Ga naar inhoud

Ervaring spoeling traanbuis


Pablo&Lola

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 

 

Zijn er toevallig BB-leden met konijnen die een traanbuisspoeling hebben ondergaan? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen met deze ingreep en nazorg? 

 

Mijn Lewis lijkt helaas toch (weer) een nattig linkeroogje te hebben. Recentelijk zijn we hiervoor naar de dierenarts gegaan, bleek de linker traanbuis niet passabel te zijn, en kregen we een oogzalf mee om het te behandelen. Helaas stopte meneer tijdens de behandeling met eten en had hem weer op de rit krijgen even een hogere prioriteit (zie topic "Traanoog?"). Inmiddels gaat het weer hartstikke goed hem, hij eet en keutelt goed, alleen lijkt hij toch nog last te hebben van een linker traanoogje. Daarom ben ik mij alvast maar op vervolgstappen aan het oriënteren en hoor ik graag jullie ervaringen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Lieven zijn traanbuis is gespoeld bij Wilhelminapark. Hij had een voortandje wat was afgebroken, waarvan het restand verkeerd in de holte lag en een abces veroorzaakte in de traanbuis. Daardoor had hij een snotneus en traanoogje.

Het spoelen van zijn traanbuis haalde er een hoop zooi uit. Na die operatie om dat tandrestant weg te halen loopt zijn traanbuis alleen niet meer netjes door naar zijn neusje waardoor hij een traanoogje blijft houden, maar dat is niet heel erg gelukkig.

Na die operatie en traanbuis spoelen heb ik zelf nog weken zijn neusje gespoeld met een zoutoplossing van de DA, dat vond Lieven maar niks...maar ook daarmee kwam er nog wel wat zooi uit, vooral in het begin.

Maar iig een positieve ervaring hier met het spoelen van de traanbuis, hij heeft er weinig last van gehad. Maar hij is ook echt wel een sterk konijntje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts heeft destijds bij Bonno 2 of 3 keer zijn traanbuizen gespoeld. Bonno had EC wat zich uitte in zijn ogen (uveïtis) en extreem afvallen. Ik weet eigenlijk niet meer wat de precieze reden was dat zijn traanbuizen gespoeld werden. Ze waren volgens mij deels verstopt. Het spoelen zelf ging goed, maar het had niet zoveel effect dus hebben we hem niet verder gepest door ze nog vaker te spoelen. 

 

Het spoelen van de traanbuizen is op dat moment natuurlijk vervelend, maar hij had daarna geen last van de ingreep zelf. Dus in die zin was er geen nazorg. Mijn dierenarts deed het bij Bonno zonder narcose. Ik was er zelf niet bij, want hij nam Bonno even mee naar de operatiekamer waar hij alle apparatuur en de juiste verlichting had. Bonno werd in een soort dwangjasje gedaan en de assistente hield hem goed vast. Bonno onderging alle behandelingen sowieso heel makkelijk (ik moest bijvoorbeeld ook dagelijks zijn ogen druppelen ivm EC en dat vond hij geen enkel probleem), dus ik weet niet of het bij veel andere konijnen ook zonder narcose of roesje kan. Ik begreep dat hij het wel vervelend vond (logisch). 

 

Fijn dat het met Lewis weer beter gaat. Heeft hij last van het traanoog? 

 

Ik heb nog 2 konijnen gehad die regelmatig een vies oogje of een traanoog hadden. Bij Pluis heb ik het toen ook een dag of 10 gezalfd maar dat hielp niet. Meerdere dierenartsen hebben het bekeken, maar ze wisten niet waar het door kwam. En omdat ze er geen last van had en erg bang voor mensen was hebben we het toen zo gelaten. Bij Loetje zijn we er ook nooit echt achtergekomen wat de oorzaak was. Bij hem leek het meer door de ziekte snot te komen.

 

Maar bij Lewis is dus wel geconstateerd dat de traanbuis verstopt zit? Je zou eens met je dierenarts kunnen bespreken of het spoelen van de traanbuis een optie is. Ik kan me wel voorstellen dat je het een beetje eng vindt als hij al stopt met eten bij het zalven van het oog. Al moet het zalven natuurlijk veel vaker (maar het spoelen is weer wat vervelender).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dagmar97 en @Lienappelsien, bedankt voor jullie reacties! Goed om te lezen dat jullie er geen nare ervaringen mee hebben. 

 

De dierenarts heeft een fluoresceïne test gedaan, waarbij het vloeistof wel vlot door zijn rechter neusgat kwam, maar niet door zijn linker neusgat, helemaal niet zelfs. Of hij er last van heeft, weet ik niet.. Hoe zagen jullie dat? 

 

Maar ik ben inderdaad wel bang dat een traanbuisspoeling erg ingrijpend is voor Lewis, hij is al zo'n paniekkonijn. Het zalven vond hij ook echt verschrikkelijk, al probeerden we het nog zo soepel en snel mogelijk te doen. Het stoppen met eten toen zou naar mijn mening ook echt wel van de stress kunnen komen. Bovendien lees ik dat ze na een spoeling vaak ook nog een tijd met oogdruppels moeten worden behandeld (= nog meer stress!). Maar aan de andere kant vind ik het ook niet zo'n prettig idee dat hij straks als het zomer is, en het weer warm en broeierig is, nog steeds met een traanoog rondloopt ivm infectiegevaar etc. Hmm.. Misschien toch maar even een dierenarts raadplegen die hier veel ervaring mee heeft (mijn eigen dierenarts vertrouw ik er op de één of andere manier niet zo mee😬). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-3-2020 at 19:31 zei Pablo&Lola:

@Dagmar97 en @Lienappelsien, bedankt voor jullie reacties! Goed om te lezen dat jullie er geen nare ervaringen mee hebben. 

 

De dierenarts heeft een fluoresceïne test gedaan, waarbij het vloeistof wel vlot door zijn rechter neusgat kwam, maar niet door zijn linker neusgat, helemaal niet zelfs. Of hij er last van heeft, weet ik niet.. Hoe zagen jullie dat? 

 

Maar ik ben inderdaad wel bang dat een traanbuisspoeling erg ingrijpend is voor Lewis, hij is al zo'n paniekkonijn. Het zalven vond hij ook echt verschrikkelijk, al probeerden we het nog zo soepel en snel mogelijk te doen. Het stoppen met eten toen zou naar mijn mening ook echt wel van de stress kunnen komen. Bovendien lees ik dat ze na een spoeling vaak ook nog een tijd met oogdruppels moeten worden behandeld (= nog meer stress!). Maar aan de andere kant vind ik het ook niet zo'n prettig idee dat hij straks als het zomer is, en het weer warm en broeierig is, nog steeds met een traanoog rondloopt ivm infectiegevaar etc. Hmm.. Misschien toch maar even een dierenarts raadplegen die hier veel ervaring mee heeft (mijn eigen dierenarts vertrouw ik er op de één of andere manier niet zo mee😬

Hoe ik zag dat hij er geen last van had...uhh... Hij bleef gewoon normaal eten, ging niet ineens veel meer of minder bij zijn koppie krabben dan normaal, dat vooral denk ik.

Lieven is na de spoeling niet met oogdruppels behandeld, maar heeft nog weken neusspoeling gehad van mij. Vond hij absoluut niet leuk en zat echt even te niesen en te proesten erna, maar zodra de zooi er dan weer uit was, was het ook weer goed. Maar Lieven is ook echt een heel makkelijk konijntje, die laat alles toe!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Tandjes en kiezen zijn wel in orde? Denk dat je het verhaal van Vlekje nog wel kent. Die had hetzelfde aan 1 oog. (andere oog ook wel maar veel minder). Uiteindelijk bleken en dus de kiezen te zijn. Bij Vlekje zijn de traanbuizen niet uitgespoeld maar heeft wel ongelofelijk veel meegemaakt met haar ogen. Ze heeft wel 5 verschillende zalven, gels of druppels gehad, dus mocht je als je haar laat behandelen daar nog vragen over hebben of hoe mij dat is gelukt met een konijn die nooit stil zit help ik je graag. Het is natuurlijk wel dat zij niet zo stressgevoelig is al Lewis. Heeft Lewis ook al dexamethason gehad die druppels kunnen de traanbuizen openen en is best wel makkelijk te gebruiken? Maar goed ik snap ook wel dat je niet weer wilt meemaken wat hij de vorige keer heeft meegemaakt. Het blijft echt heel lastig. Nogmaals heb geen ervaring met uitspoelen maar hoop dat je enigszins toch wat aan mijn reactie hebt. 

 

Ik hoop dat hij spoedig weer beter wordt en dat er een makkelijke oplossing is voor hem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-3-2020 at 12:25 zei pakyakker:

Tandjes en kiezen zijn wel in orde? Denk dat je het verhaal van Vlekje nog wel kent. Die had hetzelfde aan 1 oog. (andere oog ook wel maar veel minder). Uiteindelijk bleken en dus de kiezen te zijn. Bij Vlekje zijn de traanbuizen niet uitgespoeld maar heeft wel ongelofelijk veel meegemaakt met haar ogen. Ze heeft wel 5 verschillende zalven, gels of druppels gehad, dus mocht je als je haar laat behandelen daar nog vragen over hebben of hoe mij dat is gelukt met een konijn die nooit stil zit help ik je graag. Het is natuurlijk wel dat zij niet zo stressgevoelig is al Lewis. Heeft Lewis ook al dexamethason gehad die druppels kunnen de traanbuizen openen en is best wel makkelijk te gebruiken? Maar goed ik snap ook wel dat je niet weer wilt meemaken wat hij de vorige keer heeft meegemaakt. Het blijft echt heel lastig. Nogmaals heb geen ervaring met uitspoelen maar hoop dat je enigszins toch wat aan mijn reactie hebt. 

 

Ik hoop dat hij spoedig weer beter wordt en dat er een makkelijke oplossing is voor hem.

 

Bedankt voor je reactie.🙂 Zijn gebit leek de vorige keer bij controle zo op het eerste oog in orde te zijn: geen haakjes, wondjes of littekenweefsel in de mond. Maar goed, het kan natuurlijk nog steeds iets zijn wat op het eerste oog niet zichtbaar is. Dexamethason druppels heeft hij niet gehad. Na die ellende met de zalf zijn we even gestopt om hem weer terug op de baan te krijgen. Misschien dat ik binnenkort nog foto's laat maken of een second opinion laat doen bij de dierenarts van de opvang waar hij vandaan komt (als dat met deze corona-situatie mogelijk is). Hij lijkt er overigens geen last van te hebben, eet en keutelt goed, is erg actief en het is ook niet zo dat het heel erg traant. Maar het zou natuurlijk wel fijn zijn als het behandeld kan worden. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...
6 uur geleden zei pakyakker:

Hoe gaat het nu met Lewis?

Inmiddels al laten uitspoelen of toch nog iets anders geprobeerd?

 

Hee, ik ben een tijdje terug nog een keer met hem naar de dierenarts gegaan, omdat hij plots niet meer wilde eten, maar ook toen kon de dierenarts niets vreemds vinden en ook toen was er bij thuiskomst weer niks aan de hand. Van zijn traanoog is eigenlijk niks meer over, een enkele keer is het wat vochtig of viezig als hij door het zand heeft gerold, maar verder lijkt er niks aan de hand. Hij eet en keutelt goed en zijn gewicht is stabiel. De momenten dat hij niet wilde eten zouden, naar mijn mening, veroorzaakt kunnen zijn door stress (hij kan soms erg paniekerig zijn), dus daar houd ik het nu maar even op. Mocht het in de toekomst weer gebeuren, dan ga ik voor een uitgebreidere inspectie, maar voor nu lijkt dat echt niet noodzakelijk, gelukkig. 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Pablo&Lola:

 

Hee, ik ben een tijdje terug nog een keer met hem naar de dierenarts gegaan, omdat hij plots niet meer wilde eten, maar ook toen kon de dierenarts niets vreemds vinden en ook toen was er bij thuiskomst weer niks aan de hand. Van zijn traanoog is eigenlijk niks meer over, een enkele keer is het wat vochtig of viezig als hij door het zand heeft gerold, maar verder lijkt er niks aan de hand. Hij eet en keutelt goed en zijn gewicht is stabiel. De momenten dat hij niet wilde eten zouden, naar mijn mening, veroorzaakt kunnen zijn door stress (hij kan soms erg paniekerig zijn), dus daar houd ik het nu maar even op. Mocht het in de toekomst weer gebeuren, dan ga ik voor een uitgebreidere inspectie, maar voor nu lijkt dat echt niet noodzakelijk, gelukkig. 🙂

Ooh wat mooi om te horen! Lijkt mij dan ook stress idd. Hopelijk blijft het zo goed gaan met hem!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .