Spring naar bijdragen
Evee

Hoeveel permanente leefruimte hebben jouw konijnen?

Hoeveel permanente leefruimte hebben jouw konijnen?  

101 stemmen

1. 1. Hoe groot is de permanente leefruimte van jouw konijnen, in vierkante meters? (lees het topic voor uitleg over hoe je het precies berekent! Verdiepingen en losloopruimte telt niet mee!)

• 0,5 m2 per konijn
      1
    • 1 m2 per konijn
      14
    • 2 m2 per konijn
      26
    • 3 m2 per konijn
      25
    • 4 m2 per konijn
      7
    • 5 m2 of meer per konijn
      33

Recommended Posts

Een nieuwe poll voor bovenaan het forum, hoeveel permanente leefruimte hebben jouw konijnen? 

Permanente leefruimte is de ruimte waar ze altijd, dus echt 24 uur per dag, 7 dagen per week, beschikking over hebben. Losloopruimte telt daar dus niet voor mee. Verdiepingen tellen ook niet mee. Het gaat dus echt om vlak terrein. 

Heb je meerdere konijnen in één verblijf? Dan deel je het totale formaat van het verblijf, door het aantal konijnen.Heb jij bijvoorbeeld één koppel konijnen op twee vierkante meter leven, dan is er dus een leefruimte van 1 vierkante meter per konijn. 

Hoe bereken je hoeveel vierkante meter het verblijf is?
Als jouw koppel in een hok leeft van 120 cm bij 60 cm, dan bereken je het oppervlak door de lengte en breedte te vermenigvuldigen. Let wel op dat je dat in meters doet 😉 

In het voorbeeld is dat dus 1.2m x 0,6m in dit geval leven ze dan dus op 0.72 vierkante meter.

Dat deel je door het aantal konijnen, in dit geval 2.

Dan kom je dus op 0.72/2=0.36 vierkante meter per konijn (zo zie je maar hoe klein een standaard kooi is!)
Dat formaat staat niet exact in de poll, dus dan kies je het getal wat er het dichtst bij zit, in dit geval zou je dus 0,5 m2 aanvinken. 

Staat het exacte formaat er niet in? Dan kies je het formaat dat er het dichtst bij zit.

Heb je twee of meer aparte verblijven en wisselt het formaat per koppel? Het is in zo een geval mogelijk om verschillende opties in de poll te selecteren.

Deel gerust je berekening hier in het topic, ik ben wel benieuwd naar alle formaten! 

Ter info: ons advies is om minimaal 2 vierkante meter permanente leefruimte per konijn te rekenen. Voor een koppel dus minimaal 4 vierkante meter, voor een drietal minimaal 6 vierkante meter enz. Dat is minimaal, groter is altijd beter 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijnen leven in volierepanelen-rennen. Elk paneel heeft een breedte van 98cm. De breedte per ren is 2 panelen, de lengte is 4 panelen.

De rennen zijn dus 1.96 meter breed en 3.92 meter lang. 

1.96 x 3.92 = 7.68 vierkante meter per koppel.

Per konijn dus 3.8 vierkante meter. 

Ik heb dus 4 meter per konijn aangevinkt, omdat dat er het dichtst bij zit 🙂 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pluisje heeft een ren van 2m2, maar meestal loopt ze los. Ze zit eigenlijk alleen in de ren als er geklust moet worden of als ze gaat lopen bijten en irritant gaat doen omdat ze eten wilt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het verblijf van Binky en Monky is 2 meter breed en 5 meter lang, het hok niet meegerekend. Achteraf heb ik spijt dat we de ren niet nog langer hebben gemaakt maar het moest allemaal nogal snel aangezien ik Binky en Monky onverwachts heb overgenomen. In de toekomst wil ik een ‘tuinhuis’ ipv hok voor ze en de ren nog wat langer. Moet ik m’n man wel heel lief aankijken 😁

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei MichelleloveElmo:

Ene koppel heeft 4 x 1 m (en losloop ruimte) en.dus 2 m2 per konijn. Andere hebben 2x3 = 6 m2 met zijn 2e dus 3m2. Ik kom dus gemiddeld op 2,5 dus precies er tussen in 😅

Ik heb aangezet dat je meerdere opties aan kan vinken 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze hebben een ren van 2,5 m2 met daaraan een hok van 0,75 m2, dus dat bij elkaar en dan delen door 2 is 1,6 m2 per konijn.

We gaan de tuin nog anders inrichten, en dan wil ik uiteindelijk de ren uitbreiden naar 2 m2 per konijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met binnen rondhuppelende konijnen score je makkelijker vierkante meters leefruimte, want het is een gedeelde leefruimte met ons allemaal. 🙂 Even grof stappen geteld hoe groot onze L-vormige woonkamer is: 4x3,5 + 8x4= 46m2.  Dat gaan we buiten niet redden als we gaan verhuizen, vrees ik. Ik twijfel ook nog hoe we dat aan gaan pakken, binnen of buiten of een combinatie, maar ja, dat ligt er ook aan waar het volgende huis staat en hoe de omgeving is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Ik wil hem wel invullen, maar die van mij staat er niet bij. Van mij is 26.89m² voor 6 konijnen, dus dat is 4.48m² per konijn

Je kiest wat er het dichtst bij zit, in dit geval dus 4 meter per konijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei JokeC:

Evee heeft er een mogelijkheid in aangebracht om meerdere keuzes te maken dus jij zou 4m2 en 5 m2 aan kunnen vinken. 

Dat is alleen bedoelt als het voor verschillende koppels wisselt. Je kiest in principe wat er het dichtst bij zit. In het geval van konijnenliefhebber dus 4 vierkante meter per konijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die van mij hebben het slecht. Mijn ren is 5 m2, en die was bedoeld voor 2 konijnen. Tja, en toen werden het er 4. Ik ben nog steeds aan het sparen voor een grotere ren, maar het maximale dat ik kwijt kan is 7m2. Beneden in de tuin is wel meer ruimte, maar dan staan ze de hele zomer in de zon, en de rest van het jaar hebben ze natte voeten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die van mij hebben een eigen ren waar ze zich kunnen terugtrekken, maar kunnen 24/7 los in het woonkamer en keuken gedeelte en dat is zo’n 45m2 in totaal, dus zo’n 22m2 per konijn. Met loslopende binnenkonijnen kom je vrij snel aan een hoog oppervlakte. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn ren is 5,10x2,8. Senna zit nu helaas nog alleen dus die heeft veel ruimte. Ik wil over 2 weken een vriendje voor haar uitzoeken, of als het lukt zelfs 2 nieuwe, dus dan wordt het iets minder per konijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei IreneM:

Ik wil over 2 weken een vriendje voor haar uitzoeken, of als het lukt zelfs 2 nieuwe, dus dan wordt het iets minder per konijn.

Ga je dan 2 koppeltjes in die ren houden of elk koppeltje een eigen ren?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee ik bedoel een trio in 1 ren. Senna heeft tot vorig jaar altijd met z'n 3-en gezeten, maar moet natuurlijk wel geschikte maatjes vinden bij de opvang. Als het niet lukt komt er 1 nieuwe bij.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb in de tuin twee rennen van 6m2 staan, bedoeld voor elk een koppeltje. Maar in een van de rennen zitten er inmiddels 3 (er was ruimte genoeg om een vondeling op te nemen ;)).

Binnen heb ik een kleine ren van 2m2 voor twee konijnen. Die mogen wel los maar ja dat telt natuurlijk niet mee.

Of eigenlijk was dit de situatie. De twee koppels zijn inmiddels samengevoegd en zitten nu dus met hun 4tjes in de ren binnen die wel een extension heeft gekregen om aan de minima van 1m2 per konijn te blijven voldoen. Ik ben er nog niet uit of ze binnen blijven of staks met z’n viertjes in de ren buiten gaan...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites