Ga naar inhoud

Konijn legt kop achterover


Iris1024

Aanbevolen berichten

Hi iedereen, 

 

Sinds een aantal dagen merk ik bij mijn voedster iets geks op. Als ze lekker ontspannen languit gaat liggen (in loaf of flop) gaat haar hoofdje soms langzaam naar achteren totdat ze helemaal naar boven "staart". Dan blijft ze zo liggen totdat ze ergens wakker van word en dan gaat het hoofdje snel weer terug in een "normale" positie. 

Voor de rest gaat alles goed, ze eet normaal groente en biks, doet normale keutels, stinkt niet, rent en speelt gewoon met haar broertje, haar oren hebben een normale temperatuur en positie en heeft zo ver ik kan zien en horen geen ademproblemen (ze heeft haar mondje niet open). Als ze zit, of in een zittende positie slaapt is er niks aan de hand met haar hoofdje. Ook niet als ze rond hopt / rent / springt.

Ik kan er geen foto van maken, elke keer als we in beweging komen dan zet ze haar hoofdje weer rechtop. 

Weet iemand wat dit is of waarom ze het doet? Ik kan er zeer weinig over vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken die houding eigenlijk alleen van een konijn dat ik had met luchtwegklachten. Hoewel ze soms als ze echt ontspannen zijn en slapen de meest gekke houdingen aan kunnen nemen zonder dat dat betekent dat er iets mis is.

 

Maar misschien dat andere leden er ervaring mee hebben?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook een voedster die bij een bunnyflop haar hoofd een aantal keer naar boven en weer naar beneden bewoog. Geen idee waarom. 

 

Een ander konijn bewoog zijn hoofd altijd naar de zijkant, bijna tot op de grond, als hij in slaap viel. Dat zag er ook altijd heel vreemd en eng uit, maar zo sliep hij gewoon. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het lastig om er iets zinnigs over te zeggen zonder het zelf te zien.

 

4 uur geleden zei Iris1024:

 

en heeft zo ver ik kan zien en horen geen ademproblemen (ze heeft haar mondje niet open). 

 

Hier wil ik nog wel even op reageren, ook voor anderen die meelezen. Een konijn die zijn mond open heeft (hapt) bij het ademen heeft het echt extreem benauwd. Ook een konijn die zijn kop omhoog houdt om te ademen zónder daarbij zijn mond open te hebben heeft het super benauwd en moet met spoed naar de dierenarts. Ik heb er helaas met een paar konijnen ervaring mee.

 

Bij jouw konijn houdt ze haar kop alleen naar achteren als ze zwaar in slaap is, als ik het goed begrijp. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor de reacties! 

Ja het is echt alleen als ze ontspannen languit licht en dus (neem ik aan) wat dieper slaapt. 
Ik heb haar vandaag goed in de gaten gehouden en ik zie verder geen tekenen van ademhalingsproblemen. Ze heeft haar kopje verder in een normale positie en is afwisselend actief aan het spelen en aan het uitrusten. Als ze normaal zit, of in een zittende positie / als bolletje slaapt doet ze haar hoofd niet achter over. Alleen als ze echt als bunny loaf of verder uitgestrekt ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken de houding die je beschrijft eigenlijk ook vooral van een konijn dat benauwd is.

Hoewel een van mijn voedsters ook op haar zij kan liggen met haar hoofd helemaal in haar nek, puur om te relaxen (en om mij een hartverzakking te bezorgen want het ziet er uit of ze dood ligt... 😶)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .