Ga naar inhoud

Konijn lusteloos en eet niet


LunaenBella

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

Ik wil graag even van mij afschrijven en tips vragen. Het gaat om mijn konijntje June. Gisterochtend toen ik ging voeren zag ik al wat kleine keutels liggen, maar vloog ze wel naar de brokken toe. Ik heb 2 konijnen dus ik wist nog niet van welk konijn ze waren, maar ik wou het even in de gaten houden. Toen ik thuis kwam van mijn werk en ze groenten wou geven merkte ik dat June heel stil in een hoekje zat en niet wou eten. Ik heb even een uurtje gewacht om te kijken of ze toen wel wou eten, maar helaas. Ik heb meteen de dierenarts gebeld en ik kon gelukkig in de avond meteen langs komen. 

 

Bij de dierenarts kwamen we erachter dat ze koorts had, erg lege darmen en dat haar tanden aan de lange kant waren. Ze heeft daar een antibiotica- en pijnstillerinjectie gekregen. Ik heb deze medicatie ook mee naar huis gekregen en moet dit haar 1 keer per dag geven. Ook moet ik dwangvoeren om de darmen weer wat voller te krijgen en te zorgen dat ze niet nog meer aftakelt. Gisteravond at ze na het dwangvoeren een paar brokjes, maar vandaag krijg ik er echt niks in. Het dwangvoeren, wat een naar woord trouwens, eet ze ook niet echt gulzig. Het komt wel in haar mond maar ik heb het idee dat ze een deel er gewoon uit laat lopen en niet doorslikt. Hebben jullie misschien tips om haar weer wat aan het eten te krijgen en eventueel tips dat ze het dwangvoer doorslikt.

 

Even ter info: ze is ingeënt en krijgt nu critical care als dwangvoer.

 

Alvast bedankt!!❤️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ze gewend aan groenten en kruiden? Ik krijg er hier nog wel eens wat in door met een takje peterselie/basilicum o.i.d. tegen hun bekje te duwen. Dan raken ze wat geïrriteerd en gaan er naar happen en dan eten ze het toch op.

 

Misschien lust ze wat brokjes als je die weekt in water?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij konijnen is het aan te raden pijnstillers over 2x daags te verdelen, omdat ze een snel metabolisme hebben.

 

Ik mis in jouw verhaal ook of de oorzaak is aangepakt? Zijn de tanden bijgeslepen? Is er darmstimulans gegeven? Was het een gasbuik? Heb je haar naar binnen gehaald, evt met snugglesafe voor warmte? Kun je haar evt. temperaturen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik de dosis die ik nu in een keer dan gewoon door de helft doen en verdelen over de dag? 

 

De dierenarts heeft gezegd dat ze eerst wat moet opknappen voordat de tanden gedaan kunnen worden. Eerst moest die koorts omlaag en dan zouden ze naar de tanden kijken. Hij vond het nog niet nodig om de darmen te stimuleren zei hij. Verder was het voor de dierenarts ook ondeuidelijk waar de koorts vandaan kwam. Ik kan haar niet temperaturen, maar ik kan haar eventueel wel naar binnen halen en een snugglesafe lenen van mijn zus. Moet er toch maar een gaan aanschaffen voor de zekerheid. Stel ik haal haar nu binnen en laat haar maatje buiten, moet ik haar dan opnieuw koppelen met haar maatje als ze opknapt?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is jouw dierenarts wel konijnkundig? Of is het een willekeurige dierenarts in de omgeving? Zie deze info voor uitleg waarom ik dit vraag: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/goede-dierenarts-konijn/

 

Ik zou even overleggen met de dierenarts over de dosering, ik ben geen dierenarts, dus aan dat soort advies waag ik mij niet 😉 Maar het is wel aangeraden om 2x per dag pijnstillers te geven, voor honden en katten is 1x voldoende, maar konijnen verbranden het sneller, waardoor het geen 24 uur werkt. 

 

Een konijn aan laten sterken / op laten knappen op dwangvoeding, is heel lastig. Als ze niet zelf goed eten, zullen ze eigenlijk nooit makkelijk aankomen of aansterken. Je zit dan meer op overlevings--stand, dan aansterk-stand.


Weet je hoe hoog de koorts was? En kun je thuis ook temperaturen? Koorts zou kunnen wijzen op een ontsteking ergens, bij gasbuikjes zie je vaak eerder dat de temperatuur omlaag gaat. Antibiotica werkt tegen bacteriële infecties. Vermoed de dierenarts dat daar sprake van is ergens? Want antibiotica heeft bij konijnen ook weer invloed op de spijsvertering / darmwerking. 

 

Het heet dwangvoeding, omdat je als een konijn niet eet het met een spuitje, onder dwang, echt in de bek moet stoppen om ze echt onder dwang te laten eten als ze dat zelf niet meer doen. Niet prettig voor konijnen. Gelukkig kun je dwangvoerpapjes ook geven van een lepeltje of uit een bakje, als ze wel vloeibaar voedsel nodig hebben maar het nog wel zelf willen oplikken / opeten. 

 

Het is altijd lastig om via het forum advies te geven, als je een konijn niet echt ziet. Maar mijn gevoel zegt me dat je er met deze oplossing niet komt, dat er iets is wat het veroorzaakt wat aangepakt moet worden.

 

Mocht je haar besluiten binnen te halen, wat ik persoonlijk met zo een ziek konijn wel zou doen, zou je natuurlijk ook gewoon het maatje mee naar binnen kunnen halen 🙂 Dan hoef je ze niet uit elkaar te halen en hebben ze toch steun aan elkaar.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de dierenarts was konijnkundig. Ik heb haar naar binnen gehaald en heb vrijdag de dierenarts gebeld of ik het mocht verdelen over 2 keer per dag. Ze konden hier geen antwoord op geven omdat ze eerst moest weten of ze nog koorts had. 

 

Toen ik zaterdag ochtend bij haar kwam was ze ontzettend benauwd en ben ik naar een andere konijnkundige dierenarts gegaan. Die voelde een gezwel in haar nek die op de luchtpijn drukte. Het gezwel zou te hard zijn geweest om er wat vocht uit te zuigen zodat er wast van de druk af ging. Ze heeft daar injecties voor gekregen en vanaf toen moest ik de antibiotica en de pijnstiller 2 keer per dag injecteren. Het was afwachten of ze vooruit ging. Er was tot en met vandaag eigenlijk geen verbetering. Ze at nog steeds niets, keutelen deed ze matig en de benauwdheid werd alleen maar erger. Vanochtend toen ik bij haar kwam heb ik haar nog wat gevoerd met een spuit, maar ze wou eigenlijk niet meer hebben. Het leek alsof ze zelf ook opgegeven had. Ik ben rond half 11 met haar naar de dierenarts waar ik woensdagavond naar toe gegaan was. Ook die zag dat ze enorm benauwd was maar kon het gezwel niet voelen. Omdat ze niet reageerde op de medicatie en alleen maar achteruit ging heb ik besloten om haar in te laten slapen. Ik heb nog nooit zo een moeilijk besluit gemaakt, maar ik vond het niet eerlijk tegenover haar om door te gaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-3-2020 at 17:54 zei LunaenBella:

Ja, de dierenarts was konijnkundig. Ik heb haar naar binnen gehaald en heb vrijdag de dierenarts gebeld of ik het mocht verdelen over 2 keer per dag. Ze konden hier geen antwoord op geven omdat ze eerst moest weten of ze nog koorts had. 

 

Toen ik zaterdag ochtend bij haar kwam was ze ontzettend benauwd en ben ik naar een andere konijnkundige dierenarts gegaan. Die voelde een gezwel in haar nek die op de luchtpijn drukte. Het gezwel zou te hard zijn geweest om er wat vocht uit te zuigen zodat er wast van de druk af ging. Ze heeft daar injecties voor gekregen en vanaf toen moest ik de antibiotica en de pijnstiller 2 keer per dag injecteren. Het was afwachten of ze vooruit ging. Er was tot en met vandaag eigenlijk geen verbetering. Ze at nog steeds niets, keutelen deed ze matig en de benauwdheid werd alleen maar erger. Vanochtend toen ik bij haar kwam heb ik haar nog wat gevoerd met een spuit, maar ze wou eigenlijk niet meer hebben. Het leek alsof ze zelf ook opgegeven had. Ik ben rond half 11 met haar naar de dierenarts waar ik woensdagavond naar toe gegaan was. Ook die zag dat ze enorm benauwd was maar kon het gezwel niet voelen. Omdat ze niet reageerde op de medicatie en alleen maar achteruit ging heb ik besloten om haar in te laten slapen. Ik heb nog nooit zo een moeilijk besluit gemaakt, maar ik vond het niet eerlijk tegenover haar om door te gaan...

ooh wat zielig!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die benauwdheid brak mijn hart. Nog nooit zoiets naars gezien..

 

Haar  maatje heeft afscheid genomen van haar. We hebben haar nog een uurtje bij hem gelegd en toen hij niet meer naar haar omkeek hebben we haar bevragen. Ik ga hem vanavond naar de opvang brengen voor een koppeling. Sneller dan ik had verwacht en ik ben er nog niet aan toe. Maar ik weet uit ervaring dat hij snel eenzaam wordt. Ik had ook niet verwacht dat ik zo snel kon komen. En daarnaast beter nu dan dat er een lockdown komt en we nergens meer heen kunnen. Dan zou hij nog een maand of misschien wel 2 alleen zitten. Dan weet ik zeker dat hij ongelukkig wordt.. 

 

Bedankt voor jullie lieve reacties❤️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lief dat haar maatje vanavond al een nieuw vriendinnetje mag uitkiezen. Het is begrijpelijk dat je er zelf nog niet aan toe bent, maar voor hem is het heel fijn. Het nieuwe maatje kan voor jou straks ook weer voor afleiding zorgen en als ze er eenmaal is en je ram gelukkig met haar is zal je haar ook in je hart kunnen gaan sluiten zonder June te vervangen.

 

Succes.

 

Naar welke opvang ga je? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Lienappelsien:

Lief dat haar maatje vanavond al een nieuw vriendinnetje mag uitkiezen. Het is begrijpelijk dat je er zelf nog niet aan toe bent, maar voor hem is het heel fijn. Het nieuwe maatje kan voor jou straks ook weer voor afleiding zorgen en als ze er eenmaal is en je ram gelukkig met haar is zal je haar ook in je hart kunnen gaan sluiten zonder June te vervangen.

 

Succes.

 

Naar welke opvang ga je? 

Mooi gezegd! Zolang mijn Remi maar gelukkig is. Wil niet dat hij alleen zit. Ik heb hem gebracht bij het konijnenparadijs in de Blesse. Daar kwam June ook vandaan. Hij is dus in goede handen!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Na een iets langer dan een weekje in de Blesse geweest te zijn is hij thuis gekomen met Veer (Veronique). Remi en Veer moeten samen wel op dieet, maar dat gaat goed komen. Ik ben blij dat hij weer een vriendinnetje heeft en ben benieuwd wat voor streken ze samen uit halen. 

IMG_1720.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .