Ga naar inhoud

Ontsteking


Aanbevolen berichten

Hoi iedereen. 
 

Vandaag kwame we erachter dat queeny een rare witte vlek op haar oog had zitte. We zijn bij de da geweest en hebbe een zalf meegekrege terra cortril. Nu hebbe we al gebeld hoe we dit erop moete smeren. Maar bij ons meisje blijft het er niet goed opzitte denke wij. Hebbe jullie ervaringen hiermee en misschien nog tips. 
 

 

79F56172-F66F-4343-B0C3-F4208AD9E82E.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi! Terracortril is inderdaad een lastig middeltje om te smeren! Ben je in de gelegenheid om het met zijn tweeën in het oogje te doen? Ik vind het makkelijkst om het konijn te pakken en tegen je schouder aan te houden. Dan kan je het konijn goed beet houden en kan hij niet met zijn koppie alle kanten op bewegen. De ander kan dan de zalf in het oogje doen. Je kan met je vinger (gewassen!) Het onderste ooglid een beetje omlaag trekken (voorzichtig!) en daar de terracortril als een lijntje in "spuiten". Als je dan heel voorzichtig het oogje dicht maakt, komt het goed in het oogje terecht. Let op, want mijn ervaring is dat dat spul uit de tube blijft lopen als je erin knijpt en je hebt echt maar weinig nodig. Het is een beetje lastig uitleggen zo, heeft de dierenarts het voor gedaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts gaf mij als tip om de tube een paar minuten in de handen te houden om de zalf een beetje op te warmen. Zo wordt deze vloeibaarder en kan je meer 'druppelen' dan 'knijpen'. Ik doe het altijd zo en het verschil is enorm. Voordeel is ook dat wanneer je stopt met knijpen, de zalf meteen ook stopt met vloeien. 

Wat betreft vasthouden, ik plaats het konijntje op een tafel of op schoot en 'knel' het dan tegen mijn lichaam aan, met m'n elleboog aan hun kont en m'n hand (van dezelfde arm) aan het kopje. Dan kan je met diezelfde hand het oogje openhouden terwijl je tegelijkertijd het kopje fixeert en met je andere hand druppelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Hoi! Terracortril is inderdaad een lastig middeltje om te smeren! Ben je in de gelegenheid om het met zijn tweeën in het oogje te doen? Ik vind het makkelijkst om het konijn te pakken en tegen je schouder aan te houden. Dan kan je het konijn goed beet houden en kan hij niet met zijn koppie alle kanten op bewegen. De ander kan dan de zalf in het oogje doen. Je kan met je vinger (gewassen!) Het onderste ooglid een beetje omlaag trekken (voorzichtig!) en daar de terracortril als een lijntje in "spuiten". Als je dan heel voorzichtig het oogje dicht maakt, komt het goed in het oogje terecht. Let op, want mijn ervaring is dat dat spul uit de tube blijft lopen als je erin knijpt en je hebt echt maar weinig nodig. Het is een beetje lastig uitleggen zo, heeft de dierenarts het voor gedaan?

Super dank je wel voor de reactie. Zo gelijk proberen. Heeft jou konijn ook al is zoon ontsteking gehad? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei mystique:

De dierenarts gaf mij als tip om de tube een paar minuten in de handen te houden om de zalf een beetje op te warmen. Zo wordt deze vloeibaarder en kan je meer 'druppelen' dan 'knijpen'. Ik doe het altijd zo en het verschil is enorm. Voordeel is ook dat wanneer je stopt met knijpen, de zalf meteen ook stopt met vloeien. 

Wat betreft vasthouden, ik plaats het konijntje op een tafel of op schoot en 'knel' het dan tegen mijn lichaam aan, met m'n elleboog aan hun kont en m'n hand (van dezelfde arm) aan het kopje. Dan kan je met diezelfde hand het oogje openhouden terwijl je tegelijkertijd het kopje fixeert en met je andere hand druppelen. 

Ja geweldige tip. Gaan we zo proberen. We zijn met zun 2e dus vasthoude. Dus dat komt wel goed. Dank je wel

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, mijn konijn gelukkig niet. Ik ben vrijwilliger bij een konijnenopvang en doe daar vaak de medicijnen, dus de afgelopen jaren heb ik de nodige ervaring opgebouwd met verschillende medicijnen en waar je op kan letten ;).

@mystique wat een goede tip! Dat ga ik voortaan ook doen, het is zo'n rot spul op kamertemperatuur!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Nee, mijn konijn gelukkig niet. Ik ben vrijwilliger bij een konijnenopvang en doe daar vaak de medicijnen, dus de afgelopen jaren heb ik de nodige ervaring opgebouwd met verschillende medicijnen en waar je op kan letten ;).

@mystique wat een goede tip! Dat ga ik voortaan ook doen, het is zo'n rot spul op kamertemperatuur!

Okee top van je. Bedankt in ieder geval

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het recentelijk bij één van konijnen moeten toedienen en het is inderdaad echt rotspul. Ik warmde het zalfje ook een halfuur van tevoren op door het in mij broekzak te houden (wel opletten als je dan de dop eraf draait, want dan druipt het eruit). Verder goed opletten dat je niet met het tuutje van het zalfje in het oog van je konijn komt, maar er boven blijft hangen, zodat er bij het knijpen een 'druppel' in het oog terecht komt. Houd je konijn ook goed in de gaten qua fitheid/eten en drinken. Mijne wilde een paar dagen nadat we met zalven waren begonnen niet meer eten (vermoedelijk van de stress)..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .