Ga naar inhoud

Vermoeden baarmoederkanker


pakyakker

Aanbevolen berichten

Aantal weken geleden heb ik ook een discussie geopend over kiezen laten trekken of niet. Dit gaat over het zelfde konijn Vlekje van 5.5 jaar oud.

 

Het gaat goed, haar hele kiesprobleem en oogprobleem is verdwenen. Nu heb ik alleen het volgende probleem. Ik vind dat ze wat vermagerd is. Normaal als ik over haar rug aaide voelde ik haar wervelkolom niet zo heel erg nu voel ik best wel erg haar wervelkolom als ik haar aai. Op het oog vind ik haar niet vermagerd, maar met aaien voel ik het dus wel. 

 

Ze is verder heel levendig eet goed, heel actief en speels. Ik heb haar dus niet laten steriliseren want ik wist niet dat baarmoederkanker zo'n groot ding was bij oudere konijnen.

Vandaag heb ik wel een soort van slijm gevonden op de plek waar ze zat, dus is vrees nu het ergste eigenlijk. 

 

Door alle dingen die ik vorige maand met haar heb meegemaakt heb ik niet veel geld meer. Ik twijfel enorm om naar de dierenarts te gaan. Ik heb echt alles voor haar over maar ik moet wel ook huur betalen. Thuis vinden ze het ook allemaal maar onzin, omdat ik mij weer zorgen zit te maken om Vlekje. Daarom doe ik even hier mijn verhaal kwijt. Iemand tips?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slijm kan juist ook duiden op darmproblemen en ook het vermageren past daar bij. Door de narcose is haar weerstand wellicht wat naar beneden gegaan en dat kan er voor zorgen dat ze gevoeliger zijn voor bijvoorbeeld coccidiose. Dat kan met een simpel, goedkoop ontlastingsonderzoek bevestigd of uitgesloten worden. Tijdens een lichamelijk onderzoek kan de dierenarts waarschijnlijk al een goede indicatie geven waar het probleem zit. Ook kunnen ze haar even weer wegen, wat als het goed is de vorige keer ook gedaan is. Dan kun je zien of ze echt veel afgevallen is. Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar een consult + eventueel ontlastingsonderzoek kan al heel veel inzichten geven en dan ben je nog geen fortuin kwijt. Wel kan het veel zorgen wegnemen.

 

Het kan natuurlijk ook zijn dat er wél iets naars uit komt, maar dan kun je met je dierenarts verder kijken wat er gedaan kan worden. Als jouw vermoeden van een baarmoedertumor klopt kun je bijvoorbeeld er ook voor kiezen om wel te opereren maar verder geen onderzoek te doen. Vaak wordt aangeraden om een röntgenfoto te maken om te controleren of er uitzaaiingen zijn en dat is natuurlijk absoluut geen slecht advies, maar als het konijn verder nog klachtenvrij is kun je er ook voor kiezen om dit in deze situatie niet te doen. Wij laten als opvang alle voedsters steriliseren, waarbij zeker in de leeftijdscategorie van jouw konijn regelmatig blijkt dat er baarmoederproblemen zijn. Bij zo'n toevalsbevinding doen wij ook niet standaard verder onderzoek, alleen als het konijn (later) toch klachten krijgt. 

 

Ik zou in elk geval even bellen inderdaad!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vond net een keutel in haar hok met echt slijm eromheen. Dus begin nu meer een darm probleem te vermoeden. Verder zien haar keutels er normaal uit op die ene na. Vreemd dit. Maar zoalng ze neit heel erg ziek is kon ik ook niet eerder terecht bij de dierenarts. Dus dat wordt een lang weekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang ze goed eet, levendig en alert is en haar keutels verder wel normaal zijn zal het waarschijnlijk zo'n vaart niet lopen. Zorg dat je haar voeding basic houdt (dus niet dingen gaan geven nu die ze niet vaak krijgt of nog nooit gehad heeft, even geen snacks enz, gewoon zoveel mogelijk hooi en een normale portie brokjes) en natuurlijk goed in de gaten houden, maar dat deed je al. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Los van het evt. Darm probleem zou ik wel met de da overleggen om alsnog spoedig te laten steriliseren. Als er nu geen baarmoeder tumoren zijn kan dan natuurlijk wel binnenkort komen. Een hoog percentage van de voedsters krijgt hier vroeg of laat last van en je kan beter opereren voordat ze last heeft en verzwakt is. (Daarbij natuurlijk wel rekening houdend met dat ze niet verzwakt is door een andere klacht dus alleen als er niks is of spoedig na herstel!)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Rifca:

Los van het evt. Darm probleem zou ik wel met de da overleggen om alsnog spoedig te laten steriliseren. Als er nu geen baarmoeder tumoren zijn kan dan natuurlijk wel binnenkort komen. Een hoog percentage van de voedsters krijgt hier vroeg of laat last van en je kan beter opereren voordat ze last heeft en verzwakt is. (Daarbij natuurlijk wel rekening houdend met dat ze niet verzwakt is door een andere klacht dus alleen als er niks is of spoedig na herstel!)

Daar dacht ik inderdaad ook aan. Als de baarmoeder in orde is laat ik 'm er alsnog uithalen. Eerst weten of ze niks (anders) onder de leden heeft. Ik ga het zien volgende week..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt zal ik doen! Ze is dus door haar kiesprobleem op aanraden van de DA overgestapt naar ander voer ook een maand geleden. Misschien heeft dat er ook wat mee te maken.... Maar dan had ik dat eerder moeten zien denk ik.. Supreme sience selective heeft ze dus nu.

 

@Dollie (mijn citaat was opeens weg)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update:

De dierenarts weet het niet. Vooral omdat ze goed eet en speels is. Buik voelt voor zover zei kan voelen soepel. Gebit is goed. Longen zijn goed. Ze is dus alleen in 2 maanden tijd 400 gram afgevallen. En dat is dus echt helemaal niet goed. Ik moet nu haar urine opvangen. Hopelijk kunnen ze daar iets uithalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, wat vervelend voor jou en Vlekje. ☹️ Wel fijn dat het oog- en kiesprobleem over is, maar balen dat er nu weer een ander probleem lijkt te zijn..

 

Zijn de slijmkeutels ook onderzocht? Zou het verliezen van gewicht ook gerelateerd kunnen zijn aan het kiesprobleem waardoor Vlekje misschien een tijdje minder heeft gegeten? Hopelijk krijg je snel meer duidelijkheid! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Pablo&Lola:

Ah, wat vervelend voor jou en Vlekje. ☹️ Wel fijn dat het oog- en kiesprobleem over is, maar balen dat er nu weer een ander probleem lijkt te zijn..

 

Zijn de slijmkeutels ook onderzocht? Zou het verliezen van gewicht ook gerelateerd kunnen zijn aan het kiesprobleem waardoor Vlekje misschien een tijdje minder heeft gegeten? Hopelijk krijg je snel meer duidelijkheid! 

Jaa ik baal ook heel erg. Zei de DA gister ook: "ach wat heb je al veel meegemaakt met je Vlekje denk je er van af te zijn nu dit weer".

Die zijn niet onderzocht, heb ik wel laten zien. Omdat ze ze nu niet meer heeft vond de DA het niet nodig. Urine is ook nog getest gister maar daar is ook niks uitgekomen, alleen er zat een heel klein beetje suiker in. Maar daar zouden de problemen niet door moeten komen.
Ze weet het dus echt niet. Voor nu is het meer eten geven dan ze al kreeg en elke week wegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè vervelend.

 

Ik zou denk ik toch aansturen op ontlastingsonderzoek om de redenen die Dollie aangaf. Dat er op dit moment geen slijm om de keutels zit betekent niet per sé dat daar de oorzaak niet zit. En zeker ook omdat er verder niks te vinden is kan dat een aanwijzing zijn om verder te bekijken. Wat ik van eerdere verhalen van BunnyBunchers heb gelezen is zoiets als coccidiose niet altijd meteen duidelijk.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 3 weken later...
Op 11-4-2020 at 21:08 zei Pablo&Lola:

Hee, hoe gaat het nu? Is ze alweer wat aangekomen? 

Hee,

Sorry ben wat inactief geweest door verhuizing.

Jaa ze is gelukkig aangekomen ze was dus 1.8 en weeg nu iets meer dan 2 kilo dus dat is heel goed nieuws!

Het enige wat ik nu weer merk is dat ze niet veel hooi eet en dat ze aan één kant weer een traanoog begint te krijgen.... Ook heeft ze veel kleine schilfers in haar vacht. Het houdt niet op bij haar.... Dus binnenkort maar weer naar de dierenarts. Ik denk dat dit allemaal ouderdoms kwaaltjes aan het worden zijn ofzo. Van het één komt het ander. Maar ik heb alles voor haar over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahh zonde dat ze zo kwakkelt met haar gezondheid. Bij oudere konijntjes zie je dat vaker, de algehele weerstand daalt en daarmee worden ze gevoeliger voor allerlei kleine kwaaltjes.

 

Wat voor brok geef je? Welke hooisoort(en)? Ik zou de basisvoeding zo goed & gezond mogelijk houden voor haar. Eventueel een senior brok misschien? Eventueel wat luzerne door het hooi heen mengen, voor genoeg eiwitten voor spieropbouw.

 

En ik denk dat ik toch nog steeds een keer ontlastingsonderzoek zou laten doen, dat is niet zo duur / niet zo ingrijpend voor een konijn. En wie weet komt er een wormbesmetting uit die de lage weerstand en verdere problemen kan verklaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei pakyakker:

Hee,

Sorry ben wat inactief geweest door verhuizing.

Jaa ze is gelukkig aangekomen ze was dus 1.8 en weeg nu iets meer dan 2 kilo dus dat is heel goed nieuws!

Het enige wat ik nu weer merk is dat ze niet veel hooi eet en dat ze aan één kant weer een traanoog begint te krijgen.... Ook heeft ze veel kleine schilfers in haar vacht. Het houdt niet op bij haar.... Dus binnenkort maar weer naar de dierenarts. Ik denk dat dit allemaal ouderdoms kwaaltjes aan het worden zijn ofzo. Van het één komt het ander. Maar ik heb alles voor haar over.

 

Ah, wat vervelend zeg. Zou het kunnen dat ze toch weer last heeft van haar gebit, waardoor ze minder hooi eet en haar oog weer gaat tranen? Of eet ze nu meer brok, omdat je bent overgestapt naar een andere variant? Goed idee om binnenkort even naar de dierenarts te gaan, al is het alleen maar voor controle. Wel fijn dat ze is aangekomen. Hopelijk blijft ze goed op gewicht. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Evee:

Ahh zonde dat ze zo kwakkelt met haar gezondheid. Bij oudere konijntjes zie je dat vaker, de algehele weerstand daalt en daarmee worden ze gevoeliger voor allerlei kleine kwaaltjes.

 

Wat voor brok geef je? Welke hooisoort(en)? Ik zou de basisvoeding zo goed & gezond mogelijk houden voor haar. Eventueel een senior brok misschien? Eventueel wat luzerne door het hooi heen mengen, voor genoeg eiwitten voor spieropbouw.

 

En ik denk dat ik toch nog steeds een keer ontlastingsonderzoek zou laten doen, dat is niet zo duur / niet zo ingrijpend voor een konijn. En wie weet komt er een wormbesmetting uit die de lage weerstand en verdere problemen kan verklaren.

Jaa echt niet leuk, volgens mij heeft ze er zelf niet zo last van. Maar het blijft mij zorgenkonijntje helaas.

 

Ik geef haar adult brokken van Science Supreme Selective volgens de dierenarts echt wel het beste voer voor haar. Als hooi geef ik haar Timothy hooi. Eerst had ze van het merk Versele-Laga dat at ze goed en ben nu overgestapt op Bepaher omdat dat ook nog wat voor de tanden zou doen. Dit eet ze dus niet goed meer. Ik ga het hooi van het andere merk wel weer kopen om te kijken of het puur aan het merk ligt.

 

Ik ga binnenkort inderdaad weer met de dierenarts bellen. Het gaat goed qua gewicht maar die schilfers en aan één kant een traanoog zitten mij niet lekker. Ik zal dan ook vragen naar een ontlastingsonderzoek idd.

 

En toch blijft het gek dat ze zo ontzetten 'fit' is qua bewegelijkheid. Springen, rennen, is altijd maar bezig. Dus wel erg fijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .