Spring naar bijdragen
annickbram

Koppelen met jong konijntje

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum dit ik zal mij straks even voorstellen in het 'voorstel'forum - maar ik wil ook gelijk beginnen met mijn vraag.

Ik heb een lieve Vlaamse Reus, gecastreerde ram, van 1 jaar welke we willen koppelen met een jongedame van 9 weken. We hebben haar gisteren opgehaald en hebben een koppelpoging bij ons thuis gedaan op neutraal terrein. De voedster was erg bang. Wanneer de ram naar haar toe kwam (om haar te berijden), rende ze heel hard weg. Ook beet je ram haar, voornamelijk in de kont maar ook een paar keer op haar snoetje (ze is nog heel). Los van het bijten leek kwam de ram niet agressief over, liep steeds rustig op haar af.

Na een aantal minuten, op een moment dat ze rustig lagen, heb ik ze maar weer uit elkaar gehaald. ze zitten nu in aparte hokken met wat afstand tussen elkaar om te wennen. Ik denk dat ik het koppelen langzaam moet opbouwen, maar hoe pak ik dit het beste aan? Elke dag eventjes proberen bijvoorbeeld, of eerst maar even wachten tot de voedster iets ouder/zelfverzekerder is?

Alvast bedankt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De voedster is te jong om te koppelen op dit moment. Pas op dat de angst er niet voor zorgt dat ze een trauma, en daardoor agressie ontwikkelt naar andere konijnen en daardoor zeer lastig te koppelen word. Dat is zo ontzettend zonde voor jonge konijnen.

Mijn advies is om ze de komende weken echt nog even goed uit elkaar te houden, dus het liefst niet elkaar zien, als het even kan ook niet ruiken, zodat er geen frustratie of angst op kan bouwen. En als de voedster dan oud genoeg is, dan pas een goede koppelpoging te doen, op neutraal terrein. 

hier staat uitgebreide informatie over partnerkeuze en koppelen op neutraal terrein:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

Houd er rekening mee dat het goed kan zijn dat het geen match is. Misschien straks al, maar de voedster moet ook de complete puberteit nog door. Dan pas zal blijken of ze bij elkaar passen. Zorg dus dat er een plan B is. Heb je plek voor 2 aparte koppels, dat je ze beiden een wel geschikte partner laat kiezen in een opvang? Of heb je de plek niet / wil je het niet? Dan moet je één van de twee konijnen afstaan en een konijn adopteren waar het konijn wat je houd wel een klik mee heeft. Hopelijk is het niet nodig, maar houd er echt rekening mee dat het zo ver kan komen en zorg dat je er vooraf over na denkt en rekening mee houd. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helaas heb je het jezelf niet makkelijk gemaakt door een jonge voedster in huis te halen als maatje voor je ram. Hier op het forum adviseren we meestal om met een konijn naar een opvang te gaan om een maatje uit te kiezen. Natuurlijk omdat je op deze manier een konijn een tweede kans kunt geven, maar ook omdat het het koppelen een stuk makkelijker maakt. Er zijn namelijk een aantal dingen waar je rekening mee moet houden:

- konijnen kunnen best kieskeurig zijn in wie hun partner wordt. Dit kiezen ze op basis van karakter. Als de konijnen elkaar niet mogen, dan zal dit ook niet meer goed komen. Als je zelf een konijn koopt, en het klikt niet dan moet je zelf een oplossing zoeken. In een opvang heb je dat probleem niet en zijn er meerdere konijnen waar ze hun partner uit kunnen kiezen.

- konijnen koppelen die je het best op neutraal terrein, waar ze allebei nog niet geweest zijn. Zo voorkom je dat ze hun territorium gaan verdedigen en zal alleen het karakter belangrijk zijn.

- koppelen is niet altijd fijn om te zien. Als konijnen echt vechten, dan bijten ze echt vast en kunnen ze elkaar flink verwonden. Als je ze uit elkaar haalt, dan moet je ook oppassen dat ze jou niet bijten. Maar ook bij een goede koppeling moet de rangorde bepaald worden. Dat gebeurd vooral door op elkaar te rijden en dan zullen de konijnen ook flink achter elkaar aan zitten en van zich af bijten als ze het er niet mee eens zijn. Een opvang heeft ervaring met koppelen en weet wanneer ze moeten ingrijpen en wanneer niet.

- een koppeling gaat in een lange zit door, ook 's nachts. Zodra je de konijnen bij elkaar hebt gezet op de neutrale ruimte, dan haal je ze alleen uit elkaar als ze echt gaan vechten. Let hier dus op bij het kiezen van de neutrale ruimte, want het beste kun je ze daar enkele dagen laten zitten, voor je ze naar hun uiteindelijke hok verplaatst.

- het moeilijke aan koppelen met jonge konijnen is dat hun karakter nog niet volledig ontwikkeld is, dit kan nog veranderen als ze ouder worden. Er is dus een kans dat het eerst wel goed gaat, maar als ze ouder wordt niet meer. Dan krijg je een lastige situatie waarin je voor zowel de voedster als de ram een nieuwe partner moet zoeken en allebei de koppels genoeg ruimte moet geven.

- nu is de voedster nog te jong, dus je moet zeker nog even wachten. Zorg dat ze elkaar niet zien of ruiken, zodat ze geen negatieve associatie met elkaar krijgen in de tijd dat ze moeten wachten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dankjewel voor je reactie. Dat aangeraden wordt om een konijntje bij de opvang te halen kan ik mij helemaal in vinden maar ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje de 'hoop' hierbij verloren ben. Ik heb de ram al 2 keer gekoppeld met voedsters uit de opvang. De eerste op 7 maanden, met een zeer dominante voedster die steeds maar vocht - dit ging dus niet. Vervolgens met een andere voedster wat opzich aardig ging, maar deze bleef maar proberen de baas te spelen. Deze voedster bleek ook absoluut geen binnenkonijn, was niet echt happy. We hebben nu voor een jong konijntje gekozen zodat we in ieder geval goed haar 'achtergrond' weten. We zullen zien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei annickbram:

Dankjewel voor je reactie. Dat aangeraden wordt om een konijntje bij de opvang te halen kan ik mij helemaal in vinden maar ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje de 'hoop' hierbij verloren ben. Ik heb de ram al 2 keer gekoppeld met voedsters uit de opvang. De eerste op 7 maanden, met een zeer dominante voedster die steeds maar vocht - dit ging dus niet. Vervolgens met een andere voedster wat opzich aardig ging, maar deze bleef maar proberen de baas te spelen. Deze voedster bleek ook absoluut geen binnenkonijn, was niet echt happy. We hebben nu voor een jong konijntje gekozen zodat we in ieder geval goed haar 'achtergrond' weten. We zullen zien.

Ik denk juist dat in deze situatie koppelen met een jong konijn het echt nog lastiger maakt, in plaats van makkelijker.

Sommige konijnen hebben wat meer tijd nodig om de ideale partner te vinden, daarom zijn speed-dates in een opvang ook zo aan te raden, om te kijken hoe de eerste kennismaking gaat, of er een klik is tussen de konijnen. En dan eventueel gevolgd door een koppelvakantie bij de opvang zelf. Dan kunnen zij de koppeling begeleiden en als blijkt dat een andere partner beter klikt, dat proberen.

Als ik het zo lees waren de eerste 2 dames niet de juiste partner voor jouw ram. Dat is zo gek niet hoor, bij 2 pogingen zou ik zelf de moed totaal nog niet opgegeven hebben. Soms moet je gewoon wat verder zoeken. Wij mensen hebben toch vaak ook niet na 2 relaties de ware gevonden? Bij konijnen is dat net zo 😉

Mocht het niet klikken tussen deze twee: Wat ik zelf meestal doe is de opvang vertellen hoe het karakter van het konijn dat ik heb is, en dan hun een konijn laten kiezen waarvan ze denken dat het er qua karakter bij past. Die zet je samen voor een speed-date. Soms klikt het dan totaal niet, en moet je het nog met een ander konijn proberen. Soms nog een ander konijn, soms weer een ander konijn. Maar uiteindelijk zit er echt voor ieder konijn een geschikte partner in een opvang, is mijn ervaring. En op die manier is de kans op een goede match veel groter.   Meestal heb ik als enige eis dat het geen konijn mag zijn dat intensieve vachtverzorging nodig heeft, daar ben ik niet zo van. Maar formaat, uiterlijk, kleur, leeftijd, maakt mij allemaal niet uit, als de konijnen maar happy met elkaar zijn. En dat is de beste manier om aan de juiste partner te komen voor konijnen heb ik gemerkt 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei annickbram:

Ah, wachten tot ze 12 weken is dus, bedankt voor je reactie en informatieve link!

Een plan B ligt er inderdaad al - mocht het niet klikken weet ik een andere ram voor haar. 

Nee geen 12 weken. Maar tot ze 16 weken is.

Een voedster kan pas met 16 weken gekoppeld worden

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites