan een mannetje en een vrouwtje het mannetje of vrouwtje niet gecastreerd worden. Mijn voor keur gaat voor het mannetje want een vrouw steralizeren doet meer pijn ! Daar gaan ze echt de buik in.  Maar een vrouwtje heeft op later leeftijd dan 80% kans op kanker. 

ik gebruik als bodembedekking back to neture dit is van gerecycled papier. Bevat wijzig stof want de luchtwegen van een konijn zijn heel gevoelig ! 

je hebt voer nodig ik geen mijn 2 konijnen 25 gram in de ochtend 25 gram in de avond. Ik gebruik daarvoor geen gemerkt voer maar selective.  Dit is prijzig maar wel heel goed ! 

hooi moeten ze de hele dag door hebben. Dit kost ook veel geld bij mij voor 2 konijnen gaan er zeker 2 tot 3 verpakkingen van 1 kilo per week soms meer licht er aan. Tip : konijnen zijn kieskeurig dus koop goed kwaliteit hoop dus dun en groen ! Let hier op want als je dit niet hebt eten ze veel te wijnig ervan en dan kunnen ze haakjes aan de tanden krijgen en gevolg daar van is dat ze niet meer willen eten en dan als je te laat bent kunnen nne dood gaan. 

en de overige kosten dus een groot hok met een ren wij hebben een apart open scheur/ hok gemaakt dus  dan zijn ze overdekt en hebben ze veel ruimte dus niet dat een Uil  of roofdier Ze komt pikken. zorg echt voor een groot hok en geef ze uit de hand eten als je hier tijd voor hebt zo weet je zeker dat je konijn goed eet ! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Nives:

Ik heb 2 konijnen en voor echt goede dingen ben je echt wel veel geld kwijt twijfel daar niet over ! 

Het is goed dat je 2 konijnen aanschaft ik neem aan een mannetje en een vrouwtje het mannetje of vrouwtje niet gecastreerd worden. Mijn voor keur gaat voor het mannetje want een vrouw steralizeren doet meer pijn ! Daar gaan ze echt de buik in.  

Een ram moet altijd gecastreerd worden, ook al heb je een een gecastreerde voedster. Laat je de ram niet castreren, dan gaat en blijft hij de voedster verkrachten.

Mijn advies is inderdaad de voedsters ook te laten helpen, maar de ram moet altijd

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Nives:

Het is goed dat je 2 konijnen aanschaft ik neem aan een mannetje en een vrouwtje het mannetje of vrouwtje niet gecastreerd worden. Mijn voor keur gaat voor het mannetje want een vrouw steralizeren doet meer pijn ! Daar gaan ze echt de buik in.  Maar een vrouwtje heeft op later leeftijd dan 80% kans op kanker. 

Een ongecastreerde ram kun je niet koppelen vanwege het gedrag. Je moet dus ALTIJD de ram laten castreren. De voedster kan, ivm baarmoederkanker en gedrag, maar is voor de vruchtbaarheid & om te kunnen koppelen niet per see nodig. Zelf ben ik er wel een voorstander van, maar de meningen zijn er nog wel eens over verdeeld in konijnenwereld. 

Overigens denk ik niet dat het meer pijn doet, daar heb je tegenwoordig namelijk hele goede pijnstillers voor. En de ingreep zelf gebeurt onder narcose. Na de ingreep geef je nog een aantal dagen pijnstillers. Pijn hoeft dus nooit het probleem te zijn, gelukkig! Het is wel zo dat het herstel van een voedster wel iets langer duurt, omdat het echt een buikoperatie is, en bij de ram hangen de balletjes aan de buitenkant van het lijfje. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .