Spring naar bijdragen
EvyenLino

Hoe nest verplaatsen? En welk gewicht?

Recommended Posts

Hoi,

Eerder hebben wij hier al een discussie geopend over onze babykonijntjes aangezien ze op de bovenste verdieping liggen. Nu hebben wij een nieuw hok gekocht en winddicht gemaakt en daar willen we graag het nestje over een paar dagen naar toe verhuizen. We proberen dit zo lang als het kan uit te stellen. We hebben nu al een plankje gemaakt op de bovenverdieping, maar de kleintjes kunnen daar al bijna overheen lopen. Het plankje kan niet hoger worden gemaakt want dan kan moeders, Franse hangoor er niet meer bij.

Maar nu is onze vraag, hoe moet je een nestje verplaatsen? Ook zijn wij benieuwd wat het gewicht ongeveer moet zijn rond de 2 weken. Ze zijn nu 15 dagen oud en de zwaarste weegt 250 en de lichtste 160 gram. Het gaat om een kruising dwergkonijn en dus een Franse hangoor.

Groetjes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ze 15 dagen oud zijn en al zelf het nest uit kruipen, kun je het verplaatsen. Zorg vooral voor zo min mogelijk stress voor de moeder. Zorg dat ze even afgeleid is, en verplaats ze dan naar het nieuwe verblijf. Maak een prettig nestplekje op de plaatst waar je het liefst het nest wil hebben, ik zou de bodembedekking ook lekker schoon doen daar, maar mocht de moeder een stresskipje zijn zou je wat schoon nestmateriaal uit het oude nest, en haar van de moeder mee kunnen verhuizen met het nestje naar de nieuwe plek. 

Wat de gewichten betreft - geen idee. Een kruising dwerg x FH is niet echt een standaard formaat konijn, dat kan alle kanten op. Je hebt kans dat er in zitten die kleiner blijven, en die juist groter worden. Zolang ze goed groeien, zou ik mij niet te veel blindstaren op gewichten.

Op onze site staat wel een schema van Nederlandse Hangoordwergen, maar dat zijn dus konijntjes die uiteindelijk een heel ander gewicht hebben dan jouw nestje, en het is een gemiddelde. Dat betekent dus dat er in elk nest zwaardere en lichtere konijntjes zitten dan dat. Maar om je een idee te geven hoe het gewicht een beetje verspringt per week, deel ik hem hier toch.

Wel echt de mededeling dat je je niet blind moet staren op gewichten, maar vooral naar groei en ontwikkeling moet kijken. 

Citaat

De gemiddelde gewichten van een Nederlandse hangoordwerg
Let op; dit kan dus per ras verschillen, de meeste rassen zijn zwaarder en moeten dus boven deze gewichten zitten!  Alleen een kleurdwerg kan minder wegen.  Het volwassen gewicht van een Nederlandse hangoordwerg ligt tussen de 1400 en 1700 gram.
1 week   90 gram
2 week 160 gram
3 week 250 gram
4 week 325 gram
5 week 400gram
6 week 500 gram
7 week 575 gram
8 week 650 gram
9 week 725 gram
10 week 800 gram
11 week 850 gram
12 week 925 gram
13 week 1000 gram
14 week 1050 gram

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dankjewel voor je antwoord.

Nu hebben we nog 2 vraagje:

1. Is de kans op afstoting groter als je het nestje vroeg verplaatst, nu dus met 15 dagen of maakt dat niet echt uit?

2. Als ze zijn verplaatst, mogen we het oude hok, waar ze nu in zitten verplaatsen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Nouja, het is wel zo dat hoe langer je wacht hoe minder kwetsbaar de jongen zijn. Maar ik denk dat als je te lang wacht, ze toch uit het hok gaan duikelen. Een perfecte situatie is het natuurlijk niet, het is beter om ze helemaal niet te verplaatsen. 

2. Ik weet niet wat je daar precies mee bedoelt? Zorg dat het nieuwe hok volledig ingericht en klaar is. Ik zou zelf een grote schaal uit de keuken pakken, wat bodembedekking er in doen, de jongen er in leggen, en ze op die manier naar de nieuwe plek verhuizen. Dan heb je ze zo kort mogelijk in je handen en hebben ze steun aan elkaar. Dan leg je ze voorzichtig in het nieuwe hok, op de plek die je er hebt ingericht. Dan de moeder er bij, en hopen dat ze het eens is met de door jullie gekozen plek en ze niet gaat verplaatsen. Je hebt namelijk kans dat ze een andere plek fijner/veiliger vind in het nieuwe hok. Dat geeft niet, als het goed is heb je een veilig verblijf gekozen, dus zou dat ook goed moeten komen. Zorg dat ze zich veilig en beschermd voelt in het nieuwe verblijf. 

Als ze van het oude naar het nieuwe hok verhuisd zijn, kun je het oude hok in principe wel verplaatsen / wegdoen / wat je plan er ook mee is, maar als het veel lawaai maakt en inhoud dat er  mensen ook in de buurt van het nieuwe hok lopen, zou ik daar ivm extra stress wel eventjes mee wachten. Eerst zorgen dat moeder en de jongen rustig vertrouwd raken in het nieuwe verblijf. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .