Ga naar inhoud

Leeftijd castratie voedster


Ot&Sien

Aanbevolen berichten

Tot welke leeftijd kun je een voedster eigenlijk laten castreren? (Dus inclusief baarmoeder weg laten halen.)

Ik lees hier vaak dat het wordt aangeraden om te laten doen als een voedster ongeveer 6 maanden is. 

Mijn konijn is nog niet oud (3,5), maar ook niet meer superjong natuurlijk. Zouden jullie haar wel of niet laten castreren?

Mijn ram is wel gecastreerd. Ze zijn al minstens twee jaar een heel stabiel koppel.

Ik zou het puur doen om baarmoederproblemen te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben voorstander van het castreren van voedsters, en 3,5 is nog jong genoeg om prima een castratie aan te kunnen. Als ze gewoon een goede gezondheid heeft zou ik geen redenen zien om het niet te doen. Ook begint de kans op baarmoederproblemen juist vanaf die leeftijd toe te nemen.

 

Een operatie in gaan is beter als ze nog fit en gezond zijn, als je het pas doet op het moment dat er al problemen zijn, sta je 1-0 achter voor ze de operatie in gaan. 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster is ook geholpen toen ze bijna 4 was, nieteens verder over nagedacht eigenlijk. Ze kwam net uit de opvang, via hen kreeg ik een fikse korting en ik had mijn vorige voedster ook laten helpen vanwege hormonaal gedrag. Van het herstel herinner ik me weinig, dus dat zal dan wel vlot gegaan zijn, anders wist ik het nog wel :).

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van mijn voedsters was ook al minimaal 4 (maar ik denk ouder) toen ze geholpen werd. Tijdens het verwijderen van de baarmoeder was er al behoorlijk wat onrustig weefsel te zien, dus ik ben blij dat ik het heb laten doen. Zoals hierboven ook al genoemd is kan een gezond konijn van 3,5 jaar (of iets ouder) nog prima gecastreerd worden.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik wil Sien graag laten castreren (dierenarts noemt het steriliseren, maar ze halen wel de baarmoeder weg).

Nou heb ik gevraagd hoe het in zijn werk gaat en ik kan haar dan 's ochtends brengen en 's middags weer ophalen. Volgens de dierenarts kan ze meteen weer bij haar maatje in de ren. Het herstel zou beter gaan als ze samen zit met haar vriendje.

Nou lees ik hier op het forum dat ze enkele dagen binnen zou moeten zitten dus ik ben wel een beetje in de war...

Wat is nou wijsheid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschilt per koppel. Sommige konijnen zijn een goed hecht stel, en hebben steun aan hun maatje in de buurt.  Herstel gaat dan inderdaad beter met het maatje erbij.

 

Koppels die pril zijn, of wat minder hecht, gaan just vaak minder goed samen tijdens herstel, omdat het de rangorde veranderd, één konijn is eventjes zwakker door de ingreep, ruikt anders, en ze dan dus niet zo lief zijn tegen elkaar. Dan kun je ze beter niet bij elkaar laten.

 

Nadeel van samen zetten is ook dat je niet goed kan zien of het geopereerde konijn wel goed eet en keutelt.

 

Zelf zet ik ze de eerste 1 a 2 dagen in ieder geval apart, en dan als ze weer eet, drinkt en keutelt zelf, als het goed gaat, zo snel mogelijk weer bij het maatje. Als het onrustig is, dan hou ik ze langer apart.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké... Lastig. Sien is normaal gesproken de dominante van het stel, Ot vindt alles goed. Sien is vaak wat knorriger, vooral wanneer er eten gedeeld moet worden. Ze vindt het ook erg belangrijk dat Ot haar regelmatig even schoonwast. Vorige week was ze schijnzwanger, had een meganest gemaakt in het nachthok. Ze zijn wel echt een stel wat de hele dag tegen elkaar aanligt...

Ik zie normaal gesproken heel duidelijk het verschil in keutels. Sien is wat groter en haar keutels zijn ook groter en iets lichter van kleur.

Ik twijfel echt heel erg. (Heb ook geen hok of kooi op dit moment om haar in te kunnen doen na de ingreep, dus die zou ik dan nog moeten kopen...)

Ik heb vanuit de woonkamer de hele dag zicht op de konijnenren (6m2) en zie ze de hele dag door óf samen luieren óf samen hooi eten.

Wat dat betreft lijkt het me wel goed in de gaten te houden of ze goed eet. 

 

Stel dat ik haar wel apart houd, moeten ze dan weer helemaal gekoppeld worden of kun je haar na 2 dagen apart zitten gewoon weer bij haar maatje in de ren zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het zo kort is, is er als het goed is geen echte herkoppeling nodig. Heel soms laat ik ze eerst even met een panelenrennetje er tussen snuffelen aan elkaar, en als dat er rustig uit ziet, laat ik ze dan gewoon samen. Maar ik zou ze er ook gewoon zo weer bij durven zetten, wel eventjes er bij blijven in het begin, dan kun je snel genoeg ingrijpen als het niet gaat.

 

Ik heb in ieder geval nooit echt hoeven herkoppelen na castratie, als het om een daarvoor al bestaand koppel ging dat gewoon goed samen ging. Soms wel wat langer apart moeten houden van elkaar, dat was bijv. bij Joris en Brenda het geval. Die waren nog niet zo lang een stel. Brenda is de baas, maar na haar castratie zag Joris z'n kans. Die hebben toen nog een week split-cage geleefd, en toen Brenda weer helemaal de oude was,  ging het zonder problemen weer samen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe lang ze al samen zijn. We hebben ze in augustus uit de opvang gehaald. Ze waren toen 3 (Sien) en 3,5/4 jaar (Ot) oud. Op zich zijn ze een stabiel koppel, vaak heel klef zelfs, maar ik merk wel sinds het voorjaar is dat Sien wat vaker wil laten zien dat ze de baas is. Ze probeert ook regelmatig op Ot te rijden (hij rent dan weg) en was laatst schijnzwanger.

Maar als ik dit forum niet zou kennen had ik waarschijnlijk wel het advies van de dierenarts ("meteen samen zetten want konijnen zijn groepsdieren en herstellen beter wanneer ze niet alleen zitten") opgevolgd... Oh ik twijfel zo. Zijn er hier ook mensen die dat hebben gedaan, meteen weer samen zetten? Of is iedereen hier voorstander van eerste dagen apart houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor dat kan ook. Split cage werkt in zo een situatie vaak ook prima. Gewoon even kijken hoe ze op elkaar reageren.

 

Je kan wel vooraf allerlei dingen verzinnen, maar je weet pas hoe het gaat als het zo ver is. In ieder geval wel vooraf zorgen dat je de mogelijkheid hebt om ze apart te zetten als het niet gaat. Het komt vast wel goed allemaal 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ren is 6m2. Dat ik dan bijv. een hoek van de ren afzet met panelen zodat ze wel bij elkaar zitten buiten, en ook overdekt? Losse panelenren naast onze ren vertrouw ik niet buiten ivm roofdieren/ontsnappen. 

Haar binnen zetten is denk ik ook niet fijn ivm drukte (ik heb 4 jonge kinderen...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahh sorry ik dacht dat er eerder stond dat je ze in de woonkamer had zitten, maar je hebt zicht op ze uit de woonkamer.

 

De eerste nacht na de castratie moet ze wel binnen in huis, ivm de lichaamstemperatuur. Na narcose hebben konijnen vaak moeite die op peil te houden. Je kan zelfs het best ook nog snugglesafes aanbieden voor warmte die nacht. Buiten zetten gelijk zou ik dus niet aanraden. Raad jouw dierenarts dat wel aan? Of het moet echt een zomerse nacht zijn, dat het buiten ook 18 graden is in de nacht, maar dat is op dit moment nog niet. Maar dan nog vind ik het ivm de wond vaak prettiger om ze in huis te hebben die eerste nacht.

 

Ik zou haar dan denk ik alleen binnen zetten, in de ren, in ieder geval de eerste nacht (misschien op een slaapkamer waar het wat rustiger is?) En dan daarna, de volgende dag, mits ze zelf eet, drinkt en keutelt, dan weer terug bij haar partner, eventueel split-cage als ze niet lief zijn tegen elkaar.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm...kamers over heb ik helaas niet (twee van mijn kids delen al een kamer 😉 ).

Ze zou dan in de woonkamer moeten of in de hal. Hal is wel wat krap.

 

Heb het nadrukkelijk gevraagd of ze ook meteen weer buiten kon, en volgens dierenarts was dat geen probleem. Gewoon buiten in de ren zei ze, als ze maar bij haar maatje is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buiten houden zou ik echt niet doen, het word 's nachts echt nog heel koud. Dan zou ik ze allebei naar binnen halen. Ik heb dat zelf nooit gedaan, maar ik heb ook pas 2 keer een konijn laten castreren. De eerste keer werd het echt enorm vechten toen ik haar terugzette. Bij de tweede ging het wel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff...wat een gedoe zeg. Zie er zo tegenop dat ik al bijna twijfel of we het wel moeten doen. 🙈 Wat als ze gaan vechten? Ik heb geen ervaring met koppelen. Woonkamer is geen optie zegt manlief, dus dan zou het de hal worden. Is wel iets minder warm dan woonkamer. Is dat een probleem?

 

Hoe kan een dierenarts nou zeggen dat ze meteen in de ren kan wanneer jullie allemaal zeggen dat het niet kan? 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, mijn konijn moet binnenkort misschien ook onder het mes (niet voor castratie), maar bij mij zei de dierenarts dat ik haar daarna even apart moest zetten. De opvang, daarentegen, zei juist dat dat echt niet nodig is en dat ik het andere konijn misschien zelfs mee kan nemen, zodat ze allebei 'vreemd' ruiken. Ik weet niet of dat voor jou nog een optie is? Castratie is misschien wel een heftigere ingreep. 

 

Edit: Ik zie dat het probleem voornamelijk om binnen of buiten gaat. Sorry, niet goed gelezen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Hmm, mijn konijn moet binnenkort misschien ook onder het mes (niet voor castratie), maar bij mij zei de dierenarts dat ik haar daarna even apart moest zetten. De opvang, daarentegen, zei juist dat dat echt niet nodig is en dat ik het andere konijn misschien zelfs mee kan nemen, zodat ze allebei 'vreemd' ruiken. Ik weet niet of dat voor jou nog een optie is? Castratie is misschien wel een heftigere ingreep. 

 

Edit: Ik zie dat het probleem voornamelijk om binnen of buiten gaat. Sorry, niet goed gelezen! 

 

Nou, het is wel iets wat ik me inderdaad ook nog afvroeg... of het handig is om Ot ook mee te nemen op de dag dat Sien gesteriliseerd wordt. Maar vanochtend hebben ze allebei hun vaccinatie gehad en nu zitten ze de hele dag al apart van elkaar. Sien is uit de reisbox stampend het hok ingevlogen en Ot was na een uurtje achter het nachthok verstopt te hebben gezeten alweer bereid om rond te lopen in de ren en op het dakje van het schuilhokje te zitten.

Ze zoeken elkaar nu dus niet echt op terwijl ze allebei naar de da zijn geweest...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat ze op zich ook wel buiten na de ingreep hoor. Komt niet zoveel voor omdat ze hier in principe binnen (onverwarmd wel) zitten en pas naar buiten mogen als ze geholpen zijn maar het is echt niet dat het absoluut niet kan. Wel geef ik ze dan altijd een snugglesafe en warm dekentje. En het moet natuurlijk niet net een nacht zijn waarop het tegen het vriespunt aan zit (die hebben we nu nog wel). Daarbij zou ik er wél voor zorgen dat je de mogelijkheid hebt om haar wel binnen te halen want je weet van tevoren niet hoe jouw konijn gaat reageren, als zij het er zwaarder mee heeft dan gemiddeld dan moet je wel voorbereid zijn. Je kan haar dan ook prima in een klein panelenrennetje met reismand (en snuggle safe oid) in je hal zetten, maar je moet íets achter de hand hebben op z'n minst.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Dollie:

Ik laat ze op zich ook wel buiten na de ingreep hoor. Komt niet zoveel voor omdat ze hier in principe binnen (onverwarmd wel) zitten en pas naar buiten mogen als ze geholpen zijn maar het is echt niet dat het absoluut niet kan. Wel geef ik ze dan altijd een snugglesafe en warm dekentje. En het moet natuurlijk niet net een nacht zijn waarop het tegen het vriespunt aan zit (die hebben we nu nog wel). Daarbij zou ik er wél voor zorgen dat je de mogelijkheid hebt om haar wel binnen te halen want je weet van tevoren niet hoe jouw konijn gaat reageren, als zij het er zwaarder mee heeft dan gemiddeld dan moet je wel voorbereid zijn. Je kan haar dan ook prima in een klein panelenrennetje met reismand (en snuggle safe oid) in je hal zetten, maar je moet íets achter de hand hebben op z'n minst.

 

Zou jij het andere konijn ook meenemen of is thuislaten beter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn konijn gecastreerd is heb ik haar de eerste 2 dagen apart gehouden. Ik had een stukje ren afgezet en mijn ram zat er dus gewoon naast. Hij is wat lomp dus het leek me geen goed idee om ze meteen bij elkaar te doen. Onder toezicht heb ik ze bij elkaar gelaten en dat ging erg goed. Ondanks dat ze toen nog niet eens zo lang samen waren. Het zijn binnenkonijnen maar ik heb haar wel een snuggelsafe en een dekentje gegeven. De eerste dag vond ik best pittig voor haar. Daarna ging het snel beter. Ik denk niet dat ik ze meteen naar buiten zou doen. Het wordt nog echt wel koud in de nachten. 

Mijn ram is mee geweest naar de dierenarts. De assistente zei dat het niet nodig was. Ik wilde het wel heel graag. Voor de ondersteuning van Liz maar ook voor de geuren waar ze erg op kunnen reageren. Net na de operatie hebben ze Olaf en Liz even bij elkaar gezet onder toezicht. Daar kreeg ik later nog een foto van doorgestuurd. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, de afspraak is gemaakt. Volgende week dinsdag wordt Sien gesteriliseerd. Ot mag mee ter ondersteuning. Ik vind het nog wel heel spannend.

Ik zet toch in de woonkamer de panelenren neer, wil als ondergrond een oud vloerkleed liggen want ik denk dat onze pvc vloer te glad is.

Mijn plan was om ze daarna samen enkele dagen binnen te houden als dat goed gaat. (Ot is vrij rustig, maar mocht het niet goed gaan dan doe ik hem naar buiten in de ren.)

 

Hebben jullie verder nog te tips/dingen om rekening mee te houden/wat moet ik in huis halen?

aangepast door Ot&Sien
typfout
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .