Ga naar inhoud

Twijfel. Hormonen? Wat te doen


DionneJ

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Wij hebben man Vos van 11 maanden en Lotje van 9 maanden. Ze zitten samen in een ruim buitenverblijf. Vos is gecastreerd. Lotje is (nog) niet geholpen.

 

sinds enige weken zie ik Lotje steeds op Vos rijden. Rennen erachteraan. Vos ondergaat het. Lotje is duidelijk dominant. Ook tammer dus altijd haantje de voorste en nieuwsgierig. Vos is veel banger. Ze vormen een prima setje, maar ik vraag me af of dat nu nog zo is. 
Want net vond ik hele plukken haar. Aan de kleur te zien van Lotje. Ze leek ook wat opgefokt. 
 

Ik zou denken dat steriliseren helpt. Want ze begint wel echt pubergedrag te vertonen. Maar ook het hele hok ligt onder de keutels. Ik weet niet zeker van wie. Maar ze waren beide zindelijk. Nu is het een grote bende.

Maar ik vind het nog te vroeg voor sterilisatie. Het is nog koud buiten. We hebben geen binnenverblijf. Ik zie er zelf wat tegenop. Maar ook als ik ze uit elkaar haal, moet ik ze opnieuw koppelen. Ook daar zie ik tegenop.

mijn plan was Lotje niet te laten steriliseren, maar ze wordt nu wel vervelend. Ik ben een beetje bang dat ze straks geen koppel meer kunnen zijn. En ruimte voor twee koppels heb ik echt niet.

 

wat te doen. Afwachten? Steriliseren? Of een van beide ergens anders laten wonen en voor de ander een nieuw maatje zoeken. Wie heeft er tips?

 

Nu hadden we ze gewoon beide zelf uitgezocht en niet zelf laten uitzoeken. Achteraf mss stom. Maar dat is hoe het ging.

 

Bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is voorjaar, ze is vol in de puberteit. Het is heel normaal konijnengedrag. Zolang ze niet echt vechten, gewoon samen laten. 

 

Of je nou in de zomer of winter laat steriliseren (eigenlijk castreren) je zal het konijn een aantal dagen binnen moeten houden. Na narcose kunnen ze slecht temperatuur op peil houden en de wond blijft binnen in huis ook schoner. Je kan daarvoor ook een verblijf met een panelenren inrichten of kijken of je ergens een tweedehands traliekooi kan kopen. Of van iemand een reservekooi of ren kan lenen. Het is maar net voor de eerste dagen na de ingreep, daarna kan ze als het goed is weer naar buiten. 


Castratie haalt de scherpe randjes er wel af, maar niet 100% van het gedrag weg. Volwassen worden helpt vaak ook wel, dus wat dat betreft zal het nu wel ook op een piek zijn. Maar ik ben toch wel een voorstander van castratie, dus als je het overweegt zou ik zeggen gewoon doen. 

 

Hier staat meer informatie over castratie bij konijnen:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind zo aan het einde van de winter ook vaak plukken haar. Dit is denk ik wel normaal. Voor de rest zou ik het even in de gaten houden. Als je je konijn laat castreren zijn er wel wat dingen waar je rekening mee moet houden maar, ik had gezien dat dat al in een andere reactie onder dit bericht was gezet.😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties. Van een eerder konijn ben ik zo’n vroege rui niet gewend. Hij ruide altijd pas in juni, juli. 
 

We wachten af. Het is nog steeds gezellig in het verblijf. Vos vindt het allemaal wel prima. En ik weet echt nog niet of castratie een goed idee is. Maar we proberen daar sowieso mee te wachten tot het buiten wat beter weer wordt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen hebben vier verhaarperiodes per jaar, de zomer-winter verhaarperiode, de winter-zomer verhaarperiode, en daar tussenin hebben ze nog kleinere verhaarperiodes, waarbij ze dus niet de volledige vacht verharen, maar tussentijds "bijwerken".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is geen gek gedrag voor deze periode van het jaar en de leeftijd. Hier is ook wat onrust, nu mijn pubermannetje (8 maandjes) wat praatjes begint te krijgen die hij vorige maand nog niet had. Wat gejaag en gerij, ach, dat zoeken ze samen wel uit.

 

Ik heb wel mijn voedsters laten helpen vanwege dergelijk gedrag wat maar doorging, mijn ram had geen leven meer en wij ook niet trouwens, een sproeiende voedster in je huis en een ram die alleen nog met zijn kont in een hoek durfde te liggen, zodat hij niet constant bereden wordt, dat was niet grappig. Mijn tweede voedster was vooral bitchy en claimde plekjes in de ren, ze viel uit naar mijn ram als hij in de buurt van 'haar' kleedje of huisje kwam. Dat was hier direct over na de ingreep, bij allebei, maar garanties heb je niet. Mijn eerste voedster heb ik even apart moeten zetten na de operatie, omdat mijn ram vervelend tegen haar was. Zij was dominant, hij ging toen ze zwak was een machtsgreep doen, de rotzak. Mijn huidige voedster is behoorlijk onderdanig, die heb ik gewoon bij haar toenmalige man kunnen laten, voor haar was hij wel lief na de operatie. Of je ze uit elkaar moet halen ligt er dus aan, het hoeft echt niet per se, als ze gewoon rustig zijn samen.

Ik ben wel een voorstander van castratie, mijn voedsters zijn allebei goed en snel hersteld en alle ellende was weg, ik kreeg er heel stabiele koppels door. Wat baarmoederproblemen betreft, het schijnt veel voor te komen, maar ja, mijn eerste voedster is doodgegaan toen ze vijf was aan iets geks aan haar blaas, garanties dat ze oud worden heb je toch nooit, het blijven kwestbare beestjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .