Spring naar bijdragen
Panny&Ivy

Konijn vies achterste

Recommended Posts

Hi allemaal,

Ik heb een konijntje (hij is best klein en staat wat lager op zn pootjes) en hij heeft constant een enorm vies achterste. Mijn andere konijn heeft dit absoluut niet, ze hebben genoeg ruimte om te lopen en het verblijf is schoon. Desalniettemin is zijn achterste vaak echt heel erg vies, van z'n achterpoten tot z'n achterste. Er hangt soms echt een enorme brok ontlasting aan die ik met geen mogelijkheid weg krijg dus zet ik 'm toch af en toe in een badje om het los te weken en hem schoon te krijgen.

Ook laat hij vaak echt vieze keuteltjes in huis (van die hele natte) waar hij dan vervolgens doorheen gaat lopen waardoor mijn hele huis onder de poep zit en wanneer ik er niet bij ben drogen die keutels op en kost het me aardig wat moeite alles weer schoon te krijgen. Mijn andere konijn heeft dit niet en maakt het huis nooit vies...

Hebben jullie enig idee beide problemen worden veroorzaakt en wat ik hieraan kan doen?

Bedankt.

Groetjes,

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De meest voor de hand liggende oorzaak is verkeerde voeding. Wat geef je precies? Hoeveel brok? De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid op de verpakking is namelijk altijd behoorlijk ruim, voor de meeste konijnen veel te veel. Van supreme zeker, daar kom je vaak zelfs uit op maar 10-15 gram per kg konijn.
Hoeveel hooi eet het konijn? Geef je extratjes? Welke groenvoer soorten geef je?

Het kan verstandig zijn helemaal terug te gaan naar de basis - dus echt alleen nog maar hooi te voeren een paar dagen, en dan weer rustig op te bouwen met brok, en daarna pas met andere dingen die je voert om zo uit te vinden of en aan welke voeding het ligt. Hooi eten is zo ontzettend belangrijk voor konijnen, dat is echt de basis. Zo'n 70-80% van wat een konijn eet hoort hooi te zijn. Brok geef je echt maar met mate, als een soort vitaminepilletje in kleine hoeveelheid. Sommige konijnen kunnen niet goed tegen groenvoer, dus moet je daar rustig mee opbouwen en goed zoeken naar welke soorten wel en niet kunnen.  

Maar het kan ook een medisch probleem zijn. Heeft het konijn overgewicht of gewrichtsproblemen waardoor hij niet bij zijn achterste kan komen? Is een wormbesmetting al uitgesloten? Kan het zijn dat het konijn EC heeft?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dankjewel! Hij geeft geen ec en geen wormen. Hij is ook niet te dik maar hij heeft een hele dikke vacht en staat laag op zn pootjes waardoor het zou kunnen dat hij er wat moeilijker bij kan.

Ik zal proberen enkel hooi te voeren, het is wel lastig ook omdat ze samen zitten en mijn andere konijn nergens last van heeft. En qua groenvoer geef ik oa witlof, andijvie, bleekselderij, paksoi, peterselie of komkommer. Ik merk inderdaad wel dat hij meer brokjes eet dan hooi (mijn andere konijn eet wel meer hooi) dus ik zal beperken met brokjes en hopelijk helpt dat. Bedankt voor de tip! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kan voor geen enkel konijn kwaad om een paar dagen op hooi te leven, tenzij ze ziek zijn /ondergewicht hebben. Je kan het maatje dus gewoon mee laten doen met een paar dagen hooi-dieet. Ik zou dat toch voor een dag of 2-3 doen, en daarna heel rustig weer brokjes opbouwen, met zomaar een paar brokjes beginnen en elke dag iets meer tot je een goede balans vind tussen hooi & brokken. Als dat een week of 2-4 goed gaat, dan weer met groenvoer starten, in kleine porties. 

Hoe weet je dat het geen EC is en geen wormen? Zowel EC als wormbesmettingen zijn niet makkelijk vast te stellen bij konijnen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oke dankjewel! Dat ga ik doen! 

Hij is gecheckt op wormen en ik heb een konijn gehad met EC wat echt duidelijk was...maar ik merk echt niets aan hem los van zijn blindedarmkeutels die hij niet opeet en overal aan laat plakken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Panny&Ivy:

Oke dankjewel! Dat ga ik doen! 

Hij is gecheckt op wormen en ik heb een konijn gehad met EC wat echt duidelijk was...maar ik merk echt niets aan hem los van zijn blindedarmkeutels die hij niet opeet en overal aan laat plakken.

Ik heb een oppaskonijn die als enige symptoom vieze achterpoten / een vieze kont had. Na alle andere opties uitgesloten te hebben, heeft haar baasje toen in overleg met de dierenarts met fenbendrops behandeld, omdat de enige overgebleven optie EC was, en het was daar mee opgelost. Een jaar later ongeveer kwam EC weer een keer boven water bij dat konijn, toen wel met meer opvallende / hevigere klachten. Sommige konijnen hebben echt maar weinig zichtbare symptomen bij EC, ik zou het dus niet uitsluiten omdat je verder niets aan hem merkt.  Daarnaast is het een wormmiddel dat je zou geven, dus mocht er toch een wormbesmetting zijn die niet in de geteste keutels te zien was (en die kans is bij konijnen helaas ook best groot) is dat evt ook opgelost. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites