Ga naar inhoud

Vervanging voor Kasper voer


IreneM

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds afgelopen woensdag dus 2 nieuwe konijnen, maar de brokken is nog een beetje een gedoe. Bij de opvang kregen ze Science Selective en Kasper. Bij de vorige eigenaar ook Kasper, of iets vergelijkbaars. Ik heb een zakje Science Selective meegekregen en heb zelf nog Hope Farms Supertrio thuis voor Senna. Odin heeft zes dagen geweigerd om de Science Selective en Hope Farms te eten. Ik heb vandaag maar een zak Kasper gekocht en daar begon hij wel gelijk van te eten. Kyra lijkt er ook een voorkeur voor te hebben, maar zij eet wel Science Selective.

 

Is Kasper goed genoeg om een konijn de rest van zijn leven te geven? Zo niet, wat zou een goede vervanger zijn? Het valt mij op dat de korrels erg dun zijn. Kan het zijn dat Odin de andere korrels te dik vind? Het is wel een klein konijn, maar dat is Kyra ook en zij eet wel SS.

 

Odin en Kyra zijn beide dik en moeten afvallen. Ze eten enorm goed hooi, maar wel erg weinig van brokken en groente, dus het verbaast mij eigenlijk dat ze zo dik zijn. Kunnen konijnen dik worden van hooi? Het lijkt mij niet, maar ik twijfel er toch over. Ik denk dat ze misschien bij de vorige eigenaar continue brokken hadden staan, en dat ze nu ook niet goed snappen dat ze het in een keer op moeten eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke variant geef je precies? De Kasper Faunafood Hobbyline konijnenkorrel? Die bevat vrij veel calcium, anti-coccidiose middel en dierlijk vet. Als het die brok is, zou ik het persoonlijk niet een konijnenleven lang geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is inderdaad vrij typisch gedrag voor konijnen die veel te veel brokjes kregen. Als ze ook nog gemengd voer kregen is het helemaal drama. Meestal zet ik dit soort konijnen eerst op Care + omdat dat qua structuur al lijkt op de Science Selective waar ik ze uiteindelijk graag op wil hebben. De meeste konijnen vinden dit erg lekker. Als ze er aan gewend zijn dat ze een kleine portie krijgen en hooi moeten eten begin ik met mengen met de nieuwe brok. Hope Farms Super Trio is naar mijn ervaring wel een brok met een relatief lage acceptatie dus om hem daar op over te krijgen zal wel een uitdaging zijn. De vervanger van de Super Trio, Hobby First, vond ik in die zin wel beter maar ik heb maar één zak geprobeerd dus beperkte ervaring. (En daarbij waren er ook twee of drie koppels die het lieten liggen moet ik zeggen)

 

In dit geval wordt er al wel goed hooi gegeten, dus je kunt ook nog overwegen om maar een heel klein beetje Kasper te geven en verder Science Selective. Wil ie niet, vette pech dan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even als opmerking dat de hope farms supertrio niet meer bestaat.

Hope farms heeft de naam veranderd naar hobby first, en een andere brok met andere samenstelling op de markt gebracht, geen supertrio brok meer dus. Maar helaas heeft de nieuwe brok ook geen hoge acceptatie voor zo ver ik de berichten er over terug krijg. Ik verkoop hem nog wel, maar de verkoop is van mij uit in ieder geval wel flink omlaag sinds ze om zijn gegaan, helaas. Veel mensen zijn toch overgestapt op iets anders. 

 

Is Burgess Excel geen optie? Of beaphar care+? Burgess zijn wat kleinere brokjes dan supreme. Care+ ook. En care+ heeft sterke geur, wat konijntjes soms goed over de streep helpt. Of als je geperst wil in dunne staafjes, misschien de Beaphar nature brok?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee Nee, ik heb de Sport variant. Is deze beter? Of nog steeds niet langdurig geven?

 

Ik weet dat Hope Farms niet meer gemaakt wordt. Ik heb vorig jaar 2 zakken gekocht, maar toen had ik nog 2 konijnen die ervan eten. Heb helaas nu nog een zak die al open is, maar nog vrij vol. Ik wil deze nog wel opmaken (of in ieder geval zoveel mogelijk), en ook mengen met een nieuwe brok.Wat mij betreft is alles een optie, zolang het maar een goede brok is. Misschien dat ik maar een kleine verpakking van Burgess Excel en Beaphar Care+ bestel. Alles wat dan niet gegeten wordt breng ik wel naar de opvang.

 

@Dollie Hoe lang laat jij de brokken staan voordat je ze weghaalt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij konijnen die alleen zitten haal ik ze niet weg, dit is meestal ook wel het geval bij dit soort konijnen. Die komen dan alleen binnen en dan wil je dit soort problemen eerst op de rit hebben voordat je ze koppelt en zeker voordat je ze herplaatst. Mochten ze toch samen zitten dan hebben ze vaak al pech omdat de ander het wel op eet als ze niet door eten. Dan leren ze het vaak snel genoeg af moet ik zeggen 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de Beaphar Care+ en Burgess Excell binnengekregen, en beide worden opgegeten! Care+ heeft wel duidelijk de voorkeur bij alledrie. 

Ik ging trouwens nog wel een keer de verpakking extra checken, dacht even dat ik iets verkeerds had gekocht. Wat een rare brok met die kleuren en vormpjes. Doet mij denken aan gemengd voer.

 

@Evee Aangezien je deze brok zelf verkoopt..Is deze wel goed genoeg om levenslang te geven, mocht de overgang naar SS niet lukken? 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden zei IreneM:

Vandaag de Beaphar Care+ en Burgess Excell binnengekregen, en beide worden opgegeten! Care+ heeft wel duidelijk de voorkeur bij alledrie. 

Ik ging trouwens nog wel een keer de verpakking extra checken, dacht even dat ik iets verkeerds had gekocht. Wat een rare brok met die kleuren en vormpjes. Doet mij denken aan gemengd voer.

 

@Evee Aangezien je deze brok zelf verkoopt..Is deze wel goed genoeg om levenslang te geven, mocht de overgang naar SS niet lukken? 😅

Haha mijn vriend trapte er ook al in "gemengd voer is toch niet goed voor ze?"

(Goed opgevoed is ie he 😂 - Ik had het laatst uitgelegd aan een collega die sinds kort konijnen heeft.)

 

Maar geen zorgen de care+ brokjes zijn blijkbaar alleen verschillend van vorm en kleur om voor het baasje aantrekkelijker te zijn en de overgang van gemendvoer makkelijker te maken (voor het baasje dus he ;)) 

Qua samenstelling is het een goede brok, die kun je dus prima blijven geven!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen sinds kort ook care+. Voorheen SS, maar 1 konijn at het niet meer. Als ik nu aan kom lopen met het voer vliegen de binkies om mijn oren. En het is ook nog eens gezond. Geef ze wel minder dan dat op de verpakking staat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Onze nieuwe konijntjes eten nu ook de Kasper faunafood hobby brokken. Ik begrijp hier dat deze niet de beste keuze zijn, dus wil ik ook graag overstappen. Het zijn twee hongerige wolven als het bakje er aan komt. Ik vind het lastig een nieuwe uit te zoeken. Wat is jullie advies of ervaring, en hoe kan ik de overstap het beste maken?

Bedankt ☺️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle konijnen zijn hongerige wolven als je met eten aankomt. Als ze onbeperkt hooi tot hun beschikking hebben kunnen ze nooit honger hebben, dus maak je daar geen zorgen over. 

Alle soorten voer die hier in de webwinkel te koop zijn, zijn goed. Je kunt gewoon de volwassen variant geven, je hoeft als ze jong zijn niet te beginnen met junior voer.

Als ik jou was zou ik eens kijken wat binnen je budget valt, en wat goed verkrijgbaar is. 

Overstappen doe je als volgt: eerst 3/4 van het oude voer met 1/4 van het nieuwe. Als dat een paar dagen goed gaat dan fifty-fifty, etc.

Reken voor het nieuwe voer ongeveer 15 gram per kilo lichaamsgewicht. Als ze nog jong zijn reken je met het gewicht dat ze hebben als ze volwassen zijn. Ze moeten het in een kwartier ongeveer op kunnen eten. Als ze de hele dag voer kunnen eten gaat het ten koste van het hooi eten, terwijl dat het belangrijkste voedsel is.

Ik heb bijvoorbeeld in totaal 8 kilo konijn, en die krijgen samen ongeveer 95 gram Science Selective. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .