Spring naar bijdragen
kusjoyce_x

Koppelen, gaat dit goed?

Recommended Posts

Hi allemaal,

Ik ben sinds gisteren begonnen met het koppelen van mijn voedster (+/- 1 jaar en 2 maanden oud) en gecastreerde ram. (+/- 1 jaar en 6 maanden oud)

Allereerst heb ik natuurlijk gezorgd voor een neutrale ruimte. Aan het begin werd er veel achter elkaar aangerend. De ram gaat vooral achter de voedster aan en bijt in haar achterwerk. 

Later hield dit wel op en besteedde ze niet veel aandacht meer aan elkaar. De voedster zat vrij in elkaar gedoken en leek een beetje gestrest. De ram mocht af en toe wel in de buurt komen om wat te knagen aan haar oren. 

Vandaag heb ik ze weer opnieuw bij elkaar gezet in een neutrale ruimte. Het begon weer een beetje met achter elkaar aanrennen, weer de ram die achter de voedster aan gaat en een paar keer in het achterwerk beet. Vervolgens leek het allemaal wel weer rustig te gaan, de voedster zag er absoluut niet gestrest uit, ging ook een paar keer languit liggen en beide konijnen waren zichzelf aan het wassen en rustig aan het eten. 
Naarmate de tijd verstreek werd het wel weer wat onrustiger, de ram rende constant achter de voedster aan en deze rende alleen maar weg. De ram mocht vandaag ook niet te dicht in de buurt komen. (in vergelijking met de vorige dag, dat hij af en toe aan de oren van de voedster mocht knabbelen, dat was vandaag niet het geval)

Morgen wil ik weer verder gaan, maar ik vraag me af of het tot nu toe de goede kant op gaat? Het was de bedoeling om al eerder te koppelen, maar ik wilde me eerst graag uitgebreid inlezen. Ook nu met de corona tijden vind ik het niet prettig om ze bijvoorbeeld weg te moeten brengen voor koppelvakantie, dus heb ik besloten om het zelf te doen. (voor het eerst)

Omdat ik dus nog nooit zelf gekoppeld heb vraag ik me af of het zo wel goed gaat en of ik morgen verder kan gaan. 
Beide konijnen hebben nog niet op elkaar gereden, de ram is de enige die contact zoekt, de voedster doet dit nooit. Zodra de ram in de buurt komt rent de voedster weg, hij mag nooit te dichtbij komen. Ook stampt ze veel. 

Wel eten ze alle twee en ze wassen zichzelf ook in de zelfde ruimte. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het klinkt als een prima koppeling, maar haal ze niet meer uit elkaar. De koppeling is een proces waar ze doorheen moeten, iedere keer als je dat onderbreekt moeten ze weer opnieuw beginnen. 

Laat ze in de neutrale ruimte tot ze tot rust zijn gekomen. Ze hebben die tijd nodig om aan elkaar te wennen en te bepalen wie de baas is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze zien er wel relaxed uit op het filmpje, dus dat is een goed teken. Verder inderdaad niet meer uit elkaar halen. Begin morgenochtend vroeg zodat je ze de rest van de dag in de gaten kan houden. Zelf zet ik er altijd een webcam op zodat ik het kan volgen zonder ze telkens te storen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank jullie wel voor de reacties! Ik had ze uit elkaar gehaald omdat ik had gelezen dat de ''niet meer uit elkaar halen'' methode iets was voor ervaren koppelaars en dat ben ik uiteraard niet. Maar dat zal ik dan nu niet meer doen. 

De webcam is een super idee, had ik zelf nog niet eens aan gedacht. Ik heb nu gewoon uren buiten gezeten o.a. in de regen haha 😅

Hoe werkt dit trouwens 's nachts? Zet je dan een wekker om te kijken of het nog goed gaat?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind hun koppelgedrag ook normaal klinken. En het filmpje ziet er goed uit, er zijn dus momenten waar ze zich gewoon ontspannen - zelfs in elkaars buurt. 

Zitten ze nu weer samen? Ik zou ze ook nooit meer uit elkaar halen. Als je ze koppelt in fases moeten ze steeds weer een stukje van de koppeling opnieuw doen. En het is bij hun ook helemaal niet nodig. Lekker samen laten 🙂 

Vaak zie je dat ze ‘s avonds actiever zijn en dat er dan wat meer achter elkaar aan wordt gerend, dat het wat onrustiger is. Schrik daar dus niet van. Ik bedenk dan altijd wat Marjolein al zei, als ze al bijna een dag samen zitten zullen ze elkaar vast niet ‘s nachts opeens de hersens in slaan 😉 

Succes! En laat ze het zoveel mogelijk zelf samen uitzoeken. Af en toe even kijken hoe het gaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi, bedankt voor de reacties. Ze zitten inderdaad weer samen en ik zal ze nu ook niet meer uit elkaar halen. 
Volgens mij ging het vandaag wel goed. Ik zag eigenlijk de zelfde dingen als gisteren en ze zitten nu weer wat te eten. 

Het zou leuk zijn als ik ze morgen gezellig samen zou aantreffen, maar daar mag ik natuurlijk niet van uit gaan haha. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kleine update: volgens mij gaat het al best goed. Onderstaande video heb ik zojuist gemaakt.

De neutrale ruimte is wel veranderd zoals je ziet. Ik had het met de webcam geprobeerd, maar deze wilde niet goed verbinden met de Wi-Fi omdat de neutrale ruimte te ver van het huis af was. We hebben het daarom afgelopen dinsdag verplaatst naar de tuin, waar ik ze vanuit huis door het raam in de gaten kon houden. Vanaf dat ze daar in zaten heb ik ze ook niet meer uit elkaar gehaald. (zoals ik dinsdag ook al liet weten)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijn dat het goed gaat!

Ik zie trouwens wel dat je kippengaas hebt gebruikt, ik weet niet hoe die van jou zijn (nu waarschijnlijk nog te druk met elkaar ivm de koppeling), maar als ze er aan gaan knagen hebben ze het in no-time doorgeknaagd, helaas is het niet konijnentandjes-proof (ook niet roofdier proof helaas). 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Evee:

Fijn dat het goed gaat!

Ik zie trouwens wel dat je kippengaas hebt gebruikt, ik weet niet hoe die van jou zijn (nu waarschijnlijk nog te druk met elkaar ivm de koppeling), maar als ze er aan gaan knagen hebben ze het in no-time doorgeknaagd, helaas is het niet konijnentandjes-proof (ook niet roofdier proof helaas). 

Klopt inderdaad, eigenlijk was dit een noodoplossing. De panelen ren die ik wilde gebruiken bleef niet stevig staan op de stenen...
Ik hoop dat ze binnenkort in hun definitieve verblijf kunnen, deze heeft geen kippengaas. Als ze nu ontsnappen kan het nog niet heel veel kwaad, doordat ze dan in de tuin opgesloten zitten, maar inderdaad qua roofdieren niet handig. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites