Ga naar inhoud

Kitty eet geen biks meer


Tûnkabouter

Aanbevolen berichten

Ik hoop dat jullie mij met dit raadsel kunnen helpen. Kitty (mini dwerg konijn) is bijna 8 jaar en is vrijdag geholpen aan haar gebitje.  Daar zaten een paar haakjes, waardoor ze geen brokjes meer kon eten. Ze kwam moeilijk uit de narcose en kon moeilijk op temperatuur komen en heeft dus in de couveuse bij de dierenarts gezeten. Eenmaal weer thuis heb ik haar in huis gehouden op advies van de dierenarts, die zei, dat ze voor één nacht binnen moest blijven. Dit werden er wat meer, omdat ze nog wat plakpoep had en ze nog geen brokjes at en ik haar twee keer daags antibiotica moest geven.

Heb Robin leeftijd onbekend de zondagse ook naar binnen gehaald omdat ze elkaar missen.

Na overleg met de dierenarts heb ik maandag pijnstillers gekregen voor Kitty, omdat ze geen biks eet. 

Ben woensdag opnieuw bij de dierenarts geweest, en die kan lichamelijke geen probleem vinden, waarom ze geen biks eet, maar toch besloten om nog door te gaan met de pijnstiller. Ze staan nu weer buiten, maar als ik het voer kom brengen ruikt ze eraan en maakt dat ze wegkomt.

Ze wil er niks van weten.

De dierenarts zegt dat ze wel even zonder kan, maar niet voor altijd.

Ze was wat afgevallen door de haakjes, maar is gelukkig niet meer verder afgevallen.

Weet iemand hier hoe of waarom ze geen brokjes meer wil eten.

We ( dierenarts en ik) voor een raadsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eet ze met de pijnstillers wel brokjes? 

 

Welke brokken geef je?

 

Heb je al wat verschillende andere soorten en merken brokjes getest?

 

Of een nieuwe zak open gemaakt? Soms kunnen ze best kieskeurig zijn, als bijv. een zak langer open staat kan de geur en smaak minder worden en je kan soms een productiefoutje hebben waardoor smaak anders is. Een nieuwe zak openen kan dus zeker verstandig zijn 🙂

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, zelfs met pijnstillers eet ze geen brokjes.

Ze krijgen van mij sience selectieve adult.

Dit krijgen ze altijd.

Alleen haal ik nu een tien kilo zak.

Ik heb een zak versele lage nature gekocht en ook deze wil ze niet.

Heb er ook al aan gedacht , net zoals jij het zegt, dat ze het niet lekker ruiken vindt.

Zal zeker proberen met een nieuwe zak sience selectieve.

Bedankt Evee 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het best is om een verpakking te kopen die binnen 1 tot maximaal 3 maanden na openen ook echt opgegeten is. Ik weet niet hoeveel / hoe groot jouw konijnen zijn, maar een 10kg verpakking is best wel veel. Best kans dat ze het na een tijdje niet graag meer eten omdat de smaak en geur veranderen en ook de vitamines worden minder.

 

Als je bijv. 4 kg totaal aan konijn hebt zitten en je geeft 15 gram supreme selective brok per kg, dan doe je met een 10 kg verpakking 166 dagen, 5,5 maand dus. Dat is veel te lang. Dan kun je dus beter een 3 kg verpakking kopen, dat is dan binnen 50 dagen op, maar zorgt er wel voor dat de kwaliteit van de brokken beter is.

 

Hopelijk helpt het als je een nieuwe zak opent. Je zou ook kunnen kijken of je ergens een klein zakje van de beaphar care+ kan kopen, dat is een brok met een sterkere geur en smaak, soms net genoeg reden voor konijnen om die brok wel te eten.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik en de dierenarts snappen er niks meer van.

Heb een nieuwe zak sience selectieve adult gekocht, maar dat eet Kitty niet.

Ook beaphar care plus gekocht.

Helaas geen kleine zak van 250 gram, maar van 1,5 kilo.

Waar ik eventjes dacht dit gaat lukken, maar nee hoor ze loopt er weer bij weg.

Voor de rest eet ze haar groenten en kruiden en hooi wel.

Als ik kom staat ze al op stel en sprong om weg te lopen, dus voor de pijnstillers kan ik haar niet meer pakken, zonder dat ik achter haar aan moet jagen , wat ik niet wil om haar die extra stress aan te doen.

Is er iemand in deze forum die nog een idee geeft of dezelfde ervaring heeft.

Ze is al twee weken geleden aan haar gebitje geholpen, dus dat is het niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat vervelend. Ik zou het denk ik toch blijven aanbieden, blijven proberen. Maar ook zorgen dat de overige voeding gevarieerd genoeg is voor haar, dus hooi, vers groenvoer en gemengde kruiden. Dat ze toch wel haar voedingsstoffen binnen krijgt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is heel vervelend.

Gelukkig eet ze de rest wel goed.

Het is een pijn in het hoofd dossier aan het worden.

Ik bied het elke dag ook aan, maar ze haalt haar neusje er voor op en gaat in zijn bakje kijken en dan gaat het ook over.

Soms doet ze een poging, maar gaat het  ook  nog over.

Het is en blijft een raadsel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het in stukjes gedaan en gemalen of nat gemaakt, maar ze wou wel, maar liep altijd weg. Op de één of andere manier durfde ze niet.

Ik heb er een dierentolk bij gehaald en zij heeft telepathisch contact met Kitty gemaakt.

Kitty was bang dat brokjes eten nog pijn zou doen, dat kon natuurlijk niet meer want haar haakjes waren al weggehaald, maar leg dat een konijn maar uit.

De dierentolk heeft haar uitgelegd dat het niet meer pijn zal doen als ze brokjes zou gaan eten en heeft het haar voor gedaan.

En ja haar na het consult gaf ik haar brokjes en ze eet weer brokjes.

Het was zo grappig want na de eerste keer dat ze brokjes at was ze zo trots op haar zelf. Ze zat helemaal trots zo van ik heb brokjes gegeten 🤣

Ik ben opgelucht en blij .

Hopelijk is ze snel weer op gewicht.

Bedankt voor alle tips en meedenken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .