Spring naar bijdragen
Britt V

Koppeling

Recommended Posts

Hallo, ik ben Britt ik heb gister een konijntje genaamd “sjoerd” Inmiddels Binky  uit het asiel gehaald. (gecastreerd rammetje van 1 jaar oud) ik ben met mijn konijn Bunny (voedster 2 jaar oud) naar het asiel gegaan om ze daar te laten daten (koppelen) dit ging goed. Nu zitten ze bij mij thuis alleen is Binky nog wat terughoudend wat natuurlijk normaal is na zo een rollercoaster heel af en toe vechten ze nog wat maar niet heel heftig. Nu doet Bunny af en toe Binky krabben alsof ze graaft in de vacht van Binky wat wil dit zeggen? want bunny likt binky ook af en toe dus dat is een goed teken toch? maar dat krabben vind ik zo raar. Weet iemand wat ze bedoelen?

groetjes,

Britt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Britt. Wat leuk dat je met Bunny naar het asiel bent gegaan om een vriendje voor haar.

De koppeling is nu nog steeds bezig, dat duurt wel een aantal dagen of zelfs weken. Ze moeten samen gaan bepalen wie de baas wordt en verder moeten ze ook aan elkaar wennen. 

Zitten ze nu tijdelijk in een ren of ruimte waar Bunny ook nog nooit is geweest (neutraal terrein)? Dat is heel belangrijk bij het koppelen, want anders gaat Bunny ‘haar’ terrein verdedigen tegen de ‘indringer’. Als het op neutraal terrein na een aantal dagen (inclusief nachten, want je haalt ze nooit meer uit elkaar) goed gaat, dan kan je ze overzetten naar het definitieve verblijf. Hoeveel ruimte hebben ze? 

Wat zie je als ze ‘vechten’? Echt vechten is niet goed, maar ze mogen de eerste dagen wel hard achter elkaar aan rennen, plukjes haar uittrekken en rijden. Dat ziet er niet altijd leuk uit. Maar ze moeten elkaar niet echt gaan verwonden of in elkaar vastgebeten blijven liggen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo, ik ben Britt ik heb gister een konijntje genaamd “sjoerd” Inmiddels Binky  uit het asiel gehaald. (gecastreerd rammetje van 1 jaar oud) ik ben met mijn konijn Bunny (voedster 2 jaar oud) naar het asiel gegaan om ze daar te laten daten (koppelen) dit ging goed. Nu zitten ze bij mij thuis alleen is Binky nog wat terughoudend wat natuurlijk normaal is na zo een rollercoaster heel af en toe vechten ze nog wat maar niet heel heftig. Nu doet Bunny af en toe Binky krabben alsof ze graaft in de vacht van Binky wat wil dit zeggen? want bunny likt binky ook af en toe dus dat is een goed teken toch? maar dat krabben vind ik zo raar. Weet iemand wat ze bedoelen?

groetjes,

Britt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Britt V:

Hallo, fijn dat u reageerde. Nee ze zitten nu samen in Bunny haar hok bij het asiel zijden ze dat dit geen probleem was? Binky zit al de hele dag boven en heeft zich nog niet veel bewogen. Bunny licht ook boven en gaat af en toe naar Binky toe om hem te likken is en plast soms over hem heen. Het lijkt wel alsof Binky de baas is in het hok en als ze buiten zijn het nog moeten beslissen door inderdaad achter elkaar aan te rennen en op elkaar te rijden echt vechten was alleen vannacht maar dat was maar heel kort. Het hok is 2,40 m lang en 1,60 breed.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Britt V:
6 uur geleden zei Britt V:

Hallo, fijn dat u reageerde. Nee ze zitten nu samen in Bunny haar hok bij het asiel zijden ze dat dit geen probleem was? Binky zit al de hele dag boven en heeft zich nog niet veel bewogen. Bunny licht ook boven en gaat af en toe naar Binky toe om hem te likken is en plast soms over hem heen. Het lijkt wel alsof Binky de baas is in het hok en als ze buiten zijn het nog moeten beslissen door inderdaad achter elkaar aan te rennen en op elkaar te rijden echt vechten was alleen vannacht maar dat was maar heel kort. Het hok is 2,40 m lang en 1,60 breed. Over het koppelen nog ze zijn gekoppeld op neutraal terrein in het asiel ik heb mijn konijn meegenomen en ze hebben daar gekeken of het klikte.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Normaal gezien is het aan te raden om in het begin echt een aantal dagen tot 1 of 2 weken zelfs, te koppelen op neutraal terrein. Maar ik denk niet dat ik het nu nog zou veranderen, ik denk dat ik ze zou laten waar ze nu zitten. Je zit nog wel volop in de koppeling. Eigenlijk heb je een stapje overgeslagen. Het is aan te raden om van speeddate naar koppelen op neutraal terrein te gaan, en ze dan pas in het uiteindelijke verblijf te zetten. 

In dit artikel staat veel informatie over het koppelen van konijnen: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het asiel is op neutraal terrein gekeken of het klikt. Maar een koppeling duurt langer dan de eerste kennismaking. Daarom is het heel handig om ze thuis dus ook op neutraal terrein te zetten. Thuis gaat de koppeling namelijk verder. 

Als ze ‘lelijk’ naar elkaar doen zou ik ze een aantal dagen op neutraal terrein zetten. Dat doet vaak een hoop. Je ziet dan dat de konijnen vaak minder fel zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-3-2020 at 17:39 zei Britt V:

Heel fijn dat jullie reageren. Het gaat vandaag al veel beter ze liggen tegen elkaar aan en likken elkaar om en om, het is soms enkel in het buitenverblijf dat Bunny achter Binky aanrent maar er ontstaat geen ruzzie en als Binky dan ook het hok in rent laat Bunny hem met rust. En daar zijn ze dikke vrienden ik denk dat ze enkel over het buitenverblijf nog niet helemaal eens zijn wie de baas is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites