Spring naar bijdragen
JacinthaBrehler

Zwarte en witte konijnen zijn lelijk!

Recommended Posts

Tenminste, als je de gemiddelde mens mag geloven die 1 of meer konijnen wil hebben. Ik was meteen verliefd op Kliko en Spook toen ik ze, vandaag bijna 2 jaar geleden, in het asiel zag zitten. Een witte met rode ogen en een zwarte (mja. oké, black&tan). 

En zeg nou zelf, ze zijn best zoet toch...? 

Kliko (de zwarte) was druk in het hok op

zoek naar gedroogde kruiden die ik tussen het stro gestrooid had. Spook kwam buiten de kruiden en gedroogde appelblaadjes wel ophalen. En een selfie van allebei 😎

562910DA-41AF-4B7D-B8AC-B876F9A59B9B.jpeg

52DD3D08-96A1-40F9-8E59-CB97F16B9D45.jpeg

761C71CC-4422-4B03-BBEB-E5303D753819.jpeg

12B43AE6-5A09-4227-B138-A9D1693F12D2.jpeg

44E23EF6-12F1-40AD-9F8A-28BC0CF47746.jpeg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook niet zo heel veel met witte dieren heb 🤣 Ik maak mij er dus eigenlijk ook schuldig aan. Mijn eerste keus zou ook niet uit gaan naar een wit konijn. Hoewel Brenda ook behoorlijk wit is, maar zij heeft nog wel wat spikkels, en blauwe ogen ipv rode ogen.

Zwarte dieren en wildkleur vind ik dan juist wel weer heel mooi. En die zijn ook niet populair. Ook heb ik meer met staande oren dan met hangoren bij konijnen, terwijl juist de hangoren populairder zijn. Kliko vind ik prachtig (is hij vernoemd naar de afvalbak?)

Maar ach, wat maakt het uiterlijk uit. Als de konijnen blij zijn met een nieuwe partner ben ik ook blij, en als je een konijntje van karakter leert kennen, wat maakt het dan uit hoe hij/zij er uit ziet.

Nou moet ik alweer aan het stukje van omroep Zeeland denken over een boom die gekapt zou worden in Middelburg, en er een voor- en tegenstander werden geïnterviewd. De voorstander van de kap zei dat hij het geen mooie boom vond. Toen zei de tegenstander van de kap "jij bent ook niet zo mooi, maar je hebt toch ook bestaansrecht" 🤣

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vachtkleur maakt mij echt niet uit, maar ik vind rode oogjes helemaal niks. Vroeger (ongeveer 35 jaar geleden) hebben mijn zus en ik drie keer een konijn gehad, die waren alledrie wit met rode ogen. Dat was toen in ofzo? Je ziet ze nu toch een stuk minder volgens mij.

In ieder geval heeft dat er wel voor gezorgd dat ik liever geen konijn met rode oogjes heb. Ik heb nu een wit konijn met vlekjes en zwarte ogen, en een bruin konijn met blauwe ogen, ook wel wat rode weerschijn erin. Hangoor of staande oren maakt mij niks uit. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Okki:

De vachtkleur maakt mij echt niet uit, maar ik vind rode oogjes helemaal niks. Vroeger (ongeveer 35 jaar geleden) hebben mijn zus en ik drie keer een konijn gehad, die waren alledrie wit met rode ogen. Dat was toen in ofzo? Je ziet ze nu toch een stuk minder volgens mij.

In ieder geval heeft dat er wel voor gezorgd dat ik liever geen konijn met rode oogjes heb. Ik heb nu een wit konijn met vlekjes en zwarte ogen, en een bruin konijn met blauwe ogen, ook wel wat rode weerschijn erin. Hangoor of staande oren maakt mij niks uit. 

Pluisje heeft ook geen rode ogen. Maar toch zei de dierenarts dat ze wel makkelijk kan verbranden in de zon. Geen idee of dat waar is, maar voor de zekerheid is altijd de hele ren overdekt met schaduwdoek. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geef eerlijk toe dat ik ook een zwak heb voor ‘gekleurde’ dieren. Maar goed, daar draait het verder niet om en als zo’n diertje eenmaal je hart heeft gestolen maakt de kleur natuurlijk al helemaal niet meer uit. 

Toen ik Monky overnam vond ik haar niet echt mooi maar nu wel dus liefde maakt blind 🥰

Een bijna witte Monky 😊

9FF23E6B-882B-4253-90E5-71D9D15E1632.jpeg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Pluisje heeft ook geen rode ogen. Maar toch zei de dierenarts dat ze wel makkelijk kan verbranden in de zon. Geen idee of dat waar is, maar voor de zekerheid is altijd de hele ren overdekt met schaduwdoek. 

Bij witte katten is dat ook zo. Witte dieren kunnen sneller huidkanker krijgen, vooral op de oren. Hoe dat precies zit weet ik niet. Oren zijn volgens mij sowieso minder dik behaard zodat de zon makkelijker op de huid schijnt. Misschien is de vacht van witte dieren daar nog net iets dunner? Geen idee!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Okki:

Bij witte katten is dat ook zo. Witte dieren kunnen sneller huidkanker krijgen, vooral op de oren. Hoe dat precies zit weet ik niet. Oren zijn volgens mij sowieso minder dik behaard zodat de zon makkelijker op de huid schijnt. Misschien is de vacht van witte dieren daar nog net iets dunner? Geen idee!

Een vacht is niet per se dunner, maar bij een witte vacht zit er minder pigment in de huid. Meer pigment in de huid zorgt dat de straling van de zon minder goed kan doordringen. Op de plekken waar over het algemeen een dunnere vacht zit, komt het zonlicht meer op de huid terecht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Evee:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook niet zo heel veel met witte dieren heb 🤣 Ik maak mij er dus eigenlijk ook schuldig aan. Mijn eerste keus zou ook niet uit gaan naar een wit konijn. Hoewel Brenda ook behoorlijk wit is, maar zij heeft nog wel wat spikkels, en blauwe ogen ipv rode ogen.

Zwarte dieren en wildkleur vind ik dan juist wel weer heel mooi. En die zijn ook niet populair. Ook heb ik meer met staande oren dan met hangoren bij konijnen, terwijl juist de hangoren populairder zijn. Kliko vind ik prachtig (is hij vernoemd naar de afvalbak?)

Maar ach, wat maakt het uiterlijk uit. Als de konijnen blij zijn met een nieuwe partner ben ik ook blij, en als je een konijntje van karakter leert kennen, wat maakt het dan uit hoe hij/zij er uit ziet.

Nou moet ik alweer aan het stukje van omroep Zeeland denken over een boom die gekapt zou worden in Middelburg, en er een voor- en tegenstander werden geïnterviewd. De voorstander van de kap zei dat hij het geen mooie boom vond. Toen zei de tegenstander van de kap "jij bent ook niet zo mooi, maar je hebt toch ook bestaansrecht" 🤣

Ik vind zwart, wildkleur en staande oren ook het leukst inderdaad. En wit met vlekjes. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Okki:

Naar mijn weten is het gewoon zo dat albinos geen pigment hebben op de huid. Witte konijnen hebben dat wel, het lijkt me juist dat wit warmte afstoot. Maarja, voor de zekerheid is er altijd schaduw. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Witte konijnen hebben niet mijn voorkeur, maar mocht één van mijn konijnen ooit een witte partner uitkiezen dan is dat natuurlijk geen probleem. 😉 Ik heb wel echt een zwak voor hangoren... Ot is een oranje hangoor met witte borst en witte uiteinden aan zijn oren en Sien een bont/wit/wildkleur (?) gevlekte hangoor.  (NHD volgens de tattoo in haar oor, maar ze zijn beide ruim 2 kg...)

Mijn vorige trio konijntjes waren zwart met een wit neusje, wildkleur met een wit blesje en wit/grijs gemeleerd met staande oren. Ook superschattig. Ze waren het resultaat van een oeps-nestje tussen een +2kg hangoor en een rasloos klein konijntje met staande oren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat ik nooit meer konijnen via een fokker of dierenwinkel zou kopen, zou het de volgende keer echt afhangen van de smaak van mijn konijn hoe mijn volgende konijntje eruit zal zien... en of dat dan zwart of wit is, mét of zonder hangoren: maakt allemaal niks uit! Als de klik er maar is!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niks mis met wit (of zwart, of welke kleur dan ook)! ❤️

Wat betreft de oren, persoonlijk vind ik rechtopstaande oren juist het leukst, maar eigenlijk interesseert het me, netals de kleur, weinig. Als het konijn maar blij en tevreden is. ☺️

Screenshot_20200305_162139.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Ot&Sien:

Omdat ik nooit meer konijnen via een fokker of dierenwinkel zou kopen, zou het de volgende keer echt afhangen van de smaak van mijn konijn hoe mijn volgende konijntje eruit zal zien... en of dat dan zwart of wit is, mét of zonder hangoren: maakt allemaal niks uit! Als de klik er maar is!

Toch mag je dan nog vaak een voorkeur opgeven met welke partner je het wil proberen. Zo koos ik vorige keer voor Joris een leuke hollander dame uit. Maar ja, Joris en die dame hadden toch echt andere plannen. Toen stelde de opvang voor om het met Brenda te proberen, en dat was wel een match 🙂 

Ondertussen stond ik maar voor het verblijf van Charlie te wachten tot Joris er uit zou zijn wie hij mee naar huis wilde nemen. Zo een leuk konijn. Maar bekend als een pittbull-dame. Niets voor Joris dus. Dus ja, een paar maanden later haar toch ook maar opgehaald (ze was een langzitter). Zij was alleen niet zo makkelijk te koppelen en uiteindelijk heel toevallig was ze een match met een konijntje heel dicht in de buurt (in een honden/katten opvang, waar op dat moment maar 2 konijntjes zaten, 1 dame en één gecastreerde heer, ik heb daar zelf de koppeling gedaan want daar hadden ze geen ervaring mee, maar het bleek een match te zijn 🙂 )

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hallo Hoi:

Ik heb natuurlijk zelf een wit konijntje, en die bakkebaarden maken haar zo schattig, mij gaat het niet om de kleur maar om het koppie

weet je ik heb zelf ook 2 konijnen ze heten Rikkie en Isa.

ze zijn echt heel lief soms springen ze gewoon het hok in!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Evee Kliko is inderdaad door mij naar de welbekende containers vernoemd. En hij doet z’n naam ook écht eer aan, hij vreet alles wat los en vast zit. 

Vanuit het asiel hadden ze al een naam, maar die vond ik niks. Spook heette Zinzi en Kliko weet ik niet eens meer. Ik heb naar hun karakters gekeken en binnen drie dagen hadden ze hun nieuwe namen. Spook is een écht spook; het waren binnen-konijnen toen wij ze haalden en dat moest dus nog even tot de zomer. Spook vond dat maar niks en sloopte de halve kamer die we voor ze hadden ingericht. En Kliko die dus als je niet uitkijkt. Tijdens het schoonmaken van de ren moet het trapje onder het hok wel eens los en als ik dat weer wil vastmaken ga ik op m’n zij op de grond liggen. Kliko draait z’n pootje er niet voor om om dan ondertussen mijn haar te kortwieken en op te eten om maar wat te noemen... 😶

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind 'bino's' (albino's) écht ge-wel-dig. Uiteraard gaat het over het karakter van het dier en of ze kunnen samenleven met het nijn dat je al hebt, maar wanneer je beide kan combineren ... jackpot!!! Toen ik 'n nieuw meisje voor Coquille ging uitkiezen, heb ik specifiek gevraagd naar een bino, omdat die minder populair zijn en ik eindelijk weer eens een bino wou. Ze zijn zo, zo leuk. En die ogen ... 😍😍

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

er is en Engels gezegde of qoute die hier bij past beauty is in the eye of the beholder 

ik vind persoonlijk zwart ook mooier maar iedere kleur heeft eigenlijk zijn charmes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mijn eigen moppies zal het me worst zijn hoe lelijk ik hen ook zou vinden wat kleur en aftekening betreft, ze zijn toch de allermooiste en allerliefste en allerlolligste.....net als jullie moppies trouwens. 😍

Mijn zwarte dametje is wel moeilijker goed op de foto of film te krijgen, maar ja. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites