Ga naar inhoud

Pijn (?) bij konijn. Herkent iemand dit??


Nijn & de Mifster

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal! 

 

Mijn twee konijnen (voedsters) zijn nu bijna een jaar geleden gecastreerd. Sinds de castratie heb ik gemerkt dat een van de twee om en nabij iedere zes weken (vaak precies zes weken) opeens zich afzondert en niet wil eten. Tot nu heb ik er dan iedere keer medicatie in gestopt en na een uur of twee was er dan niets meer aan de hand en in de zes weken daarna ook niets aan het handje. Ik heb ook geen verwondingen kunnen ontdekken en ze heeft ook geen last van een harde/gasbuik. Dieet verandert ook niet. Tijdens de castratie bleek wel dat ze haakjes had. Deze zijn een maand of vier geleden geslepen. Daarna ging het patroon zoals hierboven beschreven gewoon door. Ik vind het patroon gewoon erg opvallend, dus vraag mij af of dat misschien met de castratie samen kan hangen. 

 

De dierenarts heeft tot nu toe niets kunnen ontdekken. Ze zei wel dat als het nog een keer zou gebeuren ik met haar langs moet komen. Nu ben ik net bij ze gaan kijken en zie ik haar weer afgezonderd zitten en voor eten komt ze niet. Ik heb haar nog geen medicatie gegeven, maar weet dat het dan snel over is. En dan ziet de dierenarts waarschijnlijk weer niets.

 

Mijn vragen zijn nu dus eigenlijk:

 

1. Herkent iemand dit?

2. Kan dit door de castratie komen?

3. Medicatie geven of kijken wat ze zelf doet?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken het niet. Erg bijzonder  dat het iets is dat elke 6 weken terug komt. Zelfs als het hormonaal zou zijn, konijnen hebben geen regelmatige cyclus zoals wij mensen, maar een eisprong na dekking.  Ik moet eerlijk zeggen dat ik dus echt geen idee heb wat dit kan zijn., ik betwijfel of het echt te maken heeft met de castratie / hormonen. 

 

Zijn er dingen die elke 6 weken herhalen? Doe je bijv 6 weken met een zak voer / hooi?  Gebeurt er in je omgeving elke 6 weken iets wat stress kan geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Ik herken het niet. Erg bijzonder  dat het iets is dat elke 6 weken terug komt. Zelfs als het hormonaal zou zijn, konijnen hebben geen regelmatige cyclus zoals wij mensen, maar een eisprong na dekking.  Ik moet eerlijk zeggen dat ik dus echt geen idee heb wat dit kan zijn., ik betwijfel of het echt te maken heeft met de castratie / hormonen. 

 

Zijn er dingen die elke 6 weken herhalen? Doe je bijv 6 weken met een zak voer / hooi?  Gebeurt er in je omgeving elke 6 weken iets wat stress kan geven?

 

Sinds de castratie krijgen ze wel ander hooi (wat ze wel lekker vinden). Sindsdien zijn het goede hooi eters, vooral de dame in kwestie. Waarschijnlijk had ze daarom ook haakjes ontwikkeld. Maar het is niet zo dat ze elke zes weken aan een nieuwe zak hooi toe zijn. Eigenlijk begint het elke keer 's avonds en dan komt ze niet voor haar biks.. terwijl ze normaal gesproken Nijntje eerst weg jaagt om te gaan eten. Tijdens zo'n episode blijft ze afgezonderd liggen en ademt snel. 

 

Gisteren heb ik het even aangekeken en haar geen pijnmedicatie of iets gegeven. Na een uurtje of twee nadat ik haar zo had aangetroffen, zat ze alweer naast Nijntje. En vanochtend at ze weer normaal. Ik weet niet precies hoelang het elke keer duurt, omdat ik er natuurlijk niet de hele dag naast sta om te kijken wanneer ze zich terug trekt. Er zaten nu trouwens ongeveer acht weken tussen. Zij was wel het konijn dat de meeste last had van haar hormonen.

 

Er gebeuren ook geen rare dingen elke zes weken in de buurt (mag ik hopen 😨). De dierenarts dacht dat het dan toch misschien aan haar kiezen ligt, maar dat kan toch niet dat je daar dan een avondje last van hebt en dan vervolgens zes weken weer niet..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .