Ga naar inhoud

Brokjes verminderen


Patatje

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

Vorige week is Kruimel overleden, zij at heel veel hooi. Nu zit Divoo alleen en merk ik dat hij helemaal geen hooi eet. Ik heb de tips om konijnen meer hooi te laten eten al gelezen, maar nu is mijn vraag: hoeveel minder Sience selective (4+) kan ik Divoo geven. Hij weegt ongeveer 2.4 kg. en krijgt nu 's ochtends en 's avonds 15 gram (dus 30 gram in totaal) en twee blaadjes witlof per dag. Hij valt hier dan op aan alsof hij al maanden niet heeft gegeten ;). 
Hoeveel raden jullie aan om de komende tijd te geven om te kijken of dat er voor zorgt dat Divoo meer hooi gaat eten?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is 10 gram per kilo wel echt het minimum voor SS. Dat zou dan 24 gram zijn op een dag. Ga je hem ook weer (laten) koppelen? Volgens mij is ook bij konijnen zien eten doet eten. 
Je zou ook kunnen kijken een ander soort hooi lekkerder is of gedroogde kruiden erdoor doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe meet je het af? Ik werk zelf met maatschepjes, en als ik afbouw doe ik in stapjes het schepje minder vol / het aantal schepjes minderen.

 

De richtlijnen zijn adviezen, van daar uit pas je het op het individu aan. Kijk dus goed naar zijn conditie en de hoeveelheid hooi die hij eet en probeer daar rustig aan een balans in te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst verschillende soorten hooi proberen. Als hij zoals je zegt helemaal geen hooi eet, dan ligt het waarschijnlijk niet aan de hoeveelheid brok die hij krijgt. 

Ik zou verschillende kleine verpakkingen kruidenhooi en gedroogd gras proberen. Als er iets is wat hij lekker vind, dan kun je dit eventueel gaan mixen met normaal hooi van goede kwaliteit om het wat budget-vriendelijker te maken.

Verder zou je ook door een dierenarts naar zijn tanden laten kijken. Als konijnenlast hebben van hun tanden gaan ze heel selectief eten. Op hooi moeten ze het meeste knabbelen, dus het kan best zijn dat dat zeer doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden zei Patatje:

Bedankt voor de reacties.

Ik weeg de brokjes iedere dag af. Hij krijgt nu dus echt 30 gram per dag. Hij is heel levendig en eet helemaal geen hooi. Kan ik nu terug naar 20 gram per dag? Of wordt dat te weinig?

 

Ik zou eerst een paar dagen naar 25 gram gaan en kijken hoe het dan gaat. Na een dag of 5 dan evt weer verder zakken naar 20 gram. En dan weer kijken hoe het gaat.

 

Verder inderdaad de tips voor meer hooi eten er ook bij doen, zorg dat je het extra lekker maakt met verschillende soorten hooi, kruiden, op zo veel mogelijk plekken hooi enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .