Spring naar bijdragen
Bucksternight

Moeilijke keuze... Kunnen jullie advies geven?

Recommended Posts

Hoi mensjes, 

Zoals sommige al misschien hebben gelezen op mijn vorige discussie is mijn nieuwste konijntje al meteen overleden.. (lees de vorige discussie eens als je niet mee bent) en nu zit mijn Puckie helemaal alleen.. Mijn ma wil geen nieuw konijn meer halen. En zegt dat hij maar alleen moet blijven.. Maar dat wil ik niet. Ik wil hem houden, maar ik wil ook dat hij een nieuw vriendinnetje krijgt... Zou ik voor het geluk gaan van hem weg te doen naar het asiel waar hij herplaats zal worden? Of zou ik hem houden? Of moet ik mijn mama proberen te overtuigen?(wat waarschijnlijk niet zal werken..) 

Grt 

Ik

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou zeker nog eens in gesprek gaan! Er is op bb goede informatie te vinden waarom een partner noodzakelijk is, misschien kan het helpen dat samen door te nemen!

Als dat toch niet lukt zul je een moeilijk keuze moeten maken. Maar het enige juiste wat je kunt doen is Puckie naar een goede konijnen opvang brengen zodat hij elders het geluk met een vriendinnetje kan vinden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sluit mij aan bij bovenstaande adviezen. Als je duidelijk met je moeder kan bespreken wat haar bezwaren zijn, en wat eventuele oplossingen daar voor zijn, dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent.Als het echt niets word kun je hem altijd nog af staan, maar misschien zijn haar bezwaren punten die gewoon op te lossen zijn. 

Als jullie bijvoorbeeld willen stoppen met konijnen is kiezen voor een senior konijntje als partner, die zitten regelmatig in konijnenopvangen en worden extra gepromoot via de facebookpagina bunnybin senioren. 

Als er een andere reden is, kun je die misschien ook wegnemen in het gesprek door oplossingen daar voor aan te dragen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hai, 

Ik heb ook 1 konijntje, Beb. Hij is (wat ik zie) heel gelukkig. Hij ziet er heel blij uit dus ik hoef er niet nog 1 te nemen vind ik. Een konijn hoeft in zijn eentje zeker niet eenzaam te zijn. Die van ons heeft een (vind ik) groot hok en een groot stuk om te spelen. Het hok staat buiten, en dat stuk waar hij kan spelen zit eraan (onze overkapping). Het hok staat overdag bijna altijd open. Natuurlijk wel met een oog in het zeil. Heb jij buitenruimte? Dan zou ik dit zeker aanraden. Het zorgt ervoor dat hij gezond blijft en gelukkig is. Dus daar zou ik mee beginnen. Zorg er wel voor dat je hok een warm plekje heeft aangezien het wel buiten staat. En wil dit niet? Dan zou ik toch je moeder overhalen met een oppaskonijntje. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Beb:

Hai, 

Ik heb ook 1 konijntje, Beb. Hij is (wat ik zie) heel gelukkig. Hij ziet er heel blij uit dus ik hoef er niet nog 1 te nemen vind ik. Een konijn hoeft in zijn eentje zeker niet eenzaam te zijn. Die van ons heeft een (vind ik) groot hok en een groot stuk om te spelen. Het hok staat buiten, en dat stuk waar hij kan spelen zit eraan (onze overkapping). Het hok staat overdag bijna altijd open. Natuurlijk wel met een oog in het zeil. Heb jij buitenruimte? Dan zou ik dit zeker aanraden. Het zorgt ervoor dat hij gezond blijft en gelukkig is. Dus daar zou ik mee beginnen. Zorg er wel voor dat je hok een warm plekje heeft aangezien het wel buiten staat. En wil dit niet? Dan zou ik toch je moeder overhalen met een oppaskonijntje. 

Het is nu nog te koud om een binnenkonijn buiten te plaatsen, dat kan pas eind mei als het niet meer vriest. 

Verder is een maatje voor een konijn wel belangrijk, net zo belangrijk als een ruim verblijf en goed voer. Met een maatje zijn ze niet eenzaam en vaak een stuk minder angstig. Een mens kan een maatje niet vervangen, omdat wij niet dezelfde taal spreken als de konijnen (ze zullen zich bij ons nooit zo op hun gemak voelen als bij een ander konijn).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei happy211:

Het is nu nog te koud om een binnenkonijn buiten te plaatsen, dat kan pas eind mei als het niet meer vriest. 

Verder is een maatje voor een konijn wel belangrijk, net zo belangrijk als een ruim verblijf en goed voer. Met een maatje zijn ze niet eenzaam en vaak een stuk minder angstig. Een mens kan een maatje niet vervangen, omdat wij niet dezelfde taal spreken als de konijnen (ze zullen zich bij ons nooit zo op hun gemak voelen als bij een ander konijn).

Ja. Ik snap dat het koud is en dat de meesten het zielig zouden vinden. Maar hij staat onder de overkapping, en heeft veel warme plekjes. Hij is zeer vrolijk en voelt zich veilig. Ook heeft hij genoeg te dien en vermaakt zich met allerlei dingen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Beb:

Ja. Ik snap dat het koud is en dat de meesten het zielig zouden vinden. Maar hij staat onder de overkapping, en heeft veel warme plekjes. Hij is zeer vrolijk en voelt zich veilig. Ook heeft hij genoeg te dien en vermaakt zich met allerlei dingen. 

Ik vind het erg jammer te lezen dat er nog steeds zo gedacht wordt.. Als je konijnen samen ziet zie je zo veel ander (natuurlijk)gedrag wat ze alleen niet kunnen laten zien zoals elkaar wassen en samen slapen. 
Konijnen kunnen niet praten, dus aangeven dat ie eenzaam is wordt lastig. Maar zet ze samen en je ziet direct het verschil! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Beb:

Hoe weet je dat je konijn zich veilig voelt? Konijnen zijn prooidieren, dus die zijn constant op hun hoede. Met zijn tweeën kunnen ze beter opletten dan alleen, dus een konijn met een partner kan zich meer ontspannen dan een konijn alleen, die altijd alert moet zijn.

• Vind ik leuk 4
  • Verward 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijn Liz had ik eerst een tijdje alleen. Ze zag er zeer gelukkig uit en maakte vrolijk haar binkies. Ze kreeg heel veel aandacht. Het is toch een enorm verschil nu ze haar maatje Olaf erbij heeft. Ze doen bijna alles samen! Samen eten, rennen, slapen en ze wassen elkaar vaak. Allemaal dingen die ik als mens niet haar kan doen. Ik ben dan ook stellig van mening dat een konijn een maatje nodig heeft. En ik ben ook zeer gelukkig met nog een maatje erbij. 😀

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Marjoleink:

Hoe weet je dat je konijn zich veilig voelt? Konijnen zijn prooidieren, dus die zijn constant op hun hoede. Met zijn tweeën kunnen ze beter opletten dan alleen, dus een konijn met een partner kan zich meer ontspannen dan een konijn alleen, die altijd alert moet zijn.

Hij maakt binkies. Dan zie je dat ie op zn gemak is. En hij rent overal naar toe. Bang lijkt ie zéker niet te zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou zoiezo even met je moeder overleggen waarom ze geen nieuw konijn wil en misschien kan je haar ook wel overhalen om toch een nieuw konijntje te halen.  Als er geen nieuw konijn komt kan je eventueel overwegen om hem naar een mooie opvang te doen en er voor te zorgen dat hij een leuk baasje en vriendje/vriendinnetje krijgt. Toch zou je er voor kunnen kiezen hem gewoon alleen te zetten. Als je hem veel aandacht geeft kan je kijken wat hij er van vind. Dan kan je letten op:

• of het konijn blij is
  • of het konijn niet verveeld is
  • of het konijn op zijn gemak is

als dit allemaal zo is zou ik niet heel veel reden zien om hem gelijk weg te doen. Je hebt wel gelijk dat je een konijn eigenlijk niet alleen moet stoppen. Maar soms kan je niet anders.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben zelf heel erg anti-konijn-alleen en ben het daarom ook niet eens met het advies van @Beb en @konijntjeXD. Konijnen horen niet alleen. Het zijn sociale dieren en niets of niemand kan een soortgenootje vervangen. De enige keren dat mijn konijnen alleen zitten, is wanneer hun maatje is overleden. Dan breekt mijn hart, niet alleen omdat ik het overleden konijn mis, maar vooral omdat het overgebleven konijn dan alleen overblijft en ik duidelijk zie dat deze een maatje mist.. Gelukkig krijgen ze dan binnen korte tijd weer een vriendje en bloeien ze weer helemaal op. Ik zou dus echt voor het geluk van Puckie kiezen en proberen om je moeder te overtuigen om een maatje aan te schaffen en hem anders naar een opvang brengen waar hij herplaatst kan worden. Succes! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een maatje is voor een konijn een eerste levensbehoefte. Zelfs bij laboratoriumkonijnen word er tegenwoordig echt alles aan gedaan om ze een maatje te geven, die worden zo veel mogelijk in groepen gehuisvest. Het is wetenschappelijk bewezen dat konijnen zoveel baat hebben bij een soortgenootje, dat dat dus zelfs in de proefdieren- en zelfs ook in de vleesindustrie hoog op de prioriteitenlijst staat. Waarom zou je dan als particulier nog wel een konijn alleen houden? Ik snap er niets van.

• Vind ik leuk 3
  • Bedankt 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weet je waar ik best wel slecht tegen kan? Dat er mensen zijn die zich aanmelden hier op het forum en dan als eerste bericht meteen verkeerde informatie of adviezen gaan zitten geven, @Beb en @konijntjeXD... Een maatje voor je konijn is zo ontzettend belangrijk! Een konijn alleen is nooit, maar dan ook nooit beter af in zijn eentje.

• Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Ot&Sien Je hebt inderdaad gelijk. Ik had het misschien niet zo moeten zeggen want het word anders opgevat dan mijn bedoeling was. Dat is overigens echt mijn eigen schuld. Ik bedoelde dat je hem niet gelijk op stel en sprong hoeft weg te doen als je konijn gelukkig is. En dat je als hij gelukkig is best even de tijd kan nemen om alles te overdenken en een goed baasje te zoeken. Dat je hem dan een tijdje zonder vriendje kan zetten zodat je zeker weet dat hij een goed vriendje krijgt met een lief baasje. Als hij dan tijdelijk alleen staat het even niet anders kan maar dat je dan wel opzoek moet naar een nieuw baasje. Want een vriendinnetje/vriendje is het aller belangrijkst voor een konijn. Als je konijn niet gelukkig is zou je er wat meer vaart achter moeten zetten. 

Nog een keer mijn excuses

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei konijntjeXD:

@Ot&Sien Je hebt inderdaad gelijk. Ik had het misschien niet zo moeten zeggen want het word anders opgevat dan mijn bedoeling was. Dat is overigens echt mijn eigen schuld. Ik bedoelde dat je hem niet gelijk op stel en sprong hoeft weg te doen als je konijn gelukkig is. En dat je als hij gelukkig is best even de tijd kan nemen om alles te overdenken en een goed baasje te zoeken. Dat je hem dan een tijdje zonder vriendje kan zetten zodat je zeker weet dat hij een goed vriendje krijgt met een lief baasje. Als hij dan tijdelijk alleen staat het even niet anders kan maar dat je dan wel opzoek moet naar een nieuw baasje. Want een vriendinnetje/vriendje is het aller belangrijkst voor een konijn. Als je konijn niet gelukkig is zou je er wat meer vaart achter moeten zetten. 

Nog een keer mijn excuses

Lijkt me een prima aanvulling. Inderdaad, een konijn kan best eventjes alleen terwijl je een oplossing probeert te vinden. Hoe lang verschilt per konijn: mijn ram kwijnde na een dag al helemaal weg, terwijl andere konijnen het na 2 weken misschien nog prima doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites