Spring naar bijdragen
eefjelien

Wat voor een borstel voor de vacht van een rexkonijn?

Recommended Posts

Hoi allemaal, 

Ik heb een rex die op het moment erg aan het verharen is. Het is een konijntje uit de opvang en nu een half jaar bij mij. We worden steeds betere vriendjes, maar hij laat nog niet zo veel toe wat normaal gesproken prima is. Alleen had hij vanochtend erg veel last van zijn buik en heb ik hem pijnstiller gegeven. Ook heb ik contact met een dierenarts gehad. Gelukkig wilde hij nog wat brokjes eten en toen de pijnstiller ging werken heb ik hem alleen nog maar hooi gegeven (wat hij gelukkig goed heeft gegeten).  Zijn keutels zijn momenteel niet mooi rond en er zitten veel haren in. Ik vermoed dat de haren het probleem zijn.

Ik heb verschillende borstels (zwijnenhaar, varkenshaar en synthetisch) en grove en fijne kammen. Nou krijg ik met de borstels bijna geen losse haren uit de vacht en een kammetje vind mijn konijn echt niet fijn.. Hebben jullie tips om zo effectief mogelijk hem te verlossen van zijn losse haren?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik nog wel eens doe is met de vingers voorzichtig de losse haren er uit plukken. (Oppassen dat je niet aan vaste haren trekt.) Verder gebruikte ik een furminator (speciaal soort kam), dat is in mijn ervaring eigenlijk een van de weinige die werkt met een rex-vachtje. Ook hier weer voorzichtig zijn en niet eindeloos door blijven kammen want dan maak je kale plekken!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij een rex vind ik voorzichtig plukken meestal het meest effectief. Rexen hebben met verharen sneller kale plekken dan andere konijnen, dus schrik hier niet van, maar wees wel voorzichtig en trek er alleen echt losse plukken uit.

Het gebruik van een furminator wordt door trimmers echt afgeraden, ik denk dat dat voor een rexvacht niet anders is dan een gewone vacht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank jullie voor de reacties 🙂 

Ik denk dat ik toch maar voor het plukken ga 😉 Dan moet hij maar wat meer wennen aan mijn aanraking haha. Hij is geobsedeerd door brokjes en dat gebruik in nu maar in mijn voordeel om als hij eet zachtjes wat haren te verwijderen. 

Bij de furminator heb ik zelf niet zo'n goed gevoel. Ik heb ze zelf altijd afgeraden om bij katten te gebruiken en heb er dus nooit over nagedacht dat ik er 1 voor mijn konijn kan gebruiken. Maar misschien wel een oplossing voor af en toe om die overtallige onderwol weg te krijgen..🤔

Overigens had ik ergens op het forum gelezen dat je je konijn ook met vochtige handen kan aaien en zo wat losse haren meeneemt. Dit heb ik geprobeerd en werkt beter dan een borstel! 😄 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites