Ga naar inhoud

Konijnen schrikken van hond


Sjaak en Fien

Aanbevolen berichten

Hey, mijn twee konijnen Sjaak en Fien zitten samen in een hok met binnenhok in de tuin, (een soort ren met een binnenhok)

 

nu komt er vaak een klein hondje (een soort boomer) spelen maar als hij via de tuin het huis in komt, rent ze eerst naar het konijnenhok, schrikken Sjaak en Fien en vervolgens rennen de konijnen het binnenhok in.

Nu is mijn vraag; is dit slecht voor Sjaak en Fien? Ze komen na 1a2 minuten wel weer naar buiten en Sjaak leefde bij de vorige eigenaar met een hond

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die schrikreactie is normaal, omdat het prooidieren zijn en ze niet kunnen voorspellen wat de hond gaat doen. 

Volgens mij kan het niet echt kwaad als je merkt dat ze inderdaad snel al weer naar buiten komen, maar het lijkt me ook iets waar je makkelijk rekening mee kan houden, en gewoon zorgen dat het hondje langs de voordeur naar binnen komt.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet goed. Als ze vrij snel alweer naar buiten komen, valt de enorme schrik wel mee in dit geval vermoed ik. Maar ik zou het in het vervolg wel proberen te voorkomen. Konijnen kunnen van angst en schrik wel gasbuikjes krijgen.

 

Zelf hebben wij een hond en konijnen, maar rondom de konijnenrennen staat een extra hekje zodat er nog een buffer is tussen de rennen en de hond. Ze zien de hond hier wel altijd van ver aankomen, dus echt schrikken doen ze niet. Alleen Joris vind de hond niet echt leuk, dat is dus de reden dat die hekjes er staan. Joris zie je echt van houding veranderen naar alertheid en verstarren als de hond in de buurt komt. De andere drie blijven gewoon doen wat ze doen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen risico nemen, waarom zou je ook, hondje komt weleens op visite, hup via de voordeur of aanlijnen zodat ze niet naar de konijnen kan. Onze moppies zijn helemaal niet bang voor de honden (eerder andersom, hihi), maar als ze dat wel zouden zijn dan zou ik hen meteen beschermen tegen die schrik. Handig zoals Evee het opgelost heeft met een "bufferzone". 👌

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een hondenuitlaatservice. Er komen dus vrij regelmatig honden een middagje bij ons. Ik laat ze altijd even aan elkaar wennen. Hond een muilkorfje om, ik vertrouw ze stuk voor stuk, anders laat ik ze niet bij mijn konijn, maar het zijn en blijven dieren. Dan lijn ik zowel mijn konijn als de hond aan. Puur voor hun eigen veiligheid. Pluisje kan ook nog wel eens aggresief zijn. En dan voorzichtig samen in 1 kamer. Even rond snuffelen. We doen dit wel altijd op een plek die niet neutraal is, maar we zorgen wel dat ze buiten haar verblijf zit en er niet in kan, want ze beschermt haar verblijf, en dat er geen eten is. En meestal is de hond na een tijdje uitgesnuffeld, en dan ga ik gewoon met de hond knuffelen, en Pluisje komt vanzelf even kijken. Guusje en Pluisje hebben elkaar meerdere keren op deze manier ontmoet, en nu liggen ze gewoon lekker naast elkaar op mijn bed. Soms tegen elkaar aan, soms ook niet. Guusje is nog steeds niet welkom in haar verblijf, dat tolereer ik ook niet, en dat laat ik Pluisje meestal zelf duidelijk maken. Dan leert Guusje het het snelst. Nu komt hij niet meer in haar verblijf en zijn ze dikke maatjes. Maar ik laat ze absoluut nooit alleen. Brutus en Pluis is nog volop bezig. Brutus weet onderhand dat het geen speelkameraadje is, want dan krijgt hij een snauw. Maar ze kunnen redelijk rustig bij elkaar in 1 ruimte zitten. Pluis is nog wel schrikkerig maar dit valt reuze mee. Binnenkort komt ze vast wel even snuffelen als ik met Brutus op het kleed zit. 

  • Verward 1
  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Ik heb een hondenuitlaatservice. Er komen dus vrij regelmatig honden een middagje bij ons. Ik laat ze altijd even aan elkaar wennen. Hond een muilkorfje om, ik vertrouw ze stuk voor stuk, anders laat ik ze niet bij mijn konijn, maar het zijn en blijven dieren. Dan lijn ik zowel mijn konijn als de hond aan. Puur voor hun eigen veiligheid. Pluisje kan ook nog wel eens aggresief zijn. En dan voorzichtig samen in 1 kamer. Even rond snuffelen. We doen dit wel altijd op een plek die niet neutraal is, maar we zorgen wel dat ze buiten haar verblijf zit en er niet in kan, want ze beschermt haar verblijf, en dat er geen eten is. En meestal is de hond na een tijdje uitgesnuffeld, en dan ga ik gewoon met de hond knuffelen, en Pluisje komt vanzelf even kijken. Guusje en Pluisje hebben elkaar meerdere keren op deze manier ontmoet, en nu liggen ze gewoon lekker naast elkaar op mijn bed. Soms tegen elkaar aan, soms ook niet. Guusje is nog steeds niet welkom in haar verblijf, dat tolereer ik ook niet, en dat laat ik Pluisje meestal zelf duidelijk maken. Dan leert Guusje het het snelst. Nu komt hij niet meer in haar verblijf en zijn ze dikke maatjes. Maar ik laat ze absoluut nooit alleen. Brutus en Pluis is nog volop bezig. Brutus weet onderhand dat het geen speelkameraadje is, want dan krijgt hij een snauw. Maar ze kunnen redelijk rustig bij elkaar in 1 ruimte zitten. Pluis is nog wel schrikkerig maar dit valt reuze mee. Binnenkort komt ze vast wel even snuffelen als ik met Brutus op het kleed zit. 

 

Ik vraag mij echt af hoe dit een geschikte, prettige of veilige situatie kan zijn voor een konijn? Volgens mij echt totaal niet. Waarom doe je dit? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden zei Evee:

 

Ik vraag mij echt af hoe dit een geschikte, prettige of veilige situatie kan zijn voor een konijn? Volgens mij echt totaal niet. Waarom doe je dit? 

Het zal vast geen geschikte en prettige situatie zijn, maar veilig is het wel. Zoals ik al aangaf heb ik een hondenuitlaatservice. En moet ik dus regelmatig een middag of een weekend op een hond passen. Die blijven dan in ons huis, en daar is Pluisje ook. Dus dan kan je ze naar mijn idee maar beter aan elkaar laten wennen. Ze zien elkaar toch wel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Het zal vast geen geschikte en prettige situatie zijn, maar veilig is het wel. Zoals ik al aangaf heb ik een hondenuitlaatservice. En moet ik dus regelmatig een middag of een weekend op een hond passen. Die blijven dan in ons huis, en daar is Pluisje ook. Dus dan kan je ze naar mijn idee maar beter aan elkaar laten wennen. Ze zien elkaar toch wel. 

 

Kun je dan niet beter zorgen dat pluisje gewoon een veilige leefruimte heeft, waar ze zich prettig en veilig voelt,  weg van de oppashonden, dan dat je elke keer nieuwe stress geeft en haar in een onveilige situatie brengt? Zeker als het wisselende oppashonden zijn en niet een eigen hond, zie ik niet in waarom je de stress aan zou doen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Evee:

 

Kun je dan niet beter zorgen dat pluisje gewoon een veilige leefruimte heeft, waar ze zich prettig en veilig voelt,  weg van de oppashonden, dan dat je elke keer nieuwe stress geeft en haar in een onveilige situatie brengt? Zeker als het wisselende oppashonden zijn en niet een eigen hond, zie ik niet in waarom je de stress aan zou doen? 

Dat is een beetje lastig... Ik heb namelijk maar 1 ruimte waar ik beesten mag houden. En waar ook mijn oppashonden zijn. Ik kan aan mijn ouders vragen of ze ergens anders mag staan, maar ik weet niet of die stress van het verhuizen dan zo goed is... Dan moet ze elke keer op en neer. Ook een reden dat we haar graag buiten willen hebben. Dan heeft ze haar eigen hondvrije plekje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Hallo Hoi:

Ik heb een hondenuitlaatservice. Er komen dus vrij regelmatig honden een middagje bij ons. Ik laat ze altijd even aan elkaar wennen. Hond een muilkorfje om, ik vertrouw ze stuk voor stuk, anders laat ik ze niet bij mijn konijn, maar het zijn en blijven dieren. Dan lijn ik zowel mijn konijn als de hond aan. Puur voor hun eigen veiligheid. Pluisje kan ook nog wel eens aggresief zijn. En dan voorzichtig samen in 1 kamer. Even rond snuffelen. We doen dit wel altijd op een plek die niet neutraal is, maar we zorgen wel dat ze buiten haar verblijf zit en er niet in kan, want ze beschermt haar verblijf, en dat er geen eten is. En meestal is de hond na een tijdje uitgesnuffeld, en dan ga ik gewoon met de hond knuffelen, en Pluisje komt vanzelf even kijken. Guusje en Pluisje hebben elkaar meerdere keren op deze manier ontmoet, en nu liggen ze gewoon lekker naast elkaar op mijn bed. Soms tegen elkaar aan, soms ook niet. Guusje is nog steeds niet welkom in haar verblijf, dat tolereer ik ook niet, en dat laat ik Pluisje meestal zelf duidelijk maken. Dan leert Guusje het het snelst. Nu komt hij niet meer in haar verblijf en zijn ze dikke maatjes. Maar ik laat ze absoluut nooit alleen. Brutus en Pluis is nog volop bezig. Brutus weet onderhand dat het geen speelkameraadje is, want dan krijgt hij een snauw. Maar ze kunnen redelijk rustig bij elkaar in 1 ruimte zitten. Pluis is nog wel schrikkerig maar dit valt reuze mee. Binnenkort komt ze vast wel even snuffelen als ik met Brutus op het kleed zit. 

 

Ik schrik hier wel een beetje van hoor... Je moet een konijn sowieso nooit (!) aanlijnen. Maar Pluisje telkens weer blootstellen aan een andere hond, dat is gewoon echt niet goed voor haar. Dat je ervoor zorgt dat Pluisje NIET in haar verblijf kan snap ik al helemaal niet. Zo kan ze zichzelf toch niet beschermen en verstoppen als ze daar behoefte aan heeft?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Ot&Sien:

 

Ik schrik hier wel een beetje van hoor... Je moet een konijn sowieso nooit (!) aanlijnen. Maar Pluisje telkens weer blootstellen aan een andere hond, dat is gewoon echt niet goed voor haar. Dat je ervoor zorgt dat Pluisje NIET in haar verblijf kan snap ik al helemaal niet. Zo kan ze zichzelf toch niet beschermen en verstoppen als ze daar behoefte aan heeft?

Verstoppen kan ze uiteraard wel, en beschermen ook, het is alleen niet de bedoeling dat ze als die territoriale *** die ze af en toe is haar eigen verblijf gaat verdedigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt haar toch gewoon in haar ren laten en de hond proberen aan de andere kant van de kamer te houden als die zonodig mee naar binnen moet? Ik zou er persoonlijk voor kiezen om die honden helemaal niet mee naar huis te nemen. Uitlaten en terugbrengen, indien je wilt knuffelen dat bij hun baasje thuis doen.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden zei Ot&Sien:

Je kunt haar toch gewoon in haar ren laten en de hond proberen aan de andere kant van de kamer te houden als die zonodig mee naar binnen moet? Ik zou er persoonlijk voor kiezen om die honden helemaal niet mee naar huis te nemen. Uitlaten en terugbrengen, indien je wilt knuffelen dat bij hun baasje thuis doen.

Helaas is het soms nodig. Maar ik zal wel eens kijken of ik een afscheiding kan maken. Dat Pluisje bijvoorbeeld de keuken krijgt, en dat ik dan idd zo'n bufferzone maak, en dat Brutus en Guus dan de rest van de kamer hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een hond (en soms een logeerhond) en (wisselende pleeg)konijnen.
Op zich is het een normale reactie dat konijnen hun veilige 'hol' in vluchten als ze een roofdier zien of anders schrikken. Als het goed is heeft elk konijn ook de gelegenheid om naar zo'n veilige plek te kunnen vluchten. Dat ze zich vrij snel weer laten zien is op zich een goed teken.


Onze eigen konijnen zijn aan honden gewend, zij gaan gewoon door met hun ding als de hond in de tuin is of langs loopt (het voetpad door de tuin loopt voor de rennen langs). Onze huidige pleegkonijnen zijn ook helemaal gewend aan de hond en niet bang.

 

Als we nieuwe pleegjes krijgen gaat er altijd de eerste tijd een extra hek voor de rennen langs (net als bij @Evee) zodat er een extra buffer zit tussen de konijnen en de (overigens erg konijnvriendelijke) hond. Zo kunnen de konijnen wennen. Het extra hek blijft staan zolang het voor de konijnen nodig is. Tevens mag de hond dan niet in de schuur komen waar het binnenverblijf van de konijnen is.
Meestal wennen ze vrij gauw en leren ze dat de hond ze niets doet en ook niet bij ze kan komen.

 

Hoewel de konijnenrennen groot genoeg zijn en de hond super lief, wil ik haar niet in de hokken hebben. Dat is het exclusieve domein van de konijnen!

 

Ik zou inderdaad gewoon voorkomen dat het hondje naar de konijnen rent. Dat is echt niet fijn voor ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag Pluisje (of welk dier dan ook) niet dwingen iets te doen of laten wat hartstikke tegennatuurlijk is als het slecht is voor hun welzijn of gezondheid alleen omdat jij dat wilt. Je weet zelf als (opgroeiend) mens hoe vreselijk moeilijk het is om om te gaan met emoties/gedrag/wensen/whatever waarbij je telkens baalt dat de rest je niet begrijpt en/of de ruimte niet geeft je eigen keuzes te maken, terwijl jij de mogelijkheid hebt er over te praten en na te denken. Dat heeft een dier niet!! 

 

Waar jij je (al dan niet terecht) zo vreselijk tegen verzet (namelijk dat jij gedwongen wordt dingen te doen of laten), doe je Pluisje (en de honden) zelf wel aan. Dat is wel iets waarvan het handig is dat je je daar bewust van bent/wordt. Dat helpt jou om meer inzicht in je eigen en andermans gedragingen te krijgen. Soms eis je van de dieren gedrag waar ze helemaal niet aan kunnen voldoen of waar een hele andere motivatie achter zit dan jij aangeeft. Pluisje is helemaal niet agressief, ze heeft al honderdduizend keer aangegeven dat ze iets eng/vervelend vindt en als jij of de hond dan niet "luisteren", heeft ze geen andere mogelijkheid meer dan "snauwen". 

 

Kom op, Iris, huisdieren houden, is onze keuze en ze zijn volledig afhankelijk van ons dus als dat betekent dat wij mensen dingen moeten aanpassen dan kies je daarvoor. Dat is verantwoordelijkheid voor je keuzes nemen en accepteren dat niet alles kan zoals voor ons het makkelijkst is. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden zei JokeC:

Je mag Pluisje (of welk dier dan ook) niet dwingen iets te doen of laten wat hartstikke tegennatuurlijk is als het slecht is voor hun welzijn of gezondheid alleen omdat jij dat wilt. Je weet zelf als (opgroeiend) mens hoe vreselijk moeilijk het is om om te gaan met emoties/gedrag/wensen/whatever waarbij je telkens baalt dat de rest je niet begrijpt en/of de ruimte niet geeft je eigen keuzes te maken, terwijl jij de mogelijkheid hebt er over te praten en na te denken. Dat heeft een dier niet!! 

 

Waar jij je (al dan niet terecht) zo vreselijk tegen verzet (namelijk dat jij gedwongen wordt dingen te doen of laten), doe je Pluisje (en de honden) zelf wel aan. Dat is wel iets waarvan het handig is dat je je daar bewust van bent/wordt. Dat helpt jou om meer inzicht in je eigen en andermans gedragingen te krijgen. Soms eis je van de dieren gedrag waar ze helemaal niet aan kunnen voldoen of waar een hele andere motivatie achter zit dan jij aangeeft. Pluisje is helemaal niet agressief, ze heeft al honderdduizend keer aangegeven dat ze iets eng/vervelend vindt en als jij of de hond dan niet "luisteren", heeft ze geen andere mogelijkheid meer dan "snauwen". 

 

Kom op, Iris, huisdieren houden, is onze keuze en ze zijn volledig afhankelijk van ons dus als dat betekent dat wij mensen dingen moeten aanpassen dan kies je daarvoor. Dat is verantwoordelijkheid voor je keuzes nemen en accepteren dat niet alles kan zoals voor ons het makkelijkst is. 

Pluisje is absoluut wel aggresief. Dat is juist de reden dat wij besluiten haar tijdens de kennismaking met de hond niet haar normale verblijf te geven, maar alleen haar kartonnen doos met ingang, zo heeft ze minder het idee dat het haar plekje is wat ze moet verdedigen. Als Pluisje echt bang is, zoals bij de stofzuiger dan duikt ze ineen, in een hoekje en gaat ze daar zitten bibberen. Bij de honden doet ze dat absoluut niet. Ze kijkt even de kat uit de boom, oortjes omhoog, en na een tijdje als de hond contact zoekt strekt ze zich uit om een beetje te snuffelen. Ik kan het eventueel wel een keer filmen. We laten pluisje contact zoeken, en de hond zit gewoon bij mij, die kan zijn neus uitstrekken maar meer ook niet. We lijnen pluisje alleen maar aan voor het geval ze aggresief word, dit is nog niet gebeurd. Na 5 minuten doen we het lijntje gewoon af. Ik dwing haar niet echt ergens toe. Als ze echt niet wilt blijft ze in de doos zitten, en na een minuut of 20 geven we het op en dan gaat de hond weg en zetten we het deurtje van de ren weer open. Dan proberen we het na een maandje gewoon nog een keer. En als het 2x niet lukt, dan is het gewoon geen mach en besluit ik die hond niet te accepteren als oppashond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden zei Okki:

Eh, je zegt dat Pluisje agressief is, maar als er een hond in de buurt is, is ze niet agressief?? Waarom laat je haar niet gewoon in haar ren, of begrijp ik dat verkeerd?? Ik snap echt helemaal niks van dit gedoe.

Ze is aggresief in haar ren. Daarbuiten niet. Territoriaal gedrag en voernijd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Ze is aggresief in haar ren. Daarbuiten niet. Territoriaal gedrag en voernijd. 

 

Ja, maar die "agressie" is een reactie van Pluis, niet een actie. Zie je het het verschil? Territoriaal gedrag is goed/nuttig gedrag vanuit het konijn bezien. Dat wij daar niet blij mee zijn, is niet de schuld van het konijn. Dus is het aan ons om te kijken wat we kunnen aanpassen dat het konijn het niet nodig heeft/vindt om territoriaal gedrag te vertonen en als dat niet lukt dan is dat niet de schuld van het konijn. Het is geen keuze-gedrag van het konijn, ze reageert op de omstandigheden, ze maakt die omstandigheden niet zelf.

 

Konijnen zijn slim, maar nadenken of een gedrag nodig is of niet in een bepaalde situatie is een paar bruggen te ver, vrees ik. Veel mensen hebben daar al moeite mee zoals we allemaal meer dan eens (gaan) meemaken. 😁

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-3-2020 at 07:42 zei happy211:

Die schrikreactie is normaal, omdat het prooidieren zijn en ze niet kunnen voorspellen wat de hond gaat doen. 

Volgens mij kan het niet echt kwaad als je merkt dat ze inderdaad snel al weer naar buiten komen, maar het lijkt me ook iets waar je makkelijk rekening mee kan houden, en gewoon zorgen dat het hondje langs de voordeur naar binnen komt.

Klopt, maar af en toe gebeurd het toch wel eens, meestal laat ik hem ook door de voordeur naar binnen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-3-2020 at 07:42 zei happy211:

Die schrikreactie is normaal, omdat het prooidieren zijn en ze niet kunnen voorspellen wat de hond gaat doen. 

Volgens mij kan het niet echt kwaad als je merkt dat ze inderdaad snel al weer naar buiten komen, maar het lijkt me ook iets waar je makkelijk rekening mee kan houden, en gewoon zorgen dat het hondje langs de voordeur naar binnen komt.

Bedankt! Maar ze schrikken ook niet zo erg dat ze zichzelf pijn kunnen doen denk ik, ze springen niet op, maar rennen gewoon snel weg, is dit een teken dat ze minder schrikken? Verder probeer ik de hond ook wel via de voordeur naar binnen te laten maar soms gebeurd het gewoon, de poort is trouwens ook 9vd 10 keer gewoon gesloten, dus zo vaak gebeurd het ook weer niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-3-2020 at 08:21 zei Evee:

Het is niet goed. Als ze vrij snel alweer naar buiten komen, valt de enorme schrik wel mee in dit geval vermoed ik. Maar ik zou het in het vervolg wel proberen te voorkomen. Konijnen kunnen van angst en schrik wel gasbuikjes krijgen.

 

Zelf hebben wij een hond en konijnen, maar rondom de konijnenrennen staat een extra hekje zodat er nog een buffer is tussen de rennen en de hond. Ze zien de hond hier wel altijd van ver aankomen, dus echt schrikken doen ze niet. Alleen Joris vind de hond niet echt leuk, dat is dus de reden dat die hekjes er staan. Joris zie je echt van houding veranderen naar alertheid en verstarren als de hond in de buurt komt. De andere drie blijven gewoon doen wat ze doen.  

Ja als de hond aan komt rennen rennen zij weg en als ze aan komt lopen verstarren ze inderdaad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou proberen om de konijnen deze stress te besparen, omdat konijnen al zo stressgevoelig zijn.

 

Toen de hond van mijn zus de konijnen voor het eerst zag, stoof hij als een gek op de ren af omdat hij met de konijnen wilde spelen. Dit wilde ik niet hebben, dus heb ik de hond aangelijnd en de konijnen los in de tuin gedaan (ze konden wel zelf hun ren in). Hond op een meter of 5 van de konijnenren af. Als het konijn binnen de riemlengte (1,5 m) kwam, kon de hond even snuffelen. De konijnen konden ook zo weer weg van de hond. Op deze manier heb ik geleerd dat de hond niet mag flippen bij de konijnen. Inmiddels leven de konijnen binnen en weet de hond dat hij geen stap over de drempel van de konijnenkamer mag komen. Mijn eigen hond kijkt niet op of om van de konijnen en de konijnen niet van hem 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-3-2020 at 15:59 zei Hallo Hoi:

Ze is aggresief in haar ren. Daarbuiten niet. Territoriaal gedrag en voernijd. 

Voedsters zijn vaak territoriaal. Mijn konijn Liz is dat ook. Zelf zou ik ook niet blij zijn met een vreemde in mijn huis. 😉 Het lijkt me juist van belang dat Pluis zo min mogelijk stress krijgt omdat ze voernijd en territoriaal gedrag vertoond. Ik hoop dat ze de prioriteit krijgt en dat je voor de honden een andere oplossing gaat zoeken. Ik moet er niet aan denken dat er bij mij vreemde honden over de vloer komen. Mijn konijnen zijn dan van slag en er is een hondenverbod bij mij thuis. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .