Ga naar inhoud

Welke combinatie van konijnen rijdt het minst?


JessaLouLou

Aanbevolen berichten

Een vraagje over het voorjaarsgedrag , is het beter om twee mannetjes, twee vrouwtjes of een mannetje en een vrouwtje te nemen? Want in wil niet dat als het twee mannetjes en twee vrouwtje zijn dat er dan gevecht wordt maar ik wil er ook geen kleintjes bij. 
vaak wordt gezegd dat een mannetje en een vrouwtje samen het beste is, maar heel eerlijk, ik hou niet zo van het rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt echt de meeste kans van slagen met een gecastreerde ram en een voedster, een mannetje en een vrouwtje dus. Bij twee konijnen van hetzelfde geslacht is de kans groot dat het op vechten uitdraait, en dan zit je met twee konijnen die niet bij elkaar kunnen.

 

Mag ik vragen wat je vervelend vindt aan rijden? Rijden heeft trouwens weinig met hormonen te maken, alleen soms in het voorjaar even. Rijden gaat om het bepalen wie de baas is. Als ze daar eenmaal uit zijn zal het stukken minder zijn, alleen als de rangorde af en toe weer even bevestigd moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb je vraag even een eigen topic gegeven. 

Een (gecastreerde) ram en een voedster is de beste combinatie, maar ook hierbij zijn er wel wat voorwaarden. Als je aan konijnen wilt beginnen kun je het beste naar een goede opvang gaan. Daar hebben se koppeltjes zitten, maar je kunt ook twee konijnen laten koppelen. Konijnen zoeken graag zelf hun partner uit, net als mensen. Twee willekeurige konijnen kopen en bij elkaar zetten hoeft dus niet goed te gaan, net als twee jonge konijnen koppelen. Dat kan weer problemen geven als ze volwassen worden en elkaar dan misschien niet meer lief vinden. Maar als je een tweetal zorgvuldig bij elkaar zoekt, of laat zoeken, dan kunnen ze veel plezier aan elkaar beleven, en kun jij veel plezier beleven aan je konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin nu wel te twijfelen als ik jullie zo hoor. Mijn stel is er echt elke dag een paar keer druk mee en ik heb niet het idee dat het voor de rangorde is. Omdat ze nog vrij jong zijn, zou dat kunnen?
Misschien ligt het gewoon per stel anders? Dan is het denk ik het slimst om een bestaand koppel bij een konijnenopvang te halen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het leeftijd afhankelijk is weet ik niet. Liz is 1jaar en Olaf is 3.Het zal ook wel per stelletje verschillend zijn. Ik zou zeker aanraden om ze uit de opvang te halen. Daar zitten heel veel lieve konijnen (koppels) te wachten op een baasje! Je weet dan ook al wat meer over de karakters. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een site gevonden van een mevrouw die konijnen fokt, en die mevrouw kan de konijnen ook koppelen, alleen het nadeel is dat die mevrouw voor ons heel ver weg woont en we dus langer in de Auto moeten zitten, is dat ook oké voor de konijntjes zelf, want als ze gekoppeld zijn zou dat geen probleem zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou naar een goede konijnenopvang gaan. Daar zullen ze je heel goed helpen, en er zitten ontzettend leuke konijnen. Er zitten konijnen van alle leeftijden, klein en groot, met hangoren of staande oren, enz. Als jullie graag konijnen willende het ok vinden om geaaid te worden kunnen ze ook vertellen welke van hun konijnen dat zijn. Lang niet alle konijnen willen geaaid worden. Ze willen sowieso niet opgepakt worden. 

 

In de opvang zitten vaak ook een paar duo’s die samen een huis zoeken. Mochten jullie liever andere konijnen uit de opvang willen dan kunnen ze die ook voor jullie koppelen (een voedster en een gecastreerde ram).

 

Hier vind je een lijst met konijnenopvangen:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lienappelsien helemaal mee eens. Het vervelende is dat je via een site niet kunt zien of het een goede fokker is. Soms ziet het er op hun website goed uit maar is de praktijk heel anders. 

Ik raad zoals ik al eerder schreef echt een opvang aan. Zo weet je zeker dat er geen dierenleed achter zit en dat de mensen er echt verstand van hebben. Er zitten zo veel lieve dieren te wachten. Sommige mensen denken dat er met de dieren wat mis is in de opvang. Dit is gelukkig niet zo. 

Dan is het ook nog eens zo dat als je 2 jonge dieren koopt het regelmatig in de puberteit niet goed gaat en ze alsnog voorgoed uit elkaar moeten. Als je ze uit de opvang haalt kun je een stabiel koppeltje halen. Je weet dan ook wat voor karakter ze hebben.

Mocht je toch besluiten ze bij een fokker te halen dan zou ik je zeker adviseren om eerst te gaan kijken en kritische vragen te stellen. Als je de dieren niet mag zien of ze zitten in slechte omstandigheden dan weet je zoiezo genoeg. Ook hoe ze omgaan met de moederkonijn. Hoe vaak krijgt ze een nestje en onder welke omstandigheden. 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze fokker (dwergkonijnen.com) fokt erg veel konijntjes, dat is jammer. Er zitten heel veel konijnen in de opvang te wachten op een fijne plek. Ik begrijp heel goed dat je de babykonijntjes heel schattig vindt, maar ook de babykonijntjes zijn na een paar weken al gewoon volgroeid. Een ander voordeel van de opvang is, de rammen zijn allemaal  al gecastreerd, wat een noodzaak is als je hem gaat koppelen. Je kunt googlen op konijnenopvang.

 

Bereid jezelf goed voor op de komst van de konijnen hoor, dan is het verzorgen van konijnen erg leuk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden zei JessaLouLou:

Ja ik had deze site gevonden, en ik vond de site best betrouwbaar uit zien, ik had ook al contact op genomen met de mevrouw. Ook heeft deze mevrouw hele mooie satijn konijntjes.

https://www.dwergkonijnen.com/contact

Waarom jezelf moeilijk maken? Want dat zal waarschijnlijk een koppel worden van een ram en een voedster. De ram moet dan weer bij de voedster weg omdat hij dan gecastreerd moet worden en dan moet je ze zelf weer koppelen. En dan met het risico dat het in de pubertijd niet klikt en wat doe je dan met 2 "losse" konijnen?

 

Ga naar een opvang, waar al koppels zitten, en de rammen al gecastreerd zijn en alle konijnen ingeënt

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden zei JessaLouLou:

Ja ik had deze site gevonden, en ik vond de site best betrouwbaar uit zien, ik had ook al contact op genomen met de mevrouw. Ook heeft deze mevrouw hele mooie satijn konijntjes.

https://www.dwergkonijnen.com/contact

Niet bij die fokker gaan halen. Lees hier maar op het forum wat voor klachten er allemaal is over deze mevrouw

Link naar reactie
Delen op andere sites

O jee, nee niet naar die fokker gaan alsjeblieft.  Daar zijn hier zoveel klachten over bekend. Als je daar konijnen haalt is de kans groot dat ze iets mankeren  of zelfs binnen een paar weken overlijden.

 

In de opvang zitten niet allen gedumpte konijnen, maar ook konijnen van mensen die er niet meer voor kunnen zorgen. Daar is de achtergrond dus wel van bekend. Maar alle konijnen worden nagekeken door een dierenarts, en de medewerkers weten natuurlijk wel wat voor karakter een konijn heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei JessaLouLou:

Maar ik kan hier dus asiel konijntjes vinden? Want bij asiel konijntjes weet je de achtergrond niet.

Jawel, juist wel. De vrijwilligers in de opvang kennen de konijnen. Dan weet je precies wat je in huis haalt. Bij een fokker weet je dat niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een konijn uit de opvang die gebracht is door zijn vorige eigenaren. Ik weet precies hoe oud hij is en hoe hij daarvoor heeft gewoond. Op de site stonden ook foto's van hem die gemaakt waren in zijn vorige huis. Zijn vorige eigenaren hebben een karakterbeschrijving gegeven aan de opvang en in de opvang kijken ze ook goed naar hoe een konijn is en of het gezond is. 

Er zitten konijnen in de opvang waar heel veel over bekend is. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee jonge konijntjes is alleen maar lastig. Met 10 weken moeten ze uit elkaar, dan kan de ram met 12 weken gecastreerd worden, en na 2 weken kunnen ze weer opnieuw gekoppeld worden. Dus je zit een maand met dubbele huisvesting, plus dat castreren ook zo 75 euro kost.

Het ene konijn zal banger zijn voor honden dan het andere, maar konijnen blijven prooidieren en honden blijven jagers. Het zou mooi zijn als je een soort bufferzone kunt maken, zodat de honden niet in de buurt kunnen komen van het konijnenverblijf.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .