Ga naar inhoud

Ik weet het niet meer, konijn knaagt overal aan


Newport

Aanbevolen berichten

Ik heb, nu ongeveer een half jaar, een konijn. Een beter karakter kan ik mij niet wensen, maar ik zit met mijn handen in het haar. Het probleem is zo groot geworden dat ik overweeg om hem naar de opvang te brengen. 

 

Het is een konijn, dus hij knaagt. Helaas heeft hij dusdanig aan mijn plinten en muren geknaagd, dat ik een hele nieuwe vloer kan laten leggen en de muren opnieuw kan laten stuken. 

 

Ik heb al van alles geprobeerd om er voor te zorgen dat hij dit niet meer doet, in willekeurige volgorde: het aanbieden van wilgentakken, het aanbieden van knaagsteen, het aanbieden van meer en gevarieerder speelgoed, het gebruiken van anti bijt spray en het afschermen van de muur door middel van panelen en hoekbeschermers. 

 

Hij heeft een kattenbak waarin hij zijn behoeften doet en zijn hooi eet. Hij loopt los door de woonkamer. Echter heb ik door dit probleem toch een ren gekocht, maar daar sprong hij uit.  Het had ook geen nut om deze af te dekken met doeken die met knijpers zijn vast gezet. In mijn vorig topic kreeg ik de tip om de bovenkant ook dicht te maken, maar toen sprong die omhoog en bleef die met zijn kop haken in het gat van het paneel, waardoor die zich bijna ophing. Hierom hebben we het maar weer weg gehaald.  

 

Hij is binnenkort oud genoeg om te laten castreren en dan wilde wij hem laten koppelen, maar ik ben bang dat ze dan met zijn tweeën de boel op eten. Ik heb een huurhuis en ik ben chronisch ziek waardoor ik een uitkering ontvang. Op deze manier is het niet meer houdbaar. Ik heb er ook al aan gedacht om hem te verplaatsen naar het balkon, maar hier zouden dan vele dure aanpassingen aan worden gedaan en tevens is de ruimte aan de krappe kant voor een koppel. 

 

De enige optie die ik nog voor ogen zie is om hem op te sluiten in een kooi, maar dat leven is verre van dierwaardig. Het alternatief zou dan ook zijn dat ik een nieuw tehuis voor hem moet zoeken. Ik hoop dit te voorkomen en ik wil bij deze dan ook een laatste oproep doen op dit forum voor het vinden van een oplossing...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Auww, dat is pijnlijk om te moeten kiezen. Je wilt natuurlijk je konijn niet kwijt, maar het is ook zielig om hem op te sluiten. Allebei zou ik het geen optie vinden dus ik zou ook opzoek gaan naar een oplossing. 

 

Zo hoe ik het net las staat je konijn binnen. Je zou van een deel van je huurhuis een soort van ren maken, deze ruimte moet je dan wel aanpassen en daar zitten geloof ik allemaal regels aan. Dus ik zou een ren maken. Om het aangenaam te maken voor deze konijnen zou je een mat kunnen plaatsen, waar ze niet op uitglijden. Zou beschadigt je vloer ook niet. 

 

Maar je kunt natuurlijk het beste zelf kijken naar een oplossing, voor elk dier is een ander iets beter. Dus kijk naar je konijn wat voor jullie de beste oplossing is. Er is altijd wel een oplossing. En anders zou je ook nog geen maatje kunnen nemen. Dit kan zielig zijn in sommige mensen zijn/haar ogen, maar dit konijn heeft nooit geleefd met een maatje, dus dat is hij ook niet gewent. 

 

Suc6 met het kiezen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Beb:

Auww, dat is pijnlijk om te moeten kiezen. Je wilt natuurlijk je konijn niet kwijt, maar het is ook zielig om hem op te sluiten. Allebei zou ik het geen optie vinden dus ik zou ook opzoek gaan naar een oplossing. 

 

Zo hoe ik het net las staat je konijn binnen. Je zou van een deel van je huurhuis een soort van ren maken, deze ruimte moet je dan wel aanpassen en daar zitten geloof ik allemaal regels aan. Dus ik zou een ren maken. Om het aangenaam te maken voor deze konijnen zou je een mat kunnen plaatsen, waar ze niet op uitglijden. Zou beschadigt je vloer ook niet. 

 

Maar je kunt natuurlijk het beste zelf kijken naar een oplossing, voor elk dier is een ander iets beter. Dus kijk naar je konijn wat voor jullie de beste oplossing is. Er is altijd wel een oplossing. En anders zou je ook nog geen maatje kunnen nemen. Dit kan zielig zijn in sommige mensen zijn/haar ogen, maar dit konijn heeft nooit geleefd met een maatje, dus dat is hij ook niet gewent. 

 

Suc6 met het kiezen!

 

Helaas ontsnapt hij dus uit de ren of zijn de aanpassingen, welke wij zelf hebben gemaakt niet veilig. De ren is ook niet groot genoeg om te dienen als permanente huisvesting en de woning is niet groot genoeg om een heel stuk af te zetten voor hem.

 

Hij heeft wel degelijk geleefd met een maatje. Enkel leefde hij bij de verkoper met zijn broer samen. Het is algemeen bekend dat twee rammen niet samen gaan als de hormonen op gaan spelen en wij wilden dit risico dan ook niet nemen, waardoor we alleen hem hebben meegenomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Newport:

 

Helaas ontsnapt hij dus uit de ren of zijn de aanpassingen, welke wij zelf hebben gemaakt niet veilig. De ren is ook niet groot genoeg om te dienen als permanente huisvesting en de woning is niet groot genoeg om een heel stuk af te zetten voor hem.

 

Hij heeft wel degelijk geleefd met een maatje. Enkel leefde hij bij de verkoper met zijn broer samen. Het is algemeen bekend dat twee rammen niet samen gaan als de hormonen op gaan spelen en wij wilden dit risico dan ook niet nemen, waardoor we alleen hem hebben meegenomen. 

 

Aiii. Dit is jammer, Hoe ontsnapt hij uit de ren? Want als hij er tussen door komt kan je kippengaas gebruiken. Dit is wat minder groot en steviger. Maar zonder ruimte is dit inderdaad lastig. 

Wel goed dat de twee rammen uit elkaar zijn, want dat kan inderdaad niet goed aflopen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een maatje is zeker aan te raden! Daardoor kan dit gedrag ook gewoon minder worden. 

Zelf heb ik ook een super lief maar zeer fanatiek konijn 😉. Ze knaag aan alles. Plinten, stoelen, behang, kleed enz. Nu is het iets minder geworden nu vriendje Olaf er is.  Ik heb een vrij hoog hek om hun verblijf (5m2) staan. Deze heb ik gekocht bij "Grootplezier.nl", de meeste hekjes voor konijnen zijn veel te laag en te slap. Hier hebben ze mooie stevige en hoge rennen voor een goede prijs. Voor de muren heb ik niet al te dure en dunne (paar mm) parnelen van hout staan van ongeveer een meter hoog. Doordat het verblijf in een hoek staat heb ik aan 1 ren voldoende en is niet mijn hele woonkamer hekwerk. In hun verblijf ligt vloerbedekking zodat ze ook echt goed kunnen rennen en springen. De randjes van de vloerbedekking vallen achter het hout of ren.

Gaan trainen (als je konijn dat leuk vindt)  kan er ook voor zorgen dat hij wat energie kwijt raakt. Een kattenbak met zand kan ook helpen en wat oude handdoeken (wel onder toezicht) Het zou vreselijk jammer zijn als je je konijn niet langer kunt houden. Succes! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou even afwachten hoe hij na de castratie is. Mijn ram is daardoor een stuk minder fel geworden, en hij springt ook niet meer zo hoog.

Verder zou het misschien ook verveling kunnen zijn, en kan een maatje dus juist positief uitpakken. Ik neem aan dat ze je bij de opvang wel kunnen vertellen welk konijn niet knaagt, en of je het risico loopt dat het nieuwe konijn hierdoor ook gaat knagen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Marjoleink:

Ik zou even afwachten hoe hij na de castratie is. Mijn ram is daardoor een stuk minder fel geworden, en hij springt ook niet meer zo hoog.

Verder zou het misschien ook verveling kunnen zijn, en kan een maatje dus juist positief uitpakken. Ik neem aan dat ze je bij de opvang wel kunnen vertellen welk konijn niet knaagt, en of je het risico loopt dat het nieuwe konijn hierdoor ook gaat knagen.

 

Aangezien konijnen in opvangen zelden in een huiselijke situatie leven valt er vaak weinig te zeggen over wat ze doen als ze loslopen en dan vooral gedrag als knagen, graven of zindelijkheid. Bij sommige konijnen kun je bij wijze van aan de neus al zien dat ze de tent af gaan breken, maar andersom is een betrouwbare inschatting geven van dat ze het níet doen heel erg lastig. Vaak manifesteert dit soort gedrag zich ook pas na verloop van tijd, als het nieuwe er af is. en puntje bij paaltje is het ook gewoon natuurlijk gedrag voor konijnen, wat de meeste konijnen wel in verschillende gradaties vertonen. 

 

De kans is aanwezig dat het naar verloop van tijd minder wordt, zeker als hij nu nog jong is en je hem gaat laten castreren en koppelen, maar je hebt daar echt geen enkele garantie op. Je zult van te voren ook niet kunnen uitsluiten dat het nieuwe maatje een nog grotere sloper is, of dat ze bijvoorbeeld niet goed zindelijk is etc. 

 

Om eerlijk te zijn plaats ik juist om deze reden nagenoeg geen konijnen in huis, zeker niet als het idee is dat ze 24/7 loslopen want dat valt zo vaak vies tegen. Je hebt er natuurlijk van die perfecte konijntjes tussen zitten, maar dat zijn naar mijn idee eerder uitzonderingen die vervolgens wel in het oog springen omdat het natuurlijk echt super leuk en gezellig is om zo'n beestje los in huis te hebben lopen. 

 

Ik wil niet zeggen dat je nu onmiddellijk je konijn weg moet doen, maar realistisch gezien is de kans vrij aanwezig dat dit gedrag altijd in meer of mindere mate aanwezig zal blijven. Het heeft waarschijnlijk meer nut om te kijken hoe je hem een afgeschermde ruimte kunt bieden waarin hij geen kwaad kan aanrichten maar óók gewoon z'n energie kwijt kan (en een maatje kan hebben etc) dan hopen dat het nog over gaat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Beb:

[...]En anders zou je ook nog geen maatje kunnen nemen. Dit kan zielig zijn in sommige mensen zijn/haar ogen, maar dit konijn heeft nooit geleefd met een maatje, dus dat is hij ook niet gewent. 

Omdat een konijn nooit samen geleefd heeft wil dat niet zeggen dat hij/zij een maatje niet mist! Een konijn is van nature een sociaal dier en heeft behoefte aan een maatje of ie het nu kent of niet...

 

In het geval van TS zou een maatje zelfs wel eens tot een oplossing kunnen leiden. Het knagen kan verveling zijn. Een maatje gaat verveling tegen. (Garanties dat het gedrag over gaat kan ik niet geven, maar het kan.)

Anders zou je imo toch het beste kunnen kijken naar een andere constructie ren die stevig en veilig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Mijn excuses voor mijn late reactie. Ik ben wegens omstandigheden een tijd niet online geweest op dit forum.

 

Ik heb in ieder geval besloten dat we hem laten castreren en koppelen aan een voedster. Ik wil de houten plinten gaan vervangen door platte kunststof plinten. De gaten in de muren zullen worden gestuct en dan hoop ik van harte dat ze er van af blijven nadat ik een paar honderd euro verder ben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat vervelend, en zo herkenbaar 😔

Mijn ram heeft ook mijn vorige huis volledig gestript. Behang en plinten er af, deurkozijn kapot... 

En zelfs toen hij zijn vriendinnetje kreeg nam zij het gedrag helaas over waardoor mijn huis op den duur volledig ingericht was op de konijnen. 

Een ren, waardoor ze duidelijkheid kregen en hun eigen plekje hadden, was wel hetgeen wat heeft geholpen. 

Hopelijk vind je een mogelijkheid waardoor je voor jezelf en je konijnen rust vind! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Newport:

Mijn excuses voor mijn late reactie. Ik ben wegens omstandigheden een tijd niet online geweest op dit forum.

 

Ik heb in ieder geval besloten dat we hem laten castreren en koppelen aan een voedster. Ik wil de houten plinten gaan vervangen door platte kunststof plinten. De gaten in de muren zullen worden gestuct en dan hoop ik van harte dat ze er van af blijven nadat ik een paar honderd euro verder ben. 

Lijkt me een goed plan! 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
4 minuten geleden zei sarah1:

ik heb ook nog een ander idee waardoor ze of stopt of het iniedergeval minder word want konijnen houden gewoon veel van knagen je kunt je konijn een knaagblok geven en een knaagstok

Een knaagblok/knaagsteen/knaagstick is heel ongezond voor konijnen en moet je echt niet geven! De verhouding mineralen hierin is niet goed voor konijnen, waardoor ze ernstige gezondheidsproblemen kunnen krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei sarah1:

ik heb ook nog een ander idee waardoor ze of stopt of het iniedergeval minder word want konijnen houden gewoon veel van knagen je kunt je konijn een knaagblok geven en een knaagstok

 

Knaagblokken  / knaagstenen / likstenen zijn ontzettend slecht voor konijnen. Ze veroorzaken een verstoorde calcium balans, bevatten allerlei mineralen die slecht zijn. Je krijgt er juist konijnen met tand & kiesproblemen en blaas & nierproblemen door. Wegsmijten die dingen en nooit meer kopen.  De enige dieren die een knaagblok nodig hebben zijn chinchilla's. Voor konijnen en de overige knaagdieren is het echt hartstikke slecht. Niet geven dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een ren in huis zou willen plaatsen, kun je kijken voor een puppyren. Die zijn, dacht ik tenminste, iets hoger en een stuk steviger dan de konijnen rennen.

Verder denk ik net zoals de rest dat een maatje voor je nijn erg goed kan helpen, want ook in mijn oren klinkt dit knaaggedrag als verveling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden zei BunnieHop:

Als je een ren in huis zou willen plaatsen, kun je kijken voor een puppyren. Die zijn, dacht ik tenminste, iets hoger en een stuk steviger dan de konijnen rennen.

Verder denk ik net zoals de rest dat een maatje voor je nijn erg goed kan helpen, want ook in mijn oren klinkt dit knaaggedrag als verveling.

Ja, puppyrennen zijn heel fijn! Je moet dan wel even goed opletten dat de hoogte hoog genoeg is, minimaal 1 meter. Anders springen ze er nog steeds met gemak overheen. En even opletten dat de spijlen niet te breed zijn, anders wurmen ze zich daar weer doorheen 😉

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook 4 knagers los lopen in huis. 2 in de woonkamer en 2 in de knutselkamer een verdieping hoger. Toen ik vorig jaar door ziekte een tijd van huis moest zijn, hebben de 2 in de woonkamer mijn eetkamerstoelen gesloopt. Dit uit verveling en gemis. Nadat ik weer thuis kwam te wonen was het namelijk over.

Wat je kunt proberen is om hem af te leiden. Ik las dat je een balkon hebt (heb ik ook!) Misschien kun je daar een graafbak met zand voor hem neerzetten en misschien kan hij met mooi weer lekker buiten spelen.

Kartonnen dozen is ook leuk knaagspeelgoed. Zet een paar in de woonkamer met openingen erin (wordt altijd verbouwt door de knager). Je hebt ook van die kattenkrabrollen van karton wat ook leuk is om te slopen. Let er wel op dat het karton niet allemaal opgegeten wordt.

Bij mij werd de deurmat bij de achterdeur gesloopt (is van kokos gemaakt) dus die heb ik vervangen door een hennepmat die ze kunnen slopen. 

Van een lange doos kun je een ballenbak maken. Je kunt van die plastic kinderballen erin doen of gewoon papieren proppen bijvoorbeeld. 

Wat hier ook goed werkt zijn allerlei verschillende tunnels (van natuurlijk materiaal) die ik aan elkaar maak (met jute touw) zodat het een lange tunnel wordt. Je hebt ook driesprongen te koop zodat je een soort T kan maken. 

Ik had een laminaatvloer maar daar heb ik voor een paar tientjes een op maat gemaakt tapijt voor gekocht zodat ze kunnen rennen en binkies kunnen maken.

Op hoeken van de muren heb ik van die afdekstrips geplakt. En boven heb ik de muren rondom met houten planken bedekt (heb boven een muureter zitten).

Ook leuk is om hem denkspelletjes te geven zodat hij wat te doen heeft en zich niet hoeft te vervelen.

Uiteindelijk zal hij altijd iets blijven zoeken om te knagen, vooral de dingen die niet mogen. Probeer hem dan af te leiden. Zet een stoel midden in de kamer of verplaats iets (is altijd interessant). Ik zet soms mijn wasrek midden in de kamer met een kleed erover (als een soort grote tent) en allemaal balletjes, speeltjes en lekkers eraan (bv wc rol gevuld of blaadjes witlof met knijpers vast).

 

Castreren zal ook zeker helpen, wordt hij denk ik wel rustiger van. En dan een maatje is erg gezellig. Kunnen ze samen de boefjes uithangen 😅

aangepast door Francisca
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .