Ga naar inhoud

Herbepalen rangorde nieuwe omgeving?


Eva93

Aanbevolen berichten

Goedenavond,

 

Ik heb nu anderhalve week geleden een koppeltje uit het asiel gehaald. Koppeltje zit al een jaar samen (zijn allebei bijna anderhalf) en wonen nu in een hok met ren van ongeveer 5m2. Hier kunnen ze 24/7 in en er zijn schuilplekjes. Ik zag na de eerste paar dagen het mannetje af en toe op het vrouwtje rijden (rangorde opnieuw bepalen denk ik), maar vond gisteren ineens plukken haar in de ren. Ook lijkt het vrouwtje wat knorriger naar het mannetje toe en deze probeert een aantal keer per dag op haar te rijden. Ze vechten niet, maar het vrouwtje laat wel duidelijk merken dat ze het niet leuk vindt dmv brom geluiden. Hoe lang duurt rangorde bepaling in een nieuwe omgeving meestal? 

Ze nemen gelukkig ook afstand van elkaar of liggen juist heel lief samen te slapen/eten, dus de situatie is niet constant. Maar het rijden is de afgelopen dagen wel een stuk vaker geweest dan de dagen ervoor. Is dit normaal of moet ik dit toch goed in de gaten houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een koppeling duurt best lang. Het is niet zo dat je na een speed-date, een tijdje op neutraal terrein en een weekje in het uiteindelijke verblijf een compleet gekoppeld stel hebt. 

 

 Vaak duurt het echt weken of maanden voordat ze echt stabiel zijn. In de prille periode veroorzaken veel dingen een nieuwe rangordebepaling. Dat hoort er bij. En kan inderdaad best lastig zijn.

 

Soms is bijv. een dierenartsbezoek in die eerste periode nodig voor één van de twee, bijv. als je de voedster wil laten castreren, en ook dat heeft weer invloed op de verstandhoudingen van koppels die nog niet lang samen zijn.  Als het goed is word het vanzelf minder en trekken ze weer lief naar elkaar toe. De tijd van het jaar speelt ook mee, in het voorjaar spelen de hormonen toch altijd wel wat meer op. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .