Ga naar inhoud

Leeftijd castratie voedster


Ot&Sien

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei Ot&Sien:

 

 

Dankjewel! Nou...er zijn webshops die de snugglesafe voor honden en katten verkopen voor 16 euro en voor knaagdieren kost hij dan 20 euro. Het plaatje van de pad (roze met hoes met pootafdrukjes) is precies hetzelfde. Daarom vroeg ik me af wat het verschil was.

 

Als ik hem bij jou bestel, is hij er dan nog op tijd denk je? Dinsdag is de operatie... 

Welke gedroogde kruiden zijn vooral geschikt voor na een operatie om aan te sterken?

 

Wat vreemd! Geen idee wat het verschil precies is. 

 

Als je vandaag voor een uur of 3 besteld & betaald gaat het vandaag nog naar het postpunt. Als het goed is zou het er dan op tijd moeten zijn. 

 

Voor na een operatie zou ik een mix aanraden uit de webwinkel, omdat ze in het begin best kieskeurig kunnen zijn. Zo vergroot je de kansen dat ze toch iets gaan proberen. Je zou bijvoorbeeld de bloemenmix kunnen bestellen, lekker veel geur, interessant van structuur, valt hier meestal wel goed in de smaak, zit altijd wel iets tussen wat ze willen proberen 🙂 En eventueel gewoon wat losse kruiden waar je van weet dat ze er een voorkeur voor hebben (weet je het niet zou ik paardenbloem & weegbree aanraden).

 

Peterselie werkt inderdaad ook vochtafdrijvend, maar dan moet je er wel redelijk wat van gevenn. Dat is meer als je het lange termijn voert aan een zwanger dier, dat daar problemen mee komen.  

Peterselie werkt eetlustopwekkend, en dat is precies de reden dat je het na operaties vaak geeft. Het is het opstapje om weer meer trek te krijgen in de normale dingen. 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Ot&Sien:

 

Oké... dat wist ik niet. Ze vinden het wel heel lekker, maar dan kan ik het misschien beter gebruiken om haar aan het eten te krijgen en kan ik beter wat minder geven?

Hier vinden ze het ook erg lekker en het is ook gezond. Ik geef het zoiezo in kleine hoeveelheden. Na de operatie zou ik het persoonlijk denk ik even achterwegen laten en het met andere voeding proberen. Je hebt kans dat ze uit zichzelf gaat eten na de operatie. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Mira11:

Hier vinden ze het ook erg lekker en het is ook gezond. Ik geef het zoiezo in kleine hoeveelheden. Na de operatie zou ik het persoonlijk denk ik even achterwegen laten en het met andere voeding proberen. Je hebt kans dat ze uit zichzelf gaat eten na de operatie. 

Lees net het stukje van @Evee. Misschien een optie om het te gebruiken als opstarter. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-5-2020 at 20:57 zei PaddiHazel:

Toen mijn meisje werd gecastreerd is haar maatje meegegaan. Hij heeft haar dus na de ingreep ‘opgevangen’. Dat kan heel goed gaan.

 

Heb je de konijnen ook bij elkaar laten zitten toen je weer thuis kwam van de dierenarts?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook beide konijnen van een koppeltje mee naar de dierenarts genomen, snugglesafe en lekkere groenten, kruiden plus pluk favoriete hooi ingepakt,  handdoeken in de reisbench...volgens mij hadden ze makkelijk drie dagen kunnen logeren zonder te verhongeren. 🙂 Bij thuiskomst heb ik het koppeltje bij elkaar gelaten, snuggelsafes neergelegd en van een afstandje zitten neuroten of het allemaal wel goed ging met de patient. Mevrouwtje was van de reis misschien wel meer onder de indruk dan van de operatie, na een uurtje was ze al weer gezellig aan het scharrelen op de kruidenschaal. 🙂 Meneertje reageerde gelukkig ook normaal op haar, alsof er niets gebeurd was. Ik was natuurlijk helemaal blij en opgelucht dat het zo goed gegaan was. 

 

Ik heb standaard een zoekopdracht op verschillende veilingsites staan voor snugglesafes, warme en koude, en ik heb al een paar keer van catteries of fokkers van andere dieren die ermee stopten meerdere exemplaren tegelijk gekocht voor een prikkie. Heb er nu van elk 8 voor eigen gebruik (honden, poezen, kinderen, onszelf) en de rest die ik te pakken kan krijgen, gaat naar opvangen/asiels. 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Ot&Sien:

 

Heb je de konijnen ook bij elkaar laten zitten toen je weer thuis kwam van de dierenarts?

Jazeker, gewoon in hun normale verblijf. Ze beslissen zelf of ze elkaar opzoeken.

 

Qua eten: mijn voedster at heel snel gewoon weer hooi. Zij was heel rap weer op de been. Mijn ram start na operaties altijd wat minder snel op. Hij weigert dan zijn eten: hooi, wortel, peterselie. Het enige wat er dan uiteindelijk ingaat zijn aardbeienroosjes 😜

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien denk ik te moeilijk, maar stel dat het na een dag of twee heel goed gaat met Sien en ik heb het idee dat ze wel weer naar buiten kan... wat doe ik dan met de bodembedekking in het nachthok? In de ren zelf liggen grote gladde tegels. In het hok (Ferplast grand lodge plus) staat onderin het toilet, de rest van de bak is gewoon leeg. Op de bovenverdieping en in het kleine nachthokje op de extra verdieping heb ik altijd hennepvezel met daarover heen stro. Moet ik dat eruit halen of is de kans groot dat ze toch niet naar boven gaat de eerste dagen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei Ot&Sien:

Misschien denk ik te moeilijk, maar stel dat het na een dag of twee heel goed gaat met Sien en ik heb het idee dat ze wel weer naar buiten kan... wat doe ik dan met de bodembedekking in het nachthok? In de ren zelf liggen grote gladde tegels. In het hok (Ferplast grand lodge plus) staat onderin het toilet, de rest van de bak is gewoon leeg. Op de bovenverdieping en in het kleine nachthokje op de extra verdieping heb ik altijd hennepvezel met daarover heen stro. Moet ik dat eruit halen of is de kans groot dat ze toch niet naar boven gaat de eerste dagen? 

 

De panelenren staat inmiddels klaar in de woonkamer maar ik schrik een beetje van het formaat... Het is zo'n standaard rennetje van 6 panelen van 60 cm. Kan ik Ot dan misschien toch beter terug doen in de ren als we terugkomen van de dierenarts? Hij is dan zelf natuurlijk niet ziek en dan is het wel erg weinig ruimte denk ik...vergeleken bij wat ze normaal hebben helemaal. (6m2) Of zou het geen kwaad kunnen voor een dag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Ot&Sien:

 

De panelenren staat inmiddels klaar in de woonkamer maar ik schrik een beetje van het formaat... Het is zo'n standaard rennetje van 6 panelen van 60 cm. Kan ik Ot dan misschien toch beter terug doen in de ren als we terugkomen van de dierenarts? Hij is dan zelf natuurlijk niet ziek en dan is het wel erg weinig ruimte denk ik...vergeleken bij wat ze normaal hebben helemaal. (6m2) Of zou het geen kwaad kunnen voor een dag?

Voor een dag herstel na castratie kan het wel. Voor permanente huisvesting is het inderdaad te klein, maar voor ziekenboeg is het prima als noodoplossing. Wat je ook kan doen is er geen cirkel van maken, maar de muur benutten en de ren dan vast zetten. maar dan heb je wel kans dat als ze fitter is, ze aan de plinten begint 😉 

 

Ik gebruikte zelf meestal zo een rennetje als dit in combinatie met een 1.40 traliekooi als ziekenboeg. Dan heb je dus deze ruimte + de binnenkooi. Hoewel ik tegenwoordig de vorige ren van charlie & harold pak, dat zijn stevigere, hogere panelen en daar heb ik er meer van, dus daar kan ik dan makkelijk bijv. een 2 vierkante meter ruimte mee maken binnen op een slaapkamer.  

 

Maar voor de eerste dag / eerste 2 dagen is dit prima. Als ze weer fit, actief en avontuurlijk begint te worden, kan ze als het goed is ook gewoon weer lekker terug naar haar eigen verblijf 🙂 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

Voor een dag herstel na castratie kan het wel. Voor permanente huisvesting is het inderdaad te klein, maar voor ziekenboeg is het prima als noodoplossing. Wat je ook kan doen is er geen cirkel van maken, maar de muur benutten en de ren dan vast zetten. maar dan heb je wel kans dat als ze fitter is, ze aan de plinten begint 😉 

 

Ik gebruikte zelf meestal zo een rennetje als dit in combinatie met een 1.40 traliekooi als ziekenboeg. Dan heb je dus deze ruimte + de binnenkooi. Hoewel ik tegenwoordig de vorige ren van charlie & harold pak, dat zijn stevigere, hogere panelen en daar heb ik er meer van, dus daar kan ik dan makkelijk bijv. een 2 vierkante meter ruimte mee maken binnen op een slaapkamer.  

 

Maar voor de eerste dag / eerste 2 dagen is dit prima. Als ze weer fit, actief en avontuurlijk begint te worden, kan ze als het goed is ook gewoon weer lekker terug naar haar eigen verblijf 🙂 

 

Maar denk je dat de konijnen hier samen in kunnen of kan ik Ot (de ram) beter wel meteen in de ren buiten doen en Sien alleen binnen houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Ot&Sien:

 

Maar denk je dat de konijnen hier samen in kunnen of kan ik Ot (de ram) beter wel meteen in de ren buiten doen en Sien alleen binnen houden?

 

Voor een dagje ziekenboeg, als ze lief zijn, moet het wel kunnen, maar ik denk dat hoe je het nu aangepast hebt wel beter is 🙂

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei Ot&Sien:

En hoe zit het met de bodembedekking in het (nacht)hok wanneer ze weer naar buiten kan in de ren? Kan dat gewoon (hennepvezel met stro) of moet daar wat anders in?

 

Meestal kies ik de eerste week iets wat niet in de wond kan prikken, tot de wond goed dicht is. Ik doe meestal back 2 nature of katoenbedding, en in de winter soms het lekkere zachte supreme stro er overheen ivm kou (supasoft bedding).

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net gebeld door de dierenarts: operatie was goed verlopen en het was maar goed dat we haar hadden laten helpen want er zat aan de linkerkant al een tumor! 😲

Dat is nu allemaal weggehaald gelukkig.

Ze waren alleen vergeten om het gebit te controleren...daar had ik speciaal nog naar gevraagd. Maar gelukkig eet ze goed en zijn er geen aanwijzingen voor haakjes oid. Was alleen fijn geweest om het zeker te weten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Pablo&Lola:

Wat fijn dat de operatie goed is gegaan en inderdaad goed dat het hebt laten doen! Laat toch maar weer zien dat het best belangrijk is om voedsters ook te laten helpen. Wanneer mag je haar weer ophalen? 

 

We mogen haar over een half uurtje ophalen. Dan komt het volgende spannende gedeelte: zal het goed gaan in de binnenren samen en gaat ze weer goed eten? 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .