Ga naar inhoud

Konijn valt achterover


Sjaak en Fien

Aanbevolen berichten

Hoi, als ik mijn konijnen van allebei al ongeveer 7 jaar oud eten geef, valt het mij op dat Sjaak (het mannetje) achterovervalt, niet heel hard, maar hij verliest gewoon even zijn evenwicht, kan dit door zijn ouderdom komen? Want Fien staat zoizo niet meer op haar achterpoten, of is dit iets anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Evee:

Achterover valt? Of omvalt? 

 

Hoe dan ook, het klinkt niet goed. Maar ik kan mij er ook niet echt een voorstelling van maken. 

 

Heeft fien EC of wat is de oorzaak van haar verlamming? 

Fien heeft al een keer half verlamde / hele zwakke achterpoten gehad, hiervoor hebben we fenbendrops gegeven, toen ging het weer goed, en sjaak valt denk ik om omdat hij teveel naar achter kijkt en daarom zijn evenwicht verliest en even achterover bungelt en opzij valt, hij klapt niet en raakt de grond ook niet, hij verliest gewoon even zijn evenwicht denk ik, niets bijzonders denk en hoop ik verder zegt mijn moeder dat Fien waarschijnlijk EC heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken het gedrag echt niet van een konijn, en zou mij er toch wel zorgen om maken en het wel na laten kijken door een dierenarts.

 

Het klinkt toch alsof er iets niet goed zit qua evenwicht / coördinatie. Het kan dat het ook EC is, maar het kunnen ook gewrichtsproblemen zijn of bijv. een oorontsteking. Zijn zijn oortjes wel schoon? Kan het een vorm van epilepsie zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

Ik ken het gedrag echt niet van een konijn, en zou mij er toch wel zorgen om maken en het wel na laten kijken door een dierenarts.

 

Het klinkt toch alsof er iets niet goed zit qua evenwicht / coördinatie. Het kan dat het ook EC is, maar het kunnen ook gewrichtsproblemen zijn of bijv. een oorontsteking. Zijn zijn oortjes wel schoon? 

Geen idee, verder doet ze wel gewoon hoor, ze is alleen heel gulzig en een beetje te dik ze is ook al 7

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo heel oud is 7 nog niet voor een konijn. Tenzij het een vlaamse reus is. Maar voor klein / middelmaat konijn is 7 wel wat ouder, maar nog niet extreem hoor. Qua mensenleeftijd vergelijkbaar met 55 jaar oud. Ze kunnen best nog een keer zo oud worden (14 dus) 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Evee:

Kun je er misschien een filmpje van maken?

Dat zou ik binnenkort wel kunnen doen, waar wilt u dan precies een filmpje van?

 

trouwens met dat Fien niet meer op haar achterpoten kan staan bedoel ik dat ze niet meer als een stokstaartje kan staan.

 

En als ik ze dus eten geef, valt sjaak, die nog wel als een stokstaartje kan staan, even achterover/opzij, dit komt denk ik door als ik met het eten te ver achter hem ga, dat hij dan te ver achterover leunt en even zijn evenwicht verliest. Niet zo heel erg dus denk ik.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van het omvallen. 

 

Ahh maar jij houd een brokje of iets boven zijn hoofd om hem te laten staan? Dat maakt het wel al een stuk logischer. Niet te ver naar achteren gaan dan, en beter nog nu ze op leeftijd raken gewoon op vier pootjes laten zitten 🙂 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden zei Evee:

Van het omvallen. 

 

Ahh maar jij houd een brokje of iets boven zijn hoofd om hem te laten staan? Dat maakt het wel al een stuk logischer. Niet te ver naar achteren gaan dan, en beter nog nu ze op leeftijd raken gewoon op vier pootjes laten zitten 🙂 

Ja precies, fien gaat niet meer als een stokstaartje staan, en sjaak heeft wat meer interesse dus gaat hij wel als een stokstaartje staan,

 

het hok gaat vanaf boven open dus als ik het in het bakje wil doen, kijkt hij te ver naar achter, en verliest hij even zijn evenwicht, sjaak is een HEEL fit konijn en ik zie geen verschil met hoe hij doet toen hij 2 of 7 is Haha.

 

fien daarentegen is wat minder fit en heeft soms een beetje zwakke pootjes, maar kan wel nog een beetje huppelen verder heeft ze weleens last van een poepkont of iets te dik zijn,

 

ik denk dat die poepkont komt doordat haar achterpoten een beetje zwak zijn hierdoor sleept ze haar kont een heel klein beetje over het stro.

 

fien heeft weleens EC gehad, dat haar pootjes vrijwel verlamd waren, toen hebben wij Fenbendrops gegeven en ging het al beter, maar haar pootjes zijn nooit zo sterk terug gekomen, ze eet verder wel gewoon normaal, maar drinkt HEEL ERG VEEL, als Sjaak gaat drinken neemt hij 2 slokken, en als Fien gaat drinken lurkt ze zo die fles leeg😄

 

Mijn moeder zegt dat dat drinken door de EC komt, dat had ze ergens op dit forum gevonden😀.

 

Klopt het trouwens dat EC een parasiet is?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei trekkies:

wat is EC eigenlijk ?

dit is hier de eerste keer dat ik hiervan lees

 

sorry juist gevonden beter eerst opzoeken dan typen.

 

Voor de zekerheid nog maar de link naar het artikel over EC op de website:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/Encephalotozoon-cuniculi/

Vragen mag altijd hoor, daar leer je juist van 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Evee:

 

Voor de zekerheid nog maar de link naar het artikel over EC op de website:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/Encephalotozoon-cuniculi/

Vragen mag altijd hoor, daar leer je juist van 🙂 

Heeft u nog iets over mijn verhaaltje te zeggen?😊 ik vind het fijn om iets van anderen te horen, Misschien weet u nog iets op de dingen die ik heb genoemd?😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze straks als ze toch voor de inentingen naar de dierenarts moeten even een gezondheidscheck laten doen door de dierenarts. Hou daarnaast plakkend poep goed in de gaten. Naast dat ze misschien lichamelijk niet 100% meer is kan het ook liggen aan de voeding of de hoeveelheid voer.

 

Hoeveel wegen jouw konijnen?

Welk voer geef je?

Hoeveel voer geef je?

Geef je ook groente?

 

Misschien kan een lichamelijk zwakker konijn met andere voeding en afgewogen biks wel een stuk verbeteren. Het ene konijn is het andere niet.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden zei Huiself:

Ik zou ze straks als ze toch voor de inentingen naar de dierenarts moeten even een gezondheidscheck laten doen door de dierenarts. Hou daarnaast plakkend poep goed in de gaten. Naast dat ze misschien lichamelijk niet 100% meer is kan het ook liggen aan de voeding of de hoeveelheid voer.

 

Hoeveel wegen jouw konijnen?

Welk voer geef je?

Hoeveel voer geef je?

Geef je ook groente?

 

Misschien kan een lichamelijk zwakker konijn met andere voeding en afgewogen biks wel een stuk verbeteren. Het ene konijn is het andere niet.

 

 

Mijn konijnen wegen nog geen 2 kilo


we geven biks van selective.

 

we hebben ooit zo’n maatbeker gehad, maar nu doe ik maar wat wat er op lijkt gooi ik erin.

 

 

ik geef elke dag snijaval van het avondeten zoals bloemkoolblad en wortel paprika van alles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bloemkool is een koolsoort, niet aan te raden voor konijntjes met een lastige spijsvertering. Paprika en wortel bevat veel suikers. Qua groenvoer niet de meest slimme keuzes als het konijntje diarree heeft. 

 

Hier staat veel uitleg over het geven van vers groenvoer:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn

 

Ik zou een tijdje stoppen met groenvoer, kijken of de diarree daar van over gaat. En als het goed gaat, rustig opbouwen, maar dan wel met veilige groenvoersoorten: Ik zou voor een konijntje met een poepkont echt voor veilige opties kiezen, en niet voor de soorten met meer risico. Andijvie en witlof zijn bijvoorbeeld groenvoer soorten die minder snel voor problemen zorgen. Wel aanwennen natuurlijk. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1 april 2020 at 11:19 zei Evee:

Bloemkool is een koolsoort, niet aan te raden voor konijntjes met een lastige spijsvertering. Paprika en wortel bevat veel suikers. Qua groenvoer niet de meest slimme keuzes als het konijntje diarree heeft. 

 

Hier staat veel uitleg over het geven van vers groenvoer:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn

 

Ik zou een tijdje stoppen met groenvoer, kijken of de diarree daar van over gaat. En als het goed gaat, rustig opbouwen, maar dan wel met veilige groenvoersoorten: Ik zou voor een konijntje met een poepkont echt voor veilige opties kiezen, en niet voor de soorten met meer risico. Andijvie en witlof zijn bijvoorbeeld groenvoer soorten die minder snel voor problemen zorgen. Wel aanwennen natuurlijk. 

 

 

We geven ze van alle groenten ook alleen maar de schillen en kleine stukjes en van bloemkool alleen de stronken en bladeren, bedankt!😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .